HUAWEI FreeBuds Pro

Diskussion i 'Hörlurar' startad av ViNTAGEFRAME, 11 sept 2020.

  1. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Nu ska vi se. Jag fyller på inlägget med intryck allt eftersom. Ställ gärna frågor om ni är osäkra på grejer och står i valet / kvalet om att köpa ett par!

    Börjar med det uppenbara. Kartongen känns som en rebrandad Galaxy Buds-kartong. Den är fin.
    Men: många recensioner har sagt att lurarna är svårt att få upp ur sitt etui. Detta hade jag inga problem med vid första försöket men en fralla och lite flott på fingertopparna senare hade jag STORA problem med att få upp lurarna ur etuiet. Jag hoppas man hittar "rätt knyck", annars kommer detta vara en mycket frustrerande grej.

    Jag har laddat ner Huawei AI Life-appen men denna hittar inte mina Freebuds Pro, och anser att de måste läggas in manuellt. I menyerna finns inte Freebuds Pro som ett alternativ. :( Det kanske kommer i en kommande uppdatering av appen i samband med att de officiellt lanseras i Sverige?

    Edit:
    Problemet med AI Life-appen löst, man behöver senaste versionen men den versionen finns inte i Play Store ännu så jag laddade ner Huawei App Gallery och kunde därifrån ladda ner senaste AI Life.

    Har låtit hörlurarna välja ut rätt silikon-tips åt mig nu. Det var kul och verkar fungera bra! Jag fåt "Good Fit" på de minsta tipsen. När jag gjorde om testet och medvetet satte i ena luren lite dåligt så reagerade testet på det direkt och bad mig justera denna hörlur. :) Passformen känns bra, stabil, inga konstigheter trots avsaknad av vinge eller annan form av "krok". Det gläder mig.

    Jag har också hittat rätt knyck för att få upp lurarna ur etuiet även med flottiga fingrar nu. Man behöver bara trycka lite lätt med fingret på dem mot själva locket av etuiet liksom, svårt att förklara men lätt att genomföra. Jag har nu 100% success rate med att fiska upp mina Freebuds Pro ur sitt laddningsetui.

    Anslutningen till telefonen när man öppnar upp locket på etuiet är hypersnabb, nog det snabbaste jag nånsin varit med om. Jag antar att det är Bluetooth 5.2 som gör sin magi här.

    De låter väldigt bra! Imponerad helt klart. Jag tror det bästa sättet att beskriva ljudkvaliteten är "fet". Jag har i dagsläget ett par Pixel Buds - som är väldigt bleka i jämförelse. Buds Live bleknar även de i jämförelse med Freebuds Pro - mycket på grund av att de inte sealar i örat på något sätt och på så viss spiller ur rätt mycket av ljudet. Jag använder därför främst mina Buds Live till podcasts, och främst i sängen då de funkar att sova med.
    Jag sålde mina Sony WF-SP900n som jag tidigare använde som "verkligen njuta av musiken"-lurar och hoppades på att Freebuds Pro skulle kunna nå upp till deras kvalitet och det gör de absolut - det här är nog de bästa in ear-lurarna jag testat sett till ljudkvalitet (märk väl att jag inte testat WF-1000xm3 (men har förstått att SP900n inte ligger långt bakom dem).
    Jag hade förväntat mig lite sämre ljudkvalitet eftersom dessa är påtagligt mindre än SP900n så jag är bara glatt överraskad här på den här fronten.

    Jag har inte haft tillfälle att testa ANC;n än men kan direkt säga att den passiva oljudsminimeringen är bra; det känns och låter nästan som att ANC är på när den i själva verket inte är det.

    Touchkontrollerna har även fått lite kritik i vissa recensioner men jag ser inga problem när förutom att det krävs en lite hårdare pinch än vad jag förväntade mig. Uppskattar verkligen att enkelpinch på valfri stam innebär pause / play och att de inte krånglat till det på samma sätt som Bose med sina senaste in ears, där pause / play nås via dubbelklick på högra luren endast.
    Långpinch för ANC / awareness / vanliga läge fungerar också bra men volymkontrollen är lite jobbigare - men funkar.
    Känns bra att ha kontrollerna på stammen snarare än på själva huvudet av hörluren då man kan rätta till dem och pilla på dem utan att råka komma åt nån knasig funktion.

    Är också imponerad över hur snabbt de pausar när man tar dem ur öronen, och hur snabbt de återupptar uppspelningen när de sätts tillbaks i örat. Det är liksom nolltid vi snackar om.

