Första intrycken & omdömen Pixel 4a

Diskussion i 'Google Pixel 4a' startad av Swedroid, 3 aug 2020.

  1. Gumo

    Gumo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2014
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Under tiden jag väntade på min pixel 4a uppskattade jag verkligen alla poster i denna tråd. Har nu haft pixel 4a i 5 dagar, och här är min upplevelse:
    För lite bakgrund är jag ganska teknikintresserad, men med större fokus på innovation och funktionalitet än teknisk kunskap. Jag vill ha nya bra funktioner som fungerar i praktiken helt enkelt. Här passar ju mobiltelefoner in väldigt väl med tanke på hur snabbt utvecklingen går kopplat mot hur mycket man använder telefonen idag.
    Ovanstående står dock i motsatsförhållande till min konsumtions- och miljöångest. Jag både vill inte och vill konsumera nya telefoner varannat år. Lyckligtvis kan jag köpa nya dyra telefoner till min barn och fru, men själv har jag en lång historik av "billigare" premiumtelefoner från HTC, LG med varierande utfall.
    Pixel 4a innebar ett alternativ som skulle ge mig möjlighet att göra avsteg från konsumtionshysterin med tanke på pris, hållbarhet (uppdateringar) utan att göra avkall på mitt intresse för teknik.

    Hur gick det då?
    Beställde från Fnac och fick telefonen efter ca 1 månad(!). Mitt första intryck när jag öppnade lådan var att den var horribelt liten, snygg och väldigt clean. Vid jämförelse med p30 pro och note 8 känns form och materialval medvetet: här kommer telefon med totalt fokus på funktionalitet. Detta är en daily driver inte en blingmaskin.
    Laddade upp mobilen och tog ett par bilder. Detta på kvällen, och jag var inte imponerad med tanke på skriverierna på nätet och här på forumet. Denna åsikt har ändrats helt. Vet inte om någon av de 3 uppdateringarna som kommit har något med detta att göra. Enkelt uttryckt: om du alltid varit avundsjuk på Apples fenomenala point and shot, detta är mobilen för dig. Allt stämmer som skrivs på forumet, du tar facilt oerhört bra bilder. Det är ett nöje att visa dessa för iphoneägare och sedan meddela vad mobilen kostat.
    Batteritiden kan jag inte utvärdera. Min note 8 behöver laddas 2 gg/dag, nuff said. Men jag har hittils inte behövt ladda på pixeln en enda gång utöver vanliga nattladdningen. Och då bör jag ses som "heavy user". Du kommer inte bli besviken på batteritiden helt enkelt.
    Ok, snabb genomgång av övriga för mig viktiga funktioner. Skärmen: ljusstark (viktigt), naturliga färger. Detta är viktigt för mig, gillar inte Samsungs "punch". Flyt: mycket bra, jag har inte upplevt någon form av hack eller microlagg. Överhuvudtaget känns telefonen kompetent men kontrollerad. Storlek: efter den initiala chocken, helt perfekt. Den väger ingenting dessutom vilket innebär att min tennisarmbåge förbättrats markant.
    Sammanfattning: Jämfört med note 8, p20 pro och p30 pro. Pixel är ngt helt annat än dessa telefoner. Prestandamässigt märker jag skillnad endast i efterarbetning av bilder med något längre laddningstider. Det du dock får istället är en fenomenal koppling mot Google Fotos liksom med allt annat på telefonen. Saker hamnar där de ska, lösenordshanteringen är sömlös, delning av dokument och bilder till och mellan appar görs oerhört enkelt. Detta är utan tvekan den största behållningen med pixel, jag kan bara jämföra med Apples enkelhet och påstådda användarbarhet (jag ser den inte själv, #hata iCloud/iTunes).
    Jag trodde skillnaden skulle vara större mot ffa p30pro som är en oerhört kompetent telefon. Och visst finns det stora skillnader i ex kamerans hårdvara och möjligheter, trådlös laddning, ip-certifering. Jag gillar dessa funktioner men de är sekundära. Pixeln spöar alla utifrån ett helhetsperspektiv.
    Sjuk value for money helt enkelt.
    EDIT: jag har själv funderat på om de positiva recensionerna av pixel 4a utgår ifrån premissen att detta är en "billig" mellanklasstelefon. För mina behov, och jag är sjukt kvalitetsmedveten, ger pixel 4a samma funktionalitet som en premiumtelefon. Jag har tidigare jagat vidvinkel, telelins, macro etcetera men handen på hjärtat 99, 5 av 100 bilder tar jag på min familj. Alla coola funktioner som man
    visat upp men aldrig använder. Gorilla glass 6 känns inte premium när skärmen får en repa etcetera.
    Om du är som jag och använder telefonen för surf (leta deals, swedroid), slentrian sociala medier, Candy crush, spotify, email, snygga bilder på frugan (och selfies du aldrig blir nöjd med, finns ingen mjukvara som kan hjälpa där), ringa och messa - då finns det sannolikt ingen anledning att inte köpa pixel 4a.
     
