Diskussion: 5G-auktionen (2,3 GHz och 3,5 GHz-banden)

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 20 okt 2020.

  1. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Precis. Och det talas mycket om potentiellt spioneri. Jag kan också tänka mig att det finns en oro för att det i en krissituation kan ske infrastrukturpåverkande händelser. Samhället kommer bli oerhört mer beroende av den trådlösa kommunikationsinfrastrukturen när mängder av saker kommer övervakas, bindas ihop och styras via det. Om man överdriver lite så skulle man kunna tänka sig att den som har tillgång till den infrastrukturen potentiellt skulle kunna stänga ner ett lands samhälle med en knapptryckning...
     
  2. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Har faktiskt svårt att se att det skulle vara någon större skillnad. Samtliga säkerhetstjänster lär få det dem vill ha, oavsett vad lagen säger. Den som tror att FBI inte har fri tillgång till Googles databaser är ganska naiv.

    Enda skillnaden är väl att Kina har en rutten regim. Men då ska man bojkotta med den motiveringen.
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Är det inte helt rimligt att det då satsas på Ericsson och Nokia Networks? Det borde ju således innebära högre säkerhet - Ericsson är svenskt och Nokia är finskt.
     
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det kan man tycka. Men var ska man dra gränsen? Är Huawei-terminaler ok? De borde med samma resonemang utgöra en stor risk.

    Det jag stör mig på är avsaknad av handfasta bevis på att Huawei och ZTE är värre än någon annan på att samla in information.

    Bojkotta med hänvisning till del ruttna regimen istället!

    EDIT: även att man nämner två specifika företag är störande tycker jag. Vad händer om kina lägger ned Huawei och startar Tjing-Tjong istället? Är det ok att köpa från dem då?
     
    Last edited: 10 nov 2020
  5. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Gränsen dras rimligen just mellan infrastruktur och terminaler. Det ena påverkar potentiellt hela samhället och alla anslutna enheter/användare medan det andra påverkar en enskild användare/funktion. Och i det senare fallet kan användaren av utrustningen själv ta beslut om vilken tillverkares utrustning man vill använda.
     
    Fiddez och Kate gillar detta.
  6. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Last edited: 10 nov 2020
    Cupcakes gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Vem säger att Kinas spioneri ens måste gå som IP-paket över det vanliga Internet? Det kan räcka att en modifierad 5G-enhet (mobiltelefon) kopplar upp sig till masten och anger en behörighetskod, så har man kontroll över allt den masten gör och kan ta del av innehåll som skickas - rakt över 5G eller genom annan lämplig överföringsmetod för service och underhåll.
    Kina kan med enkelhet modifiera firmware i framtiden, så att funktioner införs i ett senare skede som ger Kina möjlighet att spionera eller stänga ner mobilnätet helt. Vad gör vi då? Reklamerar köpet? När folk svälter ihjäl i vårt land pga ultimatum från kineserna som vi inte vill följa?
    Om vi redan sitter med 5G-utrustning från Kina överallt i samhället, så kan vi välja mellan att lyda kineserna eller låta folk svälta ihjäl. Då är det knappast någon enkel lösning att byta ut all utrustning i ett svep.

    Svagheterna behöver inte finnas i 5G idag. Experterna kan leta hur de vill, utan resultat. Svagheter kan däremot tillföras när som helst, t.ex. vid ett skymningsläge.
    Beslutet är fattat för att rädda svenska liv, förstår ni inte det?

    Att sådan modifierad firmware skulle logga kinesernas intrång i en vanlig logg låter väl inte så troligt.

    Kinesisk utrustning ska inte finnas i säkerhetskänslig verksamhet. Punkt. "Upp till respektive kund att avgöra" - tre av våra mobiloperatörer i Sverige har ju köpt in Huawei-utrustning, så helt tydligt räcker det inte att "varje kund" får avgöra. För att tre av operatörerna bryr sig inte om sina användares säkerhet och hälsa, utan valde att prioritera plånboken. Då krävs myndighetsingripande.
     
    Fiddez, 6150, Heleg och 3 andra gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    PTS blev förmodligen lite överraskade av ändringen i lagen om elektronisk kommunikation. Det största problemet var de senfärdiga lagförändringarna. De skulle varit tidigare och tydligare på den punkten, så det här var överspelat redan 2019, men nu är det ju som det är.
     
