Xiaomi Mi 10T Pro

Diskussion i 'Xiaomi Mi 10 / Mi 10 Pro' startad av Millwad, 26 nov 2020.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nu har jag packat upp min 10T Pro i silver. Första intryck:
    - Den känns inte överdrivet tung i handen trots den höga vikten. Tror det beror på att vikten är välbalanserad och att handen får vila på en ganska stor yta. Tyckte vanliga Mi 10 kändes tyngre.
    - Baksidan i silver är grymt snygg dock är ju telefonen hal som en ål vilket gör att man inte får något bra grepp. Blir inte direkt bättre av att det medföljande skalet också är halt. Känns som ett greppvänligt skal är ett måste vilket synd då baksidan är så snygg och man skulle helst vilja köra utan skal av anledningen.
    - Skärmen är riktigt krispig med livliga färger men hade nog ändå föredragit en modern AMOLED-panel.
    - Som väntat är den snabb som en vessla

    Är fortfarande rätt förtjust i Mi 10 Lite så får se vilken av de två som jag behåller.
     
    Last edited: 4 dec 2020
    Oceanic, Millwad, skythread och 1 annan gillar detta.
  2. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Nog är den hal alltid men trevligt att man kan ta i den utan att det blir en masss fingeravtryck. Ett nytt skal va det första jag beställde. Trots att skalet är ovanligt kraftfullt så är det rätt halt.
    Ja och jäklar va snygg den är i silver. :)
     
    flipp gillar detta.
  3. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Hur upplever du skärmen i jämförelse med Mi 10 Lite? Efter några dagars användning kändes det som ett nedköp att att använda skärmen på Mig 10 Lite.

    Förresten, en slick wrap kanske hade varit något?

    Xiaomi Mi 10T Pro Skins
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jämförde just skärmarna sida vid sida och jag föredrar nog skärmkvaliteten på Mi 10 Lite något. Den känns lite jämnare. Däremot gillar jag att skärmen är större på Mi 10T Pro samt den högre uppdateringsfrekvensen. Däremot ligger Mi 10 Lite väldigt mycket bättre i handen med skal. Slick wrap är ett jättebra förslag. Skulle förbättra greppet utan att göra telefonen speciellt mycket mer skrymmande.
     
    Last edited: 4 dec 2020
    Millwad gillar detta.
  5. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Ska bli väldigt intressant att jämföra denna med Redmi K30 ultra när den kommer till mig. Tycker att skärmen på Xiaomi mi 10t pro är behaglig att kolla på dock. Men visst en amoled skärm skulle vara toppen.
     
    Millwad och flipp gillar detta.
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag är skulle nog själv föredra K30 Ultra p g a notchlös AMOLED kombinerat med 120hz. Dock är ju kameran akilleshälen på den. Är nöjd med mörkerprestandan på 10T Pro, både med stockkameran och gcam.
     
    mullsjomannen gillar detta.
  8. JML

    JML Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2015
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    84
    Pratade med Tele2 idag....dom sa att jag redan har 5G fast det visar 4g pga. att jag har så hög hastighet (Dryga 300) dom sa åxå att anledningen att jag har samma hastighet även på våra P30 Pro (första modellen) är att vi på nåt sätt har 5g på dom åxå.
    För det är tydligen omöjligt att ha så höga hastigheter utan 5g....(va bra då har jag 3st 5gmobiler.....dumt att köpa en till...jag älskar support från experter)
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kan rekommendera gcam-modden. Betydligt bättre bilder i dunkel belysning jämfört med stock. Dock har jag kört med default-inställningarna med den starkare HDR-effekten vilket gör att det tar längre tid att processa bilderna.
     
    Last edited: 5 dec 2020
    Oceanic, Millwad och mullsjomannen gillar detta.
  10. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Snart en vecka in och måste säga allt jag var tveksam kring är borta. Skärmen tycker jag är riktigt bra, i särklass den bästa IPS-panelen jag har testat. 144 hz känns riktigt behagligt och storleken känns inte jobbig vilket jag till en början trodde, passar perfekt in i fickan på kostymbyxorna. Snapdragon 865 utmärker sig då allt vardagligt användande går riktigt, riktigt snabbt. Stort plus för kameran som jag tycker gör riktigt bra ifrån sig och sist men inte minst, batteritiden är riktigt bra. Har använt luren hela dagen och har 30 procent batteri kvar.

    Alla har vi olika smak och uppfattningen kring skärmen och storleken är högst personlig men detta är en mobil jag kommer ha i min ägo en bra tid framöver. Riktigt nöjd!
     
    flipp gillar detta.
  11. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Ska testa!
     
    flipp gillar detta.
  12. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Tänkte jag skulle presentera det imponerande snödjupet i Jönköping taget med Xiaomi mi 10t pro :). Vilken julkänsla!
    IMG_20201205_131158.jpg
     
    Last edited: 5 dec 2020
    r12500, skythread, flipp och 1 annan gillar detta.
  13. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    @mullsjomannen@mullsjomannen - tycker du att mobilen lever upp till dina förväntningar än så länge?
     
