Fototråden Xperia 1 II (2020) - visa dina bilder!

Diskussion i 'Xperia 1 II (2020)' startad av Swedroid, 22 jun 2020.

  1. Loomastic

    Loomastic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den sista bilden såg riktigt bra ut @Loomastic@Loomastic. Ett problem på många telefoner i den miljön är att kontrasterna försvinner i och med för kratftull/överdriven HDR, så motiven kan skilja sig åt ordentligt från hur man själv uppfattade det, men det verkar råda en bra balans i just den bilden - eller vad tycker du som var på plats när bilden togs? Vilka inställningar använde du?


    (...sedan kan man förstås bara manuellt slå av HDR i en sådan situation, men jag hade nästan önskat att det fanns olika grader av HDR:, min, medium och max)
     
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Instämmer. Den lilla överexponerade delen av himlen gör mycket för detta foto. Tror en del av effekten/känslan hade mattats ut om den hade dragit ner ljuset för mycket med HDR där för att bevara precis allting. Överexponerade delar gör mycket för en del typ av foton.

    Grymt foto @Loomastic@Loomastic
     
    bernard gillar detta.
  4. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Har en fråga, någon som vet varför Rawbilderna blir suddiga? Tar både RAW och jpeg och jpeg blir skarpa och raw suddiga.
     
  5. modstar

    modstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Borde ha att göra med att när du fotar RAW så läggs det inte till någon efterbehandling av telefonens mjukvara, tex ( skärpa,brusreducering,kontrast osv)
    Det får man helt enkelt göra själv sen i efterhand
     
    Egil och TommyTS gillar detta.
  6. Mr Person

    Mr Person Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2019
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    10
    Hur skulle ni bedöma kamerans lämplighet för att PaS fotografera sina barn som inte vill vara stilla (alltså behov av snabb autofokus) både ute och inomhus kvällstid med lite halvdan belysning (men inte mysbelysning-mörkt). Det är viktigare att fånga barnen än att färgmättnad, vitbalans etc är korrekt för mig.

    Köpte en xperia xz3 till frugan för ett par år sedan men den har anskrämligt långsam AF och det blir märkbart brusiga bilder. I alla ljussituationer.

    Tänkte att årets julklapp får råda bot på den saken men det är svårt att läsa sig till. Tänkte att denna kunde vara ett alternativ.
     
    Kaleidocore gillar detta.
  7. Jonteee

    Jonteee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Är det någon som upplevt att när en exempelvis tar bild på ett sällskap på några meters avstånd så blir de ute i kanterna bredare än vad den ska va och dem i centrum av bilden som dem är ut?

    Riktigt illa om jag inte kan få till detta genom inställningar. Svårt att se såna tendenser i era bilder.
    Är ingen fotoexpert så vet inte vart ja ska börja pilla.

    Om nån vill prova återskapa så ta en liggande bild på ett objekt eller person men ta bilden så det/den hamnar längst ut i kanten.
     
    Last edited: 17 jan 2021
  8. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Fotar du med vidvinkel när det blir så? Det blir förvrängning av objekt ju närmare kanten man kommer med vidvinkel det går inte att komma ifrån. Bör inte vara så med vanliga objektiven inte så det syns markant i alla fall.
     
  9. Jonteee

    Jonteee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svar DanneJanne! Nej det har inte varit med vidvinkelläget. Tog två bilder nu där jag ser fenomenet om ni kollar på bokhyllemöbeln.

    Tredje är en skärmdump så ni ser va jag har för grundinställningar.

    Jag ser alltså detta innan ja knäpper bilden redan när ja panorerar runt så det saker ut att "växa" i bredd.
     

    Bifogade filer:

  10. darknessviking

    darknessviking Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    nu har jag köpt den här mobilen, nåt jag är lite nerstämd över är att min 5 år gamla sony har 23 mp / 16 mp kameror som har tagit makalösa bilder i flera år,medan den här "bara" har 12 och 8 mp.men bilderna man ser här ser ju väldigt bra ut så peppar peppar