Blockera datingappar?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Thokastjej, 27 okt 2020.

  1. Thokastjej

    Thokastjej Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2020
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    One plus 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    One plus 8 pro
    Hej!
    Någon vänlig själ som kan hjälpa mig?

    Så här är det..min sambo har ett beroende av att chatta med tjejer i appar och typ vad han än kommer över och det här kommer snart förstöra vårt förhållande om det inte får ett slut. För mig känns det som otrohet men för honom "en rolig grej" och han vill inte såra mig men gör det ändå..Kan inte låta bli ett längre tag. Han måste ha något slags beroende för att få uppmärksamhet och bekräftelse tänker jag..han säger själv att han bokar möten och vill att de skickar bilder för att se om "de går med på det" Sjukt beteende..Jag kan också se att det är så, då han bokar möten på tider som jag vet att han inte kan träffa dem..
    Kom på han senast i helgen att han laddat ner tinder..enklast att lämna honom tänker många men det är mycket annat som står på spel..
    Jag blir så sjukt sårad och känner mig otillräcklig.
    Han har nu gått med på att skapa ett nytt mailkonto och så funderar jag på möjligheten att blockera appar. Går det? Eller har ni nån idé hur jag ska kunna lita på att hans telefon är "ren"..och förblir ren. Jag orkar och vill inte kolla hans telefon hela tiden..hela tiden vara misstänksam.
    Han har en Sony Xperia..ganska ny modell.
    För att förtydliga så vet han om att något måste förändras och han går med på att vissa saker görs med hans telefon..inte så lycklig över det kanske men det här är sista chansen..
    Jag vill blockera (om det går) Tinder, Badoo, match osv..
    Som sagt, finns det något annat smart sätt att förhindra detta tar jag/(vi) tacksam emot idéer.
     
    acr gillar detta.
  2. acr

    acr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Hej.
    Jobbig situation och förstår dina tankar och funderingar helt och hållet.

    Någon smidig lösning kan jag inte komma på. Det man kan göra är att skapa ett nytt Google-konto och markera det som barnkonto och be honom använda det. Då kan man länka "barnkontot" till ett/två föräldrakonton. Föräldrakontot kan ställa in ifall man ska få installera appar fritt eller om varje installation måste godkännas. Man kan också få mejl varje gång en app installeras.

    Det som blir lite krångligt är om man redan är en aktiv Google-användare för Gmail, maps, Google Pay, etc vill jag minnas.

    Men skulle ju kunna vara en tillfällig lösning under tiden man går i parterapi och till att han byggt upp ett visst förtroende igen.
     
    Leo83 och Thokastjej gillar detta.
  3. acr

    acr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

  4. Thokastjej

    Thokastjej Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2020
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    One plus 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    One plus 8 pro
     
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Ett beroende är något som är svårt att ändra på oavsett om det är alkohol, spel eller bekräftelse. Dejtingappar kan bli väldigt beroendeframkallande då det är lätt sätt att få bekräftelse på.

    Ni borde eller han i alla fall borde söka hjälp för sitt beteende så att han kan få den supporten och lära sig verktygen som han behöver för att komma över sitt beroende.

    Vad gäller din fråga så är det första jag tänker på är att sätta upp hans konto och ditt som ett familjekonto, där du bli uppsatt som förälder och han som barn. Då har jag för mig att man kan styra vilka appar som kan installeras bland annat.

    Edit: @acr@acr var snabbare
     
    Last edited: 27 okt 2020
    katho, jnsson och Thokastjej gillar detta.
  6. Thokastjej

    Thokastjej Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2020
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    One plus 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    One plus 8 pro
    Tusen tack! Kanske inte är en sån dum idé men han kommer nog protestera att jag helt ska kontrollera hans telefon. Känns lite "invasivt"..Ska prata med honom om detta.
    Självklart får andra saker ske också..att gå och prata med någon känns som ett måste för att få det att fungera.
    Tack än än gång för ditt svar.☺️
     
    katho gillar detta.
  7. Thokastjej

    Thokastjej Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2020
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    One plus 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    One plus 8 pro
     
  8. Thokastjej

    Thokastjej Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2020
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    One plus 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    One plus 8 pro
    Jättebra tips! Tacksam för ditt svar och din omtanke.
    Vi måste absolut få ett slut på det här och terapi för beroende kanske är den bästa lösningen.
    Den mängden bekräftelse han söker är omöjlig för mig (eller någon) att ge.
    Anna
     
  9. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Det här ligger ju djupare än så. Givetvis kan du blocka hans telefon. Det enda som händer är att han skaffar en sekundär telefon där han har alla apparna. Viktigast är att han får hjälp. Att du har koll på hans telefon är bara konstgjord andning. Som många har skrivit så är terapi i rätt ände att börja på. Kanske kan det vara värt att göra slut så han kan fokusera på sin behandling helt och hållet. Det visar också att du menar allvar att du inte kan acceptera hans beteende för att du ska vara i ett förhållande med honom.
     
