Smart plug för utomhusbruk

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av laserturken, 29 okt 2020.

  1. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    967
    Mottagna gillanden:
    450

    MINA ENHETER

    Hej
    Jag letar efter en smart plug som man kan ha utomhus, tanken är att kunna styra den med både mobilen och 433mhz fjärrkontroll.

    Mitt smarta hem består idag av saker från Sonoff d.v.s. pluggar och en brygga, så skulle behöva något som är enkel att addera till min nuvarande setup.
    Har redan provat tex Nexas LGDR-3500 och Telldus utomhus plug vilket min setup inte alls ville vara kompis med, vad har jag mer för alternativ att välja på som kan tänkas funka?
     
  2. nuco

    nuco Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Nothing Phone
    Platta:
    Samsung S4
    Platta 2:
    Nexus 7
    Om du ska kunna styra med din fjärr som går på 433Mhz så är det tex Telldus, Nexus, Nedis som gäller.

    Sonoff kör via WIFI. Där har Deltaco en utomhusplug men den har inga bra betyg. Den är dock "billig".
    Deltaco SH-OP01 (Sändare & mottagare för smarta hem)

    Zwave har också en utomhusplug men den kostar 629 kr!!. Lite för mycket tycker jag.
    Köp Smart Outdoor Plug - IP44 (POPE700397) för 629 Kr hos m.nu

    Zigbee - Osram. Skumt utseende men halvdyr. Du kommer behöva deras brygga alt. Phillips Hue brygga som sväljer de flesta fabrikat.
    Osram Smart+ Plug Outdoor (Sändare & mottagare för smarta hem)

    Själv använder jag Telldus IP44 pluggen. Den funkar men saknar den fysiska knappen som fanns på den tidigare modellen.
    Köp Plug-in relä - IP44 - 3680W - Smart Outdoor Outlet (14732) för 199 Kr hos m.nu
     
    HasseY och laserturken gillar detta.
  3. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Jag har en inomhusplugg med en plastpåse över, funkar bra.
     
    laserturken och nuco gillar detta.
  4. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Har Deltaco-modellen. Rörig app men den gör jobbet, som i mitt fall handlar om att styra utomhusbelysningen.
     
  5. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
  6. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Annars kan jag tipsa om dessa smarta vägguttag som ersätter dina osmarta. Kräver förstås lite arbete att montera upp på väggen, men det jag gillar med dessa är att de är vattentäta men har en fysisk knapp på underkanten för att knäppa på din motorvärmare eller julgransbelysning.

    SONOFF S55 Smart WiFi-vägguttag för utomhusbruk (IP55) | BoIQ .se - Din hjälp till ett smart hem

    Du kan självklart programmera om dessa med Tasmota firmware med hjälp av Tasmotizer. [emoji4]
     
  7. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Ett alternativ kanske kan vara att montera något innanför uttaget?

    Någon med behörighet krävs för att få montera, så det kan ju vara lite krångligare. Men annars så kör Shelly på WiFi och fungerar mellan -40 till +40 grader och kostar €16,75 inkl. frakt från Shelly (Shelly 1) alternativt 169kr plus frakt från Conrad (Shelly 1 Strömbrytare | Conrad.se).

    Går att styra från mobilen eller inkludera i många olika smarta system (vågar dock inte lova något om just ditt). Går även att styra med t.ex. Google Assistent eller Alexa.

    Går även att flasha om dessa (utan att plocka isär!) och dom är mindre än t.ex. Sonoff Mini.
     
    Last edited: 16 nov 2020
    svenix gillar detta.
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Kolla att det inte blir kondens eller annan fukt i påsen, risken för kortslutning är ganska stor då...