[Fello] Tråden om Fello (Telias nät)

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Cupcakes, 17 dec 2014.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kika under Black Friday. Inte omöjligt någon kampanj återkommer.
     
  2. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    men om man har det kommer dom ändra ner befintliga abb?
     
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nej, de som bytte till abonnemang med dubbel surfpott när kampanjen gällde får behålla potten så länge man inte ändrar abonnemang. Jag har fortfarande 36GB för 195:-/mån (senior).
     
    induktion, dalton och Mrhoyt gillar detta.
  4. sergio_2009

    sergio_2009 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2018
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Telefon 2:
    Xiaomi Redmi Note 3Pro
    Telefon 3:
    Pixel 3
    Hej kan någon förklara för mig vad fello menar med nedan?

    Jag betalar mot faktura i slutet på månaden för innevarande månad. dvs nu i slutet på november så ska jag betala för november månad. Jag betraktar det som betala i efterskott, medans fello säger att det är förskott. Jag förstår ingenting.

    Meddelande från Fello:
    Enligt våra villkor blir man ej återbetald för innevarande månad om betalning har erlagts i förskott. Detta gäller då faktura, eftersom fakturan produceras och skickas ut i början på månaden. Jag har nedan bifogat den del av villkoren det gäller.

    **10.1** Avtalet gäller tillsvidare och kan sägas upp närsomhelst, utan uppsägningstid. Detta innebär att om Kunden säger upp sitt Abonnemang en viss dag så upphör Abonnemanget att kosta pengar – men också att fungera – den dagen. Eventuell betalning som erlagts i förskott återbetalas inte.
     
  5. sergio_2009

    sergio_2009 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2018
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Telefon 2:
    Xiaomi Redmi Note 3Pro
    Telefon 3:
    Pixel 3
    Tanken var avsluta mitt i månaden och enligt villkor så då ska jag ju bara betala för halva månaden, medans fello menar att då det är förskott så ska jag fortfarande betala hela fakturabeloppet dvs för hela månaden.

    Jag ifrågasätter det
     
  6. gymrat2k

    gymrat2k Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2013
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone SE 2020

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone SE 2020
    Platta:
    iPad mini 6th gen
    Jag betalar mitt abonnemang via dragning från kreditkort, och för mig dras det för kommande månad den 25 föregående månad.

    Dvs den avgift jag erlägger 25 oktober gäller perioden 2020-11-01 till 2020-11-30. Från FAQ:

     
  7. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    De allra flesta abonnemang betalar man den fasta månadsavgiften i förväg och eventuell extra förbrukning i efterhand. Du får alltså inte tillbaka något av den fasta avgiften du betalat i förväg. Det har du redan godkänt i avtalet.
    Det kan man ju tycka vara fel, men så står det i avtalet man godkänt när man blir kund.
     
    jnsson gillar detta.
  8. sergio_2009

    sergio_2009 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2018
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Telefon 2:
    Xiaomi Redmi Note 3Pro
    Telefon 3:
    Pixel 3
    Tanken var avsluta mitt i månaden och enligt villkor så då ska jag ju bara betala för halva månaden, medans fello menar att då det är förskott så ska jag fortfarande betala hela fakturabeloppet dvs för hela månaden.

    Jag ifrågasätter det

    Fast om du läser det jag skrev är att fakturan som fello genererar i början av varje månad, har förfallodag samma månad och betalar för föbrukning samma månad, dvs faktura genereras säg 5 november, med förfallodag 30 november, det faktura avser är nyttjande från 1-30 nov.

    Men om jag väljer att avsluta och flytta mitt nummer säg till halebop den 15 november då ska jag ju inye betala för perioden 16-30nov enligt min mening. Och så skriver ju faktiskt Fello själva oxå.

    Detta innebär att om Kunden säger upp sitt Abonnemang en viss dag så upphör Abonnemanget att kosta pengar – men också att fungera – den dagen
     
  9. sergio_2009

    sergio_2009 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2018
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Telefon 2:
    Xiaomi Redmi Note 3Pro
    Telefon 3:
    Pixel 3
    Precis i ditt fall så betalar du i förskott och då förstår jag fellos resonemang att inget belopp återbetalas, även om jag inte håller med, man ska väl endast betala för det man nyttjar.

    I mitt fall så får jag en faktura med innevarande månads nyttjande. Så därav skillnad:)
     
  10. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Fakturan som förföll till betalning 31 okt innehåller förhandsbetalning 1 - 31 nov, alltså i förskott och inget annat.
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Men det är ju precis som med lön. Det räknas ju som att du får lön i förskott, om du får lön för innevarande månad. Får du lön först månaden efter, får du lönen i efterskott. I villkoren för fakturabetalning hos Fello framgår det att du betalar för innevarande månad.

    Nej, Fello skriver inte så som du skriver. Du tolkar det på det sättet.

    Om du menar att Fello gör fel kan du ju alltid bestrida fakturan och ta det vidare om du vill. :)
     
    stelex, induktion och 6150 gillar detta.
  12. sergio_2009

    sergio_2009 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2018
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Telefon 2:
    Xiaomi Redmi Note 3Pro
    Telefon 3:
    Pixel 3

    Intressant liknelse med lön, så vad du säger , är att om jag avslutar min anställning mitt i månaden så får jag behålla hela lönen ? Något säger mig att jag blir återbetalningsskyldig :)

    Vad är det du menar när du skriver att fello inte skriver så, utan jag tolkar det så?

