Allmän tråd för efterlysningar och frågor om appar och spel

Diskussion i 'Applikationer' startad av HAL, 13 jun 2009.

  1. qudos

    qudos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    175

    MINA ENHETER

    Hej!

    Testade det och det stämde :) Nackdelen är att den plingar till, sen blir det en notis på skärmen som sen försvinner. Det som är kvar är notis-ikonen högst upp. Förhoppningen var att få en typ av flash som är "always on top", tpy :)

    Mvh
    Tobias
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Du hade kunnat göra så att en toast-meddelande syns för specifika notiser och/eller kalenderinlägg via tex Automate eller Tasker
     
  3. qudos

    qudos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    175

    MINA ENHETER

    Hej!

    Det låter intressant! Jag köpte Tasker för länge sedan men kom aldrig riktigt igång med det.
    Hade nog hoppats på en bra app :)

    Mvh
    Tobias
     
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Problemet är väl att notifieringar i Android inte är tänkta att fungerar på det sättet som du efterfrågar. Tanken är att man ska få en heads up och sedan ska de lägga sig i notifieringsfältet
     
    EricG gillar detta.
  5. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Hej [emoji846]

    Söker en app för Huawei FreeBuds 3i, jag har den officiella, men undrar om det finns någon mer app.

    Jag söker att kunna ställa in fler kommandon, som det är nu kan jag starta/stoppa med den ena och byta låt (jag har ställt in framåt) med den andra.

    Jag söker ett kommando att även kunna gå en låt bakåt.

    Undrar om det finns en app som har dessa extra-kommmadon för lurarna [emoji442]

    Tack på förhand [emoji93]
     
  6. ef98dpa

    ef98dpa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Hallå.

    Ett par gånger per år så stör det mig att jag inte en app med följande funktion. Finns den där ute tro?

    Enkelt gränssnitt
    Möjlighet att skapa mappar eller "projekt"
    I varje projekt ska du dels kunna skapa enkla anteckningar samt lägga till bilder, nya foton(gärna med en förvald upplösning som är lägre än ordinarie kamerainställning), dokument etc...

    Syftet med appen kan tex vara att samla recept, både i text- och bildformat, eller skapa en kvittomapp där du kan ha dina avfotograferade kvitton, eller ett register med olika dokument över dina värdesaker (excelfil, kvitton, m.m.).

    Det är alltså en variant på databas/filhanterare.

    Tips mottages tacksamt!
     
  7. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Det låter lite som Evernote. Här du testat det?
     
  8. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Låter som att du beskriver Nextcloud med tillhörande mobilapp. Där kan du skapa mappar och göra enkla anteckningsdokument därunder direkt via webbläsaren/mobilen och ladda upp eller synkronisera upp dina mobilbilder. Det kanske även finns ett insticksprogram just för att justera upplösning på bilderna som du nämner.

    Du har även ett insticksprogram för recepthantering.
    Cookbook - Apps - App Store - Nextcloud
     
    EricG gillar detta.
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Du har fått två förslag ovan som säkert är bra, de verkar vara rätt avancerade med många funktioner för de som gillar inställningsmöjligheter och flexibilitet.
    Jag själv gillar dock enkelhet och avskalade funktioner snarare än många funktioner, och jag tycker också om tanken på att ha all viktig data i mitt Google-konto, då jag inte litar på "mindre" företag (de kan gå i konkurs, de kan ha sämre koll på IT-säkerhet och drabbas av intrång av hackare osv). Så jag kör Google Keep för ungefär ändamålet du beskriver. Dels går det att skriva anteckningar som du säger, och jag brukar lägga till ett nyckelord i anteckningen, t.ex. "recept", "skola", "xx" [namn på person] eller annat sammanhang, och sen arkivera den, då syns den inte i huvudvyn som jag gärna håller ren, men det är enkelt att söka på "recept" eller andra nyckelord och få upp alla anteckningar med det innehållet. Kan också söka på t.ex. "lista" så får jag upp mina listor med filmer och böcker osv, då jag skrivit "lista" i alla dem. Varje anteckning kan också förenas med bilder, kladd med penna, ljudinspelning och lite annat. Det går också att lägga till en "tagg" till en viss anteckning, det fungerar på ungefär samma sätt som när jag söker efter ett nyckelord men taggen blir en egen kategori som du når från sidomenyn, något enklare. Men jag brukar inte använda det.

