Diskussion: Första intrycken och recensioner - Galaxy S20 FE

Diskussion i 'Galaxy S20 FE' startad av Swedroid, 24 sept 2020.

  1. Puttesson

    Puttesson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra
    Nja, kan man sälja/lämna tillbaka din S20+ utan att tappa pengar på det så visst, då är det kanske ett alternativ, men sälja och tappa ett antal tusenlappar för att "börja" om med investering på ny mobil, näe, det hade nog inte jag gjort....
    Man måste ju käka och bo med....
     
    Hazzze och RuffyMan gillar detta.
  2. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Synd bara att Samsungs kameror är så mediokra set till pixel/äpple
     
  3. Sokpimai

    Sokpimai Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2019
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2/Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE 4G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2/Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE 4G
    Info:
    Cloud Orange
    Android 11
    ONE UI 3
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S10+
    Info:
    Cardinal Red
    Android 11
    Telefon 3:
    MI 10T PRO 5G
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9,7 WIFI
    Info:
    One UI 1.1
    Övrigt:
    Galaxy Buds, Active Watch, Nest Mini, Mi box
    Menar du hårdvara/mjukvara eller den subjektiva bildupplevelsen? Iphone mer neutrala färger passar ju bra för redigering osv Samsung mer mättade "färdiga" upplevelser direkt på skärmen. Sen kan man ju styra mycket själv också. Ett "misstag" jag ser en del göra är att de har telefonen inställd på det extrema färg läget som kallats olika från år till år. Intensivt heter det på min s20 FE tex. Då blir ju skärmen väldigt färgglad och trevlig (beroende på smak) men sedan ser du bilden på en annan skärm och den ser helt grå ut.Scenoptimerare, Auto HDR, Filter osv, finns många fallgropar i kamera appen. Sen den värsta av allt, skin smooth som samsung envisas med att ha påslagen och förstöra bilder med tills men märker att man glömt stänga av den efter någon uppdatering eller liknande som aktiverat funktionen igen.

    Kollar man på dxomark camera så ligger samsung s20 ultra 5G högre än bästa iphone och pixel. Dock är det iphone 11 pro max och pixel 4, nysläppen har inte kommit upp ännu.

    Så min amatörmässiga åsikt blir att 1, vad som är en medioker kamera vs en bra kamera är ganska obetydligt på en mobiltelefon då jag gissar att få utnytjar pro läget, manuellt, eller vad det heter på olika märken, alltså utnytjar den fulla kapaciteten och kontrollen över kameran samt skjuter raw eller dng så att man får med så mycket av det kameran kan fånga som möjligt.

    Samsungs pro video läge tex, tycker jag är grymt, men oftast blir det auto på både foto och video.

    tror jag svävat iväg en hel del och ja, klart är i varje fall att är man själv nöjd med bilden kameran ger så är det ju en bra kamera för hen.
     
    Corran_Horn, pest46 och bernard gillar detta.
  4. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Beställde en S20 på jobbet som ersättare för en trasig S10. Döm av min förvåning när det kommer en S20 FE istället. Någon glömde att skriva in den lilla detaljen i vår webshop :)

    Inte speciellt nöjd. Mest bara för stor och tung. Enda plus jag kan komma på som är framträdande är den platta skärmen. Skall nog faktiskt försöka fixa min S10 istället och återgå till den.. och skicka tillbaka S20 FE.

    Fingeravtrycksläsaren fungerar mycket sämre än på S10. Måste hålla kvar fingret betydligt längre för att det skall registreras.. får väldigt ofta fail (utan skärmskydd).

    Compare Samsung Galaxy S10 vs. Samsung Galaxy S20 FE - GSMArena.com
     
  5. Troy

    Troy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hej

    Funderar på att införskaffa S20 FE men den saknar stöd för eSim... vad innebär det?
    Att mobilen inte kan hantera eSim..eller att om du t ex har en smartwatch som har stöd för eSim inte fungerar tillsammans med S20 FE om du vill köra eSim på klockan...?

    Ursäkta denna dumma fråga men har inte lyckats hitta ett bra svar.
     
