Nu vart MMS förstört vid senaste uppgraderingen A40

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av QV_, 10 maj 2020.

  1. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
    Tror att Heleg vart lite irriterad.

    Fast jag förstår inte riktigt vad du menar med speciella krav.
    Jag vill ringa till 60%. Det är en telefon
    Jag vill sända SMS/MMS. Just SMS har ju nästan funnits sedan början.

    Mina speciella krav är ju mera isåfall "inga uppdateringar och inget konto".
    Det sistnämda är enkelt. Det väljer man själv.

    Mitt "problem" med telefonen är allt förinstallerat i appväg.
    Att de finns där gör mig inget egentligen. Att jag började bry mig om att bli av med allt skit berodde på att de (apparna) började dränera min batteritid. Om de (apparna) hade gett fan i att använda batteriet så hade inte problemet funnits för mig. Ibörjan var det 3 dagars batteritid. efter 4 månader så vart det mindre än 1 dag. Vilket inte vart bättre efter en uppgradering av OS. Så det vart dags att stänga ner allt som jag inte använder för att återfå batteritiden. Inget vart gjort innan dessa 4 månader utom att jag inget konto har.

    Nu har jag 3 dagars batteritid. Faktiskt rekord utan att ha uppdaterat i 5 månader. Innan så har telefonen dragit ur batteriet efter 3 månader utan uppgradering. Så denna version är i det fallet bättre än de innan om man inte väger in hur de har misshandlat MMS delen.

    Sedan är inte /e/ "något annat än Android". Det är Android av googlefierat.
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 374
    Mottagna gillanden:
    1 729

    MINA ENHETER

    Att inte få uppdateringar är en stor säkerhetsrisk och oerhört korkat tänkt. De flesta telefoner får uppdateringar alldeles för kort tid, du borde vara glad om tillverkaren av din telefon tänker på dig och ger dig säkerhetsuppdateringar. De senaste åren har det upptäckts ett flertal mycket stora sårbarheter som drabbar Android och andra plattformar, sårbarheter som gör det relativt enkelt för obehöriga att komma åt innehållet i din telefon om den inte blivit patchad. Skyddet som finns mot såna sårbarheter är snabba uppdateringar av programvaran i telefonen. Senaste versionen = stor säkerhet. Varför avsäga sig det?

    Vet inte varför du har snöat in dig på att inte vara inloggad på ett konto? Av integritetsskäl? Många funktioner är knuta till kontot i Android-telefoner, du behöver kontot för att göra vissa grundläggande saker. Det påverkar knappast batteritiden om du är inloggad på ett konto. Men de flesta sakerna kontot bidrar med kan du stänga av såklart, om du föredrar det. Synk kan du stänga av, det är helt valfritt att ha på synk.

    Mitt tips:
    Skaffa en billig Pixel 3a, jag har den och batteritiden är väldigt bra, den är även billig och en bra telefon i mellanklassegmentet som snabbt får säkerhetsuppdateringar. Logga in på ett google-konto i telefonen, stäng sen av synkronisering och liknande funktioner du inte vill ha. På Pixel-telefoner slipper du det mesta vad gäller bloatware, förutom några få Google-appar. De google-appar du inte vill använda kan i vissa fall tas bort och i övriga fall inaktiveras. Då har du en telefon med grundläggande funktioner, där telefonen inte gör något du inte önskar. Med synk avstängt, kanske rent av mobildata avstängt om du föredrar det, borde batteritiden vara helt superb.
    Men givetvis ska du behålla Google Play - det är en oerhört viktigt systemtjänst. Du kan stänga av automatisk uppdatering av installerade appar i Google Play, men då bör du gå in manuellt ibland och låta den uppdatera dina appar.

    Om folk låter upprörda är det antagligen för att du skriver väldigt konstiga saker. Typ att du "tagit bort Google Play", vilket är absolut omöjligt, om du inte rootat din telefon. Och att "telefonen förbrukar massor av batteri bara för att jag vägrat installera en säkerhetsuppdatering som laddades ner för några månader sedan", vilket är en galen konspirationsteori.
    Kan du svara på frågan som ställdes tidigare - är det hårdvaran eller mjukvaran du varit inne och petat på? Och exakt vad har du gjort? Du har antagligen sabbat din telefon genom dina ingrepp, jag rekommenderar att du köper en ny och följer stegen ovan. Med dessa steg kan du enkelt uppnå dina behov, där du främst önskar ringa och skicka sms/mms, och någon gång ibland surfa, utan att andra saker kommer i vägen.
     
    Leo83 och osvanberg gillar detta.
  3. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
    Jag har varit inne i telefonen.
    Det måste man när man monterar SIMkortet.
    Så det var det.

