Allmänna Tråden om Luftrenare

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Oceanic, 9 mar 2020.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    kleric och Oceanic gillar detta.
  2. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 650
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
  3. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 650
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
  4. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 650
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Är mellan dessa jag står i valet och kvalet mellan. Vilken blev det? Är du nöjd?
     
  5. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Du jag fick aldrig tummen ur, kanske blir en till nästa vår!
     
  6. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
  7. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 650
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Blev denna för mig skall vara i ett sovrum på typ 10kvm. EA617250-C3D9-4069-B974-FA469BE862F4.jpeg
     
  8. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Återkoppla gärna vad du tycker sen!
     
  9. kleric

    kleric Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple Iphone 14 Pro Max
    Någon som vet om Xiaomis nya luftrenare har ionizerare?

    Har 2S men känns som att den sällan rengör luften på auto för den är alltid på lägsta.
     
  10. Pseudonym031

    Pseudonym031 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2
    kan inflika med att pris inte alltid = kvalitet, har 4 st dyson i 3 olika utföranden, den höga stora, den runda lägre och 2 st av den ovala som kan värma med men har haft anvädning av det 0 gånger då min lägenhet är varmare än vulkanen i mordor även om om det är 20 minus ute och alla fönster står öppna går det inte ner under 24 vilket verkar vara temperaturen som besvärjelsen någon lagt över min 2:a i en förort i väst, peakat på 53 en sommardag i köket men enligt 4st switchbot termometrar har jag en gång på 1.2 år gått under 24 och det var antaligen min aura eller nått

    men åter till dyson, 3 av 4 har utvecklat missljud i olika grad, 2 så illa att dom i princip är obrukbara även vid passivt mätbruk om man råkar stänga av musiken 10 sekunder, 1 periodare som gapar och skriker 50-50 och den enda som fungerar klanderfritt är den stora som jobbat mest och vart med längst. den runda periodaren börja först men dom 2 hot&cold eller va dom heter är katastrof, behöver den stora vid soffan av logistiska skäl och flyttar runt dem andra allt eftersom jag tycker mig höra subtila skillander till sovrummet men det slutar ofta med att jag i psykossprattel flyger upp och rycker sladden, har blåst ur, sugit in, bytt allt som går att byta, öppnat och tittat för att inse va fan vet jag om luftrenares mekanismer då jag inte stötte på små varelser som jobbar med att skapa missljud där inne.

    så nu behöver ni inte ha ångest över det, ps dyson lyssnar inte på google men lyckats få in 1 av dem, har alexa med och då fungerar det felfritt, extremt ovanligt med den separationen i min erfarenhet iaf, har köpt nån ny IR blaster i form av ett ägg som laddar på en en bas och är mobil och bildar ett BT mesh mellan sig som jag inte är på det klara vad jag skall hitta på med ännu men dessa skall tydligen ta dyson till skilland från mina andra 4 som reagerar som om dyson vore från andaman öarna och inte besläktat med någon annan språkfamilj, tack för den dyson, måste varit extremt viktigt att ingen skall få leva utan fjärrkontroller om man har google eller inte pallar sitta och göra saker manuellt i en app.

    dysons resonemang " den är inte smart om du behöver interagera med den, MEN JAG BOR INTE I PEKING OCH DEN ÄR 70% FLÄKT FÖR MIG, kan jag få dra på 10 FÖR HELVETE för jag känner för det även om luften är renare än i nagijala.
     
  11. Trocazero

    Trocazero Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2020
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tänkte att jag i år skulle slå till på en luftrenare på Black Friday men rea-utbudet är än så länge rätt skralt. Får väl se om det dyker upp nåt extra bra imorrn, men annars så står det just nu mellan en Philips 800 AC0820/10, som det ändå är en hel del rabatt på, eller en Xiaomi 2h. Nån som har någon input på vilken man ska välja?
     
  12. hawah

    hawah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Inhandlade en Philips 800 i september då min gamla Electrolux-renare gav upp.
    Mycket nöjd, tycker den renar bra i mitt sovrum på ca. 14 kvm.
    Den sätts på när jag lägger mig, går på auto-mode och ljudet är tyst (om den inte går på max, men då låter alla renare mycket...). Tystare än min Electrolux EAP150
    Bra storlek också (lättplacerad om man inte har något emot att den är rund)
     
    bernard gillar detta.
  13. nexusS

    nexusS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Hej!

    Är det någon som kan berätta lite om:
    Mi Air Purifier 3H

    Är den bra?? För- & nackdelar?!
    Tänkte köpa den nu när den kostar 1090, men bara om det är nåt att ha.
    Har ett rum på 24 kvadrat som den ska stå i & hela lägenheten är på 59.
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Fördelar. Prisvärd, snygg, billiga filter. Bra app funkar bra att styra med mobil.
    Nackdelar. värdelös som så många andra i autoläget... den går att sova med på läge 1.. och lite till..
    Men ja.. att kalla den tyst är helt klart inte korrekt... Det har att göra med att det är en tower modell och och fläktbladen blir därmed relativt små och behöver därmed snurra snabbare för att flytta samma mängd luft...fördelen är dock att luften sprutar rakt uppåt vilket gör att luften cirkulerar bättre i rummet...

