Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Skulle förtydligat att jag menade telefonoperatör. Förmodligen är det något hos operatören som bråkar med SMS:en, är tyvärr mycket vanlig numera.
     
  2. Puppy

    Puppy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Min första beställning från svenska Amazon skickades igår, och låg i brevlådan idag. Skickat från Sverige (XSE1)
     
  3. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Företagen gör ju bara avskrivningar förlusten slipper det betala i skatt istället.
    Alla företag har ju rätt göra avskrivningar på förluster så det skulle ju nämligen inte losa allt för fett det får dock vänta 1 år ungefär, eller får det tomt ut pengar från deras land skatteverk myndighet.
     
  4. UHz

    UHz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telia, Katshing

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Katshing
    Aha. Jag har Fello. Aldrig haft något problem med SMS tidigare, men kan ju inte uteslutas.
     
  5. The_Analog_Kid_

    The_Analog_Kid_ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2020
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15
    Ok, då spelar det ingen roll vart jag beställer ifrån menar du? Kanske kan vara skönt med svensk support om något krånglar? Det har man ju saknat på DE sidan.
    men varav den långa leveranstiden?
    1 vecka med expressfrakt?
    Är det Postnord som levererar paketen för Amazon Sverige så fattar jag varför.
     
    Last edited: 3 nov 2020
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror Fello hade något 2FA-SMS-strul med någon annan aktör för ett tag sedan. Skriv ett inlägg i fello-tråden, kanske fler som har samma problem: [Fello] Tråden om Fello (Telias nät)
     
    UHz gillar detta.
  7. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Bra där Elgiganten
     
    stelex, tekken, svenix och 2 andra gillar detta.
  8. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Även Apple TV 4K 32GB på amazon 1 890

    Apple TV 4K 32GB på Electronirdic 1 849:- / 1 879:- på Cyperphoto, Kjell & Company / Scandinavigen Photo

    Vad som kommer bli intressant är nog under 2021, då Amazon möjligen är klar med fixa alla stavfel, och dåliga översättningar, då det börja jobba mot priset :)
     
  9. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Klart det finns, det som jag menar med dessa bilder är att Elgiganten har matchat amazons pris.
     
  10. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Jo Elgiganten har ju sådan finns många butiker som erbjuder, tror även amazon har pris matchning, vissa produkter som säljs av amazon har tomt även länk hittad varan billigare någon annan stans.

    Sedan får man skicka in URL till produkten på det stället.
    Och även om du har beställt på Amazon och hitta varan billigare någon annans stans kan du öppna ett support ärende för det, gäller dock endast produkter som Amazon själva säljer dock så vitt jag vet.
     
  11. Puppy

    Puppy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Har suttit och kollat fram och tillbaka på både Amazon, Pricerunner och Prisjakt. Tycker mig se ett ganska tydligt mönster där speciellt Elgiganten och Komplett är de som justerar sina priser mot Amazon.

    AMD Ryzen 9 3950X 3,5GHz Socket AM4 Box (Processorer (CPU))
    https://www.amazon.se/AMDRyzen-3950X-Processor-Cache-Boost/dp/B07ZTYKLZW

    Bara som ett exempel. Kolla datumet för när Komplett sänkte sitt pris, och vad de sänkte det till.
     
    bernard, DroidJunkie och Droid_269 gillar detta.
  12. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    337

    MINA ENHETER

    Märkliga inkörningsproblem man verkar ha på Amazon.se. Har en beställning som enligt PostNord befinner sig i Danmark för leverans till ombud imorgon, men Amazon.se var väldigt snabba med att meddela mig att paketet redan nu finns hos ombudet. I det här fallet har Amazon.se fel, och verkar ha hoppat över ett led i leveransledet...

    Aldrig dylika problem vid köp från Amazon.de, Amazon.co.uk eller Amazon.com.
     
    bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det lär nog vara en del inkörningsproblem de närmaste månaderna, innan logistiken fungerar bättre.
     
