Diskussion: Kameo - Investera i fastigheter

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Cashback, 5 dec 2020.

  1. Cashback

    Cashback Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    557
    Mottagna gillanden:
    506

    MINA ENHETER

    Investera i lån till företag och fastighetsprojekt

    Sedan starten har Kameo hjälpt fastighetsutvecklare med finansiering för 1 miljard kronor från skandinaviska småsparare.


    Fintechbolaget Kameo sammanför investerare och växande företag, främst i fastighetsbranschen. Via Kameos plattform kan företagen låna pengar från småsparare. Investerarna får sedan ränteutbetalningar månadsvis under en förbestämd löptid och därefter betalas lånet tillbaka. En halv miljard av de utlånade pengarna är redan återbetalda, och Kameo har inga kreditförluster i Sverige.

    "Det här har också varit en otrolig resa för våra investerare. Vi har haft en kreditförlust på 2 miljoner i Norge, och med den inräknad har våra investerare i snitt fått en ränta på 9,4 procent, säger Sebastian Harung".


    Finns det någon här med erfarenhet av denna tjänst?
     
  2. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Frågan jag skulle ställa mig själv är varför inte dessa fantastiska fastighetsutvecklare lånar på banken till en ränta under 2% istället? Eller varför en av de mest framgångsrika fastighetsutvecklarnas aktie (Oscar Properties) gått från över 80kr till 21 öre? En bransch med stora problem idag!
     
    tpalsson gillar detta.
  3. Cashback

    Cashback Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    557
    Mottagna gillanden:
    506

    MINA ENHETER

    Bankerna håller mer än gärna i sina pengar. Visst finns det problem, men likaså "nya" möjligheter likt denna?
     
  4. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Bankerna är överösta med likviditet idag och lånar mer än gärna ut om de bedömer att det finns goda förutsättningar att få tillbaka pengarna.
     
    katho gillar detta.
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Fastighetsmarknaden är ganska kall nu p.g.a. corona. Alla företag som kan låter personalen jobba hemifrån och behovet av stora kontorslokaler finns inte längre. Just nu är inte tiden att satsa i fastigheter. Om några år kanske när corona-problematiken förhoppningsvis är utredd. Men frågan är om vi inte nu ser början på ett nytt sätt att arbeta där vi även efter corona jobbar mer hemifrån? I så fall har vi en bestående minskning av behovet av kontorslokaler framför oss.
     
    katho och msandstedt gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Framgår det vilka aktörer/entreprenörer som står bakom respektive projekt? Så den som investerar kan göra sin egen "due diligence".
     
  7. Cashback

    Cashback Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    557
    Mottagna gillanden:
    506

    MINA ENHETER

    @msandstedt@msandstedt
    God likviditet, absolut. Vad jag förstått är det många små- och medelstora företag som blir nekade lån. Kanske är det som du säger, bankerna ser för många och för stora risker. Då dyker alternativa tjänster likt Kameo upp. För tillfället verkar det vara stort tryck och enorm efterfrågan på kapital. Riskviljan hos investerare verkar också ligga på topp.

    @svenix@svenix
    Jag är inne på samma spår. Marknaden för kontorslokaler kanske inte blir lika het framöver, vem vet.

    @bernard@bernard
    Vet ej. Jag har inte provat denna tjänst än. Någon annan kanske vet?
     
  8. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    Få se nu, användare med namn Cashback.

    Användaren har 2 trådar, denna och en om att spara i Uppland Sparkapital som verkar vara ytterligare en "revolutionerande" sparform (utan insättningsgaranti).
    Samt att användaren svarat i tråden om revolut att revolut har en webbapp.

    Ser inte att denna användare har något som helst intresse av android och mobiltelefoner. Troligtvis är denna användare en person som får betalt för hur många gånger de kan nämna veckans betalande företag.

    Jag skulle inte lita på något som denna användare säger. Köpt smygreklam är allt vad denna användare säger.
     
    Mats Palmberg, katho, retrovizor och 4 andra gillar detta.
  9. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 165
    Mottagna gillanden:
    1 151
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Jag har två investeringar på Kameo. Lånen blir fulltecknade väldigt fort. Folk bokstavligen kastar sig över lånen i jakt på avkastning. Har som princip att bara köra Klass B i risk och inga kontorsfastigheter. Ofta används fastigheten som pant med man bör vara medveten att investering inte är riskfri.
     
    Vispen74 gillar detta.
  10. homie

    homie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    "Risk-fria" investeringar finns inte. Då skulle vi alla vara rika. Jag skulle hellre köpa en aktie i det fastighetsföretag jag är intresserat av. Är alltid skeptisk till nya lösningar. Handlar ju i slutändan om att tjäna pengar. Frågan är vem som tjänar dem eller inte.
     
    Vispen74 gillar detta.
  11. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Är helt inne på att sätta av lite här med, likaså Lendify. Fegar fortfarande dock.
     
  12. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Fördelen med Kameo och liknande är väl just att ha en placering som inte följer börsen. Med dagens ränteläge är alternativen få, vilket gör att man blir väldigt sårbar för nedgångar på börsen.
     
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Fast du har börshandlade produkter där du tjänar om en aktie går ned om du nu tror på kommande fall.