    Sensorn lunde vara lite känskligare tycker jag... men det är bra att den går igång automatiskt när man lagar mat... det är väl det enda som autoläget är bra på.
    Är bra när man inte är hemma att kunna kolla i appen på luftnivån... om det skulle brinna där hemma skulle du absolut se det i appen och du kan även lägga till att du får varningar om detta..

    En större version löser endel av problemen med ljudnivåerna..introducerar dock högre pris... och tar större plats... jag personligen dock... hade satsat på några av de större modellerna... så de flyttar mer luft på lägre varvtal.. .Pro modellen som finns i sverige... är vid det här laget gammal.. de finns dock nyare versioner från kinesiska sidor som är större... och tystare.. och flytar mer luft... de har inte kommit till sverige ännu...

    Men för priset och hur snygg den är är den oslagbar enligt mig.. tänka bara på att autoläget är värdelöst..
    och du borde kanske fundera på att inte ha den igång alls med tanke på att filtret tickar minuter varjer gång den är påslagen... Du kan styra den via mobilen var lite smart och sätt den på högsta effekt när du inte är hemma så du slipper "damsugar ljudet"

    När du sover går det bra att ha på läge 1.5... efter det t blir det jobbigt... tänk på... att detta inte är en fläkt... visst det är skönt att på sommaren att det blir kall luft osv.. men är det kallt luft du vill ha är det bättre att köra med fläkt som du kan rikta precis mot dig...

    Sist..glöm ej damsuga filtret...ibland... dåligt att inte appen varnar om detta kan man tycka... men du känner det på luften... om inte annat den blir inte lika frisk...

    Får hoppas det kommer lite fler xiaomi luftrenare till sverige..finns lite andra formfaktorer nu..

    Xiaomi's Smartmi Air Purifier launched on Kickstarter starting at $219 - Gizmochina

    MIJIA Desktop Air Purifier launched under crowdfunding for ¥399 (~$52) - Gizmochina

    Xiaomi's latest MIJIA Air Purifier X looks like a mini tower PC - Gizmochina

    några av de större tower medellerna som förmodligen kommer ersätta de pro modellerna som finns i sverige är

    Xiaomi Mijia Air Purifier Pro H White OLED Touch Display Mi Home APP Control 600m3/h Particle CADR

    Max versionen..väldigt dyr...känns inte prisvärt det man betalar för dock är högt luftflöde vid lägre RPM så borde vara bra mkt tystare...

    Xiaomi Mijia Air Purifier MAX Pro 99.9% Sterilization H13 HEPA Filter Particles CADR 700m³/h Low Noise OLED Display Mijia APP Control
     
    nexusS gillar detta.
  15. Trocazero

    Trocazero Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2020
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för hjälp, blev en sådan! Nu får vi hoppas att den kommer fram nångång innan jul också :D
     
  16. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 324
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Köp den med det billigaste/längsta användning av filter.
     
  17. fremar

    fremar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    1 796
    Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Vart en mi air purifier 2H under blackfriday. Hur bör man använda den, ställde in den i sovrummet och kollade in den. Satte den på auto och testade spruta deo då reagerade den nästan direkt och ökade fläkten. Är det bättre att köra den på högre hastighet en stund på kvällen och sen nattläge och ha den avstängd annars?
     
    EricG gillar detta.
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    bernard gillar detta.
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det som utmärker verkar vara ljudnivån.
     
  20. Perkinamob

    Perkinamob Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2016
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    63
    Har själv både Xiaomi 3H, 2H Electrolux EAP 450 och coway 0509dh och Coway 1008CH på jobbet

    Till att börja med så tycker jag sharp sensorn på Xiaomi 2H är helt överlägsen den på 3H, Jag förstår inte alls varför man bytt. 3H reagerar i princip inte på något annat än brandrök och väldigt klent om man ställer den utomhus. 2H däremot reagerar på allt som den ska, Därmed kan man också köra automation mode och använda auto samt en förkonfigurerad kurva där den kickar in på exempelvis 025. Väldigt effektivt.

    Sensorerna är förmodligen inte korrekta men det viktigaste är ju att de reagerar när de ska och kickar in luftrenaren i ett högre läge. Detta funkar bra med 2H och automation läget, så egentligen är det skitsamma om PM2.5 sensorn visar helt rätt eftersom du själv väljer nivå när den ska kicka in.

    Har en dyr PM 2.5 sensor på ingång så kan man test mot denna

    Varken 3H eller 2H har jonisering vilket är bra enligt mig.

    Electrolux 450EAP Känns lite föråldrad, men den är förmodligen den som renar bäst. Jonisering kan också stängas av vilket är positivt. Upplever att sensorerna på electrolux motsvarar Xiaomis 2H, dvs bra!

    Coway har den stora fördelen att deras filter håller en väldigt lång tid. Det blir alltså relativt billigt i längden. Har varit väldigt nöjd med 0509dh men coway är lite som electrolux vad gäller modern teknik, dvs långt efter.

    Kan ej nämna något om tillförlitligheten hos Xiaomi eftersom jag haft dessa under en kort tid.
    Electrolux och Coway har dock samtliga tuffat på i minst 3 år utan problem