Problem: Casta mellan WiFi och trådat ethernet

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av cudajo, 2 nov 2020.

  1. cudajo

    cudajo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2009
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Mer eller mindre samtliga enheter i huset är uppkopplade trådlöst via vårt Google WiFi. Kopplade nu däremot in vår Chromecast Google TV via trådat ethernet istället, för att säkra uppkopplingen där den sitter. Så snart jag gjorde detta, kommer ingen av våra trådlösa enheter åt att casta till vår Chromecast längre.

    Från vår Telia router (med avstängt WiFi) går alltså dels ethernet-kabel till en Google WiFi-enhet, och dels en ethernet-kabel via switch och USB-hub till Chromecasten:

    Telia router
    |
    1|-> Google WiFi
    2|-> Switch -> (USB-hub) -> Chromecast
    3|->
    4|->


    Jag förstår att detta på något sätt separerar näten från varandra (AP isolation?), men vad kan man göra åt det? Måste jag koppla vår switch med ethernet direkt i LAN-porten på Google WiFi istället, eller kan man lösa det på annat sätt?

    Stort tack på förhand!
     
    Last edited: 2 nov 2020
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
  3. cudajo

    cudajo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2009
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Tack! Sprang på den där sidan förut också, men som jag förstår det så (bortsett från en del ytterligare sidoeffekter) funkar det inte om jag har ett meshnätverk med fler än en (1) Google WiFi-enhet?

    Do Google Nest Wifi and Google Wifi support bridge mode?
    Yes, but Bridge mode will only work if you’re using a single Wifi device. If you want to create a mesh network with multiple devices, your router or primary Wifi point cannot be in Bridge mode.
     
  4. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Ja, om du inte har din telia-router i bryggat läge så får du på detta två NAT-ade nät ovanpå varandra. Detta är en dålig lösning. Att sätta Google Wifi i bridge mode är också dåligt. Rätt lösning är att sätta Telia-routern i bryggat läge och koppla in eventuellt trådade enheter i din Google Wifi med en switch.
     
    cudajo gillar detta.
  5. cudajo

    cudajo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2009
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Det enda jag kan hitta i min Telia-router (TG799vn v2) kring brygga är under "DMZ"
    A DMZ bridge is an external interface to the internet, providing a public IP address to a File Server or other customer equipment. Since this equipment is exposed to the internet, there are security risks taken when this function is enabled.
    Gissar att det i så fall är den inställningen som gäller?

    Ursäkta kanske en dum fråga - men om jag förstår det rätt så innebär det då också att, precis som du säger, alla trådade enheter måste sitta via en Switch inkopplade i Google WiFi istället. Får jag inte mer eller mindre samma effekt av att låta routern stå kvar i samma "obryggade" läge som den är nu och enbart koppla in trådade enheter i Google WiFi via en switch?
     
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, det är den bästa lösningen. Men det kräver viss ombyggnad av TS befintliga nät och att man noggrant observerar: koppla in eventuellt trådade enheter i din Google Wifi

    Annars får man med TS nätstruktur vissa enheter som ligger helt oskyddade öppet på internet.
     
    F-Forward gillar detta.
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jo, så kan du också göra. Grejen är att Telia-routern skapar ett logiskt nät och Google wifi ett annat. Det är därför du har problem att få kontakt mellan de olika näten. Om du kopplar allt efter Google wifi så löser det problemet.

    Du kommer fortfarande att ha dubbla NAT men det är ingen större nackdel i praktiken om du inte ska börja öppna portar och liknande.
     
    cudajo gillar detta.
  8. cudajo

    cudajo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2009
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    bernard och F-Forward gillar detta.
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Jag vill definitivt avråda dig från att använda DMZ som gör att enheten ligger helt öppen mot nätet och är sårbar för allt.

