Hur funkar det?

Diskussion i 'Allmänt' startad av JML, 5 dec 2020.

  1. JML

    JML Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2015
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    84
    Är ett kosmetiskt fel, som kan tyda på ett hårdvarufel och var vid leverans inget man får klaga på (få mobilen utbytt)?
    Mobilen visar fel (eller rätt om det är ett hårdvarufel) på skärmen.

    "Felet": Visar bara 4G fast jag är innom 5G täckning (funkar på en annan mobil).
    Fick liknade farter....Speedtest visar LTE på min och 5G på den andra mobilen som jag dock bara testat en gång.
    Tele2 säger att jag får va nöjd.....(vid kosmetiskt fel gäller inte Doa).

    Våra P30Pro som jag med säkerhet vet inte har 5G visar liknande farter (där säger dom att dom på nåt konstigt sätt har 5g iallafall), och fast jag haft dessa farter i 1 och 1/2 år (kring 300/80 latens ca25).

    Jag är otroligt nöjd med farten men som lite nörd vill man ju vara säker på att det är 5G och inte 4G som jag har redan.

    Har bytt apn flera gånger efter deras siffror Mi 10t pro har fått en liten uppdatering tillochmed men nada....
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Du nämner inte vilken telefon du har så det är svårt att avgöra om du har en telefon som stödjer de frekvenser som krävs för 5G där du bor.
     
    JML gillar detta.
  3. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Har du ett abb med 5G? Om du stänger av 5G på telefonen, får du lägre hastigheter då?
     
    JML gillar detta.
  4. JML

    JML Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2015
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    84
    Allt detta kollades via Tele2 suport (Har abb, har mi 10tpro som har n78 som dom sänder med här hade åxå samma kort när den andra 5g mobilen testades)

    Har samma hastighet när jag ställer in "Föredra 4G" (testade nu när du sa...och 322/122, fick nu lite högre ner än vad jag brukar ha, brukar ligga kring 90) Test med "Föredra 5G" strax efter 331/93. Latens på bägge testen kring 25
    Fan skulle tänkt på att göra/säga så...detta borde väl visa åtminstone 4G funkar snabbt eller?
    Farter som är omöjliga med 4G enligt tele2sup.

    Efter chatt igår så sa jag att jag kan spela in en film på hur alla mobiler funkar (för jag kände att dom trodde jag ljög om allt)...bra ide sa han, sen skickar du in den via epost på vår sida....idag gjorde jag det , sen visade det sig att det går inte att skicka epost till dom (konfimerat av den jag tjatade med idag)...Dom begär att jag ska åka 22mil till en verkstad för att kolla.

    Och till grundfrågan...Detta kosmetiska fel som kanske tyder på annat fel, kan dom göra så (neka till att det är ett fel)??
     
    Last edited: 5 dec 2020
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om du får samma hastighet på föredrar 4G som 5G så skulle jag vilja säga att du inte får in 5G. Det borde visa 5G i statusfältet om du är ansluten till 5G
     
    JML gillar detta.
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du får samma hastighet med "föredra 4G" som med "föredrag 5G" verkar det som att du inte har 5G. Att få hastigheter på över 300Mbit/s är inte omöjligt i dagens 4G-nät under goda förhållanden. Det är extrem okunskap om de säger att en mobil utan 5G inte har 5G, hastigheterna du får kan inte på något vis visa att du är ansluten till 4G eller 5G.

    Har du försökt att få in 5G på en annan plats? Exempelvis utomhus på samma adress. Tele2s 5G avskärmas lätt av fönster och väggar då det är en hög frekvens som används. Har du fått in 5G med ditt abonnemang, med en annan telefon på samma plats?
     
    JML gillar detta.
  7. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Det finns en del appar på Google Play som kan visa vilken cell i mobilnätet man är kopplad mot. Du kanske kan prova med en sån och skicka det till tele2. De som sitter i firstline har väl ingen koll på det, men de borde ju kunna ta det vidare.

    Hade en lärare för många år sedan som gjorde listor över alla celler hans Nokia 3310 kopplade upp sig mot när han åkte till och från jobbet, varför han gjorde det vet jag inte riktigt...
     
    JML gillar detta.
  8. JML

    JML Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2015
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    84
    Jag testade en Motorola edge 5G med samma kort i, på samma plats (funkade) och testat Mi10t där och runt utomhus (har ca: 80-100m till antennen som sitter på taket på Säfsens reception, antennen sitter i samma höjd som vårt hus för vi ligger lite högre upp i backen, några få björkar nu utan löv, mellan oss, se bild, lite inzoomad så det ser lite närmare ut än vad det är..)

    IMG_20201204_145132.jpg
    Min fråga till support i chatten:
    Förklara för mig varför p30pro (utan 5G) då kan ha farter som man enligt er bara kan få med 5G, så är jag nöjd....

