Tidal vs YT music?

Diskussion i 'Off Topic' startad av zappa79, 18 nov 2020.

  1. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Finns det någon därute som lyssnar på musik? [emoji846]

    Skämt o sido. Jag har idag youtube music och slipper samtidigt reklam när jag tittar på YouTube.

    Men nu har jag läst lite om att Tidal erbjuder en bättre lyssningsupplevelse och jag undrar om någon här har jämfört ljudet mellan dessa två tjänster?

    Jag är inte intresserad av tidals dyra prisplan på $20 som tydligen ska ge överlägset ljud?
    Vad jag är intresserad av är hur deras $10 prisplan 320 kbps (cd kvalité?) låter jämfört med youtube music?

    Och när vi ändå jämför, är det någon skillnad på Tidals 320 kbps jämfört med Spotify 320? Vilken av dessa 3 låter bättre? Är det värt att byta från youtube till något annat?

    Eller måste jag betala $20 för att höra någon skillnad?
     
  2. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Känns som att det beror mycket på vad för enheter du lyssnar via. För mig är ytm överlägset tackvare att man får mycket i paketet.jag lyssnar endast vi bilen å nån random bt högtalare hemma.
     
  3. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Använder du Windows/Android så går det helt att eliminera Youtube-reklam på mobil/PC.

    Men angående din fråga, så nej du kommer inte att märka någon skillnad på ljudkvalitén om du betalar för 320 kps på båda.

    Även om du betalar för Tidal Hifi så måste du ha rätt utrusning för att höra någon större skillnad, jag tänker DAC/AMP/bra hörlurar eller Bluetooth hörlurar som kan spela LDAC.
     
  4. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Okej du har en poäng där.
    För det mesta lyssnar jag också via bluetooth och där stör det mig inte så mycket.

    Men när jag verkligen sitter ner för att lyssna på musik så har jag följande utrustning.

    Onkyo txnr696
    Högtalare Dynavoice Definition DF-8 (golvhögtalare.)
    Dynavoice Thunder T-12 aktiv sub.
     
    eastbound gillar detta.
  5. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Jag har Android, berätta gärna hur jag blir av med reklamen där [emoji4]
     
  6. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    YouTube Vanced
     
    Fredz och zappa79 gillar detta.
  7. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Om du ändå inte tänker köpa Tidal HiFi så finns det ingen anledning att överväga Tidal skulle jag säga.
     
  8. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Okej så tidal 320 är inte bättre än youtube/Spotify?
     
    Last edited: 18 nov 2020
  9. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Tekniskt sett är det väl inte det, utan det är lika mycket information som strömmas. Men om det är bättre eller inte kan jag inte svara på.

    Här får du mitt bästa tips: provlyssna och jämför ;)
     
  10. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Fråga angående DAC, ska man ha det även om man har en bra receiver?

    Jag har en Onkyo TX-NR696. Skulle en DAC förbättra något? (inte så insatt i DAC mer än att det är en digital till analog konverterare? Så det borde väl redan finnas en DAC i min Onkyo?)

    När det gäller hörlurar så har jag ett par Sony WH-1000X M3
     
  11. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    Är inte alls insatt i receiver's tyvärr!
     
  12. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Tog ditt råd och skaffade ett Tidal HiFi. Har nu lyssnat i ett antal timmar och jämfört.

    Det jag har kommit fram till är följande.

    På mina hörlurar (Sony WH-1000XM3) via bluetooth så hör jag ingen skillnad mellan high och hifi.
    Om dom är kopplade med sladd så hör jag en skillnad men den är inte enorm.

    Samma sak så hör jag en väldigt liten skillnad mellan high och hifi på högtalarna. (men med det sagt så utesluter jag inte placebo)

    Jag skulle säga att min utrustning är ganska "high-end" även då jag är medveten om att det finns mycket bättre.

    Så då undrar jag vad för utrustning som egentligen krävs för att man ska höra en påtagligt skillnad?

    Så om high är 320 mbps och hifi är lossless så hör åtminstone inte jag någon väsentligt skillnad.

