Fråga: Du som konverterat från Android till iPhone, vad saknar du och vad saknar du inte?

Diskussion i 'iPhone Allmänt' startad av tndb, 11 dec 2020.

  1. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Blev lite nyfiken på hur ni andra upplever skiftet från Android till iPhone och tänkte vi kunde ha ett litet utbyte om våra erfarenheter. Eftersom vi alla har haft olika telefoner tidigare, erfarenheter, intressen osv osv så varierar resultaten såklart men kan vara kul ändå tänker jag :)
    OBS. inga diskussioner ang möjligheterna med custom roms, enbart vanilla från respektive tillverkare!


    Antal Androider: 20+ (Samsung, Sony, Lenovo, Xiaomi, HTC, Huawei, Google)
    Antal iPhones: 3st (iPhone 3G, iPhone SE 2020, iPhone 12 mini)
    Även provat 2st Windows lurar (tror de hette Nokia 930 samt 640 el 650)

    Nuvarande lur: iPhone 12 mini


    Upplevda fördelar med iOS:
    • Att jag kan svara på samtal och sms/mms från datorn (mac)

    • Hantering och säkerhetskopiering av telefonen samt kan skicka bilder/filmklipp trådlöst från datorn via Airdrop (mac)

    • Mjukt och responsivt gränssnitt

    • Första gången jag upplever att gester fungerar bra (appväxling samt hem t.ex)

    • Bra batteritid trots det inte är lika stort batteri som många Android lurar

    • Apple's sena implementering av Widgets var väldigt välkommet och föredrar faktiskt deras variant då du kan lägga
      flera widgetar ovanpå varandra och sedan swipa på widgeten för att byta mellan dessa. Användbart med widgetar som du inte använder hela tiden som batteri och träningswidget t.ex

    • Kanonbra kamera som i princip bara är att tuta och köra för att få en duglig bild/film utan större ansträngningar.

    • iOS och säkerhets uppdateringar i 5+ år (iPhone 5s som är ca 7år gammal, fick sin senaste säkerhetsuppdatering den 5e november iPhone 5S - Wikipedia)

    • Slidern nära volymreglagen för att tysta telefonen (som även OnePlus har) är fortfarande en trevlig och användbar funktion när du behöver tysta luren snabbt i fickan utan att behöva låsa upp telefonen

    • Faceid var jag skeptiskt till men inte nu längre. Fungerar över förväntan, toksnabb och går inte att jämföra med Android's motsvarigheter tack vare tekniken bakom (iPhone använder IR medans majoriteten av Androider använder kameran vilket inte funkar så bra i mörka tillfällen). Att faceid funkar kanon till bankid är en trevlig bonus!

    • Överlag mer fokus på integritet, visar tex när kamera och mikrofon används genom en liten grön och orange cirkel i det övre fältet (iOS14)

    • Inbyggd app för krypterade meddelanden via iMessage (enbart till andra iPhones)

    • Välfungerande ekosystem, att koppla ihop Airpods är busenkelt (inte för att det är svårt att sätta headset i parningsläge och sedan lägga till enheten i blåtandsinställningar men varför göra det omständigt när det går att minska på antalet knapptryckningar/gester)

    • Ingen brist på tillbehör och skydd/skal



    Nackdelar samt vad jag saknar från Android:
    • Dialern kunde varit bättre, inte för att jag gillar Androids (AOSP) standard dialer heller då jag vill ha T9 sök bland kontakter som typ denna (sista bilden "Smart search" https://play.google.com/store/apps/details?id=com.hb.dialer.free) men lärde mig i efterhand att man helt enkelt kan swipa i mitten och nedåt på hemskärmen för att få upp sök där jag snabbt kan hitta mina kontakter

    • Fast sifferrad på tangentbord, detta borde vara något som man kan aktivera likväl som möjligheten att hålla in fingret på någon tangent för att välja något tecken som man kan med Googles tangentbord men detta är inte möjligt ännu med det inbyggda tangentbordet (om jag inte missat något). Edit: Swiftkey bl.a har detta men dock med datainsamling men ett alternativ är annars Typefinity som jag numera kör. Lite små siffertangenter men diggar upplägget för övrigt.
    • Klickbar månads-widget var något jag använde tidigare (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.candl.chronos) vilket kanske kommer inom kort men är ingen big deal jämfört med det tangentbordet som kunde varit lite bättre

