Ny TV?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av moto moto, 22 nov 2020.

  1. moto moto

    moto moto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2015
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    148
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11
    Tjänare

    Behöver lite råd, tips, åsikter inför TV köp.
    Jag har läst denna utmärkta guide TV-guiden för 2020 – allt inför rean men vill ändå bolla lite med er.

    Idag har vi en 46” Sony från 2012 (KDL-46HX855) som betraktas från en soffa som är ca 3m från tv. Det är denna tv som nu ska ersättas med någon modernare variant.
    Vi har ingen linjär tv utan allt innehåll streamas (Netflix, HBO, Viaplay, C-More, Prime, Disney+, Apple TV +). Detta görs via apple TV (ej 4K) alltså inga smarta funktioner från själva TV används. Beroende vilken TV jag köper så kommer jag även förmodligen skaffa apple TV 4K för att kunna åtnjuta 4K material från streaming tjänster vi har.
    Någon spelande blir det inte i första hand men det är möjligt att vi skaffar PS5. PS4 som vi har idag används på en annan TV i spelrummet och då är det övervägande barnen som använder den.

    Budgeten ligger på 25k och som de flesta som är i TV köptankar funderar även jag mellan OLED och QLED. Just nu väger det mer åt QLED håll och anledningen varför jag(fortfarande) är tveksam gällande OLED är inbränningsproblematiken. Jag vet att panelerna är mycket bättre igag än de var för bara några år sedan men möjligheten fortfarande finns. Målar scenario i mitt huvud där kidsen har pausat något de tittar och där står bilden på i flera timmar ☹. Kanske oroar jag mig i onödan.
    Sedan är det faktum att vi aldrig tittar på TV utan att ha någon belysning alls och då faller det kanske poängen med den perfekta svärtan som OLED erbjuder.

    8K anser jag inte är något jag vill betala för just nu då det dröjer några år tills vi har 8K via streamimg tjänster. I för sig denna TV kommer förmodligen leva lika länge som den befintliga (8+ år) men jag anser att priset på 8K TV är för hög just nu.

    När det gäller storleken på TV ju större desto bättre är devisen. Eftersom jag siktar på toppklass så är storlekar begränsade till 65” och 75”. Steget till 85” i denna klass är tyvärr utanför vår budget.

    Dessa är TV som jag hittills funderat på rangordnade efter nuvarande sannolikhet för inköp:
    1. 75" Q80T QLED Smart 4K TV (2020)
    2. 65" Q95T QLED Smart 4K TV (2020)
    3. 65'' LG OLED 4K TV – CX

    Hur skulle ni resonera? Andra alternativ och tillverkare?
     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Är inte en shield TV(2019) bättre än en Apple TV 4k?

    Min budget för en ny tv är snäppet under ditt men jag funderar själv på att pensionera min Chromecast ultra för en shield TV.

    Till din rangordning undrar jag inte om man hellre går för 2 och 3 och sätter 1an sist.
     
    moto moto gillar detta.
  3. Mongroovy

    Mongroovy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Jag slänger in Sonys flaggskepp LCD från förra året, läste lite snabbt jämförelser med den och Samsungs Q80T och fick fram att det, även om det är förra årets modell, definitivt är ett steg upp i bildkvalitet.

    Sony Bravia KD-75XG9505 (TV)

    PO:s radio har ett skyltex för 1990:- och hifiklubben har den för 24 990:-
     
    moto moto gillar detta.
  4. moto moto

    moto moto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2015
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    148
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11
    Har aldrig kört shield tv så jag kan inte utala mig om den. Vi har apple ekosystem hemma och apple tv används även som hemhub för automatisering.

    När det gället rangordning så är Q80T en 75” medans Q95T 65”. Frågan är om 95T berättigar 10” mindre TV?
    Min rädsla för inbränning på OLED sätter den på sista plats. Kanske obefogad?
     
  5. moto moto

    moto moto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2015
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    148
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11
    Kommer läsa lite om den. Har idag Sony och har varit nöjd med den.
     
    Mongroovy gillar detta.
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Jag är inte kunnig inom tv utan följer själv tråden om till guiden.

    Laxpudding på SweClockers sade något bra, något i stil med att du kan alltid sätta dig närmare en mindre bra tv men med en sämre tv kan du inget göra.

    Tror jag förstörde sista biten i citatet men poängen är densamma.

    Jag sitter dock i samma sits som dig när det gäller ev 10" hit eller dit. Även samma fråga kring inbränning men det verkar lugnt så länge man inte ser på samma statiska kanal med väldigt hög ljusstyrka. Tv4-morgon-solen var väl med något butiksläge. Sedan har nog de flesta om inte alla nya oleds diverse funktioner för att minska chansen. Men risken/chansen finns säkert alltid där.
     
    moto moto gillar detta.
  7. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Har haft oled sen 2017 med massor av gaming på, med alla menyer etc. Inte en tillstymmelse till inbränning.
     
