Problem med Google assistant

Diskussion i 'Allmänt' startad av robbanos, 16 okt 2020.

  1. robbanos

    robbanos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Köpte en Samsung Galaxy S20 5g i veckan som funkar bra förutom att röstuppringning ej fungerar med Google assistant.

    Hittar ingen inställning på Google.

    Någon som vet hur problemet avhjälps? Screenshot_20201016-160616_Google.jpg

    *problemet är löst*
     
    Last edited: 18 okt 2020
  2. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Testar att posta i denna tråd. Någon som har något tips på hur jag ska få den korkade assistenten att begripa att den ska ringa upp min son Victor utan att jag måste ändra hans namn i adressboken til Viktor? När man sitter på motorcykeln utan möjlighet att plocka fram telefonen utan att stanna så briserar man ju nästan när den dumma assistenten upprepar att den inte förstår. Tips mottages tacksamt!
     
  3. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    Det finns två sätt, antingen sätter du "Viktor" som smeknamn i kontakt-appen (du kan också sätta "min son" om du vill).
    Eller så går du in och skiver "Viktor" som "Fonetiskt förnamn", förutsatt att assistenten förstår just det uttalet. Jag hade föredragit denna lösningen.
     
  4. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Fonetiskt namn är ingen dum idé. Får testa det. Tack för tipset! Kan även tillägga att assistenten förstår ju även engelska i andra sammanhang men just "call Victor" funkar inte.

    Edit: Testade fonetiskt namn och det funkar perfekt. Lysande! :)
     
  5. JohnBull_1975

    JohnBull_1975 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2013
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Fortsätter på den här tråden om röstuppringning istället för att starta ytterligare en.

    På gamla telefonen (och några innan den också) hade jag en app som hette Voice Speed Dial från Cyberon. Tror jag köpte den 2012 ungefär.
    Med den kunde man själv spela in en rösttagg per kontakt (och även för appar och annat, men det testade jag aldrig).
    Den triggades av att man tryckte på svara-knappen på headset.
    Nu när jag bytte lur fanns inte den på Google Play längre.

    Antar att det bara är Google assistent som gäller numera och den har ju förvisso blivit bättre senaste åren, men då när jag köpte den appen funkade de mer generella röststyrningsappar rätt dåligt.

    Men finns det någon motsvarande idag där man spelar in sina egna taggar så att det inte kräver så mycket tolkning och/eller internetaccess?