Fått nåt reklamspam som inte går att få bort

Diskussion i 'Allmänt' startad av Föredetting, 9 dec 2020.

  1. Föredetting

    Föredetting Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    36
    Sony XZ1 Compact. För någon dag sedan började det med jämna mellanrum poppa upp diverse reklammeddelanden som täcker hela skärmen, som på bilden nedan. Det händer precis när som helst, när jag pratat i telefon, när jag öppnar en webbsida eller ett mail. Det är bara stänga eller dra den åt sidan, men jag kan inte få bort skiten. AVG Cleaner hittar inget. Måste jag blåsa om telefonen eller finns det nåt bra verktyg? Screenshot_20201204-112510.png
     
    Last edited: 9 dec 2020
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Ganska troligt att det har att göra med någon app du installlerat nyligen.
    Gå tillbaka och kolla över vilka appar du installerat de senaste dagarna.
     
    jnsson, EricG och bernard gillar detta.
  3. Föredetting

    Föredetting Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    36
    Jo man kunde tro det, det syns bla en Wish-logga mitt i bilden, men jag har inte Wish. Jag hämtade Autodoc för några dagar sedan, minns inte om det var precis i samma veva som detta dök upp, men jag avinstallerade den lika fort igen, och popupen blev jag inte av med
     
  4. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    autodoc app är välkänd för att sprida skit, titta om du har någon app som tillåter overlay. deleta den appen och allt annat som kommer från det öretaget
     
    stalintomten, EricG och bernard gillar detta.
  5. Föredetting

    Föredetting Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    36
    OK, tack! Som sagt tog jag bort Autodoc men det kanske finns något kvar som spökar. Dum fråga, hur kollar jag om en app tillåter overlay?
    Edit; kom på hur man gjorde, stängde av overlay på det mesta, plus avinstallation av allt som inte är nödvändigt. Vi får se hur det går. Annars blir det något nytt, gamla Bettan har varit väldigt skakig sista tiden även om hon blev något bättre efter återställning en för ett par månader sedan.
     
    Last edited: 9 dec 2020
  6. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Om du har kvar något som spökar skulle jag rekommendera att försöka hitta orsaken ändå. Har man skräp i telefonen är det bra att ta bort det istället för att dölja det :)
     
    katho gillar detta.
  7. Föredetting

    Föredetting Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    36
    Ja, problemet är att jag inte är tillräckligt kunnig för att veta hur jag ska få bort det, om det inte finns nåt fiffigt och framför allt pålitligt verktyg som sniffar sig igenom telefonen. Var ska man söka manuellt, och vad ska man leta efter? Tips på verktyg?

    Annars har telefonen gått som en raket hela eftermiddan sedan jag avinstallerade allt jag kunde, peppar, peppar.
     
  8. Frisell

    Frisell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    596
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Får du notifikationer i "rullgardinen"? Isf långtryck och ta upp info om appen.
     
  9. Föredetting

    Föredetting Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    36
    Nix, nu funkar allt normalt, ingen popup, ingen seghet, inga hängningar eller krascher. Medan fenomenet pågick täcktes hela skärmen med popup-annonsen, som på bilden i första inlägget. Då fick jag fösa den åt sidan eller stänga på krysset. Hade inga meddelanden eller notifikationer i rullgardinen.
     
    Frisell gillar detta.
  10. Frisell

    Frisell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    596
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    ok, kaske går att få ut info genom att använda "senast använda appar"-knappen om det kommer tillbaka eller om du vill felsöka. Lycka till! :)
     
    Föredetting gillar detta.
  11. Föredetting

    Föredetting Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    36
    Tackar för tipsen
     
  12. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Autodoc ska för övrigt undvikas. Ett äkta blufföretag som inte skickar det de sålt. Undvik!!
     
  13. Föredetting

    Föredetting Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    36
    Jag har skickat efter mycket oljor, filter och reservdelar genom åren, bildelaonline24, bildelar24, däckonline, oljaonline och allt vad de heter. Hemsidorna ser nästan likadana ut, priserna likaså. Jag har aldrig haft några problem när jag beställt. Just Autodoc har jag däremot aldrig beställt ifrån. Vet inte om det är nån slags portal för leverantörer ala CDON, eller om Autodoc är en leverantör och nån av de andra sidorna är portalen?? Grejor till bra priser har jag som sagt var alltid fått.

    Edit: min pågående beställning från https://m.bildelaronline24.se/ verkar levereras från Autodoc! Leveransbeskedet är på polska... Men jag tolkar det som att delarna är på g
     
    Last edited: 15 dec 2020
  14. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Vad Autodoc systematiskt gör är att de byter ut den delen du köpt till deras egna billiga märke. När man sedan klagar så får man välja på att skicka tillbaka varan, eller behålla den. Jag beställde en Behr kylare och fick deras egna skitmärke - det var en ordentlig cirkus innan jag gav upp. Det enda jag ville var att få exakt den kylare jag beställt och betalat - men det kunde de inte leverera. Har fler i vänskapskretsen som råkat ut för liknande - och de som haft goda erfarenheter. Men det är så uppenbart systematiskt med utbytesdelarna. Därav att jag aldrig mer handlar där - och inte rekommenderar någon att göra det som frågar mig. :)
     
    F-Forward gillar detta.