Portering av nummer från Fello till Telenor förvirring eller medvetet?

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Salvion, 17 nov 2020.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag har ett budget abonnemang hos Fello sedan drygt 1 år, innan det Vimla och för det Teleenor, med ny telefon och och klocka vill jag kolla hur Esim funkar och lite mer möjliga tekniska möjligheter, mer data, 5G i framtiden osv..

    Igår försöker Telenor skicka en porterings förfråga till Fello som nekas 3 ggr för att "tiden är för snävt satt" enlig Fello
    Fello hävdar i går Måndag förmiddag att det tidigast kan funka Måndag eller Tisdag kommande vecka (borde bli 5 arbetsdagar, 4 om man räknar till deras fördel)
    Idag undersöker jag regelverket och hos PTS skriver lite och hänvisar till Telekområdgivarna som skriver 2 till max 3 arbetsdagar Att flytta ett nummer
    Ringer åter Telenor som bekräftar att Fello nekar, Ringer Fello som måste ringa Huvudkontoret och DÅ säger jo vi kan fixa det på 3 dagar...
    Och för att jag fick lägga en ny beställning idag hos Telenor KAN dom inte göra det snabbare än driftsättning på Måndag kommande vecka.

    Om man är lite konspiratorisk kan man ju tänka att vad tjänar Fello på att dra ut på tiden? kanske nått öre här och där som blir mer över tid?

    Slutsats från mig är att Fello LÅTER trevliga när man ringer, Telenor låter stora och trötta men är KUNNIGARE.

    4 samtal och säkert 3 timmar bortkastade på något som inte jag är delaktig i känns ju så där :ehm:
     
    sergio_2009 och KTM gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag tror att alla företag har sina administrativa rutiner som kan ta ett par dagar normalt. Jag har svårt att tro att Fello "jäklas" medvetet utan det är nog snarare ett resultat av hur deras administrativa system är uppbyggda.

    Sedan vet jag inte hur stor nackdel det egentligen är att behöva vänta en eller två dagar extra på en portering? Jag förstår att det retar dig men för mig personligen så hade jag nog inte brytt mig om det. Om jag skulle byta operatör så planerar jag det med lite längre framförhållning så att om porteringen tar tre eller fem dagar spelar för mig inte så stor roll.
     
    skythread och jnsson gillar detta.
  3. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @svenix@svenix
    Du har helt rätt i att det inte är en stor sak i den verkliga världen, men det är tråkigt att det händer och att dom själva verka omedvetna om det (talar om Fello)
    Som killen sa när jag påpekade tiden på 3 dagar, att dom behövde 5-6 dagar och först när jag påpekade att det inte var ett val dom kan göra så kollade han med HK och sa att jo du har rätt vi fixar det.

    Om man har jobbat med tex försäljning eller kundvård vet man att det är mycket dyrt för ett företag att "ta tillbaka" en förlorad kund än att försöka se till att inte förlora den till att börja med.
    Tror att för +20 år sedan när man gjorde en marknadsundersökning så berättade en missnöjd kund det för mellan 6-10 personer och en nöjd kund sa det till 2-4 personer.
     
    stelex, sergio_2009 och svenix gillar detta.
  4. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Fello är ju billiga av en anledning och då har jag lägre förväntingar. Telenor däremot kommer aldrig se mig som kund igen. Trevlig kundtjänst, men vad hjälper det när de inte gör det de lovar. Slösat åtaliga timmar av min tid för ingenting.