Apple iPhone 12 Pro Max eller Samsung Galaxy Note20 Ultra SD865+

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av livinl0ud, 23 nov 2020.

  1. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    5 653
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Air M1 256GB WiFi
    Platta 2:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Jag har fått något infall och funderar på att byta ut min iPhone 12 Pro Max mot en Note20 Ultra givetvis med Snapdragon 865+ :). Kameran, batteriet och regelbundna uppdateringar är det viktigaste för mig oavsett telefonmärke. Tycker både Apple samt Samsung levererar mer eller mindre på alla dom tre punkterna och jag ser för och nackdelar med båda telefonerna.

    Det är inte tanken att starta ett iOS vs Android krig. Jag uppskattar fördelarna med båda systemen och båda har självklart sina nackdelar också.

    Frågan är dock om det är värt att byta eller om jag rent krasst byter ner mig?
    @jajo@jajo Du har haft båda så din åsikt vore väldigt intressant :).

     
    eastbound och frassedylan gillar detta.
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Samsung förväntas komma med S21 serien rätt snart. Bättre att vänta.
     
    tswfootball och livinl0ud gillar detta.
  3. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    5 653
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Air M1 256GB WiFi
    Platta 2:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Läste om att den ska komma i januari/februari :) men vette fasiken om jag orkar/vill vänta hehe. Tack för infon iallafall!
     
    Ara gillar detta.
  4. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Jag är väldigt inne i Apples ekosystem men har endast en Note 20 ultra inom Samsung.

    För mig blev valet en Note 20 ultra när alla i slutet började snacka om att 120hz inte kommer med detta år till iphone. Då tänkte jag att jag hellre satsar på Note 20 ultra detta år och slår till iphone nästa istället.

    Kör en xs max vid sidan om och det är just ekosystemet, eftersom jag även kör macbook, apple watch och Ipad pro är det svårt att få in Note 20 att funka bra ihop.

    Dock har jag på senaste tiden försökt släppa tanken att allt ska behöva lira ihop, då har det gått mycket bättre.

    Ett exempel på lira ihop är tex att någon kanske ringer mig, då väljer jag att skjuta upp och ringa senare. Går jag sedan till min iPad eller macbook blir jag påmind om det, bara såna små saker fast när man sätter ihop alla bitar blir det ändå en stor bit och väldig bra bit.

    Skulle jag vilja prova 12 pro max nu efter att den har lanserats och man har klämt på den i butik? Ja absolut, jag är nyfiken och det är en grym design då jag älskade iphone 4/5 med dess kantiga form.

    Är jag nöjd med n20 u? Ja det är en grym lur (SD) och det är riktigt skönt att konsumera media på stor skärm med nästan all display i 120hz. Att jag får uppdateringar i 3 år känns ändå bra då det är android och Samsung, givetvis kommer apple att hålla i några år längre men jag gissar på att jag redan hunnit byta lur innan 12 pro max får sin sista update.

    Vettefan om du fick nåt från min text nu haha men det är min åsikt.
     
    Puttesson, P.F, eastbound och 3 andra gillar detta.
  5. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    5 653
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Air M1 256GB WiFi
    Platta 2:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Stort tack för din åsikt och ja jag fick absolut ut något från din text :D.
    Ja du är definitivt inne i Apples ekosystem, mer än vad jag är då jag bara har iPhone, iPad, AirPods och Apple TV. Det jag gillar och uppskattar är att alla Apples produkter lirar så fint och smooth med varandra/sinsemellan.

    120Hz kvittar för mig då jag bara ser det som en gimmick :) däremot är kameran, och batteritiden det viktigaste. Som du säger får Samsung uppdateringar under tre år vilket är positivt. Jag kommer ändå byta telefon varje år så är lugnt på den fronten gällande uppdateringar.
     
    RuffyMan gillar detta.
  6. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    @livinl0ud@livinl0ud kör båda! Ingen minns en fegis och ingen vill vara Snål-Oven :P;):)
     
    poipen, darkshippo, livinl0ud och 2 andra gillar detta.
  7. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    5 653
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Air M1 256GB WiFi
    Platta 2:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Nej nej nej resten av $€£ kommer läggas på klockor och god doft ;)
     
    DaBull och Timpppa gillar detta.
  8. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Jag har ju en gammal hederlig HTC 10 som reservtelefon. Men är man investerad i Appleträsket så är det svårt att lämna. En Note 20 kommer ju alltid vara en avart och du får kämpa för att få grejerna att funka. Tänk, airpods pro. Ljudet kommer sömlös flyttas mellan enheterna. Det får du inte med Note 20. Dock så tycker jag att kameran på iPhone 12 Pro Max inte alls är så bra. Kan nästan tänka mig gå tillbaka till en P30 Pro. Så mycket saknar jag den kameran.
     