    Last edited: 8 nov 2020
    semlan, Lias08, Jan81 och 13 andra gillar detta.
  2. Madlib

    Madlib Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    8
    Lite saker jag stört mig på:
    - Hur kan inte extended/scrolling screenshot finnas på en telefon år 2020?
    - Tar lite för lång tid att låsa upp när skärmen är helt släckt tycker jag, borde gå lika snabbt som när skärmen är väckt
    - Nu kanske inte detta är kopplat till Pixeln men; jag kör gesture navigation för första gången i och med detta köp (kände att det var dags), och tycker att det är synd att man inte kan välja bort animationer helt och hållet då

    Tycker det flyter på väldigt bra med Pixeln annars. Storleken är jag mest nöjd med, vilket var största anledningen till köpet.

    EDIT: Fingerprinten är väldigt bra. I princip hundraprocentig. Behöver i princip bara toucha väldigt snabbt. Det jag menar är att det sedan är en fördröjning från släckt skärm till upplåst. Menade inte att, som det annars är med många optiska läsare, att man behöver ha kvar fingret en längre stund...och att den då ändå inte alltid fungerar perfekt.
     
    Gumo gillar detta.
  3. Erhnam

    Erhnam Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag gick från One plus 7T till denna och den fysiska känslan var att man gick från premium till budget.
     
  4. hellgun

    hellgun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2011
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 4A

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 4A
    Det har du ju i viss mån också gjort. Det är nog svårt att göra en telefon för halva priset utan att göra avkall på något.

    OnePlus 7T är antagligen prisvärd i sitt segment och Pixel 4a är definitivt prisvärd i sitt.
     
  5. Erhnam

    Erhnam Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Korrekt. Tänkte det var värt att nämna om någon tänkt göra samma och lägger värdering i just den känslan.
    För mig är det inte så viktigt. Jag har haft nexusar innan och saknat kameramjukvaran vilket var min drivkraft till att byta. Har dock inte testat den nog än för att kunna göra ett utlåtande.
     
  6. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Sålde min iPhone 11pro å köpte mig denna lilla pixeln idag. Otroligt skönt att slippa tyngden som min iPhone hade. Kameran är enligt mig mycket roligare att fota med än min upplevelse från iPhone.
    Känner att det är perfekt format på denna för händerna. Efter att provat på iOS nån månad så känns det som jag är hemma igen.
     
    Lias08, rickards, chhans och 3 andra gillar detta.
  7. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 125
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Köpte mig en Pixel 4a som komplement till min iPhone 11pro, vilken underbar telefon! Perfekt i storlek ligger fint i handen och härligt med baksida av plast! Visst märks det att prestandan är sämre än iPhone 11pro men vore konstigt annars då den kostar mindre än hälften. Den kommer inte ersätta min 11pro men är perfekt för att stilla min android-abstinens. Har ju haft rätt många Huawei, Motorola, någon Samsung och LG innan men känner att Pixel är det bästa valet idag om man vill köra Android.

    Kameran är riktigt härlig och klår 11pro ordentligt med porträtt-läget i övrigt är de ganska jämbördiga.

    Riktigt nöjd!
     
    Gumo, Puttesson och andersp84 gillar detta.
  8. Nordlunderik

    Nordlunderik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2017
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    48
    Har på senare tid börjat uppleva att ljudet distar från den övre högtalaren, framför allt vid manliga röster. Någon som hört samma?
     
  9. martin.j

    martin.j Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2016
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    7
    Hej! Har ledsnat på den mediokra fotokvalitén i min OP 7t och sneglar därför mot denna lur. Frågan är - är den fortfarande värd att köpa i dagsläget?
     
  10. Coistrel

    Coistrel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2013
    Inlägg:
    991
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 4a
    Telefon 3:
    Oneplus 5T
    Övrigt:
    Chromecast with Google TV
    Toshiba Chromebook 2
    Den är jättevärd om man ser till pris och prestanda. Kameran är superb och det rena Android helt rätt. Man ska dock vara medveten om att processorn inte är topp även om den duger.
     
    martin.j och Lias08 gillar detta.
  11. martin.j

    martin.j Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2016
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    7
    Tack! Nu går ju luren för 329 euro så det känns som ett klipp!
     
  12. Coistrel

    Coistrel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2013
    Inlägg:
    991
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 4a
    Telefon 3:
    Oneplus 5T
    Övrigt:
    Chromecast with Google TV
    Toshiba Chromebook 2
    Ett klipp på riktigt! Jag bytte från Oneplus 5T till Pixel 4a på grund av kameran. Det är som natt och dag i jämförelse. Äntligen får man respektabla bilder från luren!
     
    martin.j gillar detta.