Samlingstråden för Googles backupfunktion i Android-telefoner

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 24 okt 2017.

  1. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Bild nummer två verkar ju visa att telefonen av någon anledning inte hittar ut på internet för att göra backup. Kan du kolla så att nätet fungerar? Ser att Wifi är igång, men testa ändå, helst med Drive-appen. Om det fungerar, stäng av backup, starta om telefonen och prova starta den igen. Hjälper inte det heller kan du ju testa att stoppa i ditt sim-kort i den gamla telefonen. Tvivlar på att ett sim behövs för detta men desperate times, desperate measures...
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag hade så med en Pixel 1 för någon månad sedan, och det man ska göra är att bara låta inställningen vara på i några dagar så kommer den till slut o lyckas. Många på Reddit som har samma "problem" och resultatet är o låta den vara på och vänta några dagar
     
  3. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Eller så försöker man lösa problemet, speciellt när man sitter med den nya telefonen i andra handen...
     
    robert993 gillar detta.
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, fast det finns inget sätt o lösa detta problem, utan att låta den vara på i några dagar, samt sätta telefonen på laddning under natten. Jag letade ett bra tag, och alla sa samma sak, låt den vara på och ladda under natten, så kommer de lösa sig om några dagar, och det var precis det som det gjorde för mig
     
    robert993 gillar detta.
  5. robert993

    robert993 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det är löst nu!
    tussen tack!! :D

    Det jag gjorde
    behöll SIM-kort i gamla telefon
    och tog en ny backup från gamla
    sedan gjorde jag en hård reset från den nya!


     
  6. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Skönt att det löste sig för dig [emoji106].
     
    robert993 gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Till diskussionen ovan kan tilläggas att det i vanliga fall finns en blå knapp "Säkerhetskopiera nu" inne i Google Drive-appens undermeny. I din högra bild från förra sidan i tråden syns knappen, fast då är den grå och går inte att trycka på. Att knappen blir grå händer mig ibland också, jag tror det är något tillfälligt knas med Googles backupservrar eller liknande som slår ut funktionen. Hur som helst, om man vill slippa låta telefonen ligga och ladda en hel natt och vänta på automatisk backup, så kan man genom att trycka på den blå knappen manuellt trigga en backup numera. Ett ganska nytt alternativ. Om allting funkar som det ska vill säga, vilket det inte alltid gör tyvärr.
     
  8. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Det är ett mysterium var våra Androida säkerhetskopior som sparas till google lagras nånstans, jag vill in & navigera på mitt inloggade google konto & se med egna ögon vad jag har sparat till varje specifik enhet
    https://support.google.com/android/answer/2819582?hl=sv
    Men det är bara det första som nekas mig

    Citat:
    När du lägger till ett Google-konto på en konfigurerad telefon överförs allt som har säkerhetskopierats för det Google-kontot till telefonen.

    Men jag anser att det dom säger nedan är att en annan telefon också kan importera en säkerhetskopia

    Citat:
    Viktigt! Det går inte att återställa en säkerhetskopia från en senare Android-version till en telefon som kör en tidigare Android-version. Läs mer om hur du tar reda på vilken Android-version du har och uppdaterar den.

    Citat:
    Följ anvisningarna på skärmen om du vill återställa ett säkerhetskopierat konto till en återställd telefon. Besök tillverkarens supportwebbplats om du behöver mer hjälp.


    Det finns inga anvisningar på skärmen, för ingenting är ju manuellt vad det verkar, allt är bortom min kontroll,
    för var? är 'återställ" knappen lokaliserad öh? den finns inte
    https://imgbox.com/w7fdk7wD (kolla boxen längst ner, att "Återställa standardinställningar" är ju knappast att återställa en säkerhetskopia eller hur?)

    Kommer inte få någon som helst hjälp av att besöka Coolpads hemsida det kan vi vara säkra på.
    Det här inte unikt för min telefon, det är unikt för 2 telefoner [​IMG] av olika märken i min ägo...att det inte finns någon återställningsknapp


    Är ni säkra på att ni har en återställningsknapp på er smartphome kopplat till google backup?
     
  9. drkrupp

    drkrupp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Logga in på Google Drive på webben, klicka på Lagring och sen Säkerhetskopior (uppe till höger) så ser du vilka enheter som kopierats till Drive.

    Efter att du återställt en enhet är den tom. Först när du loggat in med ditt konto kommer den fråga om du vill återställa från en säkerhetskopia kopplad till den enheten.
     
    Kloppstock gillar detta.
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    För att förtydliga:
    Endast första gången du startar telefonen - första gången efter du köpt den eller första gången efter fabriksåterställning - så kommer du få frågan om att återställa en backup.
    Frågan dyker upp under välkomstprocessen, i samband med att du loggar in på samma google-konto som du använt på din tidigare telefon eller som du använde på samma telefon innan du återställde den.
     
    Kloppstock och jnsson gillar detta.
  11. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Det är ju värdelöst, eftersom det kräver att jag köper en ny telefon eller som i mitt fall har en backup-telefon som dom kräver att jag ska ominstallera, då kommer dock telefonen få det kruxigt eftersom den kommer måsta återställa dels sin egen backup och min trasiga telefons vid ett enda tillfälle som inte får gå fel.

