Unlimited abbonemang vill att jag skickar sms efter 50gb. Automatisera detta? Går det?

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av daspunner, 5 dec 2020.

  1. daspunner

    daspunner Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Tja!

    Frågan är ställd i rubriken. Går det? Jag kör Android 10 (P30 Pro) på luren.


    /Dave
     
  2. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Det ska fungera, eller gjorde det tidigare iaf med hjälp av appen Automate.

    Annars byta till t.ex Telia som har obegränsad surf utan dygnskvot ?
    (Inga sms för att surfa vidare).
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det borde även gå med exempelvis Tasker.
     
  4. FreddeN

    FreddeN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Har använt Tasker för denna uppgift, har dock inte uppdaterat så det fungerar idag då jag aldrig använder så mycket data.
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Vill du att den ska skicka automatiskt varje dygn? Eller ska den känna av när surfen tar slut på något sätt? Får du ett sms när surfen är slut, eller hur underrättas du som användare? I sista hand finns ju en räknare inne i inställningar som visar din förbrukning av mobildata, men jag vet inte om det finns något API som ger en tredjepartsapp tillgång till hur mycket data du förbrukat vid varje givet tillfälle. Känns som att det enklaste är att knuta Tasker till att identifiera det sms du får (?) om slut på surf, och då trigga automatiskt utskick.


    50 GB förbrukar man väl inte så ofta, något särskilt skäl till att du tycker det är jobbigt att skicka smset själv och manuellt?
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Man får ett SMS när man tagit slut på surfen
     
  7. daspunner

    daspunner Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Så är det. 50gb tar slut och man får skicka efter 5gb i taget.
     
  8. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Prova med Tasker.
     
  9. Mundane

    Mundane Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    280

    MINA ENHETER

    Jag har fått till så att den svarar på SMS från Tele2 Popup men den bara sprutar ut meddelanden iom att den svarar på "Nu har du fyllt på blabla" smset också.
    Testade sätta condition på att det skulle stå "Bru surfat" i smset från Tele2, men det verkar ändå inte fungera.

    Någon som har en fungerande config att dela med sig av? :)

    Edit: Fungerade bra när man kopierade in hela smset från Tele2 som kommer vid en påfyllning.

    Profil > Received Text > från 72661 > Copy&Paste meddlandet som kommer från Tele2 i Content
    Task > Send SMS > 72661 > TOPUP
    Lägga tasken två gånger så att det inte blir några avbrott. :)
     
    Last edited: 9 dec 2020
  10. daspunner

    daspunner Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER


    Jag hittade följande: Tele2 uppdaterar sina abonemang

    Där är det nån smartare än mej som knåpat ihop en flow o laddat upp den så att vem som helst kan ladda ner den. Men den är inte föräns på nästa sida (dvs sida10). Men det är rätt intressant läsning fram tills dess. Pass upp bara iom att skaparen har dubbla sim-kort och har anpassat sin flow för det, han skriver om hur han gjort.

    Har installerat den men inte kommit över 50gb per dag än.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  11. Mundane

    Mundane Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    280

    MINA ENHETER

    Löste det som sagt via tasker. Bekymret tidigare var att jag inte hade tagit med hela meddelandet från Tele2 som kommer när man surfat upp potten.
     
    Last edited: 9 dec 2020
  12. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Om du vill göra den smartare och slippa avbrott, så se till att du skickar topupmeddelande innan surfen tar slut. Du får ha upp till två st extra 5gb pottar aktiva samtidigt, och du får sms när antingen din primära (på 50 GB) eller nån av dina 5gb pottar tar slut. På så vis kan du alltid fylla på 5gb när du har 5gb kvar.
     
  13. 780xlt

    780xlt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag kör på det sättet. Efter midnatt så skickar jag 2 sms Topup så har jag fyllt på 5 + 5 Gb för dygnet.
    Jag gör det bara de dygn jag vet att det kommer att förbrukas mycket, tex vid nedladdning av program eller annat tungt.
    Jag har gjort detta massa gånger och det har fungerat bra ända tills i höstas (tror det var i oktober).
    Då började 2 fel visa sig för mig trots att mina prylar, mitt handhavande, osv är helt oförändrat:


    Fel 1:
    När jag passerade 50 Gb så drog det fortsatta dataflödet från båda topup-paketen samtidigt. Dvs den drog inte slut på de första 5 innan nästa 5 tog vid utan den drog av båda samtidigt och vips så slutade allt samtidigt och all data dog utan förvarnings-sms. Istället kom helt plötsligt 2 sms samtidigt som sa att respektive 5 Gb-paket var slut. Oerhört störigt. Jag felanmälde detta till Tele2 och blev även kontaktad av dem för ett längre telefonsamtal där jag fick förklara fenomenet.
    Såvitt jag kan se så är det åtgärdat nu?


    Fel 2:
    Jag upplever samtidigt att något har ändrats i driftssystemen under hösten gällande de extra topup-paketen.
    Tidigare när jag har fyllt på dem, paket, för paket, för paket, (vissa dygn vid stora programnerladdningar kanske jag har legat på 80-120 Gb/dygn) så har det bara vara att fylla på med topup-sms och så har dataflödet varit konstant, jämnt och fint.
    Inga konstigheter.
    Men så i höstas, samtidigt som fel 1 uppdagades, så märkte jag att all min utrustning (telefon, router, surfplatta med simkort, osv) var tvunget att startas om för varje ny 5 Gb-batch som var aktuell. Det var som att varje 5 Gb behövde en ny handskakning för resp enhet som hade ett datasim i sig för att dataflödet till den simkortsinnehavaren skulle börja flöda.

    Detta felet är kvar och det är j-ligt irriterande. Jag märkte det senast igår. Jag har felanmält detta, och blivit kontaktad av Tele, men de verkar inte fatta.
    De verkar heller inte ha teknisk kompetens för att förstå sina egna system och hur driftsparametrar i deras egna system fungerar.

    Man skulle nästan kunna tro att det är ett sätt att få bort oss gamla Unlimited-kunder, för i praktiken så gör det att det inte blir obegränsad data, för det är ett j-la meck att få alla grejer med i matchen igen efter varje 5 Gb-påfyllning de dygn jag behöver göra det.

    Tankar, idéer, kunskap om detta ?
     
  14. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    För mig fungerar det att toppa upp flera ggr och uppkopplingen fortsätter sömlöst. Men om jag missar att toppa upp innan det tar slut, och den stänga av, då måste jag starta om min 4g router för att få till aka uppkopplingen (som har ett datakort), men min telefon tror jag fortsätter fungera som vanligt (det kan vara telefonen som är smartare dock).
     
  15. 780xlt

    780xlt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Bra att veta att det kan fungera som det är tänkt. I mitt fall gör det inte det. Trots att jag har framförhållning på 2 x 5 extra Gb så blir datamängderna inte åtkomliga förräns efter omstart av alla grejer. Sjukt struligt !
    Därtill så har Tele2 varit kopiöst schabbliga i hanteringen av mina felanmälningar kring detta också.
    Kundtjänst bekräftade dock för mig att det är fler än jag som har detta dataproblem. Det tycks vara någon spärr eller annat knas i deras system.
     
  16. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Märkligt att de inte tar bort kravet på att behöva svara på sms för att surfa vidare.

    Telia har t.ex tagit bort kravet att behöva svara på sms för att kunna surfa vidare & har sedan dess obegränsad surf på riktigt.

    Telenor har inte heller någon gräns per dygn.