    • Förmodligen mer men får fylla på när/om jag kommer på det (fortfarande nyfrälst :D)
    Tillägg
    • Att vi fortfarande inte har USB-C kabel i luren medans både dator och iPad haft detta under ett par år nu men lightning kontakten är iaf bättre än micro-usb eftersom den är vändbar som USB-C samt enkel att sätta i. Finns även trådlös laddning så inget större bekymmer i det stora hela

    • Inte så anpassningsbar som Android men kan vara både fördel/nackdel

    • Siri är inte lika bra som Google Assistant av naturliga skäl men kan ändå göra vissa saker bättre än Google Assistant som att lägga in kalender händelse tex (jag upplevde det mycket smidigare och bättre från en Apple lur iaf jämfört med Pixel) samt köra intercom mellan telefon och Apple's röstassistent

    • Ingen möjlighet med sideload av appar (omständigt iaf). Känner inte samma behov av det idag som förr men kan vara olika för alla beroende på behov.

    • Alarmklocks appen är bättre än innan men fortfarande onödiga klick jämfört med Androids dito. Jag kan inte bara klicka på ett klockslag för att ändra utan måste trycka på texten "Ändra" i det övre fältet för att sedan trycka på respektive alarm. Lite onödigt men kan ju hoppas de ändrar det lite längre fram
     
    Last edited: 13 dec 2020
    RuffyMan gillar detta.
  2. Droid96

    Droid96 Guest

    Du kan ju lägga in Googles tangentbord (Gboard) på din iPhone.
     
    (SiC) gillar detta.
  3. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Saknar TouchID väldigt mycket.
     
  4. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Saker jag gillar med iOS

    Man slipper bloatware!

    Gillar du 500 olika appar som gör samma sak och som inte går att avinstallera? Då är iOS inte för dig.

    Man får uppdateringar direkt

    Kommentar överflödig

    iMessage!

    Oslagbart för mig med familj i USA. Jag skakar på huvudet varje gång Google lägger ner en meddelande-app, kopiera iMessage rakt av bara och tryck ut till alla? Man up!

    Apple snokar mindre än Google

    Skönt att veta

    Saker jag inte gillar med iOS

    Menyn med inställningar är hemskt rörig

    Och dessutom verkar inställningar ligga både i apparna och inne i appen inställningar. Märkligt.

    Svindyrt med extra lagring

    Lägg till en kortplats tack

    Varför kan jag inte ladda ner hur stora appar som helst via mobilnätet?
     
    RuffyMan och tndb gillar detta.
  5. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    enda jag saknar från android är youtube vanced
     
    Nikolodien, qsecofr och sektledaren gillar detta.
  6. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Saknar inte att behöva vänta på uppdateringar av nya Androidversioner och säkerhetsuppdateringar så frustrerande, med Apple får alla direkt och samtidigt.

    Tidigare var det mera att välja på på Android-sidan var gäller variation på telefoner, nu är de alltmer lika vad gäller design och storleken på telefoner, istället är det Apple som nu erbjuder mest variation i sitt modellprogram.

    Saknar inte välva skärmar, en designmässig gimmick som inte tillför något men alltfler tar efter.
     
    tndb gillar detta.
  7. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Japp, har undersökt det också men ingen separat sifferrad (mer än att hålla in fingret på översta raden) här heller så antar att begränsningen ligger hos iOS
     
  8. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Nu blev jag nyfiken.. Varför gillar du inte Faceid?
     
  9. 4x4

    4x4 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2013
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nu har jag inte kört Android på typ 5-6 år men en del saker skulle kunna vara smidigare i iOS:
    - Kunna svara eller avvisa samtal med rösten.
    - Avsluta samtal när ingen svarar utan att behöva plocka upp luren eller knacka på AirPods.
    - Skicka sms eller ringa ett samtal på en förutbestämd tid till ex.
    För att inte tala om att kunna flytta runt appar där man vill ha dom, suger hårt ibland.

    Bara ett par saker som stör..
     
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag har alltid kört iPhone som daily driver och det är också den plattform jag använder mest. Vanligtvis har jag också en Androidtelefon men just nu finns det inget intressant på marknaden så jag kör solo 12 Pro Max.

