Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. skythread

    skythread Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    527
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Jaha det var du som tipsade om dem, höll på att köpa köksgrejer och la en beställning på de olika sorternas termos och ett knivset. Tänkte tipsa till andra efter, men såg att något hade hunnit redan. Hade några dagar innan köpt nätverkskablar från dem för fullpris, men blev 10 stycken 1m till då jag hade köpt lite för få och för korta (0.5m)
     
    benknackan och BrearedsDea gillar detta.
  2. skythread

    skythread Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    527
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Sälja vidare hade jag inte klarat tyvärr, men köpte några saker av flera exemplar, t.ex. juicepress, blev en extra till systern som julklapp. Beställde först 1 men när den dök upp igen så blev det en till. Samma med en kaffetermos till henne. Blir fina presenter, speciellt 1attack.de som verkligen var kvalitetsprodukter med deras freiwerk köksprodukter.
     
    benknackan och BrearedsDea gillar detta.
  3. skythread

    skythread Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    527
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Tror Amazon själva inte vet riktigt hur deras AI fungerar, oftast brukar man programmera sen låter man den göra sitt. Känns som deras är ett sådant extremfall och den har spårat ut. Finns mycket som kostar 10x av vad den ska göra också. Så några åker fast på dem också. Men Amazon justerar oftast priset varje dag flera gånger på alla varor också. Funnits fackelmann väldigt länge billigt, och dem har höjt dem sen sänkt dem igen. Så blir lite förvirrad vad dem sysslar med.
     
  4. Xanrag

    Xanrag Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    1 548
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T
    Yes, knivarna var fina och jag fick några få termos-glas också och två slipstenar.. men jag insåg inte hur mycket jag saknade en muskot-kvarn innan den blev avbruten. :o . .. inte nog för att köpa till fullpris, men hade jag fått den hade jag köpt lite muskot!

    Jag tvekade faktiskt om jag skulle tipsa om det alls, men det kändes så uppenbart.. var bara gå in på dator-delen så låg kablarna direkt där.
     
    skythread gillar detta.
  5. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Köpte ritplattorna för att göra vinst. Efter det har det bara blivit grejer man vill ha till barnen eller för att ge bort i julklapp eller liknande.
     
    DroidJunkie gillar detta.
  6. skythread

    skythread Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    527
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Fick min tekanna och knivar avbrutna, var dem jag var ute efter. Blev några termos istället, kommer användas när universitetet drar igång igen efter sommaren :teeth:
     
    Xanrag gillar detta.
  7. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Gott folk,

    även om alla här torde vara varma vänner av Googles ekosystem föreställer jag mig att vissa saknar en Google Home-assistent med rund skärm att ha på sina nattygsbord; en klassisk väckerklocka är trots allt rund. Dessvärre erbjuder inte en enda tillverkare i dagsläget Google-assistenter med runda skärmar. I Amazons egen assistentfamilj - Echo - ingår dock assistenten Echo Spot, som bland annat bjuder på följande finesser:
    • Rund 2,5" touchskärm
    • Kamera för videosamtal (tyvärr dock inte med Google Duo)
    • Röstassistenten Alexa
    • 3,5 mm-uttag för fristående högtalare
    • Wifi 4- och Bluetooth-anslutning
    Eftersom Amazon sent omsider slagit upp dörrarna i Sverige tänkte jag köpa en Echo Spot, men till min förvåning konstaterar jag att företagets stora dragplåster - alla Alexa-produkter - helt och hållet saknas i Sverige. Ingenting ur produktkatalogen erbjuds.

    Har någon uppmärksammat om svenska Amazon ställts mot väggen och förklarat hur detta kan komma sig? (det ligger nära till hands att tro att det handlar om att man inte velat översätta Alexa till svenska, men innan någon på företaget bekräftat detta förblir det ju endast en gissning)
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, den finns bara på Amazon DE, varifrån det blir smidigt att importera. En fördel med tyska butiken just nu är att de har förlängt villkoren för öppet köp, så du har fram till och med 31/1 på dig att ångra dig.

    Jag vet inte riktigt varför just Echo Spot saknas bland de svenska ÅF på Prisjakt då de som du säger säljer en uppsjö andra produkter - kanske sjönk efterfrågan något med Googles Nest hub-produkter (?) : Amazon Echo Spot (Mobilhögtalare)

    Edit: Attans. De verkar inte skicka just Echo Spot till Sverige såg jag nu. Det framgick inte på den plats där det normalt sett framgår om en produkt inte skickas utomlands, så det undgick mig vid en första anblick.
     
    Last edited: 19 nov 2020
    Xboy gillar detta.
  9. Xanrag

    Xanrag Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    1 548
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T
    Uj, hårda bud över på sweclockers om Amazon-Kina-säljare som "skickat" för att sen avbryta, den säljaren blev visst kickad från plattformen när kunden skickade ett litet klagomålsmail till Amazon.
     
    BrearedsDea, EricG och skythread gillar detta.
  10. skythread

    skythread Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    527
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Svenska Amazon har också förlängd returtid. "Artiklar som levereras av Amazon under julperioden, mellan den 1 november 2020 och den 31 december 2020, kan returneras till och med den 31 januari 2021. Artiklar som levereras efter den 31 december 2020 kan returneras upp till 30 dagar efter mottagandet, i enlighet med vår ordinarie returpolicy."
     
