Xiaomi Mi 10T Pro

Diskussion i 'Xiaomi Mi 10 / Mi 10 Pro' startad av Millwad, 26 nov 2020.

  1. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 769
    Mottagna gillanden:
    1 622
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro


    Ja Xiaomi mi 10t pro är en så bra allround lur att den kommer kunna hänga med ett bra tag. Min gissning är att den om 2år fortfarande kommer kännas helt ok trots mängden av nya lurar. Sedan är faktiskt Xiaomi rätt bra på att uppdatera sina lurar. Jag har som sagt bytt lurar en hel del men kommer hela tiden tillbaka till Xiaomi. Deras MIUI har verkligen utvecklats i rätt riktning.
     
    Millwad gillar detta.
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Minns när jag skaffade Mi 5S Plus. Det var verkligen en wow-känsla. Som jag minns det hade IPS-skärmen på den ett annat lyster än den på 10T Pro. Dock är det säkert mest nostalgi då skärmarna generellt har blivit rätt mycket bättre. Mate 10 Pro är också en riktig klassiker vara design fortfarande står sig bra.

    Det som talar för 10T Pro i längden är väl att den inte har några svagheter. Bra skärm, grym prestanda, enastående batteritid och riktigt bra kameror med bra stöd för gcam. Sedan är ju vibrationsmotorn också riktigt bra. Har redan vant mig vid vikten och det något hala skalet. Så hoppas som du på att detta blir en keeper.
     
    mullsjomannen gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Några fler som testat gcam med den config jag länkade till tidigare i tråden?
    Jag har nu kollat på bilderna på en 32 tums skärm och jäklar vad bra kvaliteten blir. Framför allt vitbalansen och detaljnivån tycker jag blir bättre med gcam. Ett plus är också att filstorleken är något mindre på bilderna tagna med gcam jämfört med stockkameran. Ibland tycker jag dock stockkameran har ett bättre dynamiskt omfång. T.ex. tenderar tända lampor att bli överexponerade med gcam. Jag jämför då det extra starka HDR+ läget i gcam med HDR-läget i stockkameran. En nackdel med att köra det extra starka HDR+ är dock shutterlag. Om det är dunkel belysning kan det ta någon/några sekunder att knäppa bilden.
     
  4. Yuso

    Yuso Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Tjena,

    Får hem min Mi 10T Pro imorgon. Har sett i videos att det kan dyka upp reklam i operativsystemet. Finns det något sätt att gå runt detta och bli av med dessa?

    //C
     
  5. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 769
    Mottagna gillanden:
    1 622
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Har inte hänt en enda gång för mig.
     
  6. Page03

    Page03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13
    Telefon 2:
    Iphone 13 mini
    Platta:
    iPad Pro 12.9, iPad gen 9
    Övrigt:
    ATV, Chromecast, Android TV
    @Yuso@Yuso Det ska visst finnas i MiUis systemappar. Dvs Xiaomis egna appar. Det finns en uppsjö av instruktioner om hur man stänger av dom på webben, tex denna.
    Jag har följt nån instruktion nånstans och aldrig sett någon reklam öht. Fast jag använder inte många av Xiaomis appar heller iofs.
     
  7. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 833
    Mottagna gillanden:
    1 921
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Ja, precis!
    Det är just det att den är så all-round utan riktiga svagheter som gör att den är en "keeper" för egen del. Har inte kikat på gcam än, ska dock göras men jag måste säga att jag tycker att det blir finfina resultat med "stock cam". Sist jag använde gcam var på min gamla Redmi Note 7, minns att gcam gjorde underverk under mörka förhållanden.

    Använde förresten luren hela dagen igår till musik genom trådlösa hörlurar, massa surfande och lite jobbgrejer och avslutade med en timme Netflix och hade 30 procent kvar när jag skulle lägga mig. Riktigt stabil batteritid!
     
  8. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 833
    Mottagna gillanden:
    1 921
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Tycker samma som du.
    MIUI känns riktigt fräscht, gillar bl.a nya status-notifikationsidan och kontrollcenter skarpt. Tycker verkligen Xiaomi har lyckats göra MIUI användarvänligt.
     
  9. r12500

    r12500 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2013
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    Finns inte i global rom! Har inte en enda reklam.
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 844
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Fanns i globala rom:en när jag körde med MIUI med min Redmi Note 5 iallafall
     
    Droid113 gillar detta.
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Enda nackdelen med MIUI 12 är att jag tyckte 11 kändes snabbare. Det beror nog mest på att animationerna är annorlunda i tolvan. Dock måste jag säga att den verkar rätt bra optimerad på 10T Pro så egentligen inte mycket att klaga på. Alla andra xioamilurar jag kört tolvan på har haft lagg eller fördröjningar då och då.
     