  14. Anne Droid

    Anne Droid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Hur fungerar det om man beställer utan hemleverans? Skickas paketen från sverigelagret så att det landar i brevlådan (om det är tillräckligt stort eller snarare litet) eller är det fortsatt hämtning på utlämningsställe som gäller? I och för sig spelar det väl mindre roll kanske med tanke på att det kan vara svårt att veta varifrån paketen skickas men det hade varit bra att slippa betala extra för hemleverans för småordrar som ändå landar i lådan.
    (alla bäst vore det såklart om amazon kunde rulla ut prime med gratis hemleveranser...)
     
    bernard gillar detta.
  15. Puppy

    Puppy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Min beställning var enligt Amazon.se till utlämningsställe, men det hamnade i brevlådan eftersom det var tillräckligt litet. På själva paketet stod det dock "Additional service: Leverans till dörr", trots att jag inte betalat för hemleverans.
     
  16. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    337

    MINA ENHETER

    Gjorde vad jag trodde var ett fynd:


    Priset justerades bara dagen efter till det korrekta:


    Tydligen var det försäljaren som hade gjort en miss. Och Amazon är stenhårda med att man som säljare måste leverera till utsatt pris. Fick följande mejl från säljaren:

    Meddelande från säljaren Besenergy:

    Jag såg laddaren du beställde men upptäckte plötsligt att min prisinställning var felaktig. Jag missförstod värdet av svensk valuta som euro, så det pris du betalar är lika med 10% av det faktiska priset. Ledsen, det här är mitt misstag, förlåt.
    Nu har denna händelse orsakat stora förluster för företaget. Ledningen för vårt företag visste detta och de var väldigt arg. Jag fick allvarliga böter och utvisningsaviseringar. Jag kan inte bara betala tillbaka så mycket pengar. Jag stötte också på ett litet misstag i mitt yrke.
    Jag vet inte hur jag ska kompensera för mitt misstag.
    Därför ber jag uppriktigt att du kan avbryta din beställning på Amazon eller vägra att acceptera det kommande expresspaketet. Hoppas att du kan förstå mina svårigheter och smärtor. Beklagar olägenheten. Om du vill köpa vår laddare i framtiden kan jag ge dig 70% rabatt på det faktiska priset.

    snälla hjälp mig! Jag tror att det finns fler snälla människor i världen.

    Vänliga Hälsningar

    Ryan

    Vad är rimligt att göra? Jag skulle tro att företaget har rätt stora marginaler på produkten ifråga. Låter ju orimligt en anställd verkligen ska få betala ur egen ficka, men arbetsförhållandena skiljer sig åt i världen.
     
  17. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Fick mail om första paketet: "Tyvärr kunde transportören inte slutföra din leverans och paketet
    hålls kvar för uthämtning. Vi ber om ursäkt för besväret."

    Er? Ja, det var förväntat och planerat att hämta på posten. Det fungerar bättre för mig än budbil som ändå sällan lyckas levera.

    Sedan blev jag mer förvånad att de inte tillåẗer mobilt bankid i postnord-appen utan kräver gammel-id.
     
  18. grensman

    grensman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2011
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    iPhone 12
    Platta:
    Sony Z2 Tablet
    ROM:
    Carbon ROM
    Fick också det mailet om paketet även om det hela tiden var tänkt att gå till posten.
    Hade dock inga som helst problem att använda bankid i postnord-appen, fungerade lika bra som alltid.
     
    Buzz gillar detta.
  19. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 359
    Mottagna gillanden:
    738
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Tyckte det kändes orimligt att han kunde lämna 70% rabatt. Därför gör jag bedömningen att det är oseriöst.
     
  20. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Även arbetstagare i Sverige kan bli personlig skadeståndsskyldig, men i 4 kap 1 § Skadeståndslagen (SkL) så är en arbetstagare endast betalningsskyldig vid synnerliga skäl, vilket det skulle kunna vara om man slarvar med valuta värdet, förstår man inte svenska kronor mot Euron och prissätter utan kontrollera skillnaden är något som borde ingå i arbetsuppgifterna och kontrollera värdet på valutan innan man prissätter dessa.

    Men det kan också vara så att företaget kan få avskrivnings bart, men då krävs det att det inte anses som synnerliga skäl, men å andra sidan är det företaget som har utsätt personen till prissätta, och då ska ju också företagen sälja till det pris det är satt, det är inte ditt ansvar och avbeställa det där är ju ett internet problem som inte du har något med göra.
     
    Last edited: 3 nov 2020
    nexus^6 och nDre gillar detta.