Diskussion: Xiaomi Mi Note 10 (CC9 Pro)

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av ffodil, 28 okt 2019.

  1. bongo

    bongo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tack royne1. Nu har jag testat den växeln. Jag upplevde att telefonen blev slö av den växeln. Testa att växla mellan aktiviter, med och utan växeln på. Nån skillnad?


    Jag ska försöka ta reda på vad som är igång nät batterisparläget inte är på. Jag tror att batteridpsr begränsar synkning på mail, foto osv.
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag har haft utmärkt batteritid under väldigt lång tid både på MIUI 11 och 12. Väljer dock att hålla mig till 11 för stunden sedan ett tag tillbaka. Hade bara "problem" med standby direkt efter jag köpte mobilen när den var ny och låt på de första globala firmware då drog den 1% i timmen över natten vilket jag tyckte var lite för mycket. Men det försvann med nyare uppdateringar.

    Här är nuvarande laddning och sån här batteritid har jag haft väldigt länge nu som sagt. Håller mig till Xiaomi eu skall nämnas. Wifi hemma mobildata på arbetet med rätt dålig täckning.

    [​IMG][​IMG]
     
    Ramboline och bernard gillar detta.
  3. royne1

    royne1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2020
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4
    Har du en aning om vad din telefon tar i viloläge med Wifi,Mobildata & GPS avslaget också,lite svårt att jämföra annars ju...

    Vi har också Xiaomi EU & nu med MIUI 12 som sagt & ligger på rätt högt batteridränage även med telefonen i viloläge som sagt...

    Hoppades på att någon här på forumet kunde tipsa oss om vad som kan ha gått fel i telefonen då vi ej längre verkar kunna ha våra widgets på hemskärmen som vi haft där förut..

    En del widgets funkar det med & vissa är helt tvärstopp!

    De bara försvinner när vi släpper dem,inte helt säker när detta inträffade men troligen strax efter uppdateringen till MIUI 12,du har inte varit ute för något problem med widgets på din?
     
    Last edited: 8 nov 2020
  4. bongo

    bongo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ska försöka kolla vad som drar energi. Många appar som jag inte vill ha notifikationer från har jag lagt på hårdaste restriktioner, dvs "begränsa bakgrundsaktivitet". Det bör gälla oavsett om batterispararen är på. Poängen är att jag inte tror att det är nån tredjepartsapp. Men ska göra några mätningar under veckan.
     
    Last edited: 8 nov 2020
  5. bongo

    bongo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag gjorde en mätning med allt på inatt. 6h17m med 2% förlust, dvs 0,32%/h. Allt på, dvs samma som referensmätningen fast med halva förbrukningen. Det enda som jag tror skiljer mellan mätningarna förutom dag är att jag bytt wifirouter. Den gamla jag hade var rätt dåligt, ofta väldigt hög latency och dålig täckning. Möjligtvis ändrade jag också ca 8-10 appar att inte få vara igång i bakgrunden. Verkar ändå orimligt att detta skulle innebära fördubblad förbrukning. Kanske var den första mätningen fel. Detta resultat är dock godkänt enligt mig, så jag får nöja mig utan svar tror jag.

    En slutsats man kan dra är att det är nog värt att ta bort bloatware då jag kan se att vissa program jag behållt var inne och kört under natten. Detta syns när man går in och tittar på enskilda timmar. Att avaktivera eller ta bort dem ger litegrann, även om man inte märker det på daglig basis.

    statistiken från natten:
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 9 nov 2020
  6. royne1

    royne1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2020
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4
    Det gör nog en hel del skillnad om det är bra eller dålig wifi-täckning ja...

    Själv siktar jag på ca 4% på ett 24-timmars pass men dit ner är det en bit kvar som sagt & det kan hända att detta visar sig vara ett omöjligt mål att nå i slutänden,vi får väl se..

    Det är ju en del som inte verkar funka som det är tänkt för oss med div widgets & så så det kan hända att det blev nåt fel i samband med senaste MIUI-uppdateringen.

    Vi får hoppas att det kommer fler uppdateringar framöver & att det kommer att rätta till widget-krånglet åtminstone..

    Saknar (Dalvik Cache) just nu känner jag..
     
  7. bongo

    bongo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Du kommer väl ganska nära med batterisparläge på?!

    Har verkligen börjat gilla batteristyrning per app-basis. Jag har länge undvikit många typer av appar då notifikationer är nästan alltid av ondo och bakgrundsbeteendet är okänt. MIUI får en del skit med rätta men detta är något jag kommer få svårt att klara mig utan även i nästa telefon.
     
  8. royne1

    royne1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2020
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4
    Det är en bit kvar,ligger ca 3% fel per dygn & det är (med) batterisparläge på i dagsläget & då är verkligen allt tänkbart finjusterat efter all expertis därute så just nu vet jag inte om vi kan få vår telefon energisnålare så det återstår nog nu bara att invänta nästa MIUI eller Android-uppdatering & hålla hoppet uppe på att det blir till det bättre efter dess antar jag..