    Hazzze och livinl0ud gillar detta.
  9. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 650
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    sorry för ot, men klockor i pluralis då är det ändå okay :), samt vem gillar inte dofter, sålde förra året 22st, är nere på 8st nu får räcka :).
    Lycka till med ditt letande och hoppas du blir nöjd av att ha kvar 12an skämt och sido, jag har ju haft snap på s20 ultra, klart bästa android jag ägt. Hade ju note 20 u dock exynos, så känner att skulle jag kört android idag hade det lätt vart n20 u med snap, men nu finns ios :)
     
    livinl0ud gillar detta.
  10. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    5 653
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Air M1 256GB WiFi
    Platta 2:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Eller hur :D. Två som ska hämtas ut idag och en som kommer imorgon ;).
     
    Timpppa och tojjetok gillar detta.
  11. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Skämt åsido, det är svårt för oss och säga vad du gillar till 100%, den känslan får man eller så får man den inte förrans man har enheten i handen. Sen kan man ju spekulera :)
    Men tipset iaf: Köp Note 20 Ultra och testa båda bredvid varandra. Då får känslan växa i lugn och ro.
    Och råd har du, och har du inte. Skippa nån av klockorna eller parfymerna nån vecka framöver så får du :cool:

    Tips: Köp nått fint till frugan redan innan, tex blommor :)
     
    livinl0ud gillar detta.
  12. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 211
    Mottagna gillanden:
    5 036

    MINA ENHETER

    Det enda rätta är att behålla Maxen och skaffa en Note att leka med vid sidan om :)
     
    nDre gillar detta.
  13. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    5 653
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Air M1 256GB WiFi
    Platta 2:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Svarar på allt så fort jag kommit hem från jobbet :).
     
  14. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    5 653
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Air M1 256GB WiFi
    Platta 2:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Det är dessvärre inget alternativ alls :).
     
  15. DaBull

    DaBull Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    737
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23
    ROM:
    Stock
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    iPhone XS Max
    ROM:
    Stock
    Info:
    Unlocked bootloader
    Platta:
    Nexus 10, 32gb
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Nexus 7, 1 gen.
    ROM:
    4.4 kitkat
    Av allt att döma så verkar du vara en genuin Android människa och inte IOS.
    Därav att du kan känna dig obekväm efter ett tag med iPhone och vill byta tillbaka:)
    Du känner dig helt enkelt ”Hemma” när du kör Android
     
    livinl0ud gillar detta.
  16. Droid96

    Droid96 Guest

    Med förbehåll för att jag är förälskad i min 12 Pro Max och därför kanske inte är helt objektiv i allt jag skriver.

    Fördelar Note 20 Ultra jämfört med 12 Pro Max:
    • Always on display. En funktion jag verkligen saknar på iOS och något jag verkligen uppskattar även om behovet minskar något när man har en Apple Watch.
    • Vikten. Note är tydligt lättare.
    • Kantiga skärmen (pratar inte om telefonkroppen nu utan enbart displayen). Jag föredrar det framför de kraftigt rundande skärmhörnen på 12 Pro Max.
    • Pennan! Ett riktigt bra tillbehör som jag personligen alltid använder mycket när jag har en Note
    • GCam. Jag gillar möjligheten att kunna anpassa hur mina fotografier tas på egen hand.
    • 120hz.
    Fördelar 12 Pro Max mot Note:
    • Kameran. 12 Pro Max har avsevärt mycket bättre skärpa (särskilt på nära håll) och dynamiskt omfång. Den presterar också bättre i mörker. Note får pluspoäng för den långa zoomen, men tyvärr är bildkvaliteten på zoomobjektivet mediokert.
    • Prestanda. Note 20 Ultra är inte på något sätt en långsam telefon men jämfört med 12 Pro Max är skillnaden påtaglig, framförallt i spel.
    • Byggkvaliteten. Note är välbyggd men 12 Pro Max får det mesta att kännas som en leksak.
    • Platt skärm. Jag personligen hatar den rundade skärmen som orsakar felaktig input med jämna mellanrum.
    • Kvalitetskänsla i appar och operativsystem. Jag är inget stort fan av hur One UI ser ut. iOS har de bästa apparna i mitt tycke. Till och med Google-apparna är bättre på iOS.
    • Det bara funkar... Skönt att slippa hålla på med "enhetsvård" och scanna telefonen med jämna mellanrum för att den inte ska lagga.
    • Högtalarna. Note låter nasalt i jämförelse och vibrerar mycket mer när man spelar högt.
    • Skärmen är bättre och mer korrekt kalibrerad.
    Det finns en orsak till att jag inte äger Note 20 Ultra längre. Jag bytte den mot Mi 10 Ultra som jag tyckte var bättre överlag. Men även Mi 10 Ultra är nu såld och jag kör solo 12 Pro Max för det är min favorittelefon just nu.

