Engelska som första språk och inköpslistan på svenska

Diskussion i 'Google Assistant' startad av paq, 1 maj 2020.

  1. paq

    paq Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    5
    Hej,

    Jag använder idag en inköpslista på shoppinglist.google.com döpt till "Inköpslistan" som jag gillar skarpt. Utöver denna använder jag flera av de Google Assistant-funktioner som bara finns om man satt assistentens första språk till engelska (US) - nämligen rutiner och att kunna säga "stopp" när en timer gått ut utan att först säga "ok google".

    Med assistentens språk satt till engelska som förstahandsval och svenska i andra hand så har det tidigare fungerat bra att säga "ok google, lägg till mjölk på inköpslistan" för att få mjölk på listan, men numera hux flux så funkar det bara om jag skriver det istället för att tala det på mobilen. Eftersom jag gärna använder Google Mini-högtalare och en Nest hub så känns inte riktigt det som ett alternativ att behöva skriva varje gång jag vill lägga till något...

    Jag har dock upptäckt att om jag sätter assistentens första språk till svenska och engelska i andra hand, då går det bra att säga "ok google, lägg till bananer på listan". Men då kan jag inte längre säga stopp när timers gått ut, aktivera rutiner på engelska etc.

    Någon här som kan lägga till saker på en inköpslista på svenska med tal och utnyttja övrig Google Assistant-funktionalitet..?
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Vi är helt i händerna på Google när det gäller detta, och de gör ändringar titt som tätt utan att något annonseras ut. Så det kan mycket möjligt vara Google som flippat något på server-sidan som pajjade det som funkade för dig tidigare. Du kan ju försöka kontakta dem och påpeka detta, men du har troligtvis större chans att få svar genom att prata med en vägg. [emoji12]
     
  3. paq

    paq Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    5
    Mmm, skickade feedback men det är väl större chans att vinna på Triss än att någon tar tag i feedbacken...

    Upptäckte till min förvåning att om jag med engelska som assistentens första språk och svenska som andra säger något i stil med "lägg till mjölk" då lägger den till "milk" på inköpslistan. Dock utan någon verbal feedback och det verkar inte funka för allt heller.

    Men ja, maktlösheten mot Google är frustrerande. Skriva av sig funkar lite i alla fall.
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 356
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Väldigt märkligt, det senaste du upptäckte!
    För mig funkar det smått annorlunda, men lika märkligt:

    -Ok Google, lägg till ananas.
    -Visst, vilken lista vill du skriva upp det på?
    -Inköpslistan
    -Visst, jag har lagt till pineapple.

    Jag fick alltså svar med bekräftelse på att det var tillagt, till skillnad från dig. (Funkar likadant med mjölk/milk för övrigt). Men inget spår av "pineapple" ser jag någonstans, varken på shoppinglist.google.com eller i Google Keep, där listan levde första tiden. Verkar ha sparats ut i tomma luften. Hela funktionen är ju jätteskum, att den översätter vissa grejer osv! Google borde fixa till såna här banala saker. Man undrar ju vad för komponent i Googles "AI" som spårat ur.... Kanske är detta vi ser nu de allra första tecknen på att Googles "AI" håller på att bli "self-aware", som i Terminator.

    Om jag säger "lägg till äpplen" så blir det:
    "jag vet inte riktigt hur jag kan hjälpa till"
    "Gurka" funkar dock... nästan. Den avslutar dock med "jag har lagt till "G-Till-G", vad det nu ska betyda. Och nästa gång jag säger "lägg till gurka" så säger den att den inte vet om den kan svara på det, men att den hittade ett recept på ica.se som den vill läsa upp. Tredje gången funkar det faktiskt, den avslutar med "visst, jag har lagt till cucumber". Suck. En viss grej verkar funka att lägga till vissa gånger, andra inte. När jag säger "lägg till gurka" ett antal gånger verkar den växla mellan de tre möjliga svaren som jag angett ovan.

    När den frågade vilken lista, så prövade jag att istället säga "Min egen lista". Då säger den att den inte hittade någon lista som heter så men att den kan skapa en sån lista. Jag tackade ja. Då säger den att den skapat listan och lagt till cucumber.
    MIN EGEN LISTA hittar jag faktiskt nu - i Google Keep! ("Inköpslistan" hittar jag dock inte där, inte ens vid sökning i arkivet, vilket hade varit det logiska). Den lägger till både "apples" och "cucumber" i den listan som jag döpte "Min egen lista". Så nu funkar ju funktionen lite halvt för mig.
     
  5. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    SÅ frustrerad över att det så vitt jag vet inte hänt något av utveckling på svenska assistenten sedan den släpptes, jag är ett stort fan av röststyrning men kan inte rekommendera nästan någon att använda det för det är så begränsat jämfört med tex USA... :ehm: (nej vill inte köra annat systemspråk än svenska)

    @paq@paq inte för att det kanske hjälper dig men det verkar som att du och jag använder samma funktioner, Inköpslista och Timer (påminnelser också ofta för mig)
    Och jag kör svenska och då har "Ok Google lägg till muslie på inköpslistan" fungerat bra nästan hela tiden, använder den dagligen.
     
  6. paq

    paq Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    5
    Som en work-around har jag upptäckt att man kan ha olika språk för assistenten för olika personer i Google Home... Så om sambon har svenska som första och engelska som andra språk (och jag tvärtom), då kan vi båda skrika stopp till timers och jag får snällt be henne lägga till saker på inköpslistan när vi båda är hemma.


    @Salvion@Salvion kör du enbart svenska eller svenska tillsammans med engelska som assistentens språk då? Och är svenska då första eller andra hand?
     
  7. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @paq@paq
    Jag kör enbart Svenska,
    och minns inte om jag provat med Primär och Sekundärspråk, men som sagt att tala engelska är inte aktuellt för mig, möjligen OM alla funktioner dom har i USA skulle funka i Sverige, men som jag förstår det så gör dom inte det och då är det inte aktuellt.
     
    paq gillar detta.
  8. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    I över ett halvårs tid så har det inte fungerat att lägga till saker på inköpslistan oavsett om jag har kört på svenska eller engelska. Igår upptäckte min fru att det plötsligt fungerar igen (hon kör svenska som språk i mobilen). När jag provar så fungerar det nu både på svenska och engelska för mig (har engelska som språk i mobilen) :)
     
    paq gillar detta.
  9. sliddjur

    sliddjur Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Detta är så sjukt frustrerande att jag får lust å slänga telefon i väggen ibland.
    Jag har bara en lista, och det är min huvudlista som är shoppinglistan.

    Jag säger
    "skriv upp kaffe på listan"
    "skriv upp kaffe på min lista"

    båda fungerar - 50% av gångerna ungefär. De andra gångerna letar assistant efter "skriv upp kaffe på" men kunde inte hitta den listan (se screenshot)

    Jag använder engelska som huvudspråk, och svenska som andra.
     

    Bifogade filer: