Automagisk avstäning av 3G resp WiFi ?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Bamsefar, 30 sept 2010.

  1. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Howdy,

    Rätt ny på detta forum, så var lite snälla ;-)

    Jag går och önskar mig ett par funktioner, som jag inte hittat på Android market. Det handlar om att slå av 3G och/eller WiFi automatiskt under vissa omständigheter:

    1) Stänga av 3G automagiskt om inte min skärm är påslagen - dvs i väntläge när telefonen bara ligger, så anser jag inte att 3G behöver vara påslaget, utan att vanlig 2G duger gott. Men när jag av något skäl väcker min Desire till "aktivt bruk" - dvs skärmen påslagen - så får den gärna switch på 3G.

    1.1) Egentligen så skulle man klassa det som: Om jag drar igång datatrafik, och skärmen är på, så slå på 3G. Dvs om man t.ex. väljer att surfta på internet via browsern, eller ladda ned/läsa email - ja då skulle 3G läget uppskattas men annars behövs det inte.

    2) WiFi turn on när jag kommer i närheten av min trådlösa accespunkt hemma, och det borde gå att uppnå om man tittar på vilken radiomast som Desire är uppkopplad till. Dvs om Desire'n känner att man är i närheten av den radiomast (2G/3G) som man angett som "hemma mast" så slås WiFi på automagiskt - UNDER förutsättningen att skärmen är påslagen enligt pkt 1 ovan.

    Såklart vore det bäst om man kan konfigurera just kraven om t.ex. skärmen skall vara påslagen osv.

    Men jag börjar med att fråga om någon känner till om några appar som kanske gör detta redan idag ?

    Syftet med ovanstående är såklart för att minska Desire's stora batteriförbrukning. Jag får ut max 2 arbetsdagar med en natt imellan när 3G är påslaget. Men jag behöver inte 3G mer än kanske 30 minuter max om dagen, om ens då, för det är bara när jag surfar eller läser/hanterar email som det krävs fart = skärmen påslagen.
     
  2. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Antar att en del av detta kan åstakommas med Tasker. Inte testat något sånt själv eftersom det som drar mest batteri för mig är skärmen.
     
  3. moody

    moody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    378
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    2) WiFi turn on när jag kommer i närheten av min trådlösa accespunkt hemma, och det borde gå att uppnå om man tittar på vilken radiomast som Desire är uppkopplad till. Dvs om Desire'n känner att man är i närheten av den radiomast (2G/3G) som man angett som "hemma mast" så slås WiFi på automagiskt - UNDER förutsättningen att skärmen är påslagen enligt pkt 1 ovan.



    "Y5 battery saver" gör precis det du efterfrågar.
    http://www.appbrain.com/app/y5--battery-saver/pl.polidea.y5
     
  4. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Annars kan man göra som jag gjort. Stängt av rubb och stubb tills du behöver det.
    När man vill kolla mailen, surfa, market ect så startar man wifi om man vet att man
    är i närheten av de nät man konfigurerat mobilen för eller så startar man 3g trafik
    om man befinner sig på andra platser. Enkelt, kostar kanske 1-3 sekunder extra
    men ger massor med batteri.
     
  5. Joe

    Joe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2009
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Även JuiceDefender gör allt du efterfrågar (åtminstone i betalvarianten "Ultimate").
     
  6. Luzo

    Luzo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Gör inte Locale allt det här?

    Var lite försiktig dock. Har läst någonstans (länken bredvid bara ett exempel, om du fortsätter läsa dock säger killen som skrev första inlägget att han pratat med tillverkaren av programmet och att informationen som skickades var "ofarlig") att Locale (brukade förut? någon som kan konfirmera?) skickade personlig data om ens telefon till någon hemsida då man använde det.
     
    Last edited: 30 sept 2010
  7. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER



    Purfect, nästan exakt som jag vill. Tackar för tipset.

    Vad gäller pkt 1 så är ingen av de förslag som uppkommit i närheten av vad jag önskar. Juice Defender har jag bara läst dåligt om, Tasker kände jag inte till men den verkar lite tveksam också.

