Diskussion: Apple omöjliggör reparationer

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Ara, 28 okt 2020.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Nu pratar vi ju mobiltillverkare och där tror jag att det är ganska vanligt att intäkter/vinst står högst upp på agendan. Ge gärna exempel på en mobiltillverkare som inte sätter pengarna först.
     
    livinl0ud gillar detta.
  2. Droid_295

    Droid_295 Guest

    Vilka företag sätter inte pengar först? Inga pengar=ingen utveckling, inga nyanställningar etc, etc.
     
    livinl0ud gillar detta.
  3. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Har det sålts gigantiskt mycket mer usbc-enheter än lightning-enheter? Lightning har ju levererats i ett par år länge men i mindre skala.
     
  4. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    varenda androidtelefon senaste åren är USB-C, apples egna datorer är USB-C
     
    Ara och jnsson gillar detta.
  5. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är svårt att avgöra tycker jag. Man får väl anta att de flesta som köper iPhone 12 redan är Apple-kunder sedan tidigare och har tillbehör. Att då byta anslutning kommer innebära att alla befintliga tillbehör blir värdelösa och måste bytas ut. Inte så bra för miljön.

    Det är tydligt att Apple satsar på att få bort kontakterna helt och hållet och enbart köra trådlösa anslutningar. Där är väl därför de inte vill ta kostnaden att byta från lightning till USB-C eftersom det är ett onödigt mellansteg när de redan har den långsiktiga strategin planerad.

    Telefoner med små batterier laddar ju fullt tillräckligt snabbt trådlöst och jag kan tänka mig att Apple gjort marknadsundersökningar som visar att en stor andel av kunderna redan laddar trådlöst. Det ligger väl bakom den långsiktiga strategin och att man skippar väggbulan. Samt att priset faktiskt blir lägre utan bulan.

    Jag personligen föredrar att de skickar med en Lightning -> USB-C istället för Lightning -> USB-A eftersom det möjliggör snabbare laddning med alla mina USB-C-tillbehör som jag redan har. Men om man ser till stora massan hade det nog varit bättre att skicka med en USB-A eftersom såna tillbehör är vanligare.

    Jag tycker att Apple hade varit smartare om de pratade om den trådlösa strategin istället för att trycka så mycket på miljön. Det hade känts mer uppriktigt på nåt sätt.
     
    namkrad, RexGalore och bernard gillar detta.
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det finns en rad exempel på företag som sätter moral framför vinst. IKEA är ett exempel där de vägrade att göra som ryssarna ville och tvingas betala oskälig hyra. Det kostade IKEA flera miljardär, men de höll fast vid sina principer. Sen har du företag som Kavli, Solstickan med fler där moraliska aspekter går före vinst. Allt handlar inte om pengar i varje läge för alla företag, även om det givetvis måste gå med vinst totalt sett.
     
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Fairphone är en möjlig kandidat. Our Mission - Fairphone
     
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är ju inte så att alla befintliga tillbehör blir värdelösa över en natt, det kommer fortfarande att finnas 100-tals miljoner - för att inte säga miljardär - av enheter med den gamla kontakten och en enorm andrahandsmarknad.

    Vad gäller miljön så är trådlös laddning oerhört ineffektivt jämfört med att ladda med kabel. Det är inte miljövänligt med trådlös laddning.
     
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    Hur många tror du orkar lägga ut en laddare på blocket jämfört med att lägga den i "sladdlådan" i garderoben?
     
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    De flesta gör nog som jag, säljer eller ger bort den gamla mobilen och då följer ju tillbehören med.
     
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Hur som helst är det svårt att säga vad som är bäst för miljön mellan att behålla befintlig kontakt eller byta. Om den långsiktiga strategin är trådlöst är det helt rätt att behålla lightning tills dess tycker jag.
     
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ja, men det är i så fall oerhört inkonsekvent eftersom Apple bytt till USB-C på andra produkter. Sen har jag väldigt svårt att tro att man kommer att ha en iPhone helt utan möjlighet att ansluta en kabel, men vi får väl se.
     
  13. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är väl just det som är skillnaden. Apple satsar på trådlöst just på telefonerna men på övriga produkter behövs sladden ett tag till. iPad har större batterier och då blir trådlös laddning för tidskrävande. På datorerna behövs det också mer kraft. Skulle gissa att det är därför de fått USB-c.
     
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är möjligt att Apple siktar på helt trådlös laddning, men det är i så fall ett steg i fel riktning om man tänker på miljön. Det går åt mycket mindre ström när man laddar med kabel och med tanke på alla iPhone som finns och kommer att finnas så blir det betydande siffror. Så frågan är åter igen, hur stort allvar tar Apple på miljöfrågor?
     
  15. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag bara gissar när det gäller den trådlösa strategin men det skulle kunna förklara varför lightning lever vidare på iPhone. Vi kan ju spara diskussionen till när vi har den första helt trådlösa iPhonen utan fysiska portar.

    Annars tycker jag att beslutet att skippa väggbulan är kanon och hoppas att fler följer efter. Det är bra för miljön och vi som redan har adaptrar i överflöd sparar en femhundring.

    Behöver man köpa adaptern blir telefonen ändå billigare än förra året.

    Win för alla. Även miljön.
     
    hahadaoc gillar detta.
  16. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Till skillnad mot Apple så skickar OnePlus med en förbättrad laddare varje gång, så det hoppas jag fortsätter. Jag använder även de gamla jag har. Apple utvecklar ju även de sina laddare, men det är aldrig något man får se om man köper en iPhone. Det är något man måste betala extra för.
     
  17. Droid96

    Droid96 Guest

    Ja, Oneplus är riktiga innovatörer på området väggbulor och är det av stor vikt när man köper telefon bör man kolla åt det hållet. Xiaomi är dock ledande när det gäller snabb trådad laddning.

    Jag personligen minns inte när jag laddade med sladd sist. Totalt ointressant teknik för mig. Har qi-laddare överallt i hemmet, på kontoret och i bilen.
     
  18. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag tänker på miljön. Trådlös laddning är uteslutet. Ska vi klara klimatmålen så kan vi inte slänga bort 50% av energin till ingen nytta. Jag håller inte alls med om att Xiaomi är ledande, OnePlus har en teknik som är mycket snällare mot batteriet. Batteriet på OnePlus mobiler håller mycket längre, därför att laddningstekniken är mycket snällare.

    Att ladda snabbast är inte det samma som att vara ledande. Det finns andra egenskaper som är minst lika viktiga.
     
    Last edited: 29 okt 2020
    Jörgen Ö gillar detta.
  19. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Handlar den här tråden om reparationer eller Apples påverkan av miljön?

    7519A735-AEF8-410B-99F7-D01B402FBFA8.gif
     
    Finskpinne, Ekman, Cupcakes och 3 andra gillar detta.
  20. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det hänger ihop. Värnar man om miljön så bör man göra det lätt att reparera. Lätt och billigt att reparera = mindre som hamnar på skroten = mindre miljöpåverkan.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.