Diskussion: Någon som kör elbil? Hyrde en och blev frälst!

Diskussion i 'Off Topic' startad av Kate, 29 nov 2020.

  1. crixen

    crixen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    50
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13
    Kör en Tesla Model 3 Long Range AWD sen 1½ år tillbaka. På det stora hela väldigt nöjd, även om bilen har haft en del kvalitetsmissar. Det har dock Tesla åtgärdat utan något direkt knussel, men ändå. Blir svårt att motivera någon fossildriven kärra framöver :)
     
    bernard gillar detta.
  2. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Model S och Model X haft en del problem med batteriet och en morgon ville ingenting startas upp. Det tog tre dagar innan en tekniker kom och löste problemet. Han bytte ut något kretskort...
     
    bernard gillar detta.
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Någon som har (kört) 208-e eller e-corsa? Lär vara riktigt fina elbilar
     
  4. nothing_records

    nothing_records Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2009
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    132
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Jag privatleasar en hyundai kona 64kwh i 1 år för att testa att köra elbil. Jag är också otroligt positivt överraskad. Då har jag ändå enbart haft amerikanska muskelbilar som bruksbilar de senaste 10 åren. Så det var en gigantisk kontrast. Men så mycket mjukare man kör med elbil av någon anledning. Har nästan blivit en sport att komma ner i så låg förbrukning som möjligt. Jag hade definitivt köpt en tesla eller nya ford mach e om det inte var för att de är så ruskigt dyra. Vi får se hur marknaden är nästa höst när jag ska lämna tillbaka min nuvarande :)
     
    Kate gillar detta.
  5. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3
    För egen del är det inte aktuellt med elbil. Jag kör så lite bil jag kan och därmed är det inte försvarbart att skaffa elbil, istället kör jag av miljöskäl på biogas. Jag skulle dock aldrig skaffa mig en hybrid. Även om elmotorer är mer eller midre underhållsfria ser jag ingen vinning att på lång sikt ha två drivsystem att serva och underhålla. Dessutom visar det sig inte helt oväntat att hybriderna snarare är mindre miljövänliga än en bränslesnål förbränningsmotor.

    Jag kan förstå att känslan av att köra elbil är tilltalande. Jag ser dock till hela kretsloppet och är väldigt tveksam till att nuvarande lösning är särskilt positiv ur miljösynpunkt. Det blir fortsatt fokus på att cykla för familjen under vardagar och bilen kan användas när vi behöver ta oss längre sträckor.
     
  6. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Tycker helt klart att man borde få nån form av uppskattning för att man faktiskt cyklar eller går när man transporterar sig.

    Tummen upp för de, själv gör jag tyvärr inte det övh [emoji51]
     
  7. benknackan

    benknackan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    1 295
    Mottagna gillanden:
    3 243

    MINA ENHETER

    Håller helt med dig egentligen om hybrider, framförallt om två system att underhålla. Servicen är fan inte rolig alltså, men det är den väl sällan på någon bil överhuvudtaget.

    Dock gällande miljöbiten om vi tänker på det mer rent ekonomiska (dvs hur mycket man tankar). Så jämfört med om jag hade kört en bil med enbart förbränningsmotor hade jag behövt tanka säkert upp mot 18 ggr senaste året. Nu med hybrid så har jag gjort det ca 6 ggr. Så om en hybrid används rätt så är den nog absolut bra för miljön, men kan man inte mestadels köra på el ja då ska man ju krasst inte ha en hybrid absolut...
     
  8. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    528

    MINA ENHETER

    Model X.
     
  9. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Kör för närvarande nya 508 5d coupe som är väldigt bränslesnål.
    Ladd-hybrid-varianten av densamma är omöjligt försvarbar ekonomiskt eller ur miljösynpunkt, om man inte kan köra enbart på el, vilket skulle vara svårt och omöjligt i mitt fall.
    Den lilla E-208 som är väldigt trevlig, eller liknande kan jag tänka mig som ren elbil längre fram i tiden.
    För övrigt har rena elbilar och inte minst ladd-hybrider fallit helt bort som tänkbara för min del, oftast på grund av priserna, men även för att de inte passat för landsvägskörning längre sträcker.
    Om ett par år kommer det garanterat bättre och billigare elbilar som kan bli nästa köp.
     
  10. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    När ni gör era kalkyler så lägg inte allt krut på att stirra er blinda på inköpspriset.
    Jämför alla kostnader, drift osv.

    Ska tillägga att det gäller nyköp av bil.
     
  11. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Ja. Och då ligger utmaningen ofta i att göra helt ärliga kalkyler.
    För om man av olika anledningar gärna vill ha en elbil är det enkelt att räkna till just elbilens fördel.
    Samma sak tvärtom, om man vill köpa bränsledriven räknar man till dens fördel, kanske även omedvetet.
     
  12. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Ja för min egen del så var det väldigt lätt.

    Men hur eller hur det går lätt att räkna hem en elbil om du rullar lite mil.

    Men många behöver ofta plats för minst 7-personer och möjlighet att dra några ton på kroken. Minst varje dag så därför faller elbilarna bort för denna skara [emoji6]
     
  13. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    528

    MINA ENHETER

    Låter ju precis som en Model X faktiskt! ;)
     
  14. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Glömde de vill oftast ha möjlighet att köra minst 100mil utan att behöva stanna också [emoji23]
     
  15. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Omöjligt för mig att ha elbil. finns inga laddstolpar (eller bara vanliga strömuttag) i flerbilsgaraget där jag bor. hyresvärden säger att det är för dyrt att sätta in sånt.
     
  16. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Beror lite på hur mkt du kör varje dag men skulle säga att de där är ändå skulle funka även om du bara plockar ut 8-10A på Schuko (dvs du sätter ner hur mkt du tar för att vara säker på att de inte går varmt).

    Alternativt kan du ju fråga hyresvärden om du själv kan bekosta en laddbox. Kostar inte så många kronor.
     
  17. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    528

    MINA ENHETER

    Så är det absolut :)
     
  18. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    jag undrar hur jag skulle kunna plocka ut 8A ur luften. det finns inte ens vanliga stickproppar i garaget. det finns lysrör i taket, thats it. hyresvärden är inte intresserad av att sätta in uttag för vanlig stickpropp. (nej, motorvärmaruttag finns ej då det är ett varmgarage)
     
  19. discomega

    discomega Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 16.6
    Telefon 2:
    Poco X3 Pro
    ROM:
    Android 13
    Info:
    Evolution-X
    Kör en Mini Cooper SE. Räckvidden är runt 20 mil. Lite lägre nu på vintern. Har 3 mil till jobbet tur och retur och har inga problem med räckvidd på vardagar och helger. Kör ca 10 mil på helgen. Har 11kwh laddare hemma i garaget.

    Fantastiskt rolig bil! Kan starkt rekommendera om man inte har krav på längre räckvidd [emoji3590]
     
    bernard gillar detta.
  20. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

    Hur stor skillnad i förbrukning / räckvidd gör olika utetemperaturer för dig (och andra med elbil)? Typ temperaturerna +20°C / 5°C / -10°C
     
    bernard gillar detta.