    Läste ett test för en hel del år sedan där de testade att koppla en dator via DMZ (vilket är samma sak som att koppla en dator till nätet utan router) för att se hur lång tid det tog innan den var infekterad och det handlade bara om timmar innan första angreppet lyckades.
     
    cudajo gillar detta.
  10. cudajo

    cudajo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2009
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Ja, den inställningen kändes inte allt för lockande att aktivera...:)
     
    Last edited: 2 nov 2020
  11. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Google wifi borde gå att koppla in där, för den blir väl då router?
     
  12. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Jag har Telia bryggad DMZ router med bara deras TV-box kopplad samt en Nest Wifi på en av LAN-portarna
    Nest Wifi som är router med Wifi och Ethernet trådat till en liten 4-portars LAN-switch med CC Ultra, Shield och IKEA Trådfri gateway kopplade trådat

    Detta är vägen för dig.
    Minimalt med Telia och bryggat sedan "en ny värld med allt annat"

    Du har gjort flera nätverk tårta på tårta
     
  13. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Jag kanske missförstår, men går ethernet-kabel från Telia router till en Switch till enheten? För då är det ett eget när jämfört med Google Wi-Fi-enheterna.
    Edit: jag ser att jag missade det sista du skrev. Varför inte dra ethernet till switchen från Google Wifi?
     
  14. cudajo

    cudajo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2009
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Angående att dra ethernet direkt till switchen direkt från Google Wifi var enbart av rent praktiska skäl pga hur det hela är placerat i huset. Men kan nog bli så att det är vägen att gå för mig.

    Och hur blir detta rent säkerhetsmässigt? Inga problem att routern ligger öppen mot nätet?
     
  15. ninjazin

    ninjazin Hedersmedlem Hedersmedlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7
    Som andra skrivit så ska du ju bara köra såhär

    Telia Router (gärna bryggad)
    |
    1|-> Google WiFi->Switch -> (USB-hub) -> Chromecast
    2|->
    3|->
    4|-> TV (om du kör detta från Telia)


    Jag har själv följande, där bl.a en trådad chromecast ingår


    [​IMG]
     
    cudajo gillar detta.
  16. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Det är din Google WiFi som kommer agera NAT-router/brandvägg och skydda dig istället, och den är MINST lika bra på det som om du skulle använda de funktionerna i Telia-routern. Det viktiga är att man inte kopplar in en dator direkt i den porten (eller via en switch om det nu skulle vara så att man får fler IP-adresser).
     
    cudajo och Buzz gillar detta.
  17. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Telia är också en router men efter bryggning slutar den att vara det.
    Det enda den gör för mig är att plocka ut IPTV åt sidan för att fungera med Telias grejer
    Som en parantes är Telias TV-box öppen på nätet men det är Telia ansvar att lösa vilket de gör
    Telia ger ingen extra säkerhet mot "nätet" jämfört med andra routers
    Nest Wifi klarar det galant
     
    cudajo gillar detta.
  18. cudajo

    cudajo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2009
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Förutom att det blir "kaka på kaka" med både en obryggad Teliarouter följt av en Google Wifi (+ switch) som allt trådlöst och trådat skulle köras från - vinner man något på att brygga routern i denna setup och låta Google Wifi agera ensam router/brandvägg? Prestandaskillnad? Annat?

    ...och åter igen stort tack för alla förklarande inlägg!
     
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nej, för vanlig surf och allmän internetanvändning spelar det ingen större roll att du har två routers efter varandra. Det blir s.k. dubbel NAT. Eftersom varje router gör en adressöversättning så behöver alla internetanrop gå igenom två adressöversättningar. Det kan orsaka en liten minskning i prestanda men knappast märkbart skulle jag tro.

    Däremot kan det vara en nackdel vid t.ex. online-spel där låg ping är eftersträvansvärt. Och skulle du vilja sätta upp en server av något slag hemma blir det krångligare med dubbel NAT. Men för vanligt internetanvändande, typ 90% av användarna, så är nackdelarna knappt märkbara.
     
    cudajo gillar detta.