    Svar: Därför att den på nåt konstigt sätt kunnat göra det ändå. Precis som j***im informerat om tidigare. (avskrift av "print screen" på chatten)
    Kände då att det var lika bra att ge upp...spelade ingen roll vad jag sa


    Svar till Kirk: Det går inte att skicka in nåt till dom via epost!!!! (praktiskt för dom va...något tråkigare för kunderna)
     
    Last edited: 6 dec 2020
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Med Motorolan, vad får du för resultat om du testat hastigheten då?

    Nej, det är ju svårt om supporten inte förstår riktigt.. är det samma sak om du ringer? Då kanske det är lättare om du skulle förklara eller verkligen genom att du ligger på för att göra en felanmälan.

    En telefon utan 5G kan INTE ansluta till 5G. Helt sjukt att de ens tror det!
     
    JML och kirkx10 gillar detta.
  10. JML

    JML Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2015
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    84
    5G med Moton var inte speciellt högre, 355/93, så det gjorde ju att man inte direkt kunde utesluta att Mi 10t har ett "kosmetiskt" fel. Men testen var utförda på olika dagar med olika mycket folk i stugbyn. (jag påpekade åxå att av "Speedtests" använda servrar borde ju se att det ÄR 5G när jag testar med den kosmetiska felaktiga Mi10 och att kosmetiken troligtvis inte kan sprida sig till dom (visar ALLTID LTE i ringen som visar vad man testar med Mi 10 och 5G med Mototestet) men inget vettigt svar från dom......dock vet inte heller jag om dom visar det mobilen skicka eller vilken "mast" det kör igenom,

    Ringde första dagen och han hjälpte till men sa att han skulle skicka ärendet med allt vi talat om, bl.a. avstånd till mast, till "Teknikerna", fick detta svar:
    Hej! Gällande er felanmälan 1-136951749835 Efter kontroll i nätet kan vi konstatera att vi inte har något fel med 5G täckningen. Däremot är denna inte lika vitt utspridd i dagsläget som 4G, så ni kan därför behöva röra er närmare masten för att få en fungerande 5G uppkoppling. Mvh Tele2 Teknisk Kundsupport.

    Det svaret via sms, som INTE går att svara på, tyckte jag tillförde nada.
    Ringer jag nu så kan jag tro att det kommer upp nåt varnings meddelande om "besvärlig kund".
    Dom erbjuder ångra och sen beställa ny, dock ingen BlackF rabatt, så det vill man ju inte.
    Orkar nog inte bry mig mer så dom vinner väl, mot idiotin har man ingen chans..
     
    Last edited: 6 dec 2020
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Speedtest läser bara av vad mobilen rapporterar, så om mobilen endast visar 4G kommer Speedtest också bara visa 4G.

    Med största sannolikhet får du inte in 5G på din Xiaomi, det borde ju då visas. Det går ju att utesluta att det är fel på nätet, det är något som gör att din telefon inte vill ansluta till 5G-nätet. Exakt vad det kan vara är ju svårt att svara på, men om du hade 5G hade telefonen visat det.

    Det är ju absolut "synd" i detta att du får bra hastighet på 4G också, eftersom det då blir svårare att bevisa sin ståndpunkt eftersom Tele2s support verkar ha någon kunskap om detta... Men det faktum att hastigheterna är desamma när du har "föredra 4G" och "föredra 5G" visar ju att du troligtvis ändå är ansluten till 4G-nätet.

    Hur ser svarstiderna ut om du testar med "föredra 4G" respektive 5G?
     
    JML gillar detta.
  12. JML

    JML Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2015
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    84
    Ungefär samma (kring 25) så inget som skulle tyda på snabbare på 5G, men nu är det en bit till servrarna härifrån så....
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Svarstiden borde dock bli en annan med 5G, eftersom fördröjningen i nätet är en annan. Marginellt bättre åtminstone. Alla tester visar ändå att du inte har 5G.

    Jag hade ej tyckt att det var OK att det skulle vara sådär, du har ju ändå en 5G-telefon och ett 5G-abonnemang. De borde ta felanmälan mer seriöst än att bara visa på extrem okunskap. Har du dessutom köpt telefonen från Tele2 har de ju helhetsansvaret..
     
    JML gillar detta.
  14. JML

    JML Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2015
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    84
    Håller med dig, men ibland orkar man ju inte (gör ont att slå huvet i väggen, irritation och jag får alltid svårare att somna när men blir behandlad som en idiot, tänker för mycket).

    Tusen tack för hjälpen, för det hjälper mig att veta att jag inte är helt fel ute, tack!
    Ps. OM något skulle ändras så återkommer jag med en uppdat. i denna tråd.
     
    Cupcakes gillar detta.
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag skulle lägga en ny felanmälan. Fortsätta o lägga en sån fram tills att de faktiskt gör något, så länge du vet att du kan få in 5G, och att ditt abonnemang tillåter det
     
    JML gillar detta.