    (jag har två google-konton som jag inte vet vilken telefon som sparar till vilket konto, och jag har ett minne av att jag en gång med en förbrukad telefon valde 50/50 % fel google konto vid välkomstskärmen där dock inte mobil-datan låg! sparad

    Då valde detta tillkortakommande system helt sonika att ignorera & inte att ge mig en ny chans, eftersom systemet bara funkar som en brasklapp att 'om!!' data hittas så kommer det återställas, det är kasst att jag inte får manuell kontroll över mitt öde, detta innebär att man kan inte lita på googles backup system, utan jag måste skaffa ett sekundärt backupprogram)
     
    Last edited: 29 nov 2020
  12. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Tackar, hur skulle jag kunnat hitta "säkerhetskopior" utan din hjälp när den inte ligger inom-rakt-fram-fokusfält! :)

    Här ligger då en säkerhetskopia över min numera trasiga telefon, det står 16 apps?
    innebär det att app-data ocksp är sparad?, mer specifikt jag hade en massa anteckningar
    inuti en notepad-liknande app som inte var kopplat till google ala "keep" appen, och jag vill
    hemskt gärna extrahera mina anteckningar på nått väster om dom sparades i denna backup


    Se föregående inlägg :)
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja
     
  14. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Men dom tvingar mig indirekt att köpa en ny enhet för att få chans att återställa?
    Går det inte med third party backup softwares att snarare importera i telefonen dessa app-data? på nått vänster¨
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nja, du kan också nollställa din nuvarande ju o återställa då?
     
  16. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Min nuvarande enhets skärm har tappat synken & går inte att återställa förrän jag får bilden tillbaka...men då behöver jag å andra sidan inte återställa datan längre så fort jag får bild igen.

    Min backup-telefon dit jag nu har överflyttat Sim & SD-kort känns väl ytterst riskabelt att installera om (återställa) enbart i syfte att få tillgång till välkomstskärmen, och till denna Lenovo telefon ska jag lyckas välja dels Lenovo-backupens appar & data samt min trasiga Coolpad's appar & data som råkar vara sparade på samma google konto!.

    Är det så du har tänkt att jag skulle gå till väga? (dubbelkollar att jag förstått allt rätt)

    Går det inte med third party backup softwares att snarare importera i telefonen dessa app-data? på nått vänster
     
    Last edited: 29 nov 2020
  17. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Hörrö jag har visserligen både en invalido Sony Xperia Android version 6.0
    och en Lenovo (Android 5.1) som inte går att uppdatera till avsändartelefonen Coolpad (Android 7.1.1 Nougat)
    imgbox - fast, simple image host

    Citat:
    Viktigt! Det går inte att återställa en säkerhetskopia från en senare Android-version till en telefon som kör en tidigare Android-version. Läs mer om hur du tar reda på vilken Android-version du har och uppdaterar den.

    Inte ens enskilda appar som inte ändras vid systemuppdateringar går?.

    Skitsystemet vill för att för att jag ska kunna återställa backup tvinga mig att köpa ny telefon som har Android 7 minst
    och kräver dessutom att den mottagande enheten ska vara ren, hur kan man vara nöjd med detta?.

    Nu ska jag söka efter third party soft som går runt det här?
     
    Last edited: 30 nov 2020
  18. drkrupp

    drkrupp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Jag har fått för mig att data för en app som tidigare säkerhetskopierats, ska hämtas automatiskt nästa gång du installerar den appen. Men jag har aldrig provat eller fått det bekräftat.

    Iom att varje ny mobil måste ha samma eller nyare version av Android är det tämligen tveksamt hur mycket nytta en säkerhetskopia gör. Dessutom ligger den väl bara kvar i 30 dagar så om man inte hittar rätt lur innan dess raderas den.

    Såna här saker har gjort att jag sett till att bara använda appar som har egna molnlösningar - allt från foton (Dropbox kopierar dem till datorn), anteckningar (Keep, OneNote, Google Docs), Podcast Addict (backup till Drive), osv. Jag spelar inga spel men antar att de flesta numera synkar mot nån molntjänst, googles eller facebooks tex.
     
  19. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Den hämtade ingenting när det rörde sig om notepad free (eftersom den inte molnsparar )som jag tyvärr investerat i men varit för nonchalant för att göra säkerhetskopior på i tid...så jag kan inte ens emanuellt göra det
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.atomczak.notepat&hl=sv&gl=US

    Vad snålstört. Vilken tur då att det bara är bilden till skärmen som dött i mitt fall, men telefonen är fortsatt påslagen så den har inte börjat räkna dagarna.

    Eftersom allt annat failat hittills tvingar dom mig att ta till det slutgiltiga lösningen på backupproblemet.
    Att köpa en likadan skittelefon enbart för att jag ska backupa. Och jag kommer ålägga det straffet på mig.
     
    Last edited: 5 dec 2020
  20. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    När jag tänker närmre efter


    Citat:
    Viktigt! Det går inte att återställa en säkerhetskopia från en senare Android-version till en telefon som kör en tidigare Android-version. Läs mer om hur du tar reda på vilken Android-version du har och uppdaterar den.

    Det här måste väl innebära? att jag kan inte behöver köpa en "Coolpad E2 4G Smartphone 5.0 inch Android 7

    Utan jag kan köpa valfri telefon som har android 7?, tolkar jag det rätt?