    När jag skrev "hårdvara" så menade jag att återställa hårdvaran till fabriksläge.
    Alltså göra telefonen lika som "ny" med den version av Android som telefonen levererades med.
    Har man ett Google konto och gör det "hårt" med hjälp av knapparna, så går telefonen i låst stöldläge (kommer inte ihåg vad det heter) Detta "stöldskydd" går inte att välja bort vid skapande av ett konto. Jag förmodar att telefonen går att återställa "hårt" om man inte har ett konto. Så en "hård" återställning står inte högst upp på önskelistan.

    Hade jag telefonen som en plånbok, TV eller dator så visst skulle jag använda mig av uppdateringarna.
    De Appar som används är:
    Miniräknare
    Kamera
    telefonbok
    meddelande
    galleri
    Internet c:a 0,5 gig i månaden men då inkluderads även hotspot

    Att inte uppdatera telefonen:
    Jag ser inte problemet.
    Du får gärna förklara för mig vad en hacker skulle kunna göra med telefonen.
    Hade jag ett konto och desutom lagt in kreditkortet, då förstår jag vad en hacker kan göra.
    Vad jag kan fantisera om är att dom kapar telefonen och ringer dyra utlandssamtal/betalnummer. Men jag blir gärna upplyst.

    Jag ser inte vad jag har för nytta av ett konto, därför så har jag inget.
    Ringer en telefonförsäljare och vill ge mig gratis strumpor så säger jag NEJ.
    Ingår det saker i telefonen vid köp så väljer jag vad jag vill ha.
    Om jag inte har ett behov av något konto (vilket jag inte har) så ser jag inte varför jag skulle fixa det. I min värld gör det telefonen mera sårbar för en hacker. Men det är inget jag har lagt ner någon tid på att utforska. Mitt val var enkelt, inget behov.

    Batteritid.
    Jag köper en telefon, laddar in simkortet och använder den i 4 månader.
    "helt plötsligt" är telefonen död fasten den var laddad i går kväll.
    Goggel play (eller om det var googel play tjänster) stod för 50% av batteriförbrukningen.
    Då fick jag väll uppdatera telefonen (som den tjatat om i veckor)
    Ingen skillnad, batteritid 1 dag.
    Efter samtal med Samsung support så förklarar dom hur man stänger ner Googel play (tjänster) Fast med kommentaren att den behövs.

    Jag förklarar då att jag använder telefonen som en "telefon". De svarar då är det OK att köra utan Googel play (tjänster)

    Efter att jag har fått bort den appen så har jag 3 dagars batteritid igen

    Sen går det några månader och batteritiden sjunker drastiskt igen, men nu fungerar det att uppdatera för att få bra batteritid igen.

    Detta är vad som har hänt mig. Om det blir en konspirationsteori av det, det må va hänt, det är iallfall vad som har hänt. Vad det är som orsakat att play börjat dra batteri, det vet jag inte. Mitt val var att ta bort appen. Samsung säger att jag inte behöver den med den typen av användande jag har och jag har en fungerande telefon som är driftsäker.

    Dock så börjar telefonen tjata om att jag skall testa mer funktioner och uppdatera för att ny nya funktioner. Några gånger kommer det upp skärmdumpar över hur de nya funktionerna ser ut och jag är inte intresserad!

    Så därav att jag är motiverad av att byta till /e/ OS
    Men jag känner ingen som håller på med det och jag har varken Linux eller MAC hemma och det behövs (vad jag förstår) för att få min gamla J5 telefon över till det OS:et.

    Min A40 kommer ju inte att användas för det försöket

    Att jag har "smartfone" beror på att jag aldrig skulle skriva ett SMS med en knapptelefon samt att kontakthanteringen är bättre i dessa. För övrigt har jag inte behov av funktionerna.
    Eftersom jag har 25 gig i abb så används aldrig WIFI. GPS är avslagen, fast det har du nog redan listat ut :-)

    Jag har (tror jag) gjort ett eget val över hur jag skall använda produkten. Sen så gillar jag inte Google men det är ju bitvis en annan historia.

    Jag gillade telefonen bättre i början, efter den sista uppdateringen jag laddade ner (för 5 månader sedan) så vart telefonen mindre användarvänlig för mig som då kör den i "enkelt läge". Hur det är i andra lägen vet jag inte. Att det vart en A40 berodde på att den körde Android 10 som har "dark theam" utan att ladda ner appar. Man behöver ju ett konto för att ladda ner appar..... och det har jag ju inte.