    N6290 gillar detta.
  9. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Om information i några större mängder ska kunna överföras till Kina från Sverige så lär den gå som IP-paket. Det tror jag inte man kommer ifrån. Visst skulle man kunna skicka in en spion med speciell 5G-enhet, men det är tämligen ineffektivt. Sen måste människan åka hem och lämna av informationen hela tiden.

    Gällande loggar så passerar trafiken alltid massor av utrustning som inte levererats av Huawei. Det är helt omöjligt att spionera obemärkt i stor omfattning över tid!

    Däremot skulle de ju t.ex. kunna stänga ned utrustningen och kräva en lösensumma eller liknande. Men det skadar mest dem själva.
     
  10. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    IP-paket säger ju ingenting. Det är som att säga att papper är i en mapp. Det troligaste är väl att man kommunicerar med basstationerna man är intresserade av från närområdet. De hade ju inte skickat all svensk 5G trafik till Kina ofiltrerat. Det är ju mycket troligare att de haft personer från underättelsetjänsten här.
     
  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Nej du kan såklart inte läsa innehållet i paketen. Men att något konstigt skickas lär upptäckas snabbt.

    Det borde heller inte vara särskilt svårt att upptäcka var paketen skapas.
     
  12. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    802
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Det innebär ju då att du måste också upptäcka dem genom att ha rätt personal på rätt plats eller övervakningsrutiner för just sån obehörig trafik.
    Tex. sköter Huawei driften i många nät och har sin egen personal i övervakningen vilket tämligen skulle försvåra upptäckten av ett potentiellt spioneri.
    Det behövs ju heller inte nån direkt koppling till servrar i kina eller utanför corenäten utan det kan ju dumpas av i ordinära servrar inne i core och sen manuellt förflyttas till andra servrar etc för att undgå upptäckt.
     
  13. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Börjar likna konspirationsteorier tycker jag. Om ska du blanda in driftspersonalen i spionverksamhet så är du avslöjad innan du ens börjat. Människor läcker som såll.

    Bara att ta fram mjukvara ämnad att spionera skulle säga är omöjligt. Det krävs att du blandar in tusentals ingenjörer. Du kommer aldrig att få alla att hålla tyst.

    Vad man möjligen kan lyckas med är att sätta en mycket liten grupp på att övervaka en specifik person under en begränsad tid. Kanske genom att installera spionmjukvara på en basstation där personen ofta rör sig, lagra informationen lokalt och sedan föra ut den fysiskt.

    Men frågan är om det inte finns effektivare sätt att övervaka individer om det är vad man är ute efter.
     
  14. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    802
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Nej, det är inte föga troligt att du spionerar på en sådan skala med så mycket folk.
    Det som är mest troligt är dock att du har sk. bakdörrar in för att störa verksamheten eller ta ner den.

    Att dumpa en basstations loggar är väl ingen du vill göra på längre tid, datan blir ohanterbart stor.
    Ska du följa ett specifikt telefonnummer är det enklare och göra en IMSI trace, men du måste du faktiskt veta det korrekt IMSI't och initiera tracen från core.
     
  15. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Älskar vart den här tråden har gått :)
     
    Kate gillar detta.
  16. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Förstår fortfarande inte hur de skulle kunna implementera sådan funktionalitet. Stöldligor med 3 personer kan inte ens hålla sig ifrån att ”tjalla” på varandra. Blandar du in tusentals ingenjörer så har du inte en chans att lyckas.

    Du är avslöjad inom en timme efter att du presenterat ett sådant projekt.
     
  17. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    De behöver egentligen inte blanda in Huawei anställda i Sverige. Det räcker att de har en bakdörr i produkterna och så kan någon annan utnyttja dem. Dvs. t.ex. underättelsetjänsten.
     
  18. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Nej visst, men du lär blanda in tusentals ingenjörer i kina. De lär knappast hålla tyst
     
  19. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    802
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Troligtvis kommer de hålla tyst, de har säkert ingen kontakt med nån annan än sina kollegor och chefer samt familj.
    Sen är ju arbetskulturen helt annorlunda där än här, du kan nog räkna med riktigt allvarliga konsekvenser om du inte är tyst.
     
  20. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Heleg gillar detta.