    Om jag laddar upp foton till Keep så tror jag att de förminskas något, men lagringsutrymmet är fritt så är inget jag behöver tänka på.
    Kvitton föredrar jag att ha i ett album i Google Photos, men visst skulle det funka med kvitton i Google Keep, bara att ladda upp, skriva vilken butik det är, helst "kvitto" också, och sen arkivera.
    Jag har ett långt dokument med kundnummer hos diverse företag, lite användarnamn och annat, det föredrar jag att ha i Google Drive men skulle ju funka utmärkt i Google Keep också.
    För recept så kan du helt enkelt kopiera in hela recepet, alternativt ladda upp en bild på receptet eller en länk till det, tillsammans med några nyckelord, sen arkivera.

    Det enda Keep inte hanterar är väl "mappar" och vanliga filer. Men taggar och nyckelord som går att söka efter duger fint tycker jag. Går också att ha alla viktiga anteckningar i huvudvyn där du enkelt hittar dem, alternativt att arkivera som jag brukar göra för att få en ren huvudvy. Du kan inte lägga in vilka filer som helst i Keep, inte heller vanliga dokument (däremot länk till Google Drive funkar bra), vet inte om du önskar lägga in andra filtyper, men jag nämnde några exempel ovan på "filer" som går att hantera, typ ljud och bild.

    Men allra mest använder jag Keep som "att göra"-lista. Funkar utmärkt. Bara att arkivera när det är färdigt, det jag skulle göra. Använder även som inköpslista med mera.
     
    Sunbringer gillar detta.
  10. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Vet inte om jag är i rätt tråd nu, så moderator får flytta mitt inlägg vid behov.

    Jag söker en exceptionellt lättanvänd, logisk, intuitiv och avskalad app - eller något annat - för kalender, noteringar, to do-listor och påminnelse-funktioner. Den ska fungera i Android, IOS och i alla vanliga webbläsare. Ett starkt önskemål är att man ska kunna SKRIVA UT den information man lägger in - helst direkt från mobil (Android och Iphone).

    Syftet är att jag (54 år, mycket oteknisk, Aspergers syndrom) och min sambo (69 år, inte så väldigt teknisk) ska kunna ha ett gemensamt verktyg för att:

    - Ha koll på släkt och vänners födelsedagar
    - Göra gemensamma inköpslistor
    - Lägga in vardagliga "Att göra" - saker som hämta paket, köpa födelsedagspresent, skriva utkast till testamente, lämna in cykeln för service etc. Helst ska man BÅDE kunna lägga in aktiviteter som har en fastställd tidpunkt för utförandet (typ "Tandläkaren torsdag kl 14.00" OCH sådant som INTE har en fastställd tidpunkt utan som man kan skjuta framför sig ett tag, men ändå vill bli påmind om (typ "Gör om huspärmen före midsommar"
    - Helst kunna lägga upp Word- och Excel-dokument som vi båda kan redigera i

    Jag har provat Todoist, som jag upplevde som extremt oöverskådlig.

    Idag provade sambon och jag Any.do, som jag har hört ska vara lätt att använda.

    Det funkade inte heller. Redan vid uppstarten gick det snett. En massa rutor kom upp med förslag på att man skulle använda en massa andra appar tillsammans med Any.do, bl a WhatsApp och Zapier. Det blir enormt förvirrande i mitt huvud. Om man måste skaffa en massa ANDRA appar för att kunna använda Any.do på ett bra sätt, så måste ju någon ha tänkt fel från början...?

    Jag kan tipsa om en app som passar min hjärna perfekt. Det är en renodlad (?) noteringsapp (och uppfyller således inte kriterierna för det jag söker i detta inlägg) som heter NIMBUS NOTES. Den lyckas samspela perfekt med min hjärna; något som ytterst sällan inträffar. Tyvärr vågar jag knappt använda den eftersom den än så länge är väldigt "liten" i fråga om antal användare, recensioner etc.

    Även Evernote är, i min värld, ganska lätt att "förstå". Bara som exempel, alltså.

    Ska tillägga att min sambo i dagsläget använder Outlook som sin kalender, medan jag använder en papperskalender.