    Kan ju tillägga att ta bort en app hjälper inte, Den djävla telefonen lägger tillbaka den. Det man måste göra är att inaktivera den. Det läget behåller den (för det mesta) Men tillsammans med en batterisparfunktion som förhindrar appar att köras i bakgrunden håller apparna på plats (nästan). Sen så håller telefonen på och uppdaterar appar iallafall typ facebook som förövrigt aldrig körs.
     
    Last edited: 27 okt 2020
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 374
    Mottagna gillanden:
    1 729

    MINA ENHETER

    Det du beskriver, att du gjort en fabriksåterställning, kallas att du återställt mjukvaran. Inte hårdvaran. Fel ordval.

    Om telefonen är på en gammal version så skulle en angripare kunna komma åt dina sms, dina kontakter, din webbhistorik och annan data i telefonen. Oavsett om du har kreditkort inlagt eller inte, så har du onekligen personlig information i telefonen. Risken är antagligen inte så stor för att någon angriper dig, men risken finns, och om det finns en ny version med säkerhetsuppdateringar, varför säga nej till den? Bara dumt.

    Exakt hur var det Samsung sa att du kunde "ta bort" Google Play tjänster? Dela gärna de steg du tog för att göra det.
     
  5. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
    Appen GPT (Google play tjänster) Var jag på i /inställningar/appar/ men det gick inte att ta bort den där. Den användes. Någonstans hittade jag "denna app används av" och där fanns det några appar angivna. Då tog jag bort dom först. Sedan kunde jag radera GPT. Som en upplysning kommer den tillbaka vid en uppgradering.

    Problemet jag fick med denna procedur var att telefonen larmade var 52 minut att GPT saknades. Detta larmades alltså 24/7 och gick inte att stänga av. Förövrigt så hade jag inga problem med telefonen. Man kan Ringa/SMS/MMS/surfa

    Det var då jag kontaktade supporten.
    För att stänga av larmet från GPT så valde man "stör ej" läget. Då när larmet kom nästa gång kom valet "visa inte detta larm igen" och så slapp man det larmet.

    Den första supportdamen visste inte vad jag pratade om men hon hämtade någon "supervisor" som guidade mig rätt. Det var denna person som ansåg att som jag använde telefonen så var det OK utan GPT.

    Guiden ovan är skriven utav minnesbilder, det är ju en stund sedan jag köpte telefonen.

    Eftersom ALLA appar läggs tillbaka igen efter en uppgradering så är det ingen praktisk metod att ta bort dom. GPT är alltså åter i telefonen eftersom jag har uppgraderat den. Att hålla på att ta bort dom var gång tar för lång tid. Om de sedan inte tar något batteri så får de väl vara där.
    Så för att hålla apparna på låg batterikonsumtion så måste de inaktiveras.
    Även detta håller inte över tid eftersom telefonen återaktiverar appar efter eget tycke och smak.
    Det som hjälper i längden är att använda sig av batterisparläge där appar "förbjuds" att köras i bakgrunden.
    IMG_2394.JPG

    Av mina 46 appar så är det c:a 10 som jag använder (foto/galleri osv) men att ta bort dom som "inte behövs" fungerar ju inte praktiskt eftersom att det är inte jag som kontrollerar telefonen.
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 374
    Mottagna gillanden:
    1 729

    MINA ENHETER

    Där har vi förklaringen till dina otaliga problem. Du var oerhört långsam med att medge det du skriver ovan.
    Jag kan lova att det är absolut omöjligt att ta bort Google Play services på en vanlig, ej rootad telefon, så frågan är om du varit inne och rootat eller gjort andra ingrepp i mjukvaran? Det verkar onekligen så. Sen försöker du skylla telefonens problem på andra saker, när det beror på dig själv att den funkar kasst.

    Hur som helst, att inaktivera Google Play tjänster (och google play) är bara korkat. Båda är kritiska systemtjänster som behövs. Om någon på Samsung har gett dig "medgivande" att du kan ta bort eller inaktivera någon av dessa, så är den personen inkompetent och säger fel. Google Play tjänster används för Google cloud messaging/Firebase cloud messaging och andra tjänster som telefonen använder och som olika appar/tjänster i telefonen använder. Att du inte märker några omedelbara problem och kan fortsätta surfa/ringa är ju ingen indikator för någonting, det är saker i bakgrunden som påverkas.

    Vanliga appar, som Gmail, kan du däremot inaktivera utan problem.
     
    CABBAN05 gillar detta.
  7. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
    Har jag inte skrivit ovan att telefonen inte är rootad.
    Då skriver jag det igen

    OM TELEFONEN ÄR ROOTAD SÅ VART DET GJORT PÅ FABRIKEN.

    Då borde det problemet vara avklarat!