    Däremot så kunde jag höra en VÄLDIGT påtaglig skillnad mellan youtube och Tidal 320 mbps.
    Jag kan höra skillnad både på högtalarna och hörlurarna, oavsett om jag spelar via bluetooth eller sladd.

    Tidal låter helt enkelt bättre, klarare röst, instrumenten är mer tydliga osv.

    Tyckte det var lite konstigt så tog och läste lite mer på nätet angående youtube music och från vad jag förstår så använder dom inte ens 320 mbps utan maxar 260 mbps.
    Är det någon som vet om detta verkligen stämmer?
     
    edvinnn gillar detta.
  13. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    så bra du har testat tjänsterna ett tag och bildat dig en uppfattning, jag vill tipsa dig om några saker bara.

    Först till dina hörlurar, medelbra skulle jag säga. kör du via BT kommer du inte höra någon skillnad då BT komprimerar ljudet för att det skall kunna överföras, detta oavsett protokoll på BT (AptX osv.) via kabel kommer du höra skillnad om resten av grejorna hänger med.

    Tidal standard använder samma bandbredd som spotify premium. 320kbs. dock är det lite olika komprimeringsalgoritmer så viss skillnad finns det. Tidal HIFI kör "CD" standard och bör räcka för de flesta. på en ok anläggning tvekar man inte om skillnaden. Tidal Master, där har du njutningen om dina grejor hänger med.

    Du undrar vad det behövs för anläggning för att höra en påtaglig skillnad.
    Vi kan börja med att titta på din förstärkare, en onkyo696. En alldeles förträfflig surroundförstärkare i det lägre mellansegmentet. Att spela musik på, nja. Inte en bra förstärkare för musiklyssning. Du kan få mycket bättre ljud billigare med en extern DAC (S.M.S.L till exempel gör billiga bra) och en gammal 2kanalsförstärkare av bra kvalitet från 80-90 talet. en gammal Yamaha, Rotel, Marantz eller något för en tusenlapp. du kan även köpa nytt typ https://www.brl.se/sv/artiklar/cambridge-audio-axr100-stereoreceiver-med-fm-radio-dac.html.

    Att sätta en DAC på din Onkyo696 skulle jag tro inte gör någon skillnad men det går ju alltid att prova. Bäst ljud får du alltid på analog CD IN och med knappen pure direct intryckt.

    Varför då inte en surroundreciver?
    Jo dessa har en massa digitalt lull och flum internt som i de flesta fall gör ljudet platt, tråkigt och onyanserat i jämförelse med en riktig 2kanalsanläggning. En surroundförstärkare har också mycket mer internt så varje del måste kosta mycket mindre än en 2kanalare för samma pengar. Om man vill komma i närheten av en separat DAC och en gammal rotel i ljudkvalitet med en surroundreciver får man titta på recivrar för minst 25000:- (Arcam, Denons dyraste serie, Marantz dyraste serie osv.)

    Högtalare är tycke och smak, det är förvånande hur bra till och med enkla högtalare kan låta med bra grejor som driver dessa. gå INTE på högtalarkabelhysterin, du behöver upp i miljonklassen på resten av grejorna innan du hör skillnad på 2,5" lampsladd och 10000kr metern "snakeoil" sladd.

    :)
     
  14. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Wow, Så mycket bra information, uppskattas verkligen! [emoji846]

    Jag har dock några följdfrågor då jag inte är så insatt i DAC.

    Först och främst så låter det logiskt när du säger att det är mer i en surround anläggning och att man därför har lagt in billigare komponenter.

    Så min första fråga är, om jag skulle skaffa en ren förstärkare (tillexempel den du länkade till hos brl) skulle det gå att koppla ihop den med min Onkyo på något sätt så att jag fortfarande kan använda den till surround när jag tittar på film och bara koppla front högtalarna och subben till förstärkaren?

    Vad jag förstår så har förstärkaren du länkade till redan inbyggd DAC? skulle jag fortfarande behöva extern DAC, eller är detta en allt i ett lösning som är lika bra/bättre än en gammal förstärkare och extern DAC?

