Diskussion: Ticwatch 3 Pro - Snapdragon Wear 4100!

Diskussion i 'Övriga tillverkare' startad av bernard, 29 aug 2020.

  1. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Den är inte operatör låst, det är bara simpelt att det är e-sim alla operatörer måste ge stöd för varje enskild produkt, sedan är frågan om den har stöd för de Hz som de svenska operatörerna har via sina master och det är mycket som spelar in.
     
  2. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Klippt från Android Police

    LTE variant now available in Europe

    The GPS-only version of the TicWatch Pro 3 launched in September and Corbin was rather impressed with its performance and battery life — rare praise indeed for a Wear OS smartwatch. A cellular/LTE model had been rumored, and now it's official. It will be available only in the UK, Germany, and Spain to begin with, where it will be exclusive to Vodafone's OneNumber plan. With this, you can use the same number and data allowance as your phone, so you can leave the house without it and still take calls or listen to music from your wrist.

    Aside from LTE connectivity via eSIM, the specs and design of the watch are the same as the GPS version outlined above. The TicWatch Pro 3 with LTE is available now for £329.99 or €359.99. You can pick one up from Vodafone UK, ES, or DE, or from Mobvoi directly.
     
  3. jimisola

    jimisola Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Frekvensbanden är sedan gammalt men jag kände inte till att operatören måste godkänna varje enskild produkt. Undrar vem som kommer på en sådan sak. Trodde faktiskt att man kommit bort från tiden när produkten var kompatibel med nätet eller ej. Lär snart krylla av IoT som de ska sitta och godkänna manuellt.
     
  4. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Lär väl bli smidigare med tiden förhoppningsvis, delvis väl utifrån hur väl e-sim blir utbyggd hos operatörerna.

    Mobvoi svara så här.
     
    Last edited: 2 dec 2020
  5. yxza

    yxza Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Helt plötsligt så vibrerar inte klockan när jag får meddelande längre. Jag har återställt klockan tre gånger utan framgång. Någon som har någon ide vad det kan bero på.
     
    bernard gillar detta.
  6. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Kolla inställningarna då? Öppna Wear OS appen på telefonen sedan Aviseringar kolla där.

    Sedan på klockor borde du hitta det under

    Inställningar -> Appar och aviseringar -> Vibrationsmönster
     
    yxza och bernard gillar detta.
  7. yxza

    yxza Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Allt i fyllt.. Det verkar vara meddelande appen på klockan som spökar, då det funkar om jag kör med informer.
     
  8. Worexon

    Worexon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2017
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Min balla ur oxå..får inga aviseringar. Provat återställa men fungerar ändå inte. Kom det inte nyss en uppdatering till wear os till telefonen?
     
  9. krimlann

    krimlann Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Kan någon förklara varför inte e-sim i Tickwatch 3 pro skulle funka i Sverige men tex Telia eller Telenor om man fick chansen? Kan de ha spärrat den till enbart en operatör?
     
  10. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Funkar med största sannolikhet men Vodaphone DE/UK öppnade plånboken och har ensamrätt just nu.

    Hade jag köpt en Ticwatch 3 Pro idag hade jag köpt den genom någon som säljer Vodaphones Ticwatch i Tyskland via MailboxDE
     
  11. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Så här svarade Mobvoi
    Det där beror helt och hållet på LTE banden som finns på E-Sim chipet, och ibland så har chipsen stöd för alla marknaden men mjukvaran har inte stöd för det svenska nätdelen, därmed avsaknas stöd för Sverige men om chipset har stöd för samtliga marknader så kan det fixas stöd med svensk stöd med en update bara i framtiden. Krävs en del samarbete med svenska operatörer tillsammans med tillverkaren också, är en del jobb med e-sim jämfört mot vanliga simkort som har all data som krävs direkt på kortet när tillverkaren skickar det, men den datan finns i Chipset och då behöver telefonoperatörerna lägga till stödet också i sin tur.

    Det är bara Komplett i Sverige i svenska butiker som säljer dessa så lär dröja jämfört mot om det var skit många som sålde det speciellt om klockan hade sålds av Telia, Halebop och likande i sina butiker så hade fokusen till fixa stöd för den varit större också.
     