  11. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Suck, vilka idioter det finns.
    Man bara måste ha en felaktigt prissatt vara till ett absurt lågt pris.
     
  12. Xanrag

    Xanrag Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    1 548
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T
    Dom flesta (alla?) butikerna i Sverige har en friskrivningsklausul om felaktiga priser, men eftersom Amazon kommer från "the land of the free" så kan dom ju inte tillåta sådant bus. ;)
     
    skythread gillar detta.
  13. skythread

    skythread Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    527
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Köparen klagade, då dem hade markerat som sänt, men efter lång mejl utbytande med säljaren framkom det att säljaren inte skickat varorna, så köparen kontaktade amazon, då han tyckte att det var dålig stil. Men han blev själv chokad när dem blev utkastade, tror inte han ville det.
     
    Zawaq, benknackan, BrearedsDea och 2 andra gillar detta.
  14. Evian

    Evian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    781
    Mottagna gillanden:
    279

    MINA ENHETER

    Det är väl mera grejen att butiken snabbt som attan lägger ordern i skickad (så dom får betalningen?) för att sen några dagar senare börja knorra (vilket dom borde göra med tanke på de fel som gjorts) om att inte leverera.

    Avbryt ordern direkt istället, och lägg ordern som skickad när den verkligen är det.
     
    benknackan och skythread gillar detta.
  15. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Att man ens tar sig tiden att klaga över att man inte får de uppenbart felaktigt prissatta produkterna för några ynka kronor säger mer om köparen än säljaren. Amazon har tuffa bud mot sina säljare och många små företagare tjänar sitt levebröd via Amazon så jag har all förståelse till varför de inte vill bli bestraffade för ett uppenbart misstag.

    Jag hade en vara som blev borttagen av säljaren och då fick jag plötsligt 100 kr i Amazon-credits för det och det lär ju knappast komma ur Jeff Bezos fickor.
     
    Buzz gillar detta.
  16. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Fast det har framkommit att Amazon är superhårda mot säljarna.
    Tycker det är mer sunkigt att folk i Sverige medvetet köper felaktigt prissatta varor och till absurt låga priser för att sedan ens lägga tid på att tjafsa om det.
     
    Rospigg gillar detta.
  17. Evian

    Evian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    781
    Mottagna gillanden:
    279

    MINA ENHETER

    Fast om dom avbrutit med hänvisningen till att det blev fel så hade det ju inte varit nån grej.

    Nu har jag själv en order som står som skickad sen några dagar men fick under kvällen mail om att den är/ska återbetalas pga att den inte kommer skickas. Beloppet drogs när den skickades, så antar att butiken fick pengarna då. Men nu får Amazon stå för ersättningen.
     
    benknackan gillar detta.
  18. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Men ja, jag fattar vad du menar.
    Men det har väl satts i system för att Amazon inte behandlar säljare på deras hemsida vidare bra och att återbetalning om "paketet tappas bort" inte får samma negativa resultat än om man avbryter en order som har gjorts till ett felaktigt pris.
     
  19. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Tack för det ingående svaret. Frågan jag egentligen åsyftade är varför svenska Amazon överhuvudtaget inte saluför sitt dragplåster - egenutvecklade produkter med den egenutvecklade röstassistenten Alexa. Det är ju inte bara Echo Spot som svenska Amazon inte säljer - man har ju valt att inte sälja en enda Echo-assistent, och som konsekvens av det valet inte heller några som helst produkter som stöder Echo-assisterna (vilket dessvärre även innefattar de wifi-uppkopplade mikrovågsugnarna, för att nämna ett snabbt exempel).
     
  20. skythread

    skythread Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    527
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Kan förstå säljaren sida också, men också köparens, han kanske har legat ute med hundratals eller mer kronor som har dragits från hans konto. Sen står det skickat, men sen får han reda på att det inte är planerat att skickas och dem vill att han avbryter. Kan tänka mig att han inte var glad när dem har dragit pengar men vägrar leverera fast dem har sagt att dem ska göra det. Därmed klagar, hur han har klagat vet jag inte, och han är troligen inte den enda.

    Går man in på vilken som helst operatörs social media kommer man först se klagomål på något orelaterad på varje post dem har gjort. Man kan inte alltid ha nöjda kunder, men att på gränsen lura istället för att vara ärlig tror jag kostade säljaren mycket mer i detta fallet. Hade varit bäst kanske ifall dem kontaktade amazon och berättade situationen och bad om att avbryta i alla fall det som hade gjort stor skada och skicka kanske det som var utan förlust.
    Haft några som avbokad mina order eller några produkter i en order och har inte brytt mig då dem har skrivit, "hej, det skedde ett prisfel, och detta priset är en förlust för oss, därför måste vi avbryta denna order". Kanske hade blivit också problem med Amazon, men dem som har gjort så verkar finnas kvar på amazon fortfarande.
     
    Zawaq, benknackan och EricG gillar detta.