    Mongroovy och moto moto gillar detta.
  8. moto moto

    moto moto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2015
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    148
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11
    Utökad antal intressanta modeller
    239A1BD0-00BC-4720-BAA8-944A83D6ACCE.png
     
  9. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Inget att fundera på. Beställ den första i din lista :)
     
    bernard och moto moto gillar detta.
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Jag är rädd för OLEDs. 75XH9505 ser ju intressant ut, topsegmentet men inte oled. Funderar på den vs CX65.

    Har själv dock ingen vinning av gaming alls
     
    moto moto gillar detta.
  11. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Kan bara svara för mig själv men har en 65” Q95T och är enormt nöjd med den. Hade en LG Oled innan som var tre år gammal om jag minns rätt och tycker inte Samsungen är sämre på något. Positivt överraskad av bildkvaliteten.
    Den finns via Benify och Samsung för 18000:-

    [​IMG]
     
    moto moto gillar detta.
  12. moto moto

    moto moto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2015
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    148
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11
    Kikar oskså på benify och där finns 75" Q90T för 24990. Enda skillnad mellan Q95T och Q90T är att 95:a har One Connect box vilket är bra om man ska hänga tv på väggen. Min ska stå på TV bänken så mig ger det inte något mervärde.

    upload_2020-11-23_10-5-6.png
     
    bernard gillar detta.
  13. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Precis, jag ville ha One Connect boxen men annars är apparaterna identiska om jag förstått rätt. Är i alla fall väldigt nöjd med den, används både för TV, Streaming och spel
     
    bernard och moto moto gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bägge är bra, men tittar du främst på film om kvällen skulle jag nog lutat åt OLED själv.

    Har Q85R som matchar Q90T sett till antalet zoner, och tycker att det är lite svårt att få till svärtan så att man blir fullt nöjd. Det är för all del långt bättre än de flesta LCD:er, men det är ändå relativt påtagligt att det fortfarande handlar om en LCD. I dagsljus är det ju däremot en annan femma, väldigt ljusstark panel.
     
    moto moto gillar detta.
  15. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Q95T via Benify var verkligen prisvärd. Men jag väntar på att LG 65CX ska sjunka lite till. Fast hur mycket brukar det sjunka under BF?
     
    bernard gillar detta.
  16. moto moto

    moto moto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2015
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    148
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11
    Citat från rtings.com:
    "Every expert says that if you fear burn in then get an LED. The reasoning behind this is that fear and anxiety phobias will destroy your enjoyment of life."

    Jag hör nog till den skaran som oroar sig för mycket så OLED blir kanske inte hälsosam för min del ;)
     
    bernard gillar detta.
  17. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Samma här och då spelar jag endast Fifa och CoD så blir mycket samma "bild" snittar väl 1-2 timmar per dygn... Tv4-solen dock [emoji35]
    Ska också sägas att LG verkar vara väldigt bra att göra med om man får inbränningar innan garantin gått ut. Kommer hem en tekniker och byter ut panelen.

    Fundera själv på att byta ut min nu fyra år gamla Oled och kikar på en LG CX, känns som en självklarhet om man är ute efter det bästa [emoji13]
     
    Last edited: 23 nov 2020
    bernard gillar detta.
  18. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Jag vill rädda mina nerver och ev lägga pengarna på en 3d-printer. Så jag köpte Sony KD-65XH9505, sitter på en budget Phillips på 40/42" nu utan ambilight så för mig är allt ett steg i rätt riktning.

    Edit: förtydligande så bor jag i Norge så benify går bort. Annars hade nog beslutet varit ännu svårare.
     
    bernard gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror den kommer ligga kvar på 19 990:-. Nästa sänkning blir nog inför att nya modellen kommer, någon månad innan eller däromkring, men man får ju så klart vänta till måndag (Cyber Monday), och se :)

    Det är rätt stor hajp nu för just CX-modellen iom de nya konsolerna, och LG har kört mycket marknadsföring där, så jag tror efterfrågan blir rätt bra på 19 990, men man kan ju alltid hoppas att det blir ännu bättre. 14 990 hade inte varit...fel.
     
  20. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Ja, så är det kanske. Vet inte om jag törs vänta till Cyber Monday, men med tanke nu på att Komplett, Netonnet, Elgiganten, Dustin och MediaMarkt ligger på exakt samma pris hoppas jag på en sänkning mot BF ner till 17990:-. I värsta fall kör jag Q95T med Benifyrabatt på just det priset. Tror att den modellen finns kvar lite längre om nu 65CX töms i alla lager innan BF.