Fråga: Bildformat 12 pro max

Diskussion i 'iPhone 12-serien' startad av Salvion, 3 dec 2020.

Taggar:
  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 638
    Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Hej

    Jag vill fråga främst så att jag inte förstör bilderna på min nya Iphone.

    När mina bilder synkas mot Google Foto så kan jag se dom utan problem men när jag skall ladda ner dom och föra över dom till min filmlagringsplats på nätet (Smugmug) eller redigera dom i Paint eller Windos Foto kan dom inte läsas för det är fel codec eller format?

    Kan se att det denna info om bilden
    " IMG_0064.HEIC 12,2 MP 4032 × 3024 2,4 MB "
    Som ett exempel där jag antar att HEIC är formatet och jag är van att det blir JPG på min Pixel 4
    Kollar jag i Kamera inställningarna i mobilen är det under Format inställt på Högeffektiv och det är detta som är HEIC antar jag.

    Har ni något tips hur jag gör nu för att smidigt kunna använda bilder hit och dit och inte förlora kvalitét?
    Vad vinner resp förlorar jag?
    Förslag eller hjälp önskas :)
     
    livinl0ud gillar detta.
  2. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Jag har gått in i inställningar - kamera - format och valt mest kompatibel.

    Högeffektiv tar mindre plats på telefonen då filerna är mindre, först ändrar till ”mest kompatibel” under format och sen under ”spela in video” ändrar du mellan HDR och vanlig så ser du att att under filstorlek så blir filerna större när du stänger av HDR. Högeffektiv krävs ifall du vill filma i 4k 60fps eller 1080p 240fps slowmotion. Samt om du filmar i HDR så är det alltid högeffektiv.

    Till andra lägen funkar läget ”mest kompatibel”. Jag låter det vara på mest kompatibel för att få jpeg bilder men filmar i HDR och där måste jag ha högeffektiv.
    Inte säker på hur mycket det påverkar kvalitet.

    Mitt tips är om du för över bilder mycket så låt det vara under format på ”mest kompatibel” och ändra bara under video när du vill filma HDR eller 4k 60fps att använda högeffektiv så kan du flytta filer utan problem.