Diskussion: Någon som kör elbil? Hyrde en och blev frälst!

Diskussion i 'Off Topic' startad av Kate, 29 nov 2020.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Hoppas att det är ok med en egen tråd för detta (trots att motortråden finns). Annars får moderatorn ge mig en uppläxning!

    Pendlar ca 7x2 mil om dagen till och från jobbet och har länge varit sugen på att testa elbil. För någon vecka sedan hyrde jag en Renault Zoe 52 kWh och pendlade med på prov.

    Vilken känsla! Helt knäpptyst och inga fördröjningar vid start/växlingar. Trycker man plattan i mattan vid start så bara vrålar det om däcken. Ganska häftigt i en liten framhjulsdriven småbil.

    Efter en dag med hård körning (130+ km/h motorväg i princip hela vägen) hade jag 35% batteri kvar.

    Är dundersugen på att köpa en. Priset på en ny ligger på ca 330 000 kr - 60 000 kr miljöbilsbonus. Begagnade finns knappt. Går inte att räkna hem på långa vägar. Men det vore häftigt att ha en och låga driftskostnader är tilltalande.

    Någon är som äger en elbil? Är ni nöjda?
     
    Das Erdbeerkuchen och BrearedsDea gillar detta.
  2. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Kolla Nissan Leaf och Volkswagen id3. Men dom ligger kanske lite högre i pris. Beroende av val av finansiering och hur länge man tänker behålla bilen så har Nissan haft bra kampanj på privatleasing om det skulle vara ett alternativ. Har tyvärr inga erfarenheter av elbil mer än att det var förbannat trevligt att köra (id3) den lilla tur jag provade.
     
  3. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    800
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Det blir ett nja för min del. Kör en Kia Optima Plugin-hybrid 2019 sedan i somras. Är själv ruskigt nöjd och man kommer förvånansvärt långt på bara el och det är lätt att hålla sig till enbart eldrift, även om det såklart inte blir lika upphetsande körning.

    Jag är ganska övertygad om att nästa bil blir en ren elbil med tanke på hur tyst och bekvämt det är att köra på el.
     
    benknackan och BrearedsDea gillar detta.
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Privatleasing funkar nog inte för mig. Kör ca 3000 mil per år. Kanske går att få offert, men det blir nog dyrt.

    Leaf och ID3 är klart mer bil än Zoe, men dyrare. Zoe skulle egentligen räcka som pendlarbil. Mest uppenbara alternativet är Ioniq i så fall.
    Hur är förbrukningen med tomt batteri? Laddhybrider har fått kritik för hög förbrukning när elen är slut.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  5. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1

    Fick provköra grannens Tesla Model 3 och det är helt otroligt. Du får max vridmoment direkt och en Mercedes försökte köra om mig på en 70-väg och den var tvåfilig. För att hamna rätt så var jag tvungen att ligga i vänster fil. Blev plattan i mattan och Teslan kör om omedelbart. Det hade inte gått med min Golf Kombi.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 692
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Elbilar är lite småfarliga på det viset. Har man väl testat en är det svårt att inte få mersmak :)

    Zoe:n har rätt bra pris om man går på räckvidden. Interiören var rätt dålig fram till den senaste modellen, men numera är den inte så dum.

    Men jag vet inte om den är så bekväm att köra 7x2 mil regelbundet med? Är mer en "stadsbil". Eller var komforten bra när du provkörde?
     
  7. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Testade polarens Tesla i somras. Vilken underbar känsla och bil! Det var ren och skär kärlek från första stund! Synd bara att dom kostar såpass mycket o_O
     
    bernard gillar detta.
  8. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    800
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Runt 0.65-0.7 ungefär. Inte snålt men kunde vara värre också :)
     
    Kate och bernard gillar detta.
  9. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Inte lika bra som min Peugeot 308 -15, men absolut acceptabel. Den är extremt lik Clio om man kört en sådan. Man känner igen flera delar om man kört en nyare Clio.

