[katshing] Tråden om Katshing

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av R3b0rn, 8 apr 2020.

  1. Droid113

    Droid113 Guest

    Hej Paul,

    Kan du vänligen berätta hur du upplever Chili, vilket abonnemang du har nu, om det är bra/dåligt och varför du tycker det. Det underlättar för oss. Själv hatar jag att byta operatör och kanske stannar kvar ett tag till hos min nuvarande operatör Katshing, jag vill nämligen ge dem en ärlig chans. Den där S verkar ha tappat sin moraliska orientering av all den berättigade kritik han fått av alla de observanta, duktiga och tekniska medlemmar på detta forum. Han upprepar samma svar som en papegoja! Det är jättetråkigt.
     
    Last edited by a moderator: 2 nov 2020
    DroidJunkie gillar detta.
  2. Paul MarioKartney

    Paul MarioKartney Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    10
     
  3. Paul MarioKartney

    Paul MarioKartney Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    10
    Jag har haft Chili så kort tid, men de kör på Tre:s nät. För mig funkar det aningen sämre än Tele2:s nät (som Katshing använder), men det beror ju på var man bor. Enligt Chili ligger deras ”fair usage policy” på 999GB. Katshing vägrar ju uppge hur mycket surf man får göra av med innan man blir varnad eller får hastigheten sänkt, så det är ju svårt att veta, men gör man av med, säg 50 GB i månaden, är Katshing kanske ett bra abonnemang. Täckningen och supporten var bra med Katshing. Snabba svar i chatten. Chili har segare chattsupport. Att det inte var ”fri surf” och dessutom hemligt/godtyckligt hur mycket man fick göra av med hos Katshing är ju den stora nackdelen. Chili kör med öppna kort. 999 GB i månaden är deras fup.
     
    DroidJunkie gillar detta.
  4. Droid113

    Droid113 Guest

    Mr Paul, vad är den faktiska surfhastigheten hos Chili?

    Vad har man för glädje av Katshings snabba support när man hela tiden möter en papegoja som upprepar samma lögner... Jag har haft 3 långa chatt och skickat flera email, visst är de trevliga och snabba med svaren, men vad hjälper det när man inte får ett ärligt svar på en enkel fråga... Man behöver inte kontakta Chilis support egentligen, därför att man redan hittar alla svaren på deras hemsida, man vet exakt vad som gäller och vad det är man betalar för. Det tar enstaka minuter att ta reda på att det ingår det gigantiska 999 GB/mån, punkt slut!

    Och vet ni vad, om man skaffar Chilis Årsabonnemag, så blir den totala kostnaden under ett år inte så mycket dyrare än Katshings "fake" abonnemang. På köpet får man dessutom mycket mer surf inom EU. Även om Katshing är lite billigare, riskerar kunden bli ställd på bar backe när som helst.

    Snart är det Black Friday, hoppas det dyker upp nya intressanta fri surf mobilabonnemang.

    Och sist, jag blir alltmer nyfiken på hur Katshing lyckas ta bort de negativa omdömena för att höja sitt betyg hos Trustpilot. Jag trodde Trustpilot var något neutralt forum, men icke... Katshings positiva omdömen står alltid kvar, medan de negative rensas bort.
     
    Wofflan, induktion, stelex och 2 andra gillar detta.
  5. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    1 338
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Då är det mycket mer värt att skaffa familjeabonnemang tillsammans med vänner, släkt och familj. Det är dessutom tillåtet enligt operatörernas villkor.
     
  6. Droid113

    Droid113 Guest

    Problemet med familjeabonnemang är att en "stackars" människa måste samla in månadsavgifterna från övriga medlemmar för att sedan betala en klumpsumma till operatören. Detta måste göras varje månad året om. Visst går det att automatisera via Autogiro, men grundproblemet kvarstår, en stackars människa är huvudansvarig för hela gruppen, i den gruppen hittar man alla möjliga fasoner. Om någon medlem i gruppen inte sköter sin ekonomi väl, så är det kört. Det kan vara en alkoholist, spelmissbrukare, någon som ringt dyra och långa betalsamtal, i slutändan är den stackars ansvarige som får ta smällen och kanske hamna hos Kronofogden. Jag vet att man enkelt kan ta bort en icke skötsam medlem via någon app, men det är inte lätt att bara överge någon man har någon form av relation till. Dessutom höjs priset när gruppen krymper. Då blir det dags att hitta en ny medlem.... Kan du föreställa dig hur mycket tid måste slösas bort för att kanske spara ett par hundra kronor i månaden... Men hittar man rätt grupp, så kan man kraftigt sänka abonnemangsavgiften för samtliga medlemmar.

    För ett tag sedan försökte jag bilda en grupp för att skaffa ett familjeabonnemang. Det var näst intill omöjligt att rekrytera vänner och grannar till gruppen, en del hade redan förmånliga abonnemang via arbetsgivaren, andra hade aldrig hört talas om fri surf och visste inte ens vad det var.

    Finns någon vänlig själ i denna tråd som kan tipsa om ett prisvärt fri surf mobilabonnemang? Surfhastigheten får ej understiga 3 Mbit/s. Jag behöver ca 200 GB/mån. Det enda jag lyckas hitta är operatören Chili, de verkar vara öppna och ärliga i alla fall. Jag hoppas det kommer intressanta erbjudanden under Black Friday. Sist kunde man få fri surf + finare smartphone för 499 kr/mån. Jag tror man var tvungen att binda sig i 24 månader hos Tre men är inte säker på det.
     
    fkt67 och stelex gillar detta.
  7. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 015
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Håller med dig. Fungerar bäst i familjer där redan en person betalar för alla familjemedlemmar.
     