    Jag har försökt läsa lite om DAC och även kollat youtube för att försöka förstå bättre. Har jag fattat rätt att en DAC kan förbättra kvalitén på musiken oavsett källa och bitrate osv? (Skulle den förbättra en 320 mbps låt och få den att låta bättre?)

    Dom tester jag gjort från Tidal till min Onkyo är att jag streamat från telefonen till den inbyggda chromecasten. Så ingen sladd från telefonen till receivern utan Wi-Fi.

    På tal om det, hur skulle jag koppla telefonen till en eventuell DAC?
    Skulle jag behöva använda sladd, bluetooth eller något annat?

    När jag läst och kollat youtube har jag också sett/hört folk nämna för-förstärkare och att dessa också är väldigt viktiga att ha för att uppleva det bästa ljudet.
    Har inte hunnit kolla upp vad en för-förstärkare är för något men tänkte kolla med dig om du vet innan jag gör en djupdykning i något som kanske inte ens är relevant?

    Ursäkta om dessa frågor är lite rörigt ställda, men jag hoppas att du förstår dom? [emoji846] (som sagt, inte så väldigt insatt men villig att lära mig.)
     
  15. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER


    vi börjar med möjligheterna att använda en 2kanalare och din surroundförstärkare. då din Onkyo inte har Pre out så kan du inte använda en 2kanalare som "slutsteg" till denna. Det du då kan satsa på är en högtalarväxel så du byter förstärkare till dina fronthögtalare beroende på vilken du vill använda. Hade du haft pre out på din Onkyo och dessutom haft en gammal NAD med pre out/main in så hade du haft nära perfekt lösning. din önskan att använda en sub även vid 2kanalig lyssning ställer dock till en del.

    Förstärkaren jag länkade till har en bra DAC inbyggd redan. på denna skulle du ej behöva en extern dac (om du inte vill ha ännu bättre dac än den inbyggda)

    En dedikerad DAC förbättrar i det flesta fall ljudet, oavsett bitrate osv. ju bättre DAC desto bättre ljud. en DAC har ju uppgiften att översätta alla ettor och nollor till den vågrörelse vi kan uppfatta som ljud. En bra DAC kommer även att kunna få 2kanalsljud igenom din Onkyo att låta bättre. Ställ onkyon på pure direkt och mata in ljudet från DAC till CD in på den.

    För förstärkare (eller försteg) är enkelt förklarat enheten där ingångarna, tonkontrollerna och volymkontrollen sitter. finns separata som man sen kopplar till slutsteg (effektförstärkare) i den förstärkare jag länkade till och i din onkyo sitter dessa i samma låda. En del förstärkare kan man med en bygel dela på försteget och slutsteget, till exempel i de flesta NAD. Du behöver inte gräva ner dig i försteg just nu, det kommer när du blivit ljudnörd på riktigt :)

    För att du skall få ljudet till en DAC så behöver du kabel. vad som skickar ljudet till dac har också lite betydelse.

    När du nu streamade tidal via inbyggd chromecast till din Onkyo så hände detta.
    Din telefon talade om för Chromecastenheten inuti din Onkyo att börja ta emot Tidal via Wifi. Sen kopplades signalen från Chromecastenheten inuti din Onkyo digitalt till en del "ljudförändringskretsar" inuti din Onkyo. Därefter skickade dessa kretsar vidare signalen till volymkontrollen och slutligen till den interna DAC som Onkyon har. Allt detta hände i det så kallade försteget, från försteget skickades sen ljudet till ditt interna slutsteg i din Onkyo och till dina högtalare.

    Om man istället skulle skicka signalen direkt från telefonen (eller från en annan enhet) först till en DAC för att sen som ljud skickas till en volymkontroll och vidare till ett slutsteg så ser du att det blir mycket mindre saker inblandat.

    Det är mycket att tänka på, smidighet kontra bra ljud.
    Du kanske skall börja med en liten smidig DAC direkt till telefonen och analogt ljud till CD ingången på din Onkyo (och till dina lurar) för att se om det är något du vill satsa på. Många tips på externa DAC till telefonen hittar du i denna gamla tråd. Någon som använder extern DAC till mobilen?
    Personligen gillar jag dragonfly till mobilen.