  6. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Att du inte kan ha esim i telefonen.
     
    Troy gillar detta.
  7. Troy

    Troy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tack för snabb återkoppling!
     
  8. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Ingen fara. Lycka till med ett eventuellt köp!
     
    Troy gillar detta.
  9. pest46

    pest46 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2019
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G
    Platta:
    Lenovo P11 Plus, Galaxy Tab S6
    Har inte haft Samsung på några år...
    Hur är det med bloat-appar (onödiga skräpappar) nu för tiden och i det UI som Galaxy S20 FE har, är det mycket sådant och går de att inaktivera eller att ta bort ?
     
  10. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Klart bättre, gick att köra uninstall på många. Sedan körde jag bort resten via adb. OBS att i nedan lista är det vissa som man kan köra uninstall på från UI istället.

    pm uninstall -k --user 0 com.sec.android.app.clockpackage
    pm uninstall -k --user 0 com.samsung.android.calendar
    pm uninstall -k --user 0 com.samsung.android.game.gamehome
    pm uninstall -k --user 0 com.samsung.android.messaging
    pm uninstall -k --user 0 com.samsung.android.app.contacts
    pm uninstall -k --user 0 com.samsung.android.dialer
    pm uninstall -k --user 0 com.microsoft.skydrive
    pm uninstall -k --user 0 com.sec.android.desktopmode.uiservice
    pm uninstall -k --user 0 com.samsung.desktopsystemui
    pm uninstall -k --user 0 com.sec.android.app.desktoplauncher
    pm uninstall -k --user 0 com.linkedin.android
    pm uninstall -k --user 0 com.sec.android.app.shealth
    pm uninstall -k --user 0 com.sec.android.service.health
    pm uninstall -k --user 0 com.samsung.android.app.tips
    pm uninstall -k --user 0 com.samsung.android.smartswitchassistant
     
    pest46 gillar detta.
  11. pest46

    pest46 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2019
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G
    Platta:
    Lenovo P11 Plus, Galaxy Tab S6

    Vilken ring- respektive meddelande app använder du i stället ?
     
  12. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Google på båda.

    Men kan verkligen inte rekommendera telefonen - vänta till S21 kommer. Fingeravtrycksläsaren är så sjukt dålig - betydligt sämre än S10 som jag hade tidigare.

    (om det är mjukvara eller hårdvara vet jag dock inte.. omöjligt för mig att veta)
     
    pest46 gillar detta.
  13. pest46

    pest46 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2019
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G
    Platta:
    Lenovo P11 Plus, Galaxy Tab S6
    Tack för svar och en rak kommentar om vad du tycker om den. Det gillas :)
     
  14. affie

    affie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har haft min S20 FE 5G i ett par dagar nu och är nöjd med den i det stora hela, ännu inte märkt av någon touch-bug.

    Dock finns det några små saker som inte kändes som en uppgradering över min Sony XZ1 Compact och det rör skärmen och kameran.

    Första som slog mig med skärmen var att den kändes blurrig, påminde mig om min gamla S3 med PenTile layout på pixlarna. Där kändes Sonyn skarpare trots sina 319 ppi vs 407 ppi på Samsungen.

    Den andra är kameran där jag tycker mig se mer suddiga bilder med Samsungen (12 MP) än vad Sonyn behärskade med sina 19 MP. Dock skriver ju alla testare att den har en kamera som närapå kan mäta sig med flaggskeppen,så kanske steget från en högupplöst sensor till multipla sensorer fokuserade på annat än upplösning 8ch min hjärna har svårt att greppa detta. Även selfie kameran på 32 MP känns sämre än den på 8 MP i Sonyn.

    Över lag gillar jag telefonen och känner den var bra köp för 6999:-, vande mig snabbt vid större telefon och uppskattar större skärm, större tangentbord samt att den känns snabbare över lag.

    Dock hade det varit intressant att veta om någon annan känner att deras kameror är sämre än deras föregående telefoner. Skulle ni framkallat bilder från denna telefon,vi tog t.ex. årets julkort med Sonyn och fick väldigt bra resultat, känner mig tveksam på om Samsungen presterat lika bra. Kan det vara så att jag har missat några inställningar kanske som skapar denna uppfattning kring kameran?
     
    pest46 gillar detta.
  15. GM.

