Ge mig era fintech-tips!

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av pallekulin, 26 okt 2020.

  1. pallekulin

    pallekulin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2020
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Har beslutat mig för att bli lite mer medveten om mina pengar. Ge mig era bästa tips på appar!

    Är egentligen inte så insatt eller intresserad av finans, ekonomi etc. Vill mest ha enkla och användarvänliga appar för översikt vad mina pengar går till, kanske lägga en budget, sparande och liknande funktioner. Vill helt enkelt att appen ska tänka åt mig…

    Smarta små appar som gör allt friktionsfritt (i stil med Dreams, fast helst inte lika nischat). Stort plus om grafisk identitet/UX är genomarbetad och snygg.
     
  2. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Om det handlar om hålla koll på dina utgifter så rek.
    Zlantar - bevaka dina utgifter

    Dock så har de inte stöd för alla banker, så du får kolla ifall de stödjer just din bank. Tänk också på att denna och liknande tjänster som plockar in data för att bygga upp statistik kommer kräva din BankID.
     
    pallekulin gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Skrev just ett inlägg i tråden om Zlantar, kan slänga in samma frågor här:
    Någon som råkar veta?

    Sen vill jag också fråga om den nya EU-standarden där banker är skyldiga att tillåta åtkomst till deras system, så att andra företag kan erbjuda tjänster där min bankdata/finansiella data används, om jag godkänner det. Har glömt vad det kallas, men ett nytt direktiv om finansiell information eller något som kom här om året. Kan det vara den standarden som används ovan? Låter inte riktigt så, om det var den standarden borde alla banker i princip vara tvungna att erbjuda stöd, så låter som att deras Bank-ID-inloggning är en nödlösning, som kanske rent av är olaglig (se ovan i citatet).

    Vilka företag utnyttjar den relativt nya möjligheten enligt EU-direktivet att inhämta finansiell information från min bank om jag önskar det, och vilka tjänster erbjuder de?

    Och så undrar jag, jag som har SEB, finns det någon tredjepartstjänst som erbjuder att jag får notifikationer varje gång något händer på mitt konto, såsom kortköp - i realtid? SEB har inget inbyggt sånt stöd tyvärr.
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Buzz gillar detta.
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Verkar inte vara så öppet som open banking kan låta som. Verkar krävas tillstånd/licens från finansinspektionen som kan kosta 150kkr eller mer om jag ska tro lite googling. Dvs inget för open source eller privatpersoner som vill gör något eget hack. Men det kanske är bra att inte bankuppgifter sprids allt för mycket.
     
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 005
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Klarna verkar erbjuda tjänsten att hålla koll även på andra konton. Jag har inte testat (har stora tveksamheter kring Klarna) men om någon gjort det så skriv gärna hur det funkar...
     
  7. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Kör Danske Bank och via PSD2 så har den även koll på mitt konto på länsförsäkringar. ;)
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Ser du någon fördel med det? Vad kan du göra inne hos Danske Bank, t.ex. överföra pengar från Länsförsäkringar-kontot?
    Tror SEB har något liknande i sin app, men har ej testat hur det funkar eller med vilka banker.
     
  9. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Mer för överblickens skull. Kan inte föra över pengarna direkt, utan går ändå via vanliga banköverföringen. Kör MoneyManagerEX sen 2009 och har transaktioner över alla konton och så samlat i programmet.