KUGOO Kirin Mini2 - Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Mindir, 25 nov 2020.

  1. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Geekbuying skickade hem en Kugoo Kirin Mini2 som de ville att jag skulle ta en titt på.

    KUGOO KIRIN Mini 2 Folding Electric Scooter Gift for Kids 150W Brushless Motor Max 15 km/h 4AH Battery Front 8 Inch Rear 6.5 Inch Solid Tires 10~15km Max Range - White
    (Kod för lite billigare pris än det som visas på deras hemsida : GKB523S )

    Denna skiljer sig en hel del från de tidigare Kugoos som jag testat tidigare och en del saker som jag inte sett tidigare så lite spännande att titta närmare på.

    Den här är ju tänkt för ett barn från 10 år och uppåt skulle jag tro.
    Jag kommer låta min son på 12 år som väger strax under 45 kilo att agera testpilot.
    Den går max i 15km/h och motorn är på 150W och rekommenderad vikt är max 65kg.
    Vikten är strax under 9 kilo så enkel att bära med sig vid behov.

    Med en maxhastighet på 15km/h som inte går att ändra på något sätt samt sin 150W motor är ju detta ett lagligt alternativ att köra runt på vilket säkert kan lugna en del föräldrar.
    Dock får man först sätta dit lysen och reflexer.
    Första E-scootern som jag haft/har i mitt hus som det finns en möjlighet att köra på cykelväg lagligt. :-)

    I boxen fanns själva scootern och två handtag som man enkelt skruvade dit.
    En ganska enkel laddare, en bra engelsk manual, en enkel ringklocka samt en bärväska ingår också.

    Man ser verkligen att Kugoo utvecklats när det gäller manualen något som jag klagade ganska mycket på när man fick hem Kugoo S1 för några år sedan som innehåll dåliga beskrivningar + en massa faktafel och motsägelser.
    Läser en föräldrar manualen och sedan visar sin barn de viktigaste sakerna tycker jag manualen täcker in det mesta.
    Så Kugoo Kirin Mini2 är en bra instegsmodell på det sättet åtminstone.

    Bärväskan är ju ett plus men bygger på att man orkar skruva av handtagen varje gång man vill lägga scootern i väskan så tror i praktiken inte man kommer använda sig av väskan särskilt ofta.
    Inte alls lika smidigt som på Kugoo S1, S1 Pro med sina hopfällbara handtag där väskan har ett betydligt mervärde.

    Den har ett 4Ah batteri som bygger på 21,6V så total 86,4Wh.
    Kugoo själva säger att man kommer 15km på plan mark om den som kör väger runt 50 kilo. Kan säkert stämma men brukar vara lite överdrivet så man skall väl räkna med runt 10km för att bibehålla någon form av fart på scootern.

    De lite ovanliga sakerna med den här modellen är följande:

    Framhjulet är 8" medan bakhjulet är bara 6,5". Första gången jag ser att det är olika dimensioner på hjulen.
    Vet inte om det finns någon speciell anledning till det eller inte.

    Denna modellen saknar också gasreglage på styret utan istället använder sig av en gaspedal inbyggd i plattan.
    Gaspedalen ligger under någon from av silikonskydd dock satt inte på speciellt bra på det exet som jag har så kan nog slitas ganska hårt sedan under körning.
    Här är det nog bra att sätta dit lite extra lim runt kanterna för att skydda mot att fukt och regn tränger in.

    Ytterligare en sak som är lite ovanligt är att av och på knappen sitter på bakre delen av själva bottenplatten.
    Håller man in knappen några sekunder stängs scootern av. Samma knapp används sedan till att byta hastighetsläge när man trycker korta intervall på knappen så växlar en RGB LED mellan blått för lägsta hastighet, blå/rött för mellan och rött för högsta hastigheten.
    Är ju inte direkt lätt att byta läge under körning så gäller att bestämma sig för läget innan man börjar sin körning.
    Skulle tro att de flesta väljer att ha den på rött och låta den vara där hela tiden sedan.
    Här finns också fyra vita LEDar som indikerar hur mycket som finns kvar i batteriet.
    Inte helt olikt lösningen som fanns med på Kugoo B1 som jag också testade för några månader sedan.
    En nackdel speciellt med av/på knappen på bottenplattan är ju att det finns risk att den som kör ställer sin fot här och råkar stänga av scootern under körning vilket inte är helt optimalt.
    En bättre lösning hade varit en mini display med av och på knapp och batteriindikation någonstans på styret ungefär som Kugoo B1 har men är ju också en kostnadsfråga vad man kan lägga sig för en E-scooter för under 1700 riksdaler.

    Rent generellt känns den här modellen som den kommer från en annan tillverkare än de andra Kugoos som jag testat.
    Har inte mycket gemensamt med Kugoo Kirin S1 som jag tidigare också kört.
    En intressant detalj är att nu finns tillverkares namn listad på en klisterlapp på baksidan av scootern: Shenzhen hengzhihe Tecknology Co. Ltd.
    Googlar lite på den och ser att de är de som har registrerat varumärket Kirin och dess logo. Dock hittar jag ingen direkt hemsida till dem där de visar upp sina produkter.
    Så hur Kugoo och Kirin hänger ihop vet nog bara de själva. :-)

    Den röda elektriska bromsen känns lite för stor och klumpig och hade varit snyggare om de haft något lite mindre där som gick i mer samma färger och material som övriga scootern.
    När man trycker på bromsen tänds bromshjusen där bak.
    Dock finns det ingen form av framlyse alls på scootern så skall barn åka hem från träningar och annat på kvällstid får man nog sätta dit någon form av cykellampa.
    Även bakjus behöver kompletteras med då ingen baklyse finns under färd om man inte bromsar.
    Är ju lite krångligare att få dit på en scootern än ett framlyse så lite tråkigt att det inte är inbyggt redan från början.
    Dock även här en prisfråga gissar jag på.

