Fråga: Laga skärmsamsung s8

Diskussion i 'Galaxy S8 - Allmänt' startad av adent, 6 nov 2020.

  1. adent

    adent Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    PlanetC. Cosmo communicator

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    PlanetC. Cosmo communicator
    Telefon 2:
    Samsung s9
    Telefon 3:
    PlanetC. Gemini PDA
    Hejhopp!

    Sonen fick ärva min s8, efter ett år eller så åkte den nu i asfalten. Telefonen lever men skärmen är helt körd. Man kan ana sig till bild de översta millimetrarna och kan se laddsymbolen i mitten när telefonen laddar. bilden helt flimrande vit. Nå, skärmen körd, men telefonen lever.

    En ny s8 verkar ligga på ca 3k och reparation på samsung ligger på 2k8, iofs med nytt batteri. Jag vill verkligen inte köpa en ny, hatar slitochslänget, saker ska lagas om det går och det gör det ju, men...

    Har ni koll på andra ställen? är skärmen hyfsat lättbytt själv? Men dyr?

    (Har bytt två skärmar på desire z, nån på nån motorola och nån surfplatta och kanske något som jag glömt, så jag är inte helt ohändig, men lim är drygt (har dock varmluftsstation med ställbar temp), föredrar skruv).

    Andra bra tips? (försäkringen är körd, de värderar den till 30% av 3000 och självrisk på 1500 så jag skulle väl kunna nyttja försäkringen för att få nöjet att betala 500 till försäkringsbolaget... )

    MVH: Mikael
     
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Hej.
    Kollade lite snabbt på utbytesskärmar, och de var ju förhållandevis dyra.
    Sedan är det ju det där med hur länge till batteriet kommer att hålla.
    Mitt råd är att kolla efter något beggat som ersättning. Det är ju iaf inte nytt.
    Man kan ju få en hyfsad lur för 1000-1500.

    Sedan beror det väl på vilka krav grabben har och så vidare..
     
  3. adent

    adent Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    PlanetC. Cosmo communicator

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    PlanetC. Cosmo communicator
    Telefon 2:
    Samsung s9
    Telefon 3:
    PlanetC. Gemini PDA
    Mjo, det är väl så, men nu har jag kollat lite videor och det verkar hyfsat rättframt att byta.
    Jag vill inte slänga den, det är ju bara skärmen som är trasig.

    Köper jag denna så behöver jag bara ta loss baksidan och kan flytta över alla delar till den nya ramen.

    Original Display OLED suitable for Samsung Galaxy S8 S8+ Plus S9 incl. Frame | eBay

    Tror ni man får med ny dubbelhäftande tejp för baksidan? Tveksamt? Var hittar man det?
    Ska leta på ebay.

    MVH: Mikael
     
  4. adent

    adent Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    PlanetC. Cosmo communicator

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    PlanetC. Cosmo communicator
    Telefon 2:
    Samsung s9
    Telefon 3:
    PlanetC. Gemini PDA
    Hittade allt jag behövde i Sverige på teknikdelar, de hade 10% rabatt som första kund och jag vill inte masa mig in i massa affärer i Coronatider så jag tog postnord till utlämningsställe och sen är det gratis utkörning om man har lantbrevbäring. Skärm med ram, nytt batteri, ny tejp till batteri och baksida gick på ganska exakt 2kkr efter 10% rabatt. Irriterande dyrt menmen. Själva bytet verkar ganska rättframt när man får display och ram som en enhet.
     
  5. adent

    adent Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    PlanetC. Cosmo communicator

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    PlanetC. Cosmo communicator
    Telefon 2:
    Samsung s9
    Telefon 3:
    PlanetC. Gemini PDA
    Hur gick det då?

    Trots en bra temperaturreglerad varmluftslödstation inställd på ca 130 grader och idogt värmande och kraftigt dragande med en alldeles för klen sugpropp fick jag inte bort baksidan, istället för att skaffa en bättre sugplopp började jag förstås peta och tänkte att ramen ska jag ändå inte använda, så mot den kan behöver jag inte vara försiktig. Givetvis spricker baksidan. (Det kom väl en och annan svordom över min egen dumhet)

    Slog en pling till ett företag i Jönköping (Displaybyte tror jag de heter). De sålde mig glatt en ny baksida och tog utan kostnad bort min gamla baksida. Så mitt tips, lämna in för att få baksidan borttagen eller ha en riktigt kraftig sugpropp och en medhjälpare som stoppar in något med lite bredd och av plast när glaset väl släpper lite.

    Nåväl, efter denna fadäs så gick iaf själva bytet bra.
    Totalt för ny skärm med ram och baksida och nytt batteri gick det på ca 2350 kr.
    Hade kommit undan med 2000 om jag varit försiktigare, kanske.

    Köpte limark för batteri och baksida. Batteriet hade redan lim och den nya baksidan hade det också.
    Ska skicka tillbaka dessa bägge så då hamnar jag på 2250kr totalt.

    Om nån vill ha min gamla ram med knappar i (den är i ok bruksskick) eller den gamla högtalaren (som funkade bra (satt en ny i den nya ramen)) så säg till. Har även det gamla batteriet som väl inte var direkt dåligt. Står 2017-10-26 på batteriet.
     
    bernard gillar detta.