Tips: Microsoft Your Phone / Din Telefon - synka och spegla dator<->telefon

Diskussion i 'Applikationer' startad av bernard, 16 sept 2020.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har ni testat Microsofts verktyg "Your Phone" för Windows 10? Jag testade det lite snabbt när klienten först kom ut, och då fungerade det sådär. Numera fungerar det betydligt bättre.

    Funktioner:
    • Spegla notiser
    • Visa/svara på SMS/MMS/RCS
    • Visa/överför foton
    • Ringa/Ta emot samtal
    • Spegla appar från telefonen till datorn till fristående fönster. Stöds endast på följande enheter.
    • Spegla telefonens skärm till datorn. Stöds endast på följande enheter.
    Applikationer:

    Windows 10: Skaffa Din telefon - Microsoft Store sv-SE
    Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.microsoft.appmanager

    Konfiguration:

    1. Installera Your Phone på Windows 10 och på enheten du vill ansluta.
    2. Logga in med samma Microsoft-konto på bägge enheter.
    3. Starta Your Phone på datorn och anslut till telefonen.
    4. Ge Your Phone alla relevanta behörigheter.

    your_phone_1.png your_phone_2.png

    Användning:
    your_phone_3.png your_phone_4_texts.jpg your_phone_4_notifications.png your_phone_4_photos.png
     
    Last edited: 16 sept 2020
    pmugghc och EricG gillar detta.
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Använt den hela detta året vad jag kan minnas. Fungerar bra för mig och på 3 olika datorer också
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om någon har en Samsung tillkom förresten stödet för att köra appar på datorn från telefonen häromdagen. Vore kul att höra hur det fungerar. Kunde vara lite praktiskt med tex BankID utan att behöva ta fram telefonen (desto knepigare med tjänster som kräver att man skannar QR-koden dock).

    Vilken telefon speglar du?
     
    Last edited: 16 sept 2020
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Xiaomi Redmi Note 5 med custom rom
    upload_2020-9-16_21-22-10.png
     
    bernard gillar detta.
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    @bernard@bernard Och har inte märkt av någon försämring av batteritiden. Den finns inte ens med under batterihistoriken hos mig iallafall
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, inte jag heller, det verkar vara en rätt polerad tjänst.
     
    jnsson gillar detta.
  7. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    584
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Tycker det är en av dom bästa apparna jag hittat det sista året, använder Din Telefon på datorn i stort sett varje dag för att svara/läsa sms.
     
    bernard gillar detta.
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    En liten varning utfärdas för denna app!

    Jag provade den några veckor och bestämde mig sedan för att avinstallera den. Då visade det sig att Microsoft inte tillåter att man avinstallerar denna app från Windows!!

    Den officiella motiveringen från Microsoft är:
    Som väl är går det att googla fram avinstallationskommandon som fungerar men jag tycker definitivt illa om program som inte låter användaren avinstallera dem på ett normalt sätt! :(

    För mig fungerade appen ganska dåligt. Den tappade kontakten med min telefon efter någon dag och det gick inte att lita på att notiser m.m. skulle komma upp på Windows-datorn. Så jag bestämde mig för att avinstallera den. Efter att ha läst Microsofts syn på saken ovan så är jag ännu mer bestämd att det är fullständigt onödigt att släppa in Microsoft och ge dem tillgång till allt på min telefon. Det är tillräckligt illa att Google redan vet allt om mitt liv, jag känner inte för att också Microsoft ska veta allt jag gör på telefonen.
     
    iterva och bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant observation. Det var ju rätt tråkigt, men avinstallerar man appen från telefonen finns ju ingen förbindelse kvar mellan Microsoft och telefonen längre. Dock udda att den inte går att avinstallera. Har inte testat, så hade inte märkt det om du inte nämnt det.

    En del tillverkare har rätt restriktiva strömsparfunktioner. Hade du undantagit tjänsten från batterioptimeringar? Det kan ev. förklara varför du tappade kontakten/missade notiser.
     
    iterva och svenix gillar detta.
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nej, jag testade inget sådant. Jag använde appen så lite att jag inte hade intresse av att forska mer i saken.
     
    bernard gillar detta.
  11. Citius

    Citius Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
    Riktigt oroande med dessa krossplattform komponenter.
    "Din telefonassistent" eller com.microsoft.appmanager installeras av sig själv på i alla fall Samsung telefoner. Även "Länk till Windows-tjänst eller com.samsung.android.mdx
    De går inte att avinstallera eller inaktivera.

    Jag upptäckte en dag att när jag högerklickade på en sida i Chrome i min win 10 laptop så fanns där en dela meny.
    Under dela fanns där skicka till din Samsung telefon.
    Jag testade och sidan poppade upp i min telefon.

    Markerade en rad med siffror för att kopiera och fick upp "ring upp från din Samsung telefon".

    Jag har inte gjort mer än att jag har varit inloggad i Chrome i windows.

    Eftersom dessutom Samsung tvingat över sin användare till Microsofts One Drive eftersom de inte längre vill ha Samsung Cloud så är treenigheten komplett.
    Google, Microsoft, och Samsung = ❤
    Och tyvärr nästintill oundvikliga.

    Ja, just det. Nya Edge browsern i Windows är baserad på Chromium och integrerar med Google Chrome.