    Och vi vet inte riktigt om den gemensamma kalender/to do-grejen som vi söker ska ersätta dessa, eller om den gemensamma kalendern ska vara en separat grej.
     
  11. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Skapa en gemensam kalender och använd valfri kalenderapp..

    Vi använder Google keep för gemensam Handlingslista och det funkar bra! Skapa en anteckning och bjud in/lägg till din partner.

    Edit: ska tillägga att jag har testat flera andra alternativ, tex som du nämner, men gillar ingen av de... För mycket funktioner som bara förstör [emoji14]
     
    lenamarsan gillar detta.
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Google Keep låter utmärkt för ändamålet, du kan göra huvuddelen av det du efterfrågar i Keep, med undantag för att ladda upp Word-dokument vilket inte går. Däremot kan du länka Google Drive-dokument (eller Office 365-dokument) till en Keep-anteckning, genom att spara länken till dokumentet i Keep.

    Med Google Keep har du även en framtidssäker och säker tjänst, som du kan lita på inte kommer försvinna i första taget (ett mindre företag kan gå i konkurs eller utsättas för en säkerhetsläcka betydligt enklare). Det går även att skapa påminnelser inne i Keep, och de andra saker du önskar. Jag skulle dock föreslå att använda en kalender för kalenderhändelser, särskilt rena kalenderhändelser som återkommer varje år - alltså kan ni lämpligen hantera släkt och vänners födelsedagar i en gemensam kalender istället för i Google Keep.
     
  13. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Stort tack för svar.

    Då ska jag utforska Google Keep lite mer. Använder den nästan uteslutande för att spara intressanta saker på webben.

    Har du något tips på lämplig kalender? Googles kalender ligger ju nära till hands, om vi nu ska använda Keep. Eller spelar det ingen större roll...?
     
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Jag tycker Google Kalender låter mest behändigt för dig! Allt i ett och samma konto är alltid bra och skönt. Eftersom sambon använder Outlook som kalender, så tror jag att det enklaste är att du skapar en familjekalender i Google Kalender och sen bjuder in sambon till den, eller att han lägger till att han följer kalendern i sitt Outlook-konto. Då kan ni båda spara till den.
     
  15. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack för svar.

    Är inte helt på det klara med hur det går till att skapa en familjekalender i Google Kalender, men ska prova mig fram.
     
  16. Zawaq

    Zawaq Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S22
    ROM:
    Stock
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Jag och min sambo har valt att dela varandras google-kalender med varandra, då kan vi se varandras kalendrar men vi kan bara ändra i våra egna. Det går också att skapa och dela en kalender där alla kan ändra i den, det är relativt enkelt att göra i webbläsaren på en dator.
    Här finns en guide på hur man går tillväga: Dela din kalender - Kalender Hjälp
     
    EricG gillar detta.
  17. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Perfekt!

    Tack så mycket för hjälpen.

    Det blir nog en separat, gemensam kalender. Tror jag... Jag skriver i nuläget in ALLT jag ska göra i min kalender, och särbon är tvärtom - noterar BARA sådant som tandläkarbesök och möjligen födelsedagar. Så jag tänker att den gemensamma kan fånga upp allt det som faller mellan stolarna.

    En stor del av min tanke är att jag, istället för att messa eller ringa till särbon och säga "Glöm inte att köpa present till din syster", ska kunna lägga in det i en kalender, så att han ser det.

    Får läsa på lite mer om huruvida gemensam kalender eller gemensam tillgång till våra personliga kalendrar är det bästa.
     
  18. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    2021 är det och jag har ogillat Chrome i ett år! Vilken webbläsare är i dagsläget bättre?
     
    Nicole gillar detta.
  19. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Jag använder Vivaldi, norska Dev, de utvecklade och sålde Opera.

    Vivaldi har mörkt läge på webbsidor, adblocker och en högst aktiv Dev på Twitter om man vill ställa frågor [emoji106] och en grupp på Telegram.

    Den har även en fantastisk synk på bokmärken och speedial mellan enheter [emoji846]
     
    Last edited: 29 jan 2021
    RURAL och chraist gillar detta.
  20. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Många kör brave men kör själv uteslutande Firefox på telefon och desktop.
     
    Nicole gillar detta.