  12. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 769
    Mottagna gillanden:
    1 622
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Dom har petat in det i billigare modeller endast.
     
    Droid113 gillar detta.
  13. Rickepip

    Rickepip Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2011
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Hur är det med samtalsinspelning är det root som gäller eller finns den kvar i inställningarna? Hittar inget nämligen.
     
    thehero gillar detta.
  14. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Finns reklam i Mi 10T pro också
    När man installerat en app kommer de upp förslag ..Men de gick att stänga av med en inställning ..Annars har jag aldrig sett reklam
     
  15. r12500

    r12500 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2013
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    Jag tror att det beror på att det säljs via operatörerna. Och inte importerad av kina som vi brukade köpa. Har iaf ingen reklam i min. Finns bland inställningarna att man stänger ner reklam och förslag.
     
  16. mafe1223

    mafe1223 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2020
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung s23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung s23 ultra
    Så, en vecka ifrån Mi Note 10 och detta är vad jag har att säga om Mi 10T Pro:

    Skärmen: LCD som är nästan lika bra som AMOLED. Visst, svart är inte lika svart men ändå väldigt nära. Tänker tillbaka då jag hade Honor 9, den hade en IPS med ppi över 400 dock så var den skärmen inte lika bra. Så högre ppi betyder absolut inte bättre :)
    Inget edge vilket jag är väldigt glad över! Lyckades alltid skriva saker och ting fel just pga det, så back to normal now. Trodde inte att jag behövde mer än 60 Hz men nej, kör dagligen på 90Hz och det flyter på riktigt bra.

    Prestanda: En mycket snabbare telefon än Mi Note 10. Stort plus är att kameran sparar bilderna mycket mycket snabbare! Använder annars samma appar och spel och dessa flyter på mycket bättre.

    Högtalare: Verkligen så mycket bättre! Spelar än aning högre och allmänt bra.

    Kamera: Precis som på Mi Note 10 så är den riktigt bra! Kan tycka att macro är lite onödig, hade nog varit bättre med en x2 men det är som det är.

    Fingeravtryckläsare: denna gillas starkt! Funkar snabbt och känner igen fingret utan några som helst problem. Man slipper lysa upp hela rummet nu när man låser upp mobilen i mörkret :)

    Batteri: är väldigt imponerad här faktiskt! som högst 2% som går till standby under natten (mot4-6% på Mi Note 10 som var dessutom optimerad på alla möjliga sätt). Telefonen klarar sig i 2 hela arbetsdagar med ca 30% kvar på kvällen. Måste verkligen påpeka att Mi Note 10 höll aldrig så bra. Standbydrain på den var något hemskt, speciellt under dagen :/

    Övrigt: Haptic feedback är verkligen så bra, nu känner man att telefonen vibrerar. GPS och 4g fungerar betydligt bättre. Notifikations Led kunde kanske varit lite större men gillas ändå.

    Slutsats: Jag är väldigt nöjd och ångrar inte bytet! Visst, den är större, ej MicroSD och saknar 3,5mm uttag men det funkar ändå. Kameran kan kännas lite som en nedgradering men i verklighet är det inte så. 8gb ram och 256 rom räcker länge (i alla fall för mig). Mi Note 10 är en lite konstig mobil: toppen kamera och skärm men resten si sådär. Känner att jag behöver absolut inte mecka med Mi 10T Pro: låsa upp bootloader, optimera för bättre standby osv.. Allting funkar bra från starten i denna, tog endast ner PocoLauncher. Är väldigt glad för att jag nappade på Comviqs erbjudande och ännu mer glad för alla de som hann med Tele2 erbjudandet!
     
    Millwad, skythread och flipp gillar detta.
  17. Yuso

    Yuso Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Har fått hem telefonen och lekt med den i en dryg timme nu. Och wow.
    Helnöjd än så länge! Håller med om varje ord i din recension.

    //C
     
    flipp, skythread och mafe1223 gillar detta.
  18. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 833
    Mottagna gillanden:
    1 921
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Vänta tills du har haft en heldag utan att ladda luren och lägger luren på laddning innan du lägger dig och inser då att du har 40 procent av batteriet kvar. Haha, det hände mig och det var löjligt nog väldigt tillfredsställande.
     
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har knäppt lite fler bilder med gcam ikväll och säger bara WOW. Bästa kameran jag någonsin haft på en smartphone.
     
    mullsjomannen och Millwad gillar detta.
  20. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Undrar över detta jag med