Fråga: Sälja telefon via blocket... Utlandsfrakt och banköverföring?

Diskussion i 'Allmänt' startad av ajo.lill, 25 okt 2020.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Min fråga gällde om pengarna faktiskt landat på kontot, man ser att pengarna anlänt. Då går det väl inte att bli av med pengarna genom bedragarens ensidiga handlande, typ om denne "drar tillbaka" betalningen?

    Och hur ser bankens process ut, någon som blivit av med pengar genom bankens beslut i ett sådant fall? Borde ju räcka att visa upp email/konversationer rörande köpet, så har banken fog för att tro på ditt påstående om att pengarna är dina, hoppas jag iaf.

    Att köparen låtsas göra en överföring, i en fejk-app eller liknande, utan att du i ditt kontoutdrag ser några pengar, är en annan fråga. Jag tänkte scenariot när pengarna faktiskt har överförts.

    Även att överföringen är inlagd hos banken, men ej genomförd, är ju ett specialfall. Jag ser väl inte banköverföringen i mitt konto förrän den faktiskt är genomförd? Iofs kan man ibland se "kommande händelser" men det brukar gälla insättningar från arbetsgivare, företag med mera. Hmm. Överföring från ett vanligt privatkonto brukar väl inte synas i internetbanken förrän pengarna faktiskt är på kontot?

    Är det bara genom Swish som pengarna överförs direkt, mellan olika banker, eller har även vanliga banköverföringar fått funktionen numera att överföringen kan genomföras ögonblickligen - mellan olika banker?
    Vid internationella överföringar måste man i alla fall vänta tills nästa dygn allra minst, antar jag?
     
  2. sergio_2009

    sergio_2009 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2018
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Telefon 2:
    Xiaomi Redmi Note 3Pro
    Telefon 3:
    Pixel 3
    Om vi antar att bedragaren själv skickar pengar och de kommer in på ditt konto då kan du använda konversationen ni har haft som ett slags underlag ifall han återkallar betalning. Banken behöver ha ditt tillstånd för att kunna returnera. Såvida inte bedragaren säger att det rör sig om ett bedrägeri med polisanmälan och hela köret. Då spärrar banken kontot i väntan på din förklaring till det inträffade.

    Men om det rör sig om en bedragare så är det mest troligt att denne inte skickar betalning själv utan lurar någon annan att göra det. Och då blir det lite mer komplicerat. Både du och den som skickar pengar blir ju lurade på ett sätt. Den som gjorde betalning kan komma att göra en polisanmälan mot dig. Då den anser att du har fått pengarna felaktigt. Som sagt det kan bli knepigt.
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Skulle gärna höra exempel på utgången i sådana situationer som du nämner. FInns det?
    Dvs hur banker agerat.
     
  4. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Inom EUR zonen sker numera överföringar mellan olika banker ögonblickligen och i princip kostnadsfritt (tror jag iaf) om man väljer en SEPA överföring.

    T ex. från Revolut till Swedbank Lettland sedan några månader tillbaka.

    Sedan har Riksbanken annonserat att en sådan uppgradering är på gång inom SEK världen, minns inte detaljerna.
    RIX-INST väntas vara klar våren 2022.

    Nu förhalar bankerna allt som minskar deras intäkter, som t.ex. mellan bankerna i Lettland kostar det fortfarande pengar att göra en överföring och kan ta ett dygn om man inte ser upp.
     
    Last edited: 27 okt 2020
    N6290 gillar detta.
  5. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Detta är ju ganska intressant.. I mitt fall sa köparen att hon befann sig i England, men att telefonen skulle skickas till Tyskland. Då kanske man kan anta att bedragaren befinner sig i Tyskland, och att denne då har lurat någon i England att skicka pengar till mig? Att man då tänker att jag inte kommer reagera att betalningen kommer någon annanstans ifrån än där köparen är. När jag sedan skickat telefonen sitter den andra "köparen" i skiten och undrar varför det inte finns någon telefon, och jag hamnar i en juridisk klämma.

    Imo, Blocket borde ha krav på BankID inte bara för att använda blocketpaket, utan för att kunna använda Blocket alls.
     
  6. sergio_2009

    sergio_2009 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2018
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Telefon 2:
    Xiaomi Redmi Note 3Pro
    Telefon 3:
    Pixel 3
    som du förstår på komplixiteten så behandlas dessa case by case finns ingen generell guideline. jag skulle inte vilja vara inblandad i en sådan case. men känner du för lite spänning i livet och ta reda på det the hard way keep us informed in that case, om du väljer att fullfölja :)o_O

    jag övertygad när det kommer till banköverföringar, att ser du pengar på kontot så har de de facto kommit in och det rör sig inte om någon reservation som någon var inne på. och jag misstänker startk att det är en tredje person som oxå är så att säga lurad som blir utan pengar och vara som gör betalning och kommer att kräva tillbaka pengarna.
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Alla har inte BankID, inte ens boende i Sverige men nog vore det vettigt med någon form av identifiering innan man får annonsera eller kontakta en säljare/köpare via Blocket.
     
  8. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Så är det, men då blir det samma argument som att alla inte kan använda Swish eller andra tjänster som kräver BankID. Vi kanske måste ställa det kravet för att öka säkerheten för både säljare och köpare.

    Alternativt, lägg till det som alternativ och låt oss endast godkänna kontakt med folk som identifierat sig.
     
  9. allerkrans92

    allerkrans92 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2019
    Inlägg:
    471
    Mottagna gillanden:
    364

    MINA ENHETER

    hände mig cokså :/ det går till så att han sätter överföringen några dagar fram och sen när han har mobilen och kört ifrån så bara avbryter han överföringen