    Sen så har jag inte problem med telefonen tillförlitlighet.
    Jag har "problem" med att en uppdatering ändrade om MMS tjänsten.
    Tjänsten fungerar fortfarande utan problem.
    Det är bara mitt finger måste smyga över skärmen ovanifrån för att trycka OK för bilden.
    Trycker jag "vanligt" så kommer fingret åt "tillbaka" knappen samtidigt och jag måste ta om bilden.
    Nu efter 50 MMS så fungerar det var gång. Att fingret träffar rätt.

    Sen så skall jag för första gången rotta en telefon en J5 till /e/
    Har precis startat upp en Ubuntu för ändamålet. Så snart har jag gjort det, dock inte på telefonen i detta inlägg.

    Så om du läser tråden från början istället för mitt i så går det bättre, eller inte alls.
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 374
    Mottagna gillanden:
    1 729

    MINA ENHETER

    Om du bortser från råden du får så kommer dina problem inte att bli avhjälpta. Jag beskrev problemen som uppstår när du tagit bort viktiga systemtjänster, och jag invände att Samsung knappast borde ha gett dig något "medgivande" om att du gott kan ta bort viktiga systemtjänster. Du svarade inte på det jag skrev.

    Det du beskriver om MMS och foton kan vara en bugg i Samsungs sms/mms-app. Av just det skälet uppdaterar man sin telefon, för att bl.a. buggar blir fixade. Man kan också ladda ner en annan sms-app, t.ex. Android Messages är väldigt ren och avskalad. Fast du laddar ju aldrig ner appar, så blir svårt.
    Nu är det mycket bättre att ta ett foto med vanliga kameraappen, sen öppna sms-appen och bifoga fotot därifrån, så det kan jag rekommendera istället. Men givetvis bör din metod att ta fotot direkt med hjälp av sms-appens kamera funka också, så jag föreslår att göra en buggrapport till Samsung, och UPPDATERA telefonen, kanske är en buggfix redan utskickad.

    Roota en telefon ska man bara göra om man vet vad man håller på med. Det är knappt så att jag skulle känna mig trygg nog att göra det, och då är jag ändå väldigt tekniskt lagd. Så om du rootar, var beredd på att du kanske gör fel och att telefonen blir "brickad", dvs för alltid obrukbar. Det händer många att det blir fel på det sättet. Läs HELA guiden FLERA gånger innan du sätter igång. Kom ihåg också att all din data försvinner, t.ex. kontakter och sms/mms raderas. Du har ju inget konto, så vet inte hur du kan göra backup av den datan på ett enkelt sätt? Blir svårt, men vissa appar låter dig kanske skapa en fil att exportera till en annan enhet.

    Kan du igen förklara STEG FÖR STEG hur du lyckades radera Google play/Google play tjänster? Det ska inte gå, så du måste ha gjort något väldigt märkligt ingrepp i din telefon för att det skulle fungera. Reagerade inte samsung-supporten på det?
     
  9. CABBAN05

    CABBAN05 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2014
    Inlägg:
    1 627
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Google tjänster är ju inaktiverad? Varför
    Där kan nog problemet ligga, då Samsung använder och är godkända av Google. Det måste ju vara aktiverat varför inaktivera alla dessa, du sparar ingenting genom att inaktivera. Samma som en bil elfel oftast ärg i jordflätan.
    Låter som detta inte är på riktigt. För enligt bilden är allt avaktiverat som bör vara på. :(:D:mad:uppdatering har inte tagit bort, utan ts krångel med appar. Radera internet inställningarna, lägg in dom igen så ska du se att det funkar och aktivera allt med Google ;-)
     
    jnsson gillar detta.
  10. CABBAN05

    CABBAN05 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2014
    Inlägg:
    1 627
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Vill du inaktivera appar som är jobbiga, så installera en app som stänger av tjänsterna, de tar inte bort men de ligger inte i telefonerna. Jag förstår inte riktigt heller, din text är rätt rörig, vad är det som är fel? Har du rootat a40? Hej då garanti
    Och tagit bort play service, inte så lyckat. Hoppas du får ordning på det ;)


    Jag har "problem" med att en uppdatering ändrade om MMS tjänsten.:o
    Tjänsten fungerar fortfarande utan problem.
    Det är bara mitt finger måste smyga över skärmen ovanifrån för att trycka OK för bilden.
    Trycker jag "vanligt" så kommer fingret åt "tillbaka" knappen samtidigt och jag måste ta om bilden.?? What?

    Byt sms app? Det är nog inte uppdateringen i sig du gillar nog inte bara hur det blev, alla kan inte gilla de nya utseendet från en uppdatering, men bytt app så kanske utseendet är mer tillfredsställande
     
    Last edited: 4 nov 2020