    :)
     
    zappa79 gillar detta.
  16. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Pre out verkar finnas på min Onkyo om jag inte missuppfattar det hela?

    Bifogar bild på hur det ser ut på baksidan. [​IMG]
     
  17. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Där ser man, jag missade att de var både pre out front eller lineout zone 2.
    Då kan du antingen koppla denna pre out front till line in på en 2kanalsförstärkare och när du vill använda onkyon vrida upp volymkontrollern på 2kanalaren till "kl 12" (sämsta lösningen) eller hitta en 2kanalare som också har pre out samt main in (NAD, rotel osv) så man där kan sätta en växel vilket man kan skicka in til "slutsteget" på den förstärkaren. Som en bonus kommer även surround låta bättre då du får ett mycket bättre "slutsteg" som driver dina fronthögtalare. En gammal NAD vore perfekt för dig, brukar finnas relativt billigt
    Denna NAD till exempel för 800kr Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.
     
  18. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Så kan jag fortfarande använda subben om jag köper en nad förstärkare?

    Jag är inte riktigt med på hur du menar med växeln, har du lust att förklara?

    Den förstärkaren du länkade till hos brl ser ut att ha sub utgång? Och om den också har en bra inbyggd DAC...?
     
  19. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Har tittat på dragonfly som du rekommenderar till hörlurar. Som jag förstår så kan man koppla den till valfri usb enhet?
    Kan jag isåfall koppla den till datorn och sen ut till förstärkaren?

    Den är rätt dyr med tanke på att den är så liten, (3000 kr) så jag undrar hur den är i jämförelse med större DAC's som ju kostar ungefär lika mycket?

    Ju mer jag läser och försöker förstå desto mer inser jag hur lite jag faktiskt vet om det här! [emoji846]
    Så åter igen, stort tack för att du tar dig tid och försöker hjälpa mig.
     
  20. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Experimenterade lite mer med Tidal och gjorde en för mig ganska överraskande upptäckt!

    Som jag tidigare nämnt så hör jag ingen som helst skillnad när jag streamar till min Onkyo's inbyggda chromecast. HIGH/HiFi låter exakt likadant i mina öron. Bättre än youtube music men inte något särskilt.

    Tog fram mina sony lurar igen och då min telefon (Note 10 plus) saknar 3,5mm utgång så är jag hänvisad till Bluetooth. Satt och lyssnade och upptäckte att vissa låtar har en orange "master" logga, vilket faktiskt förbättrade ljudet i lurarna något trots bluetooth.

    Startade igång streaming till min Onkyo på samma låt och döm min förvåning när "master" loggan försvann!!??
    Detta fick mig att fundera över om streaming till chromecast alltid sker i samma kvalitet oavsett inställning i Tidal appen? (inte konstigt då att jag inte hör någon skillnad i ljudet!)

    Däremot så upptäckte jag att utöver Spotify så har min Onkyo en inbyggd Tidal app under "Net" knappen.
    Loggade in i den inbyggda appen och letade på samma låt.

    Wow!!!
    Snacka om att jag kunde höra skillnad!
    Helt plötsligt så hör jag alla detaljerna i låten glasklart! Rymd, separation, bas, röst, ja allt föll plötsligt på plats! Jag kan till och med höra vart dom olika instrumenten befinner sig!

    Inte nog med det, utan Onkyo visar även vilken upplösning som spelas. Exempelvis 44.1 24-bit flac.

    Blev så imponerad av ljudet att jag tror att jag kommer att behålla Tidal hifi.

    Jag kollade runt lite på nätet också då jag var nyfiken på vilken DAC som sitter i min Onkyo och fick fram följande information.

    32-bit/384kHz Asahi Kasei AK4458 digital-to-analog converter for clear sound from digital sources

    Jag har ingen aning om huruvida detta chip är jämfört med exempelvis en Extern/dedikerad DAC? Och det vore kul att veta om det går att förbättra ljudet ytterligare, men för tillfället så är jag väldigt nöjd! [emoji846]