Publikt IP på Tele2 Unlimited?

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Berggren, 26 nov 2018.

  1. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Precis som du säger så blev du tidigare tilldelad en Privat IP-adress. Osäker på varför du vill veta hur många du delar internet med när du får en Publik IP-adress, men det beror ju förstås på hur många som är anslutna samtidigt.

    Men en sisådär lagom stor killgissning så kan du väl dela med upp till 65 000 andra?
     
  2. snajd

    snajd Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det finns möjlighet att låsa band på alla enheter jag nämnde, med reservation för om Tele2 har nån slags modifierad mjukvara på B525 som förhindrar det. Min är obrandad.
     
  3. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 375
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Band 8 är 900 MHz.
    Band 20 är 800 MJz.

    LTE-band -vad skiljer Band 3 från Band7? Allt om LTE-band hittar du här!

    Jag har 2 st Huawei B525, en jag fått av Telia & en jag köpt av Telenor, båda går att låsa på 800, 900, 1800 & 2600 MHz.
    Eventuellt har Tele2 egen mjukvara som kan begränsa möjligheterna att låsa på band, men troligen inte då deras mobilrouter (ZTE MF971V) tillåter en att låsa på band, den har dessutom stöd för 700 MHz.
     
  4. FreddeN

    FreddeN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Jag använder ett program jag hittade på github för att låsa min b525 på bandkombinationer, skulle man köpa en Huawei router som saknar möjlighet att låsa på band ska dehär programmet fixa det ändå, då detta program kommunicerar med routern via des api.

    pearlxcore/Huawei-Router-Tool
     
  5. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Någon som kan förklara varför CA inte fungerar i de där situationerna? Om jag låser Routern, använder den då bara ett band trots att den borde kunna kombinera två eller flera band? Och om den kan kombinera band varför gör routern inte det så man tvingas låsa den på ett band? Jag har en B535 som använder långsamt band 20 trots att Band 7 är supersnabbt. Låser jag routern på Band 7 är problemet löst och allt går snabbt men jag vill ju helst använda båda bandens kapacitet!
     
  6. snajd

    snajd Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER


    Du låser ju på ett band. Vet att på andra modem, typ Sierra wireless, kan man använda AT-kommandon för att skapa egna kombinationer för att låsa på multipla band.

    Typ så här: Sierra Wireless Modems - Programming Carrier Bands - LTE HACKS

    Om det finns motsvarande för Huawei låter jag andra svara på.

    Edit, testade vertyget ovan som @FreddeN@FreddeN länkade(pearlxcore/Huawei-Router-Tool), där verkar det som man kan skapa egna band-kombinationer, testa. :)
     
    Last edited: 8 jan 2020
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Varför just 65 000? Någon teknisk begränsning för NAT?
    Och varför skulle siffran vara integritetskänslig, tror du? ;-)
     
  8. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    65000 är förmodligen på tok för högt, rent spontant så skulle jag vilja påstå att det snarare rör sig om ett värde mellan 10-100 enheter som ligger bakom ett publikt IP-nummer bakom CGNAT.

    Annars hade risken varit allt för stor att hamna på svartlistor och dylikt, vilket orsakar problem för alla som delar det IP-numret.
     
  9. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    En mycket bra fråga! Jag tror att jag var uppe lite väl sent när jag skrev inlägget. :)
     
    N6290 gillar detta.
  10. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 375
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Detta är nog enklast:

    Public IPv4 address

    --------

    Telia erbjuder publik ipv4 på mobilabonnemang, jag har det utan extra kostnad.
    Telias obegränsade abonnemang ligger på 1024 GB per dygn innan man måste svara på sms för att fortsätta surfa.
    Tele2 har de fortfarande 50 GB per dygn ?
     
  11. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Väcker en gammal tråd, men jag brottats med samma problem med tidigare Telia, men har nu bytt till Tele2.

    Kör ett Obegränsat abbonemang och beställt ett extra datakort. Detta kör jag i en Tele2-brandad Huawei B525s och får då både en publik IPv4 adress, samt IPv6 adress (vilket är ett lyft från Telia). Detta utan att göra någon extrabeställning. Det nån tidigare sa att IMEI styr vad man får för IP kan nog stämma, men har inte testat att stoppa simkortet i en annan enhet. Kan däremot se att i min Pixel 4a får jag en intern IP (10.x.x.x) med huvudsimet på abbonemanget.

    Då jag kör en pfsense-brandvägg bakom Huawei-routern, så skulle jag helst vilja köra den i bryggat läge (vilket tydligen går att lösa om jag flashar om den med generisk firmware), så jag hoppas att det verkligen är IMEI som avgör detta. Kundtjänst var dock inte speciellt behjälplig, han jag pratade med förstod inte riktigt frågan så man behöver landa hos någon som verkligen vet för att få svar på det, och osäker på om de ens manuellt listar IMEI-nummer som ska få publika IPs. Om de går på IMEI-prefix, så är det säkert möjligt att alla Huawei B525 får publika IPs. Mitt IMEI börjar på 8676700xxxxxxxx, om någon vill jämföra.

    Kan också meddela att jag har även testat att köra OVPN för att kunna öppna upp portar till min server. Detta fungerar också bra, kör OpenVPN direkt på maskinen jag vill exponera, och kan då både exponera Plex samt en webserver på diverse portar (utan att köpa tjänsten publik IP, men kan inte välja portnummer fritt). Detta penetrerar den dubbel-NAT jag nu har.
     
  12. chucken

    chucken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    1 166
    Mottagna gillanden:
    317

    MINA ENHETER

    Tror det är vanligare att dom delar ut ip per MAC adress än IMEI. Men det är bara en gissning.
     
  13. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Tror inte MAC-adress existerar på mobilnäts-sidan, det är en ethernet-grej. Listar åtminstone bara MAC-adress på LAN-sidan i statusrutan på modemet. IMEI har likvärdig funktion för mobilnätet, globalt unik identifierare av en enhet.
     
  14. snajd

    snajd Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Nu var det ju ett tag sedan.... Men när jag lekte med ett E3372-modem så är jag tämligen säker på att publika adressen landade på datorn.

    Så om jag vore du skulle jag absolut testa sätta B525an i bryggat läge för att se om du får publik IP på din pfSense. I värsta fall får du väl återställa den tänker jag..

    Min B525(som nu samlar damm) var 3-brandad från början, fick publik IP från Tele2, flashade in en obrandad firmware, fortfarande publik IP.
     
    jishi och bernard gillar detta.
  15. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Tack för info, dags att mecka ihop en usb-kabel för att flasha den då!