    Jag inbillar mig att man "borde" kunna få till en liten enkel app enbart för 3G till 2G resp tvärt om switchning baserat på om skärmen är avstängd (dvs locked) rätt enkelt. Men jag har aldrig programmerat en Android app förut - kanske dags nu ?
     
  8. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Med tanke på att alla widgets för växlande mellan 2G/3G som finns enbart fungerar som genvägar till inställningen på telefonen (ofta med beskrivningen att det inte är möjligt att direkt påverka inställningen) tvivlar jag på att det är möjligt. Tyvärr.
     
  9. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Aouch - det visste jag inte.

    Jag har provat att installera Juice Defender, men kastade ut programvaran nästan direkt (okej 10 minuter) - det ger helt klart inte det jag eftersöker.

    Just nu kör jag en kombination av: Enbart 2G (dvs GSM/EDGE) och Y5 för WiFi när jag kommer hem till trådlösa nätverket hemma, där WiFi enbart är aktivt när skärmen är påslagen (inställningen under avancerat på WiFi alltså).

    Detta fungerar mycket bra och har gett mig ca 50% extra batteritid - dvs från två till tre dagars användning med mitt användarmönster (som är mest email, sms och internetsurf på främst mobil.xxx.se sidor). Just det, så har jag alltid blåtand påslagen för att om/när jag kör bilen så vill jag att den kopplar upp sig mot bilens handsfree via blåtanden (och det fungerar extremt bra i min BMW - något som min f.d. Nokia E90 inte fixade....).

    Jag är inte 100% nöjd med nuvarande lösning, men jag hoppas hitta någon smart lösning på problematiken...

    Btw att byta från 2G till 3G dynamiskt, vilket jag skulle önska, är nog inte så bra som det låter i teorin, eftersom det uppstår en klar fördröjning på ca 5 sekunder iom bytet av system tydligen... Samma igentligen med WiFi, hoppet från 2G/3G till WiFi tar ca 5 sekunder uppenbarligen, och surfar jag samtidigt så hänger sig browsern i min Desire - bara hoppa ut och in igen så kommer den igång. Men den verkar inte fixa bytet "on-the-fly".
     
  10. JohnL

    JohnL Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Data On Demand är en rekommendation som stänger av/sätter på 3g när skärmen är av/standby.
    Så en kombination av Y5 + Data On Demand borde göra detta.
    Har just installerat. återkommer med feedback......
     
  11. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    För att klargöra så är det inte så att den "stänger av 3G" (som Bamsefar var ute efter), utan snarare stänger av datatrafiken för både 3G och 2G.
     
  12. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Exakt, jag vill alltså inte stänga av datatrafiken, jag vill bara att datatrafiken skall gå via 2G istf 3G när skärmen är avslagen. Iofs må jag modifiera mig lite: Om 2G inte finns så skall naturligtvis 3G användas även om skärmen inte är på (dvs screen lock är på).

    Frågan kanske skall vara, varför kan man inte sätta 2G som förstahandsval, och 3G som backup medans skärmen är avslagen ?
     
  13. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Hmmm detta kanske är något, hur man ställer in nätverket alltså:

    Min står numera i "GSM Auto (PRL)" - får se hur det fungerar :-) Måste testa lite till....
     
  14. malexin

    malexin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Jag körde tidigare på Auto-läget i inställningarna, vilket tydligen motsvarar "WCDMA preferred", men eftersom 3G-mottagningen kommer och går oregelbundet i min bostad blev det ohållbart. Telefonen trodde att den kunde köra på 3G när jag pratade i telefon, men så plötsligt blev mottagningen värdelös och samtalet bröts. Så nu växlar jag manuellt till GSM varje gång jag kommer hem. 3G fungerar i hela Göteborg förutom just i min bostad känns det som. Inne hos grannen två meter bort har jag full 3G-täckning. :mad:
    Men jag ska göra ett försök med "GSM auto (PRL)" nu och se om det blir någon skillnad.
     
  15. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    GSM auto (PRL) - fungerade inte riktigt som jag önskar. Den trillar över i 3G läge på tok för lätt, nästan jämt faktiskt (i alla fall när skärmen är på, dvs unlocked). Jag har återgått till 2G enbart - var en bra idé men de verkar ha snubblat på vägen...