UltraWide skärm

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av kajsthlm18, 1 nov 2020.

  1. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Är ute efter en UltraWide skärm för ett ersätta min nuvarande uppsättning av dubbla skärmar. Användningsområden är jobb, media konsumtion, surf och spel med konsol. Priset verkar variera stort men vill man ha IPS så rusar priset iväg.

    De som jag kikat på hittills är följande:
    LG:
    LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD Curved Nano IPS 160 Hz

    Den här verkar ha fått bra recensioner, 160hz och IPS.

    Dell:
    Böjda bildskärmen Dell UltraSharp 34 med USB-C: U3419W | Dell Sverige

    Jag gillar Dell's IPS skärmar, har idag en 25tum och gillar verkligen bilden. Fördelen med denna är att USB-C anslutningen både laddar min bärbara dator men också visar bild, man slipper en massa extra sladdar. Nackdelen är att den endast har 60Hz. Blir en snygg lösning.

    Dell Alienware:
    Alienware 34-tums välvd spelbildskärm | AW3420DW | Dell Sverige

    Bilden bör vara minst lika bra som Dell Ultrasharp, saknar dock USB-C men har istället högre refresh rate. Gillar dock inte "gaming" utseendet men men.

    Xiaomi:
    Xiaomi Mi 34&quote; curved gaming monitor - Datorskärmar

    Otroligt prisvärd, kostar ca 1/3 av ovan nämnda skärmars pris. Men när något är så billigt blir man alltid lite fundersam.

    Smärtgränsen går vid 34tum tror jag, men om man ser på en serie/film som inte har 21:9 formatet, med de svarta ramarna hur stor blir bilden... motsvarar det en 27tum eller är det mindre än så?

    Om ni har erfarenhet av ovan skärmar eller har andra tips får ni jättegärna dela med er. Prismässigt så är LG dyrast, följt av Alienware, Dell och Xiaomi som är det billigaste alternativet. Jag är ingen hardcore gamer men jag har läst här på forumet och även på andra ställen att med högre refresh så blir användarupplevelsen bättre även vid vardagsbruk.
     
    Last edited: 1 nov 2020
    bernard gillar detta.
  2. mikaelmannen

    mikaelmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2016
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    27
    Telefon:
    Mate 10 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 10 pro
    Har själv en 34 så kan ge mina synpunkter.
    Ja bilden blir ganska exakt 27" om du kollar på serier som har 16:9. Men i filmer som har rätt format blir det betydligt större bild än motsvarande tv (som har black bars uppe och nere)

    High refresh är skönt men över 144 behöver du inte fundera så mycket på. Dels märker få människor av den skillnaden sen är det sjukt tungt att driva den upplösningen. Men tycker absolut att du ska ha 100hz+.

    Bäst av de där är givetvis LGn (om vi pratar både jobb och gaming) men överlägset mest prisvärd är xiaomin. Läst en hel del positivt om den. Kolla hardware unboxed recension, tror de har både LGn och xiaomin.

    Har du massor med deg köp LGn, måste du prioritera ner graffet eller nåt annat köp Xiaomin.

    /Micke
     
    kajsthlm18 och bernard gillar detta.
  3. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    AMD Freesync eller Nvidia G-Sync är att föredra beroende på vilket grafikkort du har i datorn. Det kommer vara extra viktigt om du inte får så hög fps i spel med ditt nuvarande grafikkort. 3440x1440 är mycket mer krävande att driva än 1080p t.ex.

    Vissa Freesync-skärmar är "godkända" för G-Sync med olika lyckade resultat.

    Nu drar jag till en liten gissning, men jag kan tänka mig att både PS5 och Xbox Series drar användning av Freesync med tanke på att det är AMD-hårdvara i båda konsoler. Även Xbox One X har stöd för Freesync, men inte PS4.

    Edit: Glöm inte att alla konsoller saknar stöd för ultrawide, så du kommer ha svarta kanter vid allt spelade via konsol.
     
    Last edited: 16 nov 2020
    kajsthlm18 gillar detta.
  4. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Tackar för inputen, fick en del saker att fundera på. Det blev en LG nu under BF då den gick ner till 9300kr :).

    Förhoppningsvis blir det bra! :)

    Har även en PS5 på väg in, förhoppningsvis så löser de ultrawide framöver med en uppdatering om det inte redan finns stöd för det. Konsolen kommer nog för det mesta vara ansluten till TV:n men de gånger man får bråka om TV:n hoppas jag att jag kan använda LG:n.
     
    bernard gillar detta.
  5. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Har en Dell U3419W och den är kanon om man inte spelar och behöver högre frekvenser.
    Allt över samma USB-C till slimmad laptop och några extra USB-uttag på skärmens hub för annat.

    Har man börjat med ultrawide på skrivbordet förstår man inte hur det kunde vara ok med dubbla skärmar innan. En helt annan grej och inte 1+1
     
  6. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Dell hade också BF men billigare genom Dustin, det var 1000kr billigare än den LG jag beställde... eftersom jag aldrig haft någon skärm med högre än 60hz så ville jag testa. Nackdelen är väl att jag förlorar smidigheten med USB-C.
     
    bernard gillar detta.
  7. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Om du hoppas att PS5 kommer stödja ultrawide så bör du sluta hoppas.

    Observera att när du läser nyheter gällande 1440p så gäller det enbart 16:9 och inte ultrawide. Det finns nämligen inte på kartan för varken PS5 eller Xbox Series.

    För ultrawide är det enbart PC som gäller, inget annat.
     
    muSPK gillar detta.