    Det enda jag egentligen ser som negativt är att de verkar slå på ANC-läget som standard när man sätter dem i öronen efter en laddning - jag vill gärna själv aktivera denna funktion när eller om den behövs. Sen lider de också av Buds Live-syndromet i det avseendet att de är väldigt blanka och drar till sig fett lätt. Men sett till allt som är positivt med dem kan jag leva med detta utan problem.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 13 okt 2020
    bernard, ViNTAGEFRAME, RuffyMan och 4 andra gillar detta.
  2. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
  3. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.
  4. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Nu ångrar jag mig att jag inte beställde from Amazon.
     
    bernard och Bart S gillar detta.
  5. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Någon som hunnit skaffa och testa ett par än?
     
    bernard gillar detta.
  6. ViNTAGEFRAME

    ViNTAGEFRAME Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2020
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei Mate 40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei Mate 40 Pro
    Yes, fick hem mina silver frost för några dagar sen. Å jävlar vilket bra ljud dem har, bassen är grym och deras adaptiva brusreduceringen funkar klockrent. Är väldigt nöjd.
     
    bernard gillar detta.
  7. ViNTAGEFRAME

    ViNTAGEFRAME Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2020
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei Mate 40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei Mate 40 Pro
    Lär nog komma in till på en lokal Elgiganten eller EPH vilken dag som helst.
     
  8. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Kul att du är nöjd! Jag instämmer, de är superbra. Sitter de bra i öronen på dig?
    Vad har du testat tidigare för true wireless-lurar?
     
    bernard gillar detta.
  9. ViNTAGEFRAME

    ViNTAGEFRAME Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2020
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei Mate 40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei Mate 40 Pro
    Ja dem sitter bra i öronen på mig tycker jag. Tränar med dem på gymmet och har inte varit några problem än.
    Jag har bara freebuds 3 som In-ear annars körde jag mycket på beats by dre men dem använder tjej nu.
     
    RURAL gillar detta.
  10. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Okej!

    Har du haft problem med att fiska upp dem ur laddningsfodralet? Detta är ju något som många recensioner klagat på men alltså, pressar man dem inåt innan man drar dem uppåt är det ju inga som helst problem med detta enligt mig.
     
  11. ViNTAGEFRAME

    ViNTAGEFRAME Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2020
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei Mate 40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei Mate 40 Pro
    Lite men inget som bekymmer mig mycket. Enligt mig, ska inte vara en dealbreaker att köpa dem.
     
    RURAL gillar detta.
  12. DelayNM

    DelayNM Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Dual connection, funkar det med 2 mobiler. Ex en iPhone och en huawei? Hur prioriteras samtal?
     
    bernard gillar detta.
  13. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Jag har tyvärr inte haft (har inte) möjlighet att testa det här.
     
    bernard gillar detta.
  14. DelayNM

    DelayNM Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    ok, tack för svaret.

    Egentligen är inte prioriteten så viktigt, det viktiga är att det ska gå att svara / ringa från båda mobilerna via freebuds utan att behöva koppla om BT kopplingen.
     
  15. kleric

    kleric Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 Pro Max
    Fick mina idag och som föregående personer säger är ljudet riktigt bra, trodde inte skillnaden skulle vara så stor från Buds+.

    Förhoppningsvis hinner jag testa brusreduceringen. under kommande dagar.
     
    bernard och RURAL gillar detta.
  16. ViNTAGEFRAME

    ViNTAGEFRAME Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2020
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei Mate 40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei Mate 40 Pro
    Bra frågor. Undrar samma sak men märkt att den prioriterar Samtal över media tex
     
  17. ViNTAGEFRAME

    ViNTAGEFRAME Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2020
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei Mate 40 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei Mate 40 Pro
    Aaa ljudet är nått utöver det vanliga, är väldigt nöjd :)
     
  18. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Jag har med införskaffat ett par idag, håller som bäst på att uppdatera fw nu på dessa. Tack för tipset ang appstore. Tur frugan kör huawei. Verkar riktigt trevliga jag har haft i princip alla lurar som finns i det övre segmentet. Kanske kanske blir en keeper:)
     
    livinl0ud gillar detta.
  19. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Hur är samtalsljudet? speciellt om det är lite bakgrundljud, hörs det bra i bägge ändar?
     
  20. kleric

    kleric Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 Pro Max
    Jag tycker ljudet är klarare när jag ringer.
    Har kunnat ringa samtal när jag går nära motorvägen och den jag ringer har kunnat höra mig utan att jag behöver höja rösten.

    Jag har gått från en Galaxy Buds+ och skulle säga att steget är större än när jag gick från Buds till Buds+
     
    Herrn gillar detta.