  8. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    1 338
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Det måste väl ändå vara möjligt att spärra familjeanslutningar från att kosta extra? Jag tänker att om man har barn så är ju risken rätt stor att de annars köper massa grejer i olika appar, så det borde väl operatörerna ha stöd för?

    Och ja... Betalar den man delar med inte sin del varje månad stänger man ner dem helt enkelt, svårare än så är det inte.
     
  9. Droid113

    Droid113 Guest

    Jag hann kopiera följande omdöme innan Katshing tog bort det från Trustpilot:

    Absolut inte fri surf

    Otroligt att de stryper min hastighet till 1Mbit/s när jag endast använt runt 85GB. Snacka om att det inte är fri surf. Nu blir det tack och hej till det här förbannade skojarföretaget alltså. Verkar bra i början men visar sig lukta lika illa som det är i en stia.

    TIlägg efter Katshings standardsvar: Det finns inget personligt i svaren utan det är som vanligt "kunden har fel som inte läst och förstått". Ena månaden surfade jag 150GB nästan och det funkade bra, men nästa stryps det vid 85GB. Och det är något jag ska kunna läsa mig till?

    Det enda jag tror mig läst mig till (och då inte via eran sida) är at det är 1% som surfar onormalt mycket (vad det nu innebär förtydligas inte). Antagligen flyr denna procent och då är det nästa procents tur att bli strypa och så flyr dem och till sist kommer det inte ens vara normalt att surfa 20GB i månaden då folk hela tiden lämnar.

    Så det man kan läsa sig till är att om man "sticker ut från mängden straffas man". Skulle vara intressant att se om alla surfade för 500GB i månaden.

    Men jag lämnar det sjunkande skeppet redan nu och kan tipsa på chilimobil.se som kostar 50 kr mer i månaden (första halvåret) och har ett ungefärligt tak på 600GB per månad. Själv flyr jag tillbaka till Vimla och hänger där till jag bestämt mig för något annat.
     
    JonteB och Wofflan gillar detta.
  10. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Grabben har hittills varit någorlunda nöjd med Katching, men idag fick jag nedan mail

    Sebastian L (katshing)

    9 nov. 2020 13:49 CET

    Hej,

    Vi har inte lyckats debitera dig för ditt abonnemang som du har hos oss. Vi har gjort ett flertal försök.
    Om vi inte mottagit din betalning inom kort kan vi komma att stänga ner ditt abonnemang.
    Vänligen logga på vår hemsida och klicka på betalningar så kommer du kunna betala manuellt.


    vilka skojare! Hittils har pengarna dragits i tid

    fattar ej vad dom håller på med

    jag kommer att byta abb fortare än fort
     
    Ivan, Wofflan och Droid113 gillar detta.
  11. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Nu är det bytat från katching till vimlas kampanj (den kom lägligt)
     
    DroidJunkie, Wofflan, Droid113 och 1 annan gillar detta.
  12. Droid113

    Droid113 Guest

    Men hur blir det längre fram... Månadsavgiften ökar kraftigt efter några månader.
     
    Last edited by a moderator: 11 nov 2020
  13. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    ta 50GB abb i 2-3 månader
    sedan nedgraderar du till minsta abb(då har du ca 100gb sparad surf)

    vimla överlag är bra operatör(min åsikt)
     
    Droid113 och DroidJunkie gillar detta.
  14. JonteB

    JonteB Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2020
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    21
    Ja skojare är som nog alltid, fick mitt strypt enligt deras oförklarliga fair usage policy förra månaden. Meeen dom har inte höjt hastigheten denna månaden men tagit fullt pröjs, när jag kontaktar dom så säger doma att det visst inte är strypt längre. Och vipps så höjdes hastigheten efter att han gjort något. Lägger sen skulden på mig...
     

    Bifogade filer:

    Droid113 gillar detta.
  15. Droid113

    Droid113 Guest

    Det är Tele2s fel som tillåter individer med tveksam bakgrund att härja fritt i sitt nät.
     
    KTM och DroidJunkie gillar detta.
  16. taipei

    taipei Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Chili, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 PRO, Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chili, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 PRO, Samsung S22
    Det var baserat på ovan resonemang som jag valde att gå med Chili!
     
    DroidJunkie gillar detta.
  17. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    3 081

    MINA ENHETER

    Du gjorde ett bra val. Katshing verkar ta fullt betalt för strypta abonnemang enl. vissa. Å endast ge tillbaka 50% i "Goodwill". Så skrattretande [emoji23]
     
    Droid113 gillar detta.
  18. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 324
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Varför inte Fello? Trippel surf är bra.
     
    Droid113 gillar detta.
  19. Droid113

    Droid113 Guest

    Ja de har bra pris och schysst FUP. Jag uppskattar deras ärlighet.

    Det som oroar mig lite är Tres täckning... Har själv aldrig haft Tre, men det är rätt många abonnenter hos Tre som har allvarligare problem med täckningen. Det är tal om centrala Stockholm och Malmö!! Alltså inte bara i Norrland. Men om det verkligen fungerar för dig, så har du gjort rätt val tycker jag. Själv kommer jag vänta ett tag med att byta till Chilis Årsabonnemang, lite för feg för det, vill först höra hur andra har det. Uppdatera oss gärna och berätta hur det går med Chili.
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Beställ ett gratis kontantkort från 3, det kan du göra här. 0,5GB surf ingår i sju dagar inom Sverige. Så kan du testa det själv och se hur det fungerar för dig.

    Alla operatörer har problem med täckning på vissa ställen. Men generellt gäller det att 3 inte är att rekommendera från Gävle och uppåt. Från Gävle och nedåt är det lokala skillnader som förekommer hos alla operatörer.
     
    R3b0rn och Droid113 gillar detta.