    Försöker att eliminera lite appar & widgets till några färre & smartare & kanske då även batterisnålare så får vi se om det kan göra något åt saken.

    Funderar fortfarande på det du sa om att du rensat bort en hel del "medskick" från början då du köpte luren..

    Det vore ju alldeles förträffligt om någon här kunde föreslå något som man bör ta bort just för att på så sätt eliminera batteridränaget.

    Det är ju väldigt mycket medskick som man aldrig kommer att använda i luren men om något av detta påverkar batteriprestandan har jag inte sett något om "ännu" i alla fall därute.
     
  9. bongo

    bongo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag använde javaprogrammet som beskrivs i länken nedan. Funkade bra. Jag tror att programmet bara listar program som är möjliga att ta bort utan problem, men jag kollade upp de flesta som jag inte rakt av förstod vad de gjorde. Finns flera bra beskrivingar på youtube också. Jag följde en runt 11min lång video där amerikansk farbror beskrev programmet och flödet lättsamt. Mina sökresultat på youtube verkar spammas av videos från Indien och Pakistan så jag lyckas inte hitta just den videon.


    How To Remove Bloatware From Any Xiaomi Devices (Without Root): Easiest Way!
     
  10. Putte i Parken

    Putte i Parken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2012
    Inlägg:
    351
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro
    ROM:
    Xiaomi MIUI Community. EU Stable
    ROM:
    xiaomi.eu community
    Platta:
    Samsung Tab S9 Plus
    Matte_N gillar detta.
  11. royne1

    royne1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2020
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4
    Ha,ha,ha,samma här..

    Indier över hela nätet ;)
     
  12. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
  13. royne1

    royne1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2020
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4
    Helt plötsligt utan några som helst ändringar vare sig i inställningar eller i appar så drar sattyget 1% i timmen igen.....:eek:

    & detta visas då ej ens i batteriövervakningen i telefon.:scared:
     
  14. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Har du "tänd skärmen när du plockar upp den" aktiverat? Slå då ifrån det.
    Efter MIUI 12.0.2 tror jag det var blev där nån bug på det som drar mycket batteri.
    Har ett par olika Xiaomi som betett sig så efter 12.0.2. men blir helt ok. om man slår ifrån den funktionen.
     
    bongo gillar detta.
  15. royne1

    royne1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2020
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4
    Avstängd det som allt annat i telefon,endast det allra nödvändigaste är igång för att enbart kunna ta emot inkommande samtal & sms (utan mobildata)...
    Kalibrerar batteriet nu får vi se sen hur det ter sig,finns inte någe mer att göra åt "kina-leksaken" nu dessvärre..
    Det som återstår nu är ev om en ny då förhoppningsvis "genomtänkt" MIUI-version skulle dyka upp i (OTA) om man törs ladda hem den förståss?
     
  16. royne1

    royne1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2020
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4
    19% på 20 timmar i viloläge just nu efter senaste (full-laddningen) igår inför att vi hade tänkt kalibrera batteriet så vi väntar nu på att telefon ska ladda ur helt & det ser ju ut att inte komma att ta så lång tid det inte..
    Betvivlar att det kommer bli någon större sensation efter att kalibreringen blir klar faktiskt,är det någon här som sitter på info ang någon kommande uppdatering av MIUI eller ev Android 11?
     
  17. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    12.0.3.0 trillade in nyss, oktobers patch (lite sent när nov nästan är slut), mm.
    [​IMG]
     
    Last edited: 25 nov 2020
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    zztop007 och katho gillar detta.
  19. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    45
    Tjena!

    Jag är intresserad att köpa MI 11 pro som ska lanseras inom 1-2 månader

    Samtidigt ska jag i vinter på skidresa där zoom på mobilen är bra att ha

    Tanken finns där att köpa en Mi Note 10 att ha på skidresan. Dock ingen vattentät mobil men överlever snöslask antar jag?

    Vet inte om det klassas som total idioti att köpa en mobil som man bara har 2-3 månader. Det tar väl upp till 10 timmar att tanka över allt inkl bank id o h swish från gamla till nya mobilen?

    Har snapdragon 835 idag. Blur väl ungefär samma prestanda. Upplever ni Mi note 10 som en snabb mobil? Snabb surf och bra uppkoppling?
    Skulle ni avstå i mitt läge att byta?
     
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    En begagnad kan du ju komma över för cirka 2000 - 2500kr vilket inte är speciellt mycket. Vågar säga att du får inte mer kamera för pengarna. Drar du in Gcam så får du dessutom en avsevärt förbättrad telezoom som presterar bra även i mörker och får bra HDR vilket stock saknar på zoomen. Bank-ID, Swish och sånt fixar man ju på en kvart med datorn det som tar tid är väl att installera alla appar som används och fixa i ordning allt som man vill ha det. Telefonen är inget fartmonster men den är heller inte slö. Dock är MIUI 12 märkbart slöare än MIUI 11 som har mycket mer fart i sig.
     
    Arn83 gillar detta.