  14. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Jag är positivt överraskad. Va lite orolig för skärmen men tycker att den är helt ok, faktiskt överraskande bra. Naturligtvis hade jag föredragit en amoled men dp hade den varit dubbelt så dyr med en 144 hz amoled. Förutom skärmen så föredrar jag den framför Oneplus 8 pro. Har en Redmi K30 ultra på väg in från Kina och den har 120hz amoled. Får se vilken av den och Xiaomi mi 10t pro som jag kommer föredra till slut och behålla.
     
    flipp och Millwad gillar detta.
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Skärmen tycker jag helt klart är bra nog. Dock måste jag säga att den IPS-skärm som sitter i Redmi K30 5G (som jag tyvärr spräckte) kändes ungefär likvärdig. Wow-känslan uteblev lite för mig med 10T Pro. Mycket på grund av att jag redan haft flera midrangelurar från Xiaomi senaste året och jag tycker inte skillnaden är dramatisk utöver kameraprestandan (som iofs är viktig). Förhoppningsvis leder den insikten till att jag drar ner på mina mobilköp framöver och inser att det inte finns så mycket mer att upptäcka. ;)
     
    Millwad och mullsjomannen gillar detta.
  16. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Jag har också testat en hel del Xiaomi lurar sista året som Mi note 10, mi 10, Redmi K20 etc och precis som du beskrev det så uteblir wow känslan. Xiaomi mi 10t pro är en riktigt vass lur inget att säga om det. Men efter att också haft lurar som Samsung s20 ultra, Oneplus 8 pro, Oneplus 7 pro, Samsung note 10 plus, LG Velvet etc så har jag märkt att för mig som vanlig användare som inte spelar tunga spel, så är mjukvaran viktigare än processorn. Oneplus och xiaomi har enligt mig den bästa mjukvaran där jag personligen föredrar MIUI. Man lyckas få ut maximalt ur hårdvaran helt enkelt. Så jag kan lika väl ha en mobil med 765G processor som en med 865 processor. Så länge som skärmen och kameran är likvärdig.
     
    Millwad, flipp och skythread gillar detta.
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kul att du också gillar MIUI bäst. Är av samma åsikt. Gillar man MIUI blir ju det ju i princip en no-brainer att köpa Xiaomi då de är fullständigt överlägsna när det gäller hårdvara per krona.

    Såg att en Mi 10 5G 256GB i nyskick för 3300 kr ligger osåld i forumet vilket är rent barockt i förhållande till hur bra den luren är. Folk måste verkligen avsky MIUI med tanke på det dåliga andrahandsvärdet på Xiaomilurar.
     
    Millwad och mullsjomannen gillar detta.
  18. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Ja när man kan få en lur som Redmi K30 ultra för ca 3600kr inklusive frakt då är det svårt att hitta mer lur för pengarna. Många verkar vara så oroliga när band 20 inte finns, som det ofta är på kinesiska modeller. Men för den stora mängden människor som använder sig av Tele2 /Comviq sä är det inte band 20 som är huvudbandet för 4G ändå.
     
    Millwad gillar detta.
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Precis. Bandfobi och MIUI-fobi är tyvärr utbrett på forumet. ;)
     
    Millwad och mullsjomannen gillar detta.
  20. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    @mullsjomannen@mullsjomannen och @flipp@flipp - det lgger ju väldigt mycket i vad ni båda skriver. Har själv tröttnat lite på mobilbytandet. Har de senaste två åren kört med Xiaomi Mi Mix 2, LG G7, lite olika OP, Redmi Note 7, Redmi 9T Pro, Xperia 1, Huawei P20 Pro, Huawei P30 Pro, vanliga P30 och Nova 5T och om det var något som slog mig så var det att väldigt mycket är väldigt lika.

    Den där "wow"-känslan finns typ inte längre, tyckte det var mer coolt tillexempel att min 3 år gamla Mate 10 Pro med uppdatering till Android 10 inte var långt efter Snapdragon 865 när det kommer till öppnandet av appar. Det är ju precis som ni skriver inte en stor skillnad på typ Snapdragon 765 och 865 om man inte är en gamer, vilket jag inte heller är.

    Att jag köpte Mi 10T Pro är för att det är en riktigt stabil mobil som inte kommer bli utaderad på direkten, förutom skärmen då kanske men det är okej för mig då jag hellre tar 144 HZ på en bra IPS-panel än en medelmåttig amoled-skärm. Hoppas att jag kan hålla mig ifrån att köpa en ny lur på i alla fall 1 år då Mate 10T Pro har allt jag känner att jag behöver.