Diskussion: 5G-auktionen (2,3 GHz och 3,5 GHz-banden)

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 20 okt 2020.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Tycker det visar ungefär det jag säger. Det går inte att göra en sån här sak utan att bli upptäckt. Står att Apple blev misstänksamma redan samma år.

    Då ska vi också komma ihåg att omfattningen här är mikroskopisk jämfört med vad Huawei skulle behöva göra för att bedriva systematiskt spioneri.


    Det lär nog komma fram oavsett konsekvenser.

    En hel hög med kinesiska läkare har ju t.ex. spridit tämligen frispråkiga uppgifter om covid-19. Var det inte till och med någon som blev mördad av regimen?

    Många har försökt hemlighålla oegentligheter genom åren. Se på Auschwitz, Tjernobyl, Gulag osv.

    Det går med små projekt under begränsad tid. Men blandar du in tusentals personer under decennier så snackar någon ganska snart.
     
  2. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Vi kan nog älta konspirationsteorier och sätt hur länge som helst men tillbaka till ämnet.
    Det är egentligen synd att de försökte helt utestänga Huawei/ZTE.
    Att sätta sånt krav på Core/Transmission är väl en sak men just BTS delen kan ju va öppet. dvs radiodelar, antenner.
     
    Matte1976 och Kate gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det låter lite väl snävt. Ju fler icke-kritika komponenter de kan leverera, desto billigare/snabbare utrullning.
     
    Matte1976 och henriktm gillar detta.
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Tycker dock att det är intressant. Ingen har för mig presenterat ett trovärdigt scenario hur Huawei skulle lyckas spionera.

    Det är klokt att vara misstänksam mot diktaturer, men så även mot områden där det finns stora ekonomiska intressen och lobbyister.

    Ericsson och Nokia är förstås överlyckliga att Huawei blivit svartlistade, liksom halva västvärldens näringsliv.

    Det är hopplöst att konkurrera med Kina. Bra produkter till vrakpris!

    Jag säger inte att misstanken är obefogad. Jag säger att det finns starka skäl att vara kritisk i denna typ av frågor.
     
  5. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Denna tråd är ju full med trovärdiga såna scenarion?

    Jag har sett dina inlägg i tråden det senaste dygnet, och tycker snarare dina försök att bortförklara eller "tänka bort" olika sätt för Kina att angripa våra kommunikationssystem har dåligt stöd.
    Har Kina levererat hårdvaran, och har de tillgång till mjukvaran på olika sätt (mjukvaruuppdateringar, personalåtkomst osv) så är det givetvis en uppenbar risk att de använder den förmågan de tillskansat sig, och inte alls speciellt långsökt. Det behövs inga tusentals personer, snarare några få tekniker eller programmerare, som antingen kan befinna sig i Kina eller i målandet. Givetvis kan välutbildad personal inom underrättelsetjänsten hålla tyst.
     
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Ingenting är förstås omöjligt. Men jag står fast vid att det är svårt av flera anledningar.

    Dessutom vore det enormt riskfyllt. Kina lever på västvärldens konsumtion. Ett dokumenterat fall av spionage vore slutet för hela Kinas telekom-industri och kanske även fler sektorer än så.

    Jag har svårt att se att man skulle ta den risken för att stjäla information. Då finns många andra sätt att bedriva underrättelsearbete.
     
  8. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Kommer att dra ut på tiden detta.. Konstigt att det ska vara så svårt. Alla andra länder har precis samma sak att ta ställning till.

    Svenska myndigheter i ett nötskal!
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Någon som vet hur utbredd användningen av utrustning från ZTE är?

    Den överklagan Huawei lämnade in avsåg förstås endast auktionsvillkoren som stängde dem ute, men Tre:s öerklagan verkar också avse specifikt ZTE, så jag förmodar att Tre i någon utsträckning tänker använda/eller använder ZTE för delar av 5G-nätet?

    Låter rimligt. Precis som @henriktm@henriktm var inne på, så behöver det nog preciseras bättre.
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tre använder inte ZTE och jag har svårt att se att de skulle göra det framöver. ZTE startade upp deras LTE-nät - men det var tydligen inte bra. Så det avtalet sades upp.

    Jag skulle tro att Tre överklagar det som har förbjudits - dvs Huawei och ZTE.
     
    bernard gillar detta.
  11. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Ja precis, ZTE swappades ut ganska tidigt, o då till lite av vart, men mestadels Huawei så det är väl det Tre försöker undvika då det blir extra kostsamt för dem.
     
    Cupcakes gillar detta.
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Det finns ju ett utmärkt exempel i tråden, där Kina åkte fast med handen i kakburken, nämligen en extra komponent på en typ av chip som Kina levererat som möjliggjorde intrång i hårdvaran. Tydligare "smoking gun" finns knappast. Var detta "slutet för hela Kinas telekom-industri"? Nej, händelsen verkar redan bortglömd av privatpersoner och ingen brydde sig. Eller förvisso, västvärlden har ju börjat bry sig just genom att stänga ute kinesisk utrustning.
    Finns även fler exempel, men alla behöver inte handla om avsiktliga grejer. Den ovan är ju dock uppenbart avsiktlig.

