Babyvakt/monitor

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Hazzze, 23 nov 2020.

  1. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Hej! Kollat lite på baby monitor men de flesta jag hittar kostar antingen flera tusen eller så har dom fått uruselt betyg.
    Vad har ni för babymonitor? Eller har ni hittat på en egen lösning med kamera?
     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Min parvel har alltid sovit i samma rum. Vi flyttar nästa vecka och då är tanken att han ska sova själv.

    Vi har en billig Motorola med enbart ljud, jag har köpt en ubiquiti g3 flex kamera. Har redan lite ubiquiti-saker och jag vill inte att någon video av min unge ligger syncat mot något moln. Det får räcka att det lagras lokalt och det streamas till telefonen.


    @Leo83@Leo83 hade väl en trevlig lösning med äldre telefoner om jag inte minns fel.
     
    Hazzze gillar detta.
  3. Edgarx100

    Edgarx100 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2015
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    43
    Vi använder en app "Baby Monitor 3G". Funkar helt okej. Vi har en överbliven telefon som agerar babystation. Sedan använder vi våra telefoner eller surfplatta som monitor.
     
    Last edited: 23 nov 2020
    Hazzze gillar detta.
  4. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Köpte just Padwico 850 efter en del research. Verkar vara stabil i anslutningen och är dessutom trevlig i designen för en överkomlig peng, runt 1000 kr. Var först inne på någon av Philipsmodellerna men omdömena var väldigt blandade. Hur Padwicon funkar kan vi fock svara på först i mars när vi får tillfälle att prova den :)
     
  5. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Vi använde också bara en app eftersom vi endast behövde det på landet. "baby monitor" (inte 3g) hette den vi använde. Ringer upp ett förvalt nummer när barnet börjar låta. Hade ingen kamera då men det va inget som vi kände att vi saknade heller. Sen va det också 7 år sedan vi använde den så det kanske har tillkommit en kamerafunktion.
     
  6. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    kamera fattar jag inte vad det ska vara bra för. Om barnet för en massa liv så kommer det ändå inte somna om självt. Ajja

    Vi har haft dessa, har fungerat bra. Har väl tappat en del i batteri efter några år dock

    Köp Neonate BC-6500D Digital Babyvakt | Jollyroom
     
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Vi har kört samma app, funkar väl godkänt.
    Har dock hänt att den tappat koppling när vi haft "babystationen" i balkongen men det är för att WiFi-signalen är lite svajig där
     
  8. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Vi har över dagen vara ringt ett WhatsApp samtal till varandra. De har funkat. Men när man lägger för natten så vill vi ha tillgång till bägge våra telefoner. Den ena blir otillgänglig då den står i barnets rum
     
    Edgarx100 gillar detta.
  9. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Har kört en motorola babyvakt med kamera i närmare 3 år. Är supernöjd! Den ser ungefär såhär så antar att detta är en nyare modell av den bara
    Motorola Babymonitor MBP33S

    Kameran står med ström i barnets rum och handenheten går på batteri. Batteriet är sådär nu på våran men den klarar iaf en kväll lätt. Den kan man bara sätta i en powerbank om man vill ladda lite, laddas med micro-USB (eller vad nu föregångaren till dagens vändbara kontakt heter).
    Tycker det är grymt med kamera. När barnet låter så kan man bara starta bilden och kika. Har sparat en många gånger från att gå in. Sen kan man starta en melodi direkt från handenheten eller till och med prata i den så det hörs i barnets rum. Väldigt bra bild trots mörker. Tror inte min överlever 3 är till så jag kommer köpa en likadan när nästa barn ska börja sova själv. Jag brukar ha den i fickan när man går runt eller går ut i trädgården så jag råkade sätta mig på den för några veckor sedan så antennen gick av. Men en insats med superlim och silvertejp så fungerar den än. Dock rann superlimmet ner i knapparna så kan inte längre komma in i menyn och justera volym osv. Har även tappat den i asfalt på utsidan och den har överlevt det med. Så den får väldigt höga betyg från mig. Nackdelar som du ska överväga skulle vara att räckvidden är la inte superbra. Batteriet som sagt i handenheten är la inget att hurra för. Och man kan ju inte använda detta utan ström till huvudenheten. Så du kan t ex inte lägga den i vagnen om man nattar på utsidan. Då brukar vi ta våra mobiler och ringa upp bara.
    79AB909A-E0D7-4C68-9A74-241835ABE41A.jpeg
     
  10. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Kan rekommendera Capidi, kostar runt 700-800kr och fungerar klockrent.[​IMG]

    Som tidigare nämnts i tråden så fattar jag inte riktigt vad kamera ska kunna bidra med. Man hör ju om ungen bara gruffar till eller om hen börjar härja i sovrummet. [emoji4]
     
    BrearedsDea gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En Nest Hub Max skulle kanske fungera? Nest Aware låter en få ping i telefonen när den hör ljud eller känner av rörelser. Eller en Nest Camera. Kostar dock en slant i månaden sedan för Nest Aware-abonnemanget.

    Det går att se videofeeden på en annan Nest Hub eller Nest Hub Max sedan, om man inte vill sitta och ha Nest Aware-appen aktiv i telefonen/på plattan.

    Bara en tanke, ingen aning om det lämpar sig för ändamålet eller inte, men prylarna man investerar i kan ju användas till annat sedan :)
     
    Last edited: 24 nov 2020
    BrearedsDea gillar detta.
  12. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Kamera är väl enbart nice to have, men jag skulle vilja ha video första gångerna min parvel lyckades klättra över IKEAs spjälsäng.
    Men definitivt nice to have för att tex slippa öppna en dörr.
     
  13. Edgarx100

    Edgarx100 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2015
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    43
    Därför valde vi att använda en enhet som inte brukas aktiv av någon. Enheten som utgör babystationen har inget sim-kort utan är bara ansluten till wifi och inloggad på ett google konto. Det är enhetens enda uppgift. Denna lösning blir relativt billig om du har enhet som inte används. Då behöver du endast betala engångsbelopp för appen. Annars kostar det inte många kronor och köpa begagnad enhet. Vi använder en Motorola X från 2013 med trasigt glas, men touchen fungerar.

    Appen själv tycker jag innehåller rätt bra funktioner. Du kan välja om du bara vill ha ljud eller video. Det finns en prova på version som du kan använda. Alla funktioner fungerar som den du köper, bara att du begränsas att använda appen i 30 min. Finns tills IOS om ni nu använder Iphone. Skadar ju inte att prova sedan är det bara utvärdera :). Åker ni bort och behöver bevaka är det ju bara att dela ut internet på någon av era mobiler för att skapa en anslutning.

    Jag letade också runt efter babyvakt innan jag hittade denna appen och är nöjd. Tror inte att du kommer undan mycket billigare för en pålitlig babyvakt. Lycka till!
     
  14. Edgarx100

    Edgarx100 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2015
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    43
    Video/kamera funktionen är väldigt behändig. Ibland åstadkommer sonen ljud under sekunder och sedan blir det tyst. Istället för att gå till rummet är det bara att slå på kameran för att se status på ungen. Är det mörkt i rummet är det bara tända lampan via appen för att se om ungen ligger kvar. Känns tryggt att kunna se att han ligger kvar i sängen utan att behöva gå in i rummet. :) Ska tilläggas att han inte sover i en spjälsäng.
     
    BrearedsDea gillar detta.