Sony Xperia 5 Mark II

Diskussion i 'Xperia 5' startad av Johnh3, 17 sept 2020.

  1. Frassen

    Frassen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2012
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Måste säga att jag verkligen gillar telefonen efter att ha använt den ett par veckor. Steget från iOS till Android var inte alls så dramatiskt som jag hade trott. Dock upplever jag ibland micro-lagg när jag tex hoppar ur en app för att gå till hemskärmen. Långt ifrån varje gång, men när det väl händer blir det ganska tydligt eftersom den annars flyter så fantastiskt fint. Ingen stor grej, men ändå lite av en vagel i ögat för en före detta iPhone-användare. Bara jag som upplever det?
     
    bernard gillar detta.
  2. andol

    andol Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2015
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    220
    Jag upplever microlagg också, men det är bara två-tre ggr på en dag, jag har återgått från Nova till stock launcher nu för att se om det försvinner, och det är säkert bara en tidsfråga innan Sony åtgärdar det med en update.
     
  3. HJHJ

    HJHJ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Nöjd med min telefon men jag har en nybörjarfråga... Hur tar man bort appar ifrån de 'vanliga' skärmarna/displayerna (typ den som visas när man loggar in). Alla appar syns om man sveper uppåt så därför vill jag ta bort apparna som inte används så ofta ifrån de andra skärmarna/displayerna. Går det?
     
  4. Flebbmeister

    Flebbmeister Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2020
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    20
    Gör ett långtryck på appen du vill ta bort, när telefonen vibrerar till börjar du dra appen mot toppen av skärmen, så kommer där upp 2 alternativ "ta bort" eller "avinstallera"
     
    HJHJ gillar detta.
  5. HJHJ

    HJHJ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack Flebbmeister!
     
  6. andol

    andol Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2015
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    220
    Är väldigt nöjd med kameran, dessa bilder är point and shoot, och jag vet att flera har klagat på kameran just när man tar på blommor, jag är inte så kunnig inom fotografi men tycker det är roligt att lära mig, så ni får gärna påpeka vad det är som ni ser men inte jag ser. Den översta är tagen med enkla foto appen och den understa med photo pro, jag tycker bilden tagen med photo pro blev för ljus, den översta överensstämmer mer hur grått det var. DSC_0041.JPG 20201115_121131.JPG
     
    Last edited: 15 nov 2020
    kissidor, livinl0ud, jocke_lulle och 4 andra gillar detta.
  7. kpj

    kpj Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan. Har en Xperia xz1 compact idag, tänkte byta upp mig och har ju inget val när alla telefoner är så stora. En Vad tycker ni... en Xperia 5 ii eller Samsung S20?
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    S20 FE har lite problem med touchen, så i sådana fall hade jag nog valt Xperia 5 II.

    Se tråd här: Problem med displayens digitizer (touch input) Galaxy S20 FE
     
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Bra pris på den vanliga S20 med 4G med BlackFriday erbjudande:
    https://www.elgiganten.se/product/m...g-galaxy-s20-4g-smartphone-8-128gb-cloud-blue

    Så det är svårt att konkurrera med, 5G känns inte som ett måste direkt. Vad jag förstår kommer Sony bara ha en BlackFriday kampanj på den stora Xperia 1 Mark II men inte med Xperia 5 Mark II tyvärr.
     
  10. kpj

    kpj Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är Samsung S20 5g som jag tänkte på men jag är mest sugen på Sonyn då jag läst om att många tycker att S20 5g har så dålig batteritid. Att bekanta sig med en så pass mycket större telefon känns sisådär, den är ju bra mycket längre än den jag har nu.
     
  11. Oakey

    Oakey Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Tycker du ska köra på Sonyn...är otroligt nöjd med min. Bytte från OP 7t och skärmen, batteritiden, kameran och formatet är helt överlägset den.
     
  12. Caze

    Caze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Kan inte jämföra mot S20, men Sonyn har minst lika bra batteritid som jag hade på min Oneplus 6T när den var ny och det är med 120Hz läget igång hela tiden, så på just den biten tror jag inte att du skulle bli besviken. Om du gillar att fota, så har även Sonyn en riktig 70mm teleobjektiv istället för en 29mm som man bara croppar från på S20.
     