    Skulle jag skaffa en Android idag skulle jag hellre ha en Mi 10 Ultra tack vare att kameran är så mycket bättre än Note 20 Ultra.

    Ett tips, sälj inte 12 Pro Max förrän du testat en Android nån vecka. Jag tror att du kommer ångra dig om du byter.

    Lycka till!
     
    msandstedt och livinl0ud gillar detta.
  17. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Jag kör ju 12 Pro Max pararellt med en S20 Ultra som köptes i helgen.
    Vill inte välja och kan inte klara mig utan nån av dom. Båda har sina för och nackdelar. Men iPhone köra som daily.

    Lägg pengarna på en telefon istället för 100 sorter av parfym eller 100 klockor :)
     
    livinl0ud gillar detta.
  18. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 536
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Gå efter hjärtat. Går alltid byta tillbaka.
    Ang hickups och "enhetsvård" så har jag Samma upplevelse på min 11pro som min tidigare op8pro. Det förekommer på båda plattformarna. Vem använder ens enhetsvård-appar..?
     
    livinl0ud gillar detta.
  19. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    5 653
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Air M1 256GB WiFi
    Platta 2:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Visst är så som du säger att desto mer man investerat i ett ekosystem desto svårare är det att lämna och byta :). Håller däremot med om att alla Apples produkter lirar så fruktansvärt fint sinsemellan. Byter jag till Android kommer jag då införskaffa mig ett par Jabra Elite 85t.
    Jaså jag som är fruktansvärt nöjd med kameran på 12 Pro Max. Haft några P30 Pro och visst är den kameran bra men jag personligen tycker inte den lirar i samma klass som 12 Pro Max men smaken är som baken, delad ;)

    Hehe ja jag har bytt intresse från mobiler till klockor och god doft, tycker att det är otroligt intressant med niche parfymer. Jag är inte ett dugg missnöjd med något med 12 Pro Max utan den levererar en användarupplevelse i världsklass dock funderar jag alltid om gräset är grönare på andra sidan :P. Ja är det någon Android jag är sugen på är det just Note20 Ultra med SD :).

    Hehe ja jag har alltid tidigare kört med Android och haft fruktansvärt svårt för iOS men sen hände något i April och jag har sedan dess kört med iOS. Provade dock en Mi 10 vid sidan av min gamla 11 Pro men den blev inte långvarig.

    Du har absolut rätt @Timpppa@Timpppa, nu blir det mest att spekulera och inget annat :D. Haha jo råd har jag men vette fan om det blir så lönsamt att säg köpa en Note20 Ultra via Wonda för ca 11700kr med frakt och sedan visar det sig att jag stannar med 12 Pro Max och väljer sälja Noten så får jag som mest 8000-8500kr vilket är en sjukt dålig affär haha ;).

    Wow wow wow, detta var ett mycket utförligt svar @jajo@jajo och jag tackar ödmjukast för det :).
    Klarar fan inte av MIUI annars hade Mi 10 Ultra definitivt varit ett alternativ. Stort tack igen för tydliga för och nackdelar med respektive telefon, utifrån det känns det som att jag borde sitta lugnt i båten och inte tro att det är grönare på andra sidan gräset :D. Är ju som sagt otroligt nöjd med allt vad 12 Pro Max erbjuder men funderar ibland om det finns ännu "bättre" alternativ.
     
  20. Droid96

    Droid96 Guest

    Det finns helt klart alternativ som är bättre på vissa detaljer men i mina ögon finns det inget som är i närheten av iPhone 12-serien när det kommer till helheten. Att vara bra på allt och dessutom bäst på vissa saker.

    Jag personligen skulle aldrig vilja vara utan min 12 Pro Max. Just nu är jag inte ens nyfiken på annat.

    Note 20 Ultra har inte tillräckligt vass kamera. Mi 10 Ultra är lite för tung, lite laggig och periskopzoomen har många artefakter i mörker. Pixel 5 är en riktig flopp med usel prestanda (klämde på en idag och fick usel fps i flera spel jag spelar) och typ identisk kameraprestanda med Pixel 4. Sony Xperia 5 II är lite cool men jag önskar att kameran var bättre.

    Nä, i år äger Apple konkurrensen. Bara att inse det.
     
    livinl0ud gillar detta.