    GM. Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2013
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Har haft min i knappt en vecka och kommer från en Oneplus 6. Kan inte påstå att jag upplever jättestor skillnad i vanlig användning, flytet är ungefär samma. Kameran är förtås bättre men jag ser inte någon större skillnad på de bilder jag tagit än, syns nog mer på bilder i dåligt ljus där OP6 var kass. Batteritiden är såklart betydligt bättre.

    Den stora motiveringen till byte för mig är trådlös laddning vilket jag har i bilen jag bytt till. Det funkar bra och är mycket smidigt. Även Android Auto funkar klockrent "out of the box" till skillnad från Oneplusen som krävde en massa trixande för att över huvud taget få igång det och inte alltid ville ansluta till bilen.

    Största abret för mig är upplåsning av telefonen. Fingeravtrycksläsaren visste jag skulle vara sämre men upplever även att ansiktsupplåsningen sämre än OP6 (kanske är säkrare?). Vad som stör mig allra mest är att skärmen tänds upp för att läsa eventuellt finger när man tycker på powerknappen. Även hemmavid med smartlock aktiverat där den inte behöver fingret vilket är rätt störigt när man på kvällen/natten dragit ner ljusstyrkan ordentligt vilket inte låsskärmen bryr sig om för den ska läsa fingeravtryck. Har inte hittat någon annan lösning än att inaktivera fingeravtrycksläsaren.
     
  16. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    961
    Mottagna gillanden:
    786
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    En fråga till er som fått Android 11-uppdateringen: Vad finns det för svepgester man kan använda?
    Jag använder idag Googles egna på min OnePlus 8 Pro, där man sveper in från nån av sidorna för at backa, från botten för att "gå hem" och snett in från nederhörnen för assistenten.

    Har Samsung dessa också eller kör de någon specialare?
     
  17. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Gällande ansiktsupplåsningen så har du 2 lägen att välja på. Ett som är säkrare och ett osäkrare.
    Förmodligen kan det osäkrare göra att du kan låsa up med foto/blunda vilket det andra inte kan.
    Har inte testat själv men antar att det r något sådant.
    För det andra, så kan du använda "Smart Lock" med location eller så, och slipper då fingeravtryck hemma t.ex. Dock är det inte lika säkert men fungerar för ändamålet du är ute efter.

    Samsung kör samma.
    Jag backar genom att svepa från vänster eller höger sida och går hem genom att svepa från botten och upp. Assistenten från hörnet och in.
    Detta är inga problem alls för mig.
     
    DanielÖ gillar detta.
  18. GM.

    GM. Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2013
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jo jag har aktiverat smart lock men ändå så lyser låskärmen upp. Även med smart lock måste man antingen trycka på powerknappen eller dubbeltappa på skärmen och sen därifrån swipa för att komma in i telefonen.

    Dagtid märken man inte av det men om man aktiverat blåljusfilter och dragit ner ljusstyrkan i botten blir det tydligt att låsskärmen inte följer dessa inställningar. Först när man kommit in i telefonen som den justerar ner ljusstyrkan. Eller missar jag någon inställning?
     
  19. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Intressant. Ska finnas någon inställning i stil med "stay on lock screen till swipe". Den finns för "face recognition", men vet inte om fingeravtryck har det också. Kanske är den funktionen man behöver aktivera.
    Har inte testat själv då jag inte använder fingeravtryck för att låsa upp.
     
    Last edited: 19 jan 2021
  20. GM.

    GM. Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2013
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Ja, det låter som det skulle kunna något. Testat lite mer gällande ljusstyrkan och det är blåljusfiltret som inte används på låsskärmen vilket blir mycket tydligt i mörker.

    Edit: Lösningen får nog bli att inaktivera fingeravtrycksläsaren för upplåsning av telefonen. Ska prova ett tag och se om man saknar det.
     
    Last edited: 19 jan 2021