    I en vanlig aktie handlar nog förlusten enbart om x antal procent av insatsen (nu snackar jag generellt bland större aktier och inte de med högst risk som ingen vet något om snarare OMXS30 än penny stocks, när det gäller utlåning och specifikt Kameo där man verkar låna ut till en kund/projekt så förlorar man väl hela insatsen om det skiter sig?

    Edit: gör ett litet förtydligande att risken är hög att bli av med hela insatsen när det gäller div börshandlade produkter med.
     
  14. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Nja, vad jag förstår är inte säkerheten främst i låntagaren, utan i fastigheten. Så så länge fastighetsmarknaden inte är totalt krashad bör det väl vara relativt säkert jämfört med andra riskplaceringar, börsen inkluderat.
     
    Zooklubba gillar detta.
  15. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Är Kameo den enda pantsättaren? Undrar om man har någon chans att få ur något om det skulle skita sig eller om man är sist i fordringskön.
     
    Vispen74 gillar detta.
  16. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Bra fråga, kanske någon annan har svar?
     
  17. Cashback

    Cashback Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    557
    Mottagna gillanden:
    506

    MINA ENHETER

    @drzap@drzap
    Nej, nu är du ute och cyklar ordentligt. Jag har inget samarbete med någon och jag får inte betalt. Jag är genuint intresserad av allt som rör ekonomi/finans/fintech. Därför väljer jag att dela med mig. Jag publicerar alltid trovärdig information. Du väljer själv om du vill ta del av informationen.
     
    Vispen74 gillar detta.
  18. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    Tänk topplån vid bostadslån: banken får bara ge en del, medan den som bygger måste komma med en stor % andel. Tessins förklaring på saken: Vanliga frågor

    Har själv en del investeringar via både Tessin och Kameo: Tessin är mera proffsigt men pengarna är oftast bundna hela lånetiden (ev ränta / 1 gång per år) samt minimibelopp på 30t/50t kr medan på Kameo så räcker 500kr samt du får ränta varje månad. Via Tessin har jag fått flertal lån återbetalda (dvs har fått pengar + ränta in på mitt konto), men jag har haft några lån som dragit ut rejält på tiden (t.ex ett "säkert", kort lån som blev dubbelt så långt - men låntagaren hade en extra straffränta på 5% på tiden utöver så det blev bra avkastning till mig).

    Från Kameo har jag inte lyft pengar, men jag har svårt att tro att det är ett stort ponzi eftersom dom har tillåtelse från Danska finansinspektionen (Kameo fick tillstånd som betalningsinstitut från det danska Finanstilsynet 2016, Affärsidé - Styrelse och Ledning - Kameo). Ligger på en snittränta på ca 9.5% före skatt (30% bort), och har "lån" via Tessin/Kameo som ett komplement till mitt sparande på börsen.

    Olika sorts panter finns på lån (bl.a. vissa lån har personlig borgen till en viss del), och har en riskklass mellan a-e som också då påverkar räntan. Dvs desto högre risk desto högre ränta. Norska lån skulle jag undvika: som jag förstod det så får inte Kameo/någon annan agera som indrivare om låntagaren inte betalar lånet, dvs du borde själv börja processa.

    Det är det svårt att få ta del av lån på Kameo (och Tessin) nu: t.ex i fredags runt kl 13.00 tror jag det var kom det meil om att ett nytt lån var ute på ett par miljoner, loggade in ca 13.02 och såg den var teknat till 55% redan samt verkade intressant. Öppnade lånet, scrollade ner och skulle sätta mina 2000 kr på lånet - fulltecknat. Klockan var tror jag 13.03-13.04.

    Generellt verkar byggandet av fastigheter vara en väldigt lukrativ verksamhet med höga marginaler om allt går enligt plan (projekten berättar oftast vinstmarginalerna) - det borde finnas möjlighet att pruta priser på nya bostäder. Men samtidigt är fastighetsprojekten också kapitalintensiva, och om det börjar gå åt skogen så kan det gå rejält. Kommer inte ihåg var jag läste att lån är som en motorsåg: i händer på en skicklig person är det ett utmärkt redskap, men i den oaktsammes kan man skada sig rejält. Fastighetsbolagen verkar operera väldigt mycket via lån.

    Ny konkurs på Tessin – investerarna i ovisshet - det har funnits problem med investeringar; Tessin har slutat med preffar nu men tread carefully. Riskfritt är det inte.
     
  19. Cashback

    Cashback Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    557
    Mottagna gillanden:
    506

    MINA ENHETER

    @krpes@krpes

    Hur ofta dyker det upp nya lån (investeringsmöjligheter)? Varierar det från vecka till vecka, månad till månad?
     
  20. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    Skulle säga säsosongbetonat: under sommaren samt runt julen/nyår brukar det vara lugnt, men annars är det svårt att säga. Ibland kan det komma 2-3 dagar i rad (ibland 2 st på en gång) för att sedan vara lugnt en vecka. Har märkt att dom som dyker upp på morgonen (kl 7 kommer meilet) så dom har man större chans att hinna på.

    Före COVID var det lättare att få tilldelning, många lån kunde vara ute i dagar. Men efter COVID verkar det som om många letat en "säkrare" sparform än aktier, och Kameos hemsidor gick alltid ned vid lansering av nya lån mellan maj-september. Kan väl erkänna att jag tänkte i samma banor själv, min portfölj gick ner rejält och äntligen tillbaka på +/-0 för i år.
     
    Cashback gillar detta.