Diskussion: Xiaomi Mi Note 10 (CC9 Pro)

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av ffodil, 28 okt 2019.

  1. royne1

    royne1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2020
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4
    Mjukvaran är just nu Android 10 efter den släppta uppdateringen,det var likadant innan dess med Android 9 också...

    Det visar inget som drar särskilt mycket batteri,skärm & telefonvänteläge i stort sett allt men likväl så är det väldigt dålig batteritid tycker jag..

    Sen det där med att OUKITEL WP7 skulle vara av avsevärt sämre prestanda får nog stå för dig då.

    Enligt oss så har Mi Note 10 en bättre kamera,resten av plus-poängen tillfaller WP7.

    Din Mi Note 10 drar ?% per dygn i stand-by?
     
  2. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Har och har haft många Xiaomi, de brukar ligga på ca. 4% per dygn i stand-by.
    En hade jag tillfälligt problem med att den började dra batteri. Efter mycket kollande verkade där ha blivit nåt knas på "tänd skärmen när du plockar upp den" slog ifrån den och gjorde en omstart, sen funka den normalt med 4% pr. dygn.
    Ibland kan det vara konstiga saker som spökar och svåra att hitta.
     
  3. royne1

    royne1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2020
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4
    I detta fall så verkar det ju vara helt omöjligt att hitta i alla fall,jag undrar om nåt kan vara galet med vårat exemplar för detta har jag då aldrig råkat ut för med någon av våra telefoner tidigare..

    Kanske nån dålig lödning eller nåt som ställer till det för batteriet ev...

    Om vi haft telefonen avsängd vid laddning den så försvinner 4-5% av batteriet på bara att starta upp därefter & det verkar väl väldigt märkligt eller?
     
  4. royne1

    royne1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2020
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4
    Kollade natten som gick,9% på 7 timmar...

    Gsam Battery Monitor skulle haft dator & ADB för att fungera fullt ut såg jag då vår telefon är "unrooted" så jag tog hem AccuBattery istället så får vi se om vi kan få någon rätsida på problemet..

    Läste dock att det var många därute som haft stora problem med "battery drain" efter den senaste MIUI 12 uppdateringen,så kanske vi är en av dom..

    Vem vet,vi får se..
     
    Last edited: 25 okt 2020
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Fortfarande inte ramlat över något som direkt motiverar ett byte från min Mi Note 10 som huvudtelefon. Testar en Xperia 5 II nu och medans den har sina fördelar så kan jag inte påstå att den är bättre. 120Hz skärm är nice men jag har inga större problem att skifta mellan det och 60Hz även om skillnaden blir påtaglig. Kameran presterar bättre med Gcam på Note men Xperia kan ge lite trevligare färger emellanåt. Njuter mer av ljud i hörlurar med Note då rymden i ljudet upplevs mycket större. Det trevliga med Xperia är smidigt format, blixtsnabb och väldigt gott flyt. Men överlag föredrar jag fortfarande som sagt min Note.
     
    katho gillar detta.
  6. royne1

    royne1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2020
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4
    Du har inte tänkt på
    Xiaomi POCO
    Den kanske är nåt ev?
     
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Minimum 3x zoom (helst 5x) med bra kvalitet är ett krav. Finns få lurar på min lista som möjliga ersättare.

    -Mi 10 Ultra
    -Samsung Note/Ultra 20 (Snapdragon)
    -Huawei Mate 40 Pro (om det inte vore för Google och deras mjukvara)
     
  8. bongo

    bongo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Din post fick mig att kolla hur det ser ut hos mig och jag ligger ungefär lika. Trist att upptäcka men då kanske man kan göra nåt åt det.

    Hos mig stöd chrome för ca 50% av förbrukningen. Ska testa inatt att stänga ner allt och se om jag ser nån skillnad.
     
    Last edited: 28 okt 2020
  9. royne1

    royne1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2020
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4
    Jo,jag tror nog att det är många som sitter lika illa till & inte tänkt på att detta batteri bör hålla laddning rätt så länge om allt vore som det var tänkt...

    AccuBattery gav inte mycket kan jag säga,men efter lite tips på Youtube ang (MIUI 12 Battery Drain) så har det lugnat ner sig betydligt nu fast det är en bit kvar fortfarande ser jag..

    Natten som gick efter div råd på Youtube så var den nere i 3% på ca 10 timmar men när vi idag använde den för att ringa ett samtal drog den 9% på mindre än 10 min & det,det är ingen höjdare det..

    Sen efter att vi tömde cache på allt som kan tänkas tömmas så lugnade det sig igen,"skapligt"..

    Verkar som att det är idé att vänta & se hur uppdateringarna fungerat därute innan man hämtar ner dem i fortsättningen..

    Såg också att det har varit & är stora problem med google phone-appen & google message appen vi hämtar allt eftersom uppdateringarna kommer,det är nog den som var den stora "boven" för oss idag misstänker jag & hur länge det varit så vet jag inte men laddat telefonen det har vi gjort ofta den senaste tiden i alla fall.

    Prova att ta bort uppdateringen i appen Phone får du se,här gjorde det ingen skillnad men vi slapp i alla fall att få felmeddelande nu varje gång vi öppnar appen efter det i alla fall...
     