    Därmed inte sagt att det inte finns funktioner jag saknar från Android:
    • Always On Display
    • Större zoomområde i kameran
    • Möjligheten att köra GCam och själv trimma alla kamerans parametrar (även om det behovet släckts av att 12 Pro Max har så bra kamera som den är)
    • Anpassningsmöjligheter (byta launcher, ikonpaket med mera)
    • Snabbare refresh rate än 60hz på skärmen
    Det jag främst uppskattar med iPhone är:
    • Väldigt bra på det mesta. Även om den inte är bäst på allt så är det svårt att hitta något som känns mer komplett och kompromisslöst som helhet
    • Byggkvaliteten/designen saknar helt konkurrens
    • Face ID är det smidigaste sättet att låsa upp en telefon samt autentisera inuti appar, svårt att vara utan när man vant sig
    • Synergieffekten när man har mer än en Apple-produkt (ekosystemet)
    • Apple Watch
    • Kameran och möjligheten att spara HDR-information i filerna (som ännu inte finns på Android)
    • Säkerheten och integritetsskyddet
    • Apparna känns modernare, mer väldesignade och fungerar bättre överlag på iOS
    • Backupen i iCloud som även tar kopia på app-data
    • Ljudkvaliteten
    • Skärmens korrekta kalibrering
    • Prestandan i A14, särskilt vid tyngre spel och liknande
    • Vardagsprestandan med lägsta lagget jag känt i en pekskärmsenhet
    • Apple är ohotat bäst på att rendera text/typsnitt
    Känner jag mig själv rätt så kommer jag snart ha en Android igen. Vi får se vad som släpps framöver.
     
    tndb gillar detta.
  11. sektledaren

    sektledaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    391
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Jag gick precis över till Iphone igen, hade en 4S sist.

    Tycker nog att det var mindre skillnad än jag trodde, i och för sig tror jag att det ligger hos mig. Min tid att fixa och trixa med mobiler är över känns det som :)

    Det som jag blev mest förvånad över var att min Amazfit klocka fungerar bättre med min Iphone 12 Pro Max än med min Xiaomi Mi note 10, den såg jag inte komma :D
     
  12. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    iPhone 12 pro max :)

    E0914B4B-072E-4589-9A69-791EC53688A0.png
     
    tndb och RuffyMan gillar detta.
  13. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Håller med på de flesta punkterna. Apple Watch är jag inte lika sugen på pga den låga batteritiden. Hoppas de kan släppa en med e-ink skärm (inte troligt) eller få upp batteritiden till en vecka iaf på något annat vis.

    Samma här, vill bara ha nått som funkar :)
    Lagom oväntat ang Amazfit klockan :P
     
  14. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Eftersom det inte funkar för mig, aldrig gjort.
    Det funkar för min tvillingbror vilket stör mig ännu mer :P
     
  15. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 571
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Samma här.
     
    Finskpinne gillar detta.
  16. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Åååh ja då förstår jag, lagom störigt men inget som lösts sig i nyare iOS versioner?

    Stort tack för den! Diggar inte MS men det gick tydligen att neka Swiftkey tillgång till tidigare och kommande inskriven text. En mindre irritation på listan, trodde först du photoshoppat bilden :D
     
    Finskpinne gillar detta.
  17. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    D så lugnt så :)

    Jag har för övrigt absolut noll Photoshop skills haha :P
     
    tndb gillar detta.
  18. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    jävla mög med all reklam.. gör så att jag använder typ aldrig youtube längre..
    har en Huawei mate 10 pro som media lur till lilleman här hemma men när man väl vant sig vid skärm och ljud från 12 pro max så är den inge kul att titta på Youtube på :P
     
  19. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Har kört endast IOS ett par år nu och är supernöjd men jag håller med om dialern, den saknar jag från Android. Att kunna placera apparna var som helst saknar jag också lite grann. Älskar verkligen flytet i allt och att scrollningen är så mju. Har helt klart fastnat i IOS och har inte alls behovet av att byta telefon som man gjorde förr.

    Kan ju även tillägga att jag numer föredrar layouten och att man faktiskt inte kan ändra så mycket med olika luncher osv, fick aldrig nog på Android utan höll på att ändra hela tiden vilket är skönt att slippa faktiskt
     
    kissidor och tndb gillar detta.
  20. Droid96

    Droid96 Guest

    Youtube Premium <3

    I och med att man får Youtube Music på köpet är det prisvärt tycker jag.
     
    Xygen, nDre och tndb gillar detta.