    Pirx, Miiliio och Thokastjej gillar detta.
  10. Thokastjej

    Thokastjej Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2020
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    One plus 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    One plus 8 pro
    Ja, du har nog rätt. Det här ligger djupt och egentligen tycker jag det är löjligt att behöva kontrollera någons telefon. Man måste rätta till från grunden och då är nog terapi enda långsiktiga lösningen.
    Tror han förstår att det är allvar den här gången. Så här kan vi ju inte ha det! Skulle vi göra slut så kommer problemet säkerligen upp igen. Det finns ingen tjej som skulle acceptera det här..
    Tills vi kommer dit hade det varit skönt (för mig) att slippa vara misstänksam..förtroendet har fått sig en rejäl törn.
     
  11. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Du måste också förstå att det krävs oerhört mycket av dig som person för att genomgå den här processen utan att det finns garanti att han blir bättre. Människor med stort behov av bekräftelse är innerst inne väldigt osäkra på sig själva. Har en tendens att att vara otrogna och frågan är varför du ska acceptera ett liv med en sån person. Vet som sagt inte mycket om hur länge ni har varit tillsammans osv.

    Tänk om ni ska skaffa familj i framtiden. Hur tror du han kommer vara när du är höggravid? Det är inte för inte många män trillar dit då. Sorgligt nog så är det ytterst få människor som kan ändra sin natur.
     
    paulreedsmith, Thokastjej och Miiliio gillar detta.
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Om ni blockerar dating-apparna, så är det fortfarande fullt möjligt att besöka de flesta dating-tjänster i webbläsaren. De har vanliga webbsidor också, med samma funktioner.

    Så det finns alltid vägar runt det. Och om ni blockerar webbsidor, så finns det vägar runt det också.

    Tror tyvärr att det endast blir en falsk trygghet, om ni blockerar något. Hur ni i övrigt bäst löser situationen är det svårt att ge bra svar på, men han måste ju på något sätt få dig att kunna lita på honom igen.

    Får jag fråga ungefär hur gamla ni är? Kan problemet gå över med större mognad på sikt?
     
    Thokastjej gillar detta.
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 392
    Mottagna gillanden:
    2 132

    MINA ENHETER

    Det går rent tekniskt att lösa med egen dns-lösning och tvinga telefonen att använda den. Vet inte om det går med typ familjsetup och en Raspberry pi eller om man måste ha någon device management-lösning.
     
    Thokastjej gillar detta.
  14. Thokastjej

    Thokastjej Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2020
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    One plus 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    One plus 8 pro
    Vi är 41 respektive 42
    Har pratat med honom nu och han totalvägrar gå i nån slags terapi..
    Får ta mig en funderare på hur jag gör nu
     
  15. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 392
    Mottagna gillanden:
    2 132

    MINA ENHETER

    Internetkram.

    Känns lite väl fult av han, det är väl klart som korvspa att det är hans problem och något han måste jobba på. Det ska inte vara du som ska jobba med att sätta upp någon blockering/övervaka honom. Det är han som ska ta emot hjälp och arbeta för sitt missbruk.
     
    Thokastjej gillar detta.
  16. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Prata med honom på ett lugnt och sansad sätt, du vill inte att han blir defensiv på något sätt eller att han dra sig undan.

    Fråga honom om han tycker att hans beteende är ett bekymmer?

    Hur han tror det får dig att känna när du ser det han gör?

    Om han förväntar sig en annan utgång när inget ändras?

    Om han tror att han kan lösa det på egen hand?

    Vad han har för förslag på hur det skulle kunna göras?

    Och berätta för honom att du gör det för hans skull och för att du bryr dig annars hade du bara ryckt på axlarna och lämnat honom.
     
    Last edited: 27 okt 2020
    Kristy och Thokastjej gillar detta.
  17. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Tycker att du ska ge honom ett ultimatum, skilsmässa eller terapi, det är bara att välja.

    Att försöka övervaka honom blir bara fel och saboterar ert förhållande, du kan inte vara hans mamma.
     
    Thokastjej och katho gillar detta.
  18. Ella C

    Ella C Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2015
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    505

    MINA ENHETER

    Men herregud, lämna honom! Varför ska du stå ut med detta? Gå vidare!
     
    Pirx, DanielÖ, paulreedsmith och 3 andra gillar detta.
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag är beredd att hålla med där. Ett förhållande ska kännas rätt. Annars är det ingen idé att fortsätta. Du mår bara dåligt och han förtjänar inte dig om han inte kan ställa upp på att du ska må bra.

    Naturligtvis ska man inte ge upp för minsta lilla, men detta verkar vara ett så allvarligt problem att det absolut är frågan om ifall förhållandet är värt att fortsätta. Vill han inte ställa upp för dig, varför ska du ställa upp för honom? Ett förhållande ska bygga på ömsesidig respekt för varandra. Inte att den ena parten gör som den vill och den andra lämnas med problemen.
     
    Kristy, Thokastjej, Zooklubba och 1 annan gillar detta.
  20. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 293

    MINA ENHETER

    Tråkigt att höra och hoppas att det löser sig för dig.

    Det är som vilket annat beroende som helst, droger/sex/alkohol osv, vill personen själv inte lösa det och söka hjälp så kommer det inte att lösa sig, tyvärr.
     
    Profetia, Thokastjej och svenix gillar detta.