  10. rince0r

    rince0r Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2013
    Inlägg:
    546
    Mottagna gillanden:
    774
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Återigen snöat in mig på en Mi Note 10, fjärde i ordningen. Telefonen man tydligen behåller eller alltid kommer tillbaka till...

    Vilken Gcam + XML kör ni numera? Har testat Burial och Nikitas hittills, men inte riktigt glad över resultaten... Burial är rätt instabil, kraschar efter 2-3 bilder och Nikita laggar som fasen i viewfindern.
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag har kört burial rätt länge nu på både MIUI 11 och 12 men har aldrig haft en krasch. Har funkat kalas hela tiden. Kör dock 7.3 (beta 8) och inte senaste 7.4 om det kan göra nån skillnad. XML fibblar jag med själv så man får fotona mer som man vill ha dem själv.

    Denna telefon är allt en keeper, haft den längre än de flesta andra mobiler jag haft. Längst faktiskt. Något sidospår men alltid kommit tillbaka till denna.
     
    rince0r och katho gillar detta.
  12. bongo

    bongo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kör Burial. Hade lite problem med video men sänkte till lägre upplösning så mindre problem. Kraschar fortfarande men extremt sällan. Hade lite problem när jag bytte fram och tillbaka mellan olika builds.

    Höll länge på med att mixtra med olika XML filer men kör jinthegod sedan någon månad som jag gillar starkt. Möjligtvis med någon mindre modifiering.

    Mest irriterander att Google foto inte upptäcker nya foton. RAW bilderna kommer direkt men JPEG kan dröja ett par minuter.
     
  13. bongo

    bongo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tips på youtube? Får bara upp indier som nämner detta och textning är inte tillgängligt.
     
  14. royne1

    royne1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2020
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4
    Samma här,du får försöka se vad de gör & hoppas på att något blir till det bättre för detta med batteriet var inte roligt alls..

    Blir så TRÖTT!

    Ett tips på något som inte näms,gå till MIUI Biometric-appen & rensa cache & därefter starta om telefonen för det såg faktiskt ut för att hjälpa lite i alla fall..

    Ser också att om man rensar cache för alla apps med stor cache efter dagen som gått & startar om telefonen därefter så går strömkonsumtionen ner kraftigt ända tills det att man börjar använda telefonen igen.

    Tror det är nåt "vajs" med processorn på XIAOMin jag,kan det vara så att den inte klarar att stänga ner vissa processer efter man avslutat dom tro..?

    Ser också att väldigt många appar jag uppdaterat på Google Play sista tiden strular,en del kraschar i uppstart & många fungerar inte som de ska som tex Phone by google,message by google,chrome,Android System Webviev & många fler av de jag använder mig av för eget bruk så det får nog vara färdiguppdaterat för min del på Google Play-store nu i alla fall.!

    Hojta till om du kommer på nåt revolutionerande!

    Kan tyckas märkligt att detta bara drabbat enbart vissa exemplar av Xiaomi Mi Note 10 också...??
     
    Last edited: 30 okt 2020
  15. bongo

    bongo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Efter att stänga ner wifi, bt, och alla appar innan man går och lägger sig så halverade jag förbrukningen. Också tillåter jag inte en del appar vara igång i bakgrunden.

    Rensade cache på telefon, Google services och meddelanden också samt omstart.

    Det är vanskligt att veta vad som faktiskt gör skillnad. Ska man vara noggrann bör man hålla ändringarna små varje gång och notera varje skillnad.

    Det verkar vara ett generellt problem att miui 12 är tufft mot batteriet. Jag har inte så stora problem som en del beskriver. På 9-10h på jobbet har jag runt 15-20% förlust med allt på wifi, platstjänster, en massa appar igång men högst begränsad skärmtid men blåtandshörlurar ihopkopplade större delen av dagen och mediauppspelning 2-4h.
     
  16. royne1

    royne1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2020
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4
    Intressant om du får tillfälle att testa i viloläge ett 12-timmarspass frampå med allt onödigt avslaget förutom de appar som förståss alltid brukar vara igång i bakgrunden vid normaldrift...
     
    Last edited: 1 nov 2020
  17. bongo

    bongo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ska se om jag får chansen. 12h är kan dock bli svårt.

    Jag ska försöka föra bok vad som hänt under nätterna under veckan, och göra olika enkla tester.
     
  18. royne1

    royne1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2020
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4
    Detta är inte så enkelt,är nere i 3-4% på 12 timmar efter att ersatt en del appar med lite mindre resurskrävande nu men när man använder telefonen så töms batteriet i väldigt rask fart ser jag vi så det är en hel del kvar som måste till verkar det som.

    & några uppdateringar som rättar till detta är väl knappast lönt att tänka på,törs väl aldrig mer uppdatera systemet efter det som hände denna gång..
     
  19. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Min drog inatt 2% på 6,5 timme.
     
  20. bongo

    bongo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag gjorde en referensmätning i natt. Omstart och alla appar avstängda men wifi, bt osv på. Nästan 6h eller 346minuter. 4% förlust, jag tror att den slog mätaren slog om precis strax efter jag tänt skärmen. Nåja ingen mätning är perfekt, felmarginalen är väl 1% bara för att jag saknar decimaler i batteriappen. Vid start 62% slut 58%.

    Detta innebär 0,69%/h i genomsnitt