  13. garinge

    garinge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV
    Telefon 2:
    Sony Xperia 5 II
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 46mm LTE
    Jag skulle välja Sonyn före Samsungen varje dag, men det är min åsikt...

    själv bytte jag från en XZ3 till 5 II, trodde jag skulle "avskyr" att nya var mindre i bredd än gamla men måste säga att jag faktiskt älskar det, bra mycket skönare att hålla i, även om den är lång, men det var min gamla med, men den känns numera som en tegelsten jämfört med nya..

    Batteritiden är awsome med, så är toknöjd, ett skal på så är det klockrent :)
     
    1newbie och pernils94231 gillar detta.
  14. kpj

    kpj Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för infon, det blir nog en Sonyn då jag också gillar dom. Halebop har en bra deal så det blir att slå till på den.
     
  15. spicata

    spicata Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2011
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    95
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Ultra S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Ultra S22
    Telefon 2:
    Sony Xperia 5ii
    Telefon 3:
    Lumia 930
    Slog till på en jag med och fick för 4560kr i ett engångsbelopp 1 xperia 5ii och ett par wh1000xm3. 289kr/mån, 15gb i 24månader. Prisvärt hos Halebop!
    Kommer ifrån en iPhone xs max och dess förinnan en Sony zx3 som sonen tacksamt tog emot. Ska bli kul att testa en 120hz skärm och jämföra mot det otroliga flytet hos iOS.
     
    Last edited: 22 nov 2020
    1newbie gillar detta.
  16. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Jag kanske råkade köpa en Xperia 5 II. Har känt starkt för den sedan den visades upp för 2 månader sen, formatet verkade så nice, så nice. Och jag gillar den till tusen! Hade gärna sett att den var mer kompakt även på höjden men jag antar att en sådan inskränkning hade kompromissat med specifikationerna i flera moduler.
    Det är konstigt, men att ha en fysisk kameraavtryckare är så skönt. Tycker för övrigt att kameran, även den "enkla" appen, fungerar bra.

    Jag är dock inte helt och hållet lycklig över att vissa funktioner som jag gjort mig bundis med via Samsung nu saknas, bland annat att kunna byta plats på navigeringsknapparna där nere i docken och att kunna ha ljusstyrkereglaget överst i rullgardinslisten. Tycker även att batteritiden lovat mer än vad den håller för men den är fortfarande helt OK.

    Bytet från S20 till 5 II känns såklart nu i efterhand lite såhär:
    "det var väl onödigt", men jag har stillat ett begär och är på det stora hela mer nöjd med min telefon nu än innan.

    Har också optat-in för att motta ett par in ear-hörlurar via det aktuella erbjudandet. Nån som vet ungefär hur länge såna beställningar processas innan det rasslar till i brevlådan? Snackar vi dagar, veckor eller månader?
     
  17. andol

    andol Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2015
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    220
    Jag fick mina over ear väldigt snabbt, några dagar tog det bara sen jag registrerade, jag måste säga att jag är väldigt nöjd med batteritiden, men det är ju subjektivt, om du vill ha längre så stäng av 120 hz, jag provade att köra 60 hz men jag stog bara ut en halv dag innan jag bytte tillbaka, men man får ju ett par extra timmar SOT om man kör 60 hz, jag laddar varje dag på jobbet och det räcker för mig behöver aldrig stödladda.
     
  18. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    60 känns så fattigt när man kört 120 ett tag! Men jag förstår tanken.
    Vore fint om man kunde programmera om den onödiga Google-knappen till en knapp som ändrar skärm-hz;en. Men antar att det går att ordna nån widget eller så.
     
  19. andol

    andol Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2015
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    220
    Det vore bra, om man kör Nova så kan man lägga en genväg till 120 hz knappen på hemskärmen.
    Edit: men jag måste säga att jag upplever det att batteriet håller längre och längre ju längre jag använt telefonen, om det beror på sony batterivård, smart batteri eller vad? Det vet jag inte.
     
    Last edited: 23 nov 2020
    spicata och Egil gillar detta.
  20. Adyzz

    Adyzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Är lite sugen på en Xperia 5 II nu när telia kör black friday. Vad är det för in-ear lurar/erbjudande du pratar om och är det via en specifik återförsäljare?