Sälja appar, under 18? skatt?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av afzkl, 1 okt 2010.

  1. afzkl

    afzkl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2009
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    Står inför vissa bekymmer nu då jag blivit lite sugen på att sälja en reklamfri version av min app (mVideoPlayer)... Dock finns det ett bekymmer:

    * Jag är 17 och kan ej ha visa kort etc. som verkar behövas för att registrera sig. Mastercard verkar gå att ha, ska gå och snacka med banken. Men tror ni det hjälper? Kommer jag kunna få in pengarna på mitt konto eller är det inte tillåtet att tjäna pengar om man inte är myndig?:money: Har inte sett något om någon åldersgräns på market.

    Har en mor som är villig att hjälpa till såklart och registrera sig men det finns vissa frågetecken.

    Skatt, hur fungerar det om man inte har ett företag? Bör man sätta upp ett företag? Hur har ni andra gjort? Jag vet inte vad det kommer att handla om för summor men det är ett ganska populärt program med över 300k nedladdningar...

    Tacksam för alla svar jag kan få, är lite fundersam som sagt.o_O
     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Öh man får ju jobba från typ 13 eller något väl.
    Jag har bara registrerat mig som merchant med mitt visakort som jag tidigare har köpt med via google check-out så jag antar att ett mastercard är det enklaste sättet.
    Så bör gå som privatperson, finns ju lite fina saker med att ha företag. Men hb och liknande företagsformer är inte jättetrevligt då man själv står som ansvarig m.m

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  3. Vejto

    Vejto Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Kan inte svara på de flesta frågor men snacka med banken! Jag fick Visa kort innan jag var 18 så prata med de och förklara din situation så hjälper de dig nog med ett visa kort skulle jag tro.
     
  4. afzkl

    afzkl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2009
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Låter jätte bra, har VISA ung men som sagt, man kan inte handla på nätet med det så det är inte giltigt att registrera sig med.

    Ang skatt så är jag fortfarande lite frågade, känns ju lite skumt om man skulle dra in 100k och inte betala nån skatt, kanske man får ett fint efterkrav i värsta fall då...
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Ja du bör nog lägga undan dem alternativt höra med skatteverket eller bara lösa det med deklarationen men restskatt är inte så kul.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  6. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Ta med mamma till banken så borde det inte vara några problem att skaffa ett vanligt VISA-kort (hon kan förmodligen godkänna det). Det måste inte vara ett kreditkort utan bankkort funkar också.

    Att tjäna pengar när man är omyndig är inga problem men om du misstänker att du kommer tjäna mycket så kan det vara en bra idé att snacka med skatteverket och be om råd.
     
  7. mgman

    mgman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Jobbar på bank, sitter faktiskt och jobbar just nu, hemgång om 45 min weeeee :)

    Vi har ganska många kunder som är omyndiga men som driver enskild firma. Så visst går det att skaffa företag för dig, är lite annorlunda mot om du vore myndig men allt går att ordna. Osäker om du kan få kort via företaget dock.

    Men annars har vi visakort för 16-18 åringar för privatpersoner (känner inte till några begränsningar på internet med vårt kort för åldern 16-18 så det borde fungera att köpa online).

    Be din mamma boka tid på ett kontor så kan de säkert hjälpa till.
    Själv finns jag på SEB. Enkla firman kan vara en idé att kolla närmare på som vi säljer. Firman registerar du via bolagsverket samt meddelar skatteverket att du skall registrerars för skatt.

    mgman
     
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Är det bästa verkligen enskild firma? Skiter det sig så blir det ju mer ruggigt tråkigt än om man skulle vara vettig och köra ab ifall man nu ska fixa firma. Stor insats men pengarna finns ändå i firman och "säkerheten" blir bättre. Dvs man inte är personligt ansvarig, så länge man inte gör extremt olagliga saker...

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  9. Coldsnap

    Coldsnap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det finns ju nåt som heter "inkomst av hobbyverksamhet" som du kan använda om du inte vill starta företag. Finns dock säkert nån nackdel med det. :P
     
  10. Jitte

    Jitte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ser inte vad som i det här fallet skulle kunna leda till att det skiter sig. Oftast (men inte alltid) när det skiter sig är det folk som inte bryr sig om att göra rätt eller vet hur man ska göra rätt och därför får skulder och hamnar hos kronofogden. Sköter man sig från början och har koll på datum när saker ska in och liknande så är det inga problem att ha enskild firma (även om man som du säger har mer "säkerhet" i AB).


    Hobbyverksamhet beskattas annorlunda då det beskattas som inkomst av tjänst och då gäller lite andra regler jämfört med inkomst av näringsverksamhet (som enskild firma är). Sen finns det ju regler för när en verksamhet kan räknas som hobby och när en verksamhet räknas som näring.
     
  11. afzkl

    afzkl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2009
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Får tacka för alla svar, ser ut som om jag har en del att tänka över. Tror jag drar igång och ser hur det går, man för ju tjäna en lite summa som är skattebefriad per år. Hamnar jag långt över det får jag se vad jag gör. :P
     
  12. yrara

    yrara Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2009
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tror det är ett rimligt utgångsläge. Den dagen den sorgen :)

    Du kan ju lägga undan en tredjedel av allt du får in, till den dag då du vet att du har klarat dig under gränsen...
     
  13. fireon

    fireon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    1 370
    Mottagna gillanden:
    144

    MINA ENHETER

    precis vad jag tänkte! börja så får du se vad du behöver justera efter som..
    som tidigare läsare sa så är det ju en smart idé att öppna ett bankkonto där du sätter in en tredjedel av pengarna du får in. då har du ju en buffert för eventuella bolagiseringar och skatter senare! :) Lycka till!
     
  14. Rallytönten

    Rallytönten Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    18k får man tjäna skattefritt varje år vad jag vet iaf :)
     
  15. afzkl

    afzkl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2009
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jaopp, har dock varit på banken och snackat med dem och det gick inte på något vis skaffa ett VISA eller Mastercard som gick att verifiera sig på nätet med om man inte var 18 (enligt boken). Dock fixade han till något och satte det på min mor men ändå i mitt namn, vi få väll se när det kommer. Får hoppas på att det fungerar...
     
  16. Noseone

    Noseone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Lycka till iaf. Kul att det finns kreativa och företagsamma ungdommar!