    Jag har blockerat "Din telefonassisten" i no root firewall i mobilen.
    Den försöker konstant prata med olika servrar på nätet trots jag inte startat appen eller konfigurerat den.

    Det räckte fint med Google och Samsungs tjänster som en efter en poppar upp och inte är valbara eller går att avinstallera .

    Jag är ok med att de vidgar stödet för olika funktioner som användare vill ha, men om jag inte startat eller konfigurerat appen så vill jag inte heller använda den.
    Nerladdning borde vara optionell och definitivt avinstallation.

    Jag har avinstallerat appen i windows med revo uninstaller.
    Det är nu en så otroligt tajt integration mellan företagen så glöm all form av privacy.

    Ovanpå det så har vi Facebook som inte heller går att avinstallera och har en egen enhetshanterare i telefonen som ser till att tjänsterna är igång och uppdaterade hela tiden.

    Facebook använder dessutom sig av protokollet Mqtt som innebär att den kommunicerar med alla enheter i närheten som ett p2p nätverk för att de ska kunna fungera på t.ex en konsert med flera tusen människor när mobildata är överbelastat.

    Att flera appar i telefonen pratar med mqtt protokollet till Facebooks servrar trots att man är hemma uppkopplad till sitt wifi kan man ju då undra?

    Jo det är för att Facebook vill gärna veta vilka enheter som är i din närhet och vem de är så de kan uppdatera den profil de har över en och alla ens vänner, släktingar, osv. Facebook vet mer om dig än du själv vet.

    Ja, jag har ett Facebook konto, ett Instagramkonto och såklart ett Google konto, Samsung konto och ett Microsoft konto.
    Att de företagen samlar information om mig är jag fullt medveten om.
    Mitt problem är hur de hanterar den informationen och hur många sårbara punkter det blir när de integrerar alla tjänster.
    Kommer någon över en av tjänsterna så har de tillgång till alla andra tjänsterna.

    Kollar jag i brandväggen så är där en app som alltid ligger i topp trots att jag väldigt sällan öppnar den och det är Facebook.

    Detta ständiga informationsflöde utan att apparna ens är i förgrunden är informationssamling om allt som sker i telefonen och runt omkring.

    Kollar man under "Särskilda behörigheter" som inte är den vanliga behörighetshanteringen så är där otroligt många appar som har helt galet mkt behörigheter som de inte borde behöva.
    Dessa behörigheter syns inte under appinställningar.

    Men det jag absolut inte vill är att min telefon och min laptop knyts ihop utan mitt medgivande.

    Har ni en Samsung av nyare modell så vet ni kanske vad Samsung Det är.

    Min hemskärm har ersatts av Samsung Dex hemskärm men det ser man inte i de vanliga inställningarna. Det går dock att se om man använder en app som sd maid eller gräver lite i systemet.

    Samsung Det är till för att totalt integrera mobil och dator.
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Microsoft har nu börjat rulla ut stödet för att köra flera Android-appar i fristående fönster från en telefon på Windows: Announcing Windows 10 Insider Preview Build 20257

    Tyvärr stöds fortfarande bara Samsung-enheter (Note20 5G, Note20 Ultra 5G, Z Fold2 5G, Z Flip, Z Flip 5G). Har någon testat detta ännu? Fungerar förstås endast för de som deltar i Insiders-programmet också och kör release preview för Windows 10.

    Exempel:

    Your-Phone-multi-apps-11-04-20.png
     
  13. Citius

    Citius Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
    Alltså höj inte denna feature till skyarna!

    Håll olika os och enheter separerade.
    Det som för med sig något gott för också med sig något ont.
    Ända sedan Samsung bytte till till OneDrive och om man då hade valt innan att ligga in i Samsung med sitt Google konto så innebar detta en 3 enighet. Google, Samsung och Microsoft.
    Efter senaste win 10 uppgraderingen orsakade onedrive i kombination med Chrome på datorn att min profil blev korrupt och jag har fortfarande trots två veckors jobb med att rensa register, filer, osv inte fått min dator ok igen.
    Massa tjänster körs med mitt Samsung/Google konto och så fort jag lyckats rensa och köra reparation av Windows så synkar OneDrive in fel behörigheter och tjänster igen.
    Tjänster som tillhör Android inte Windows. Slog på mörkerläge på min dator och det slog igenom på mobilen med.
    Jag har på både telefon och dator någon ickefungerande hybrid mellan dessa.

    Har lyckats med powershell att avinstallera Microsoft Your Phone från windows och One drive är nu avlänkat från datorn men I mobilen kan jag inte stoppa Windows Länk och den andra appen (Kommer inte ihåg namnet nu).

    Men jag jan säga att mobilen är helt knäpp och min dator med. Mobilen har fått inställningar den inte borde ha och min dator har fått massa Android inställningar. Det låter helt sjukt men pröva länka alla dessa tjänster så får ni se.
    Jag visste inte ens om att Windows Defender använder OneDrive för Ransomware skydd.

    Detta och mobilens synkande bidrog till att varje gång kört sfc /Scan now så kom ändå problemen tillbaka igen.
    Jag har nu massa ocertifierade certifikat i Windows och likadant på mobilen eftersom de liksom smält ihop. Så ett varningens ord. Håll er borta från att ens närma er att låta olika OS och konton synka ihop sig.
     
    svenix gillar detta.