    I övrigt känns styrstången rejäl med metall och även själva låsmekanismen till styrstången känns rejäl.
    Väldigt enkelt att fälla ihop och sätta upp.
    Motor hjulet på 150W ser mycket snyggt ut och betydligt coolare än på de andra Kugoos som jag testat.

    Man skall nog vara ganska försiktig att köra med Mini2 om det är blött ute eller risk för regn.
    Laddporten sitter väldigt långt ner i bottenplattan jämte stödet så kör man i någon vattenpöl eller liknande är det nog stor risk att man får in fukt där. Dumt placerat.

    Under sidan på scootern ser ganska robust ut men man ser tydligt gränsdragningarna mellan metall och plast detaljer så även här ett område som behöver få lite silikon/fuktsprej på sig för att undvika de största riskerna.

    Även en plastlucka på baksidan av scootern som känns ganska tunn.
    Skulle man råka köra någon lite för hög trottoarkant eller liknande finns det nog risk att den kan spricka.
    Provade att skruva av de två skruvarna som håller ihop den kåpan för att se vad som sitter undertill men fick bara loss ena skruven då den andra satt väldigt hårt. Skall kolla på det lite längre fram. Intressant om man kan se om de fuktskyddet insidan på något sätt samt få en skymt av batteripaket.

    När scootern var ihopfälld märke jag att den ganska enkelt lossnade från fästet så att styret svängde ut.
    Så inte helt optimalt att bära den behöver bära den väldigt rak för att den inte skall släppa.
    Känns som en ganska onödig miss som borde varit ganska enkelt att fixa till.

    Skulle tro att det finns en viss risk att 150W motorn är för klen även för ett barn som väger mellan 30-50kg.
    Funkar troligen på planmark men i backar går det nog för slött så man nästan inte kommer framåt.
    Tror Kugoo själva pratar om att mer än 15 graders lutning skall man inte köra i och de är ju inte särskilt mycket som sagt.

    Skall bli intressant att låta min son ut och köra lite på planmark och backar och se vad han tycker om denna modellen.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 26 nov 2020
    zalsson gillar detta.
  2. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Var ute med sonen tidigare idag och tog premiärrundan.
    Han är 12 år och väger strax under 45kg.
    På plan mark funkar den helt OK och i lite uppförsbacke runt 5 grader eller liknande.
    Dock vid brantare backar orkar inte motorn med riktigt och han fick hjälpsparka. ( backen på bilden nedan)
    Körde på rött hastighetsläge dvs det som skall ge 15km/h.
    Farten var nog runt det skulle jag tro på plan mark.
    Ingen motorbroms som pep eller begränsade hastigheten i nerförsbacke vilket var bra.
    Något som var irriterande på Kirin S1.

    Han råkade också ut för problemet att han råkade stänga av scootern när han stod på PÅ/AV knappen och undrade vad som hände.
    Mycket dumt placerad som sagt.

    Dock själva gaspedalen upplevde han som ganska bra och intressant lösning.
    Han har som sagt tidigare provat mina andra Kugoos som jag haft i min ägo.

    Storleken på scootern var lagom för honom. Han är runt 1,55.
    Han tycker att den elektriska bromsen tog bra och testade även bakre bromsen.

    Så kan man då rekommendera den här E-scootern till någon ?
    Priset är det ju inget fel på men känns som motor är för klen med sina 150W.
    Även ett batteripack på 4Ah är lite i underkant + avsaknad av fram och baklysen samt placeringen av AV/PÅ knappen/hastighetslägen i bottenplattan känns som för mycket nackdelar när priset ändå är $199 som är listpriset för den här modellen.

    Kugoo Kirin B1 är ju en betydligt trevligare tonårsmodell med sina 10" luftfyllda däck, handbroms, sadel etc.
    Dock är priset något helt annat också så kan inte räknas direkt som en instegsmodell.
    Hade varit intressant om Kugoo/Kirin istället tog en B1 och tittade på hur man kunde göra den billigare och vända sig till en yngre målgrupp.
    Där tror jag tex 150W motor kunde räcka ihop med hyfsat stora luftfyllda däck på kanske 6", 8" istället för nuvarande 10".
    Lägga in lite mer plast i konstruktionen, minska ner batteripacket något, ännu enklare display, plocka bort blåtandsmodulen för att få ner priset.
    Kanske även skivbromsen får ryka.
    En B1 mini helt enkelt.
    Nu istället finns B1 Pro och även nyare B2 ( hade varit kul att testa ) som istället ökar prestandan ytterligare vilket gör att priset går upp ännu mera.

    Tillbaka till mini2:
    Är åkaren är en något yngre och lättare person än min son så kan det säkert mini2 vara ett helt OK köp om man vill prova på en E-scooter.
    Dock inom kort vill man säkert kunna åka lite snabbare också och klara av mindre backar utan problem.
    Så tycker den potentiella kunden för den här typen av E-scooter är ganska begränsad.

    Så troligen för de allra flesta är det bättre att gå upp ett steg i prisklassen och få lite mer prestanda och funktionalitet som gör körningen roligare på lite längre sikt.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 27 nov 2020
    zalsson gillar detta.
  3. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Satte på enkla lysen och reflexer.
    Så nu skulle jag klassa Kirin Mini2 som ett lagligt fordon att framföra på allmän väg.
    Får nu vinterförvars så får jag se om sonen vill ha kvar den eller om den säljs när våren och solen hittar tillbaka igen.
     

    Bifogade filer: