Laptop

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av vibsp97, 22 nov 2020.

  1. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 849
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Jag försökte hitta dem med den modernaste hårdvaran typ Intel 11 processorn.
     
    vibsp97 gillar detta.
  2. vibsp97

    vibsp97 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    207
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Det verkar 2i1 också ha, behöver man komma upp i i7 eller räcker det med i5?
    Hur är skärmarna på Dell?
    Pekskärm och belyst tangentbord är ju också trevligt.
     
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 849
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Jag tror Intel i5 räcker för de behov som nämndes. Var ett tag sedan jag hade en Dell bärbar. Men det var inget fel på den.
     
  4. Öland4ever

    Öland4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Hur gammal är grabben?
     
  5. vibsp97

    vibsp97 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    207
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 pro
    20 år och jobbar så han har pengar men sparar till bil och boende.
     
  6. Öland4ever

    Öland4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Jag trodde att det var ett "förskolebarn" som ville in i datorernas magiska värld, men då fattar jag att det krävs lite pulver under huven. :D
     
  7. vibsp97

    vibsp97 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    207
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 pro
    [emoji16]
    Han har iofs en stationär gamingdator så det är inget monster han behöver. Film/serier, sociala medier osv är det väl mest som gäller.
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Jag säger det igen:
    Ska han använda datorn till streaming av film/serier/sport, youtube, sociala medier osv så är det direkt oansvarigt att köpa något annat än en Chromebook. Chromebook fungerar även till medellätt spelande nu för tiden, såsom genom Stadia eller genom Android-appar (men duger inte för det tyngsta spelandet, då den inte kör vanliga program såsom Windows-programvara).

    Spelar man mer avancerat, då är Chromebook inget att ha. Men av dina inlägg framgår att det finns en annan dator i hushållet som är tänkt att användas för spel. Då är Chromebook den absolut mest praktiska dator som går att finna. Inte bara prisvärd, utan funktionell och smidig och snabb.
     
    vibsp97 gillar detta.
  9. vibsp97

    vibsp97 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    207
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Har du några tips på bra chromebook i dessa BF tider?
     
  10. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Risken är att det behövs någon programvara som bara finns för Windows. För utbildning eller någon pryl man köper så är det Windows eller möjligen Linux som behövs i de flesta fall.
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Tyvärr inte kollat runt då jag inte går i köptankar just nu, har en stabil Chromebook sedan några år, men ska säga till om jag ser något bra erbjudande :)

    Gör man bara "vanliga saker" såsom streaming, youtube, sociala medier osv (vilket trådstartaren sagt) så behövs inga såna särskilda programvaror.

    Chromebook är en väldigt vanlig dator inom utbildningssektorn. Pratar vi gymnasiet eller grundskolan så är det rent av Chromebooks som delas ut av skolorna i många fall idag.
    Jag vill alltså påstå att det sällan är problem att använda en Chromebook när du studerar. Jag själv har klarat en hel universitetsutbildning och endast använt en Chromebook under de åren, för uppsats och allting. Däremot, läser man något naturvetenskapligt och behöver särskild programvara för att göra beräkningar eller hantera särskilda typer av filer (arkeologi, kemi, you name it), då kan Chromebook innebära problem kanske. Är det en utbildning som handlar om ren textbearbetning och att ta anteckningar, så kommer Chromebook duga fint.

    När det gäller externa enheter, vilket jag antar att du menar med "prylar" så har jag själv aldrig stött på något sånt problem, men då har jag inte använt så mycket externa prylar genom åren. Tangentbord, mus och såna vanliga saker funkar ju utan problem. Vet inte vad mer man verkligen måste kunna ansluta? Chansen är god att det finns stöd för prylen idag iaf, bättre än första åren.

    Jag köpte en Chromebook - min första - år 2013 och har sedan dess klarat mig med enbart den datorn, endast två-tre gånger har jag fått problem på så många år och behövt låna en bekants vanliga dator för att göra några avancerade grejer. Det är inte speciellt mycket på sju år.
     
  12. Rkd23

    Rkd23 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2020
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    16
    Jag köpte nyligen laptop åt mig och min sambo och med tanke på att AMD nyligen kommit ut med ryzen 4000 serien så kollade jag enbart efter laptops med denna processor så dessa är rätt överlägsna när det gäller valuta för pengarna, de är batterisnålare, jobbar på lägre temperaturer och är snabbare än motsvarande processor från Intel samt jävligt mycket billigare.

    Vad gäller bästa laptopsen osv så när man pratar med riktigt insatta nördar så är det lenovo thinkpads som nämns i 95% av fallen, begagnade/restaurerade om man vill spara på budgeten.

    Iallafall efter mycket research av de tillgängliga modeller som har senaste ryzen 4000 serien processorn så blev det en Lenovo Ideapad 5 för oss och kostade då i sensommras 6500:- ny.
     
    Zurvan gillar detta.