    Det enda störande för mig som är lång är att det inte går att höjdjustera förarstolen. Batteriet ligger som en stor bulle under golvet med en höjd under framstolarna. Så man sitter med huvudet upp i taket.

    Absolut. En XC60 laddhybrid kör du inte på under litern med tomt batteri. Helt huvudlöst att sådana får klimatbonus.
     
    DanielÖ och bernard gillar detta.
  10. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 357
    Mottagna gillanden:
    733
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Jag kör elbil och har gjort i ca 14 månader nu.

    Kan bara sammanfatta det som att jag är väldigt nöjd. Skulle nog inte kunna tänka mig att köra nåt annat framöver.

    Däremot skulle jag kunna tänka mig byta märke men jag ser det som väldigt svårt. Tesla har ju sitt laddnätverk och bara det är värt väldigt mkt pengar.
    Jag kan transportera mig i stort sett vart som helst och jag har en enkel och smidig lösning för laddning.
     
    Nedan, Kate och Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  11. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Jag kör en Kia e-Niro sedan september då jag fick förmånsbil via jobbet. Jag måste säga att jag älskar den! Tystnaden och att den är helt steglös i växlingen är underbart. Däremot är den lite jobbig nu med vinterdäcken på, vet inte hur det är med andra bilar men Kia har generellt sett ett högt vägljud. Med vinterdäcken nu så är ljudet väldigt högt, man hör tydligt och klart dubben mot asfalten och vid högre hastigheter låter det som att jag sitter i ett flygplan. Det är väldigt jobbigt och som jämförelse har vi en XC40 D4 som är som en dröm i jämförelse när det gäller vägljud.

    Hur upplever ni med Tesla och andra elbilar vägljudet med vinterdäck?

    I övrigt är det väldigt bekvämt, har laddare hemma och på jobbet så det blir ju otroligt låga driftkostnader.
     
    bernard och Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  12. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 357
    Mottagna gillanden:
    733
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Model 3 i de tidigare generationerna är inte kända för att vara tysta [emoji6]
    Jag bytte sommardäcken till ett par ny Pirelli och fick ner ljudnivån något. Inför denna säsongen bytte jag till ett par Goodyear istället för Continental men det var pga jag ville åt bättre våtgrepp.

    Men den är gudomligt tyst i låga farter. Som en svävare nästan.
    Men det är ju dubbfria däck.
     
  13. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Ja i låga farter med sommardäcken håller jag med, den är gudomlig då! Men med vinterdäcken så smattrar det av dubben vid låga farter och vid höga farter brummar det nå förjävligt :D
     
  14. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Dubbfritt är det som gäller, kört med det i 17 år och har aldrig saknat dubbdäcken.
     
  15. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Jag har kört elbil i fem år. No turning back.

    Blir nästan lite avundsjuk på er som har första wow-upplevelsen kvar ;)
     
  16. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Vart i landet bor du? Jag bor i Dalarna så här känns det tryggast med dubb faktiskt.
     
  17. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 037

    MINA ENHETER

  18. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Bo i Skara och kör mest på barmark men semestrar en vecka i fjällen varje vinter, har aldrig upplevt det som något bekymmer. Kör man på Nordiska dubbfria och inte de som är avsedda för autobahn så är det inget fel på greppet. Fastiskt så att vissa dubbade kan ha sämre is-grepp än dubbfria, till exempel Kuhmos dubbade i Teknikens Världs senaste test.
     
  19. benknackan

    benknackan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    3 265

    MINA ENHETER

    Samma här kör en Passat GTE sedan ett år tillbaka, helt underbart. Förbrukningen på tomt batteri är absolut bedrövligt, men tror det blir bättre om man slår i "hold" som är möjligt. Planerad längre körning på tex dryga 20 mil snittar vi på 0.45l /mil eller så med fullt till tomt batteri.

    Själv tycker man att iD4 plattformen ser intressant ut, men ska bli intressant när det så småningom kommer kombi på el. Allt lär väl ta lite längre tid än vad man tror dock innan man har råd med det utan att bli fattig.
     
    bernard gillar detta.
  20. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Vad har du för elbil?