    Då fanns denna komponent i servrar hos företag, inte hos mål av mycket stort värde för underrättelsetjänsten såsom ett politiskt, diplomatiskt eller militärt mål. Det finns helt klart mer förfinad teknik än det man hittade där, att användas mot de verkligt viktiga målen, där det istället för storleken av ett riskorn (som i det fallet) handlar om ännu mindre komponenter. Komponenter som inte ens experter uppenbart skulle hitta, om de inte visste exakt vad de skulle leta efter. Vi pratar om saker som är så komplexa och mikroskopiskt små, delar av ett chip, där det inte är uppenbart för någon vad en komplement ska göra eller vad den KAN göra (om den utnyttjas i onda avsikter). Redan på 70-talet undersökte NSA skrivmaskiner och annan utrustning som plockats hem från amerikanska ambassaden i Moskva pga misstanke om tekniskt spionage - trots ett begränsat antal produkter att undersöka så tog det flera månader av arbete att hitta den grej ryssarna planterat in, och NSA hade nästan gett upp. Detta redan på 70-talet. Så svårt var det. Tänk då dagens teknologi och applicera samma exempel.

    Ett förenklat, annat exempel:
    Google sålde konsumentutrustning i flera år, jag minns inte vilken produkt det gällde men något i Nest-serien, och produkten såldes i flera år, och helt plötsligt annonserade Google att det fanns en mikrofon i produkten och att den som ville nu kunde aktivera "ok Google" på produkten. Då pratar vi något som sålts i mycket stora kvantiteter, och som varit föremål för diverse "teardowns" av folk som gillar sånt. Ingen upptäckte mikrofonen. Denna gång hade Google inte dåliga avsikter, de hade missat att beskriva mikrofonen i produktbladet och den hade aldrig använts. Kom ihåg att det finns ännu mindre komponenter än en mikrofon. Hur lätt är det att hitta? Det finns böcker på detta tema, där militär utrustning slutar fungera genom en signal, genom en mikroskopisk komponent som ingen reagerat på.

    Hade mikrofonen börjat sända data i det fallet om Google ovan så hade det antagligen upptäckts då det rör sig om konsumentutrustning som finns i miljontals exemplar och folk vill ju alltid bevisa att storföretagen avlyssnar osv - att avlyssna med konsumentutrustning är nog dömt att misslyckas, särskilt då allt går över det öppna internet, det kommer upptäckas. Men att avlyssna med kommersiell utrustning som t.ex. 5G-utrusning är en helt annan sak pga komplexiteten av utrustningen och hur raffinerat det går att utföra spioneriet om man verkligen anstränger sig samt den dåliga insynen då ytterst få är behöriga att jobba med utrustningen och mobiloperatörerna av naturliga skäl applicerar stark sekretess och säkerhet kring sina system. Det är knappast så att utomstående experter (eller hobby-teardown-entusiaster för den delen) får tillgång till utrustning hos operatörerna för att leta svagheter, så som de kan ge sig på vanlig konsumentutrustning.

    Med andra ord: vi bör inte använda utrustning från kinesiska företag och inte heller utrustning som tillverkats i Kina i känslig verksamhet. Det sista är såklart svårt att undvika idag, men är det ett västligt företag med tillverkning i Kina finns ändå ett visst skydd, de kan inte helt obemärkt göra sina ingrepp. Och de styr inte heller mjukvaran.
     
    6150, Dahliz91 och Heleg gillar detta.
  13. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
  14. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Har jag missat något utlåtande från förvaltningsdomstolen? De har väl bara beslutat om inhibition? Inte underkänt själva svartlistningen?

    Kan dock inte läsa artikeln så kanske är tydligare om man läser hela.
     
  15. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Läs PTS meddelande istället: PTS pausar 5G-auktion | PTS

    PTS överklagar alltså förvaltningsrättens beslut om inhibition till kammarrätten.
     
    Dahliz91 gillar detta.
  16. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant, och det gäller ju verkligen alla delar både i Danmark och i Sverige:

    Tre överklagade ju till PTS också, men då får man väl nästan anta att de nu lagt ned förhoppningen om att få möjlighet att använda Huaweis utrustning?
     
  18. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Det kan ju ha varit delvis för att fördröja processen så man kunnat fixa en ny leverantör innan också.
     
    bernard gillar detta.
  19. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Positivt att de har fått till en leverantör. Förhoppningsvis kan arbetet med att förbereda fler områden för 5G fortsätta nu. Likaså kan säkert utbyggnaden av det 5G som de erbjuder på befintliga frekvenser fortsätta.

    Att det dessutom är Ericsson är ju även det positivt. Åtminstone två nät med bra och säker hårdvara.

    De överklagade ju delvis för att det verkar som att de ville kunna ha kvar viss radioutrustning även efter 2025. Vissa antenner går ju, exempelvis, att fortsätta att använda med annan teknik.

    De ville väl också att tidsfristen skulle förlängas.

    Antagligen inte. Att fördröja en sån här auktion är inte positivt för någon. Det går att hitta leverantörer även efter att en auktion är klar. Att det skulle bli Ericsson har varit troligt ganska länge, eftersom de har samarbetat med dem för att förbereda nätet för 5G ett tag.

    Överklagan handlade väl delvis om att de, som jag skrev ovan, vill kunna fortsätt använda radioutrustning från Huawei och förlänga tidsfristen. Varje sak som är möjlig att vänta med att byta ut, kan snabba på arbetet i andra delar och även sänka den initiala kostnaden.

    Tre överklagar PTS svartlistning av Huawei
     
    Dahliz91 gillar detta.