    Hur ska man annars tolka
    Detta innebär att om Kunden säger upp sitt Abonnemang en viss dag så upphör Abonnemanget att kosta pengar – men också att fungera – den dagen
     
  13. sergio_2009

    sergio_2009 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2018
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Telefon 2:
    Xiaomi Redmi Note 3Pro
    Telefon 3:
    Pixel 3
    Möjligtvis i ditt fall. Men i mitt fall så har jag en faktura med förfallodag 30 november, och är för perioden 1-30november. Så nej inte förskott
     
    Last edited by a moderator: 18 nov 2020
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    En arbetsgivare som betalar ut lönen för innevarande månad, i förskott, drabbas nog otroligt sällan av sådana saker eftersom du har en uppsägningstid så det kan planeras. Detsamma gäller de operatörer som har uppsägningstid. Om du hade skrivit i anställningsavtalet mellan dig och en arbetsgivare att det inte är någon uppsägningstid som gäller och att du inte blir återbetalningsskyldig även om anställningen avslutas på dagen, skulle du inte bli återbetalningsskyldig även om du redan hade fått lön.

    Även i ovan fall gäller det ju att en dialog förs. Ofta går det ju att hitta en bra lösning för båda. I ditt fall som kund hos Fello har de en jättebra sida här där de till och med tipsar om hur du ska göra när du avslutar ditt abonnemang för att kunna använda det de dagar du har betalat för.

    Abonnemanget kan avslutas samma dag du trycker på knappen "avsluta abonnemang" eller liknande på Fellos hemsida. Det står ju också i avtalet att du betalar för innevarande månad, den fasta kostnaden, och att ingen återbetalning sker. När fakturan är skapad är du skyldig Fello pengar för den tjänst de levererar enligt avtal. En kreditering blir mer eller mindre samma sak som återbetalning eftersom det redan är en skuld som du har gentemot Fello.

    Jag har tagit bort bilden i ditt förra inlägg då den innehöll telefonnummer.
     
    stelex gillar detta.
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Cupcakes har redan skrivit ett bra inlägg, men kände att jag ville hoppa in här ändå :)

    Du missförstod Cupcakes liknelse med arbetslivet. Han försökte bara förklara hur begreppen "förskott" och "efterskott" används i arbetslivet. Annars gäller såklart helt olika regler för anställningsförhållanden och mobilabonnemang, så att man skulle få behålla en halv lön man ej arbetat in var inte hans poäng.

    Jag tror problemet är att du tolkar förskott och efterskott på fel sätt. Innan jag kommit ut i arbetslivet tänkte jag nog som dig, det kändes logiskt att tolka det så, men när man jobbat några år blev betydelsen en helt annan, som de flesta förstår utan att det behöver förtydligas.

    Säg att du har en tillsvidareanställning (fast anställning) och jobbar 1-31 oktober. Om lönen för den perioden betalas ut 25 oktober, dvs samma månad, så anses det vara förskottslön. För du får ju lönen i förskott, innan månaden är slut, då ändringar med anledning av sjukdom m.m. ej hunnits göras. Såna ändringar får korrigeras på nästkommande lön. I samband med att anställningen upphör så skulle man kunna behöva betala tillbaka en viss del av lönen då risken finns att det betalats ut för mycket, särskilt om man varit sjuk och hemma från jobbet under sista månaden på jobbet, vilket blir en oförutsedd händelse.

    Om du har en timanställning (behovsanställning), då är det vanligare att du jobbar 1-31 oktober och får lönen 25 november. Det innebär att du får lönen månaden efteråt, dvs i efterskott.
    Så används begreppen i arbetslivet. Fello har helt uppenbart använt denna liknelse, eftersom det är så de flesta resonerar kring begreppen efterskott och förskott. Så ska också avtalet tolkas, törs jag sätta min högra hand på. Men jag kan gott tycka att det borde förtydligas, så att missförstånd undviks. För vissa är det uppenbart, för vissa inte, särskilt inte för de som inte jobbat så många år. Så lite olyckligt att man inte skrivit en förtydligande mening där.
     
    induktion, Cupcakes, stelex och 1 annan gillar detta.
  16. sergio_2009

    sergio_2009 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2018
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Telefon 2:
    Xiaomi Redmi Note 3Pro
    Telefon 3:
    Pixel 3

    Tack missade biten med telefonnummer :) och ändå försökte jag kolla så jag inte fick med sådan info. :)
     
  17. sergio_2009

    sergio_2009 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2018
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Telefon 2:
    Xiaomi Redmi Note 3Pro
    Telefon 3:
    Pixel 3
    Vet inte hur vi snöade in på lön, har svårt att se jämförelse mellan lön och telefon abonnemang.

    Om jag betalar 31 okt för telefonen abonnemang som gäller 1-30nov, det är förskott för mig.
    Däremot har jag svårt att säga detsamma om jag betalar 30 november för samma period 1-30 november. Det är efterskott för mig.
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tog upp det som exempel för att förklara hur olika begrepp kan användas. Enligt vad du säger får du ju inte lönen i förskott heller när du får den för innevarande månad - men det kallas ändå att den betalas i förskott.

    Vad du tycker är ganska irrelevant egentligen. Det påverkar inte hur det fungerar och det förändrar inte heller avtalet du har godkänt.

    Om du vill ta det vidare kan du som sagt bestrida fakturan, kontakta Telekområdgivarna eller Hallå Konsument. Men det leder nog inte speciellt långt egentligen eftersom du skrivit på avtalet. Har lagt in länkar, så du hittar exakt vad jag menar :)
     
    stelex, induktion och 6150 gillar detta.
  19. criced

    criced Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2017
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    84
    Har en Pixel 4a 5g och funderar på att byta till Fello från Vimla. Funkar det? (5g är inget jag räknar ned nu.)
     
  20. FreddeN

    FreddeN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Det ska inte vara några problem!
     
    jnsson gillar detta.