  12. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Med tanke på att Mobvoi har ett kommersiellt avtal med Vodafone är deras svar helt rätt.
    Alla mobilband är desamma i EU med normala operatörer och det bestämdes långt innan Brexit var ett uttryck
     
  13. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Nu är det ju så att e-sim är bara ett kretskort som ska innehålla data som innehåller i vanliga simkort för kunna ansluta till nätet hos operatören, den datan finns i vanliga simkort, den datan finns dock inte i e-sim kretskorten, du får ju ett ID via e-sim hos din operatör som ska läggas in i e-simet på enheten för kunna ansluta till operatören, och har inte operatören stöd för enheten så kommer det inte gå ansluta.

    Varje enskild enheten måste godkännas och accepteras av varje enskild operatör via e-sim vilket inte behövs med vanliga sim enheter, när det är godkända ska stödet sedan införas i mjukvaran för kunna hantera anslutningen till operatören i efterhand.

    Allt detta är ju för få esim profilen uppsatt.

    När det kommer till band frekvenserna så har inte alla operatörert samma stöd för banden.

    Ta typ 700Mhz bandet mer känt som 28A har varken Net 1, eller Tre stöd för men Telenor Tele2 och Telia har det.

    Net 1 har stöd för 450Mhz som varken Tre, Telenor, Tele2, eller Telia har stöd för.
    Så vilka operatörer som har för band varierar beroende på hur väl det har varit villiga på att buda på det hos PTS.
     
    Last edited: 12 dec 2020
  14. jimisola

    jimisola Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag har likadant med min. I Wear OS-appen står det "There was a problem syncing notifications to your watch. Please restart your watch to resume syncing.". Upplevde samma problem med att notifications sluta fungera då och då med min Mi Band 4. Trodde det var relaterat till min telefon Mi 9 - vilket det fortfarande kan vara. Lösningen då var att gå in under Passwords & Security / Privacy/Special app access/Notifications access och slå av och därefter på Mi Band-appen. Har provat motsvarande med Wear OS och Mobvoi-appen och det har eventuellt fungerat en gång utan omstart (lite osäker).

    Vad har ni andra för mobiltelefoner? Vore bra om man kan försöka ringa in felet om det är så att vi har samma problem.

    /J

    wear os.jpg
     
  15. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Lite av en skröna för att göra e-sim speciellt och exklusivt. Svenska operatörer hade ingenting med definitionen av e-sim att göra när den gjordes för flera år sedan. Om deras e-simlösnibgar inte finns eller fungerar är det för att de inte är intresserade.
    Tror du att Vodafone hjälpte Mobvoi när deras nya klocka designades för två år sedan? Nej de har hoppat på under 2020 genom att de sett en nydanande produkt de vill vara först med. Net1 kommer aldrig att ha en spännande nydanande pryl i deras nät och de visste de när de köpte frekvenserna billigt.

    Om Vodafone i Tyskland presenterar Ticwatch 3 kan du vara lugn att den fungerar här bara din operatör ger dig ett eSim

    När Qualcomm designade chipper för flera är sedan gjorde de det mot en standard för mest marknader. Sedan får operatörer i Sverige anpassa sig. Kör de udda frekvenser blir det inga roliga prylar och deras nät blir udda fåglar.
     
  16. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Telia är med i organisationen som tog fram E-sim, den enda svenska operatören däremot finns det ingen global standard på E-Sim Profiler, men med åren så lär det väl utvecklas också genom fler samarbeten.

    Det skulle dock boosta farten om EU gjorde lagkrav på E-Sim stöd för men anledning av minska plast i världen, det skulle göra att alla operatörer i EU skulle då bli tvingad och ha stöd för e-sim för slippa plast simkorten tillverkning så fort folk byter nummer, skaffar nummer, eller byter operatör så skulle den plasten insparas från tillverkningen, och E-Sim skulle utvecklas snabbare inom EU då, men det är nog för tidigt för EU införa dessa då antalet enheter med e-sim stöd är minimala jämfört mot vanliga sim enheter.
     
  17. Worexon

    Worexon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2017
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har Oneplus 8.
     
  18. yxza

    yxza Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Det här fungerade för mig.

    Rebooted to Bootloader (holding lower Button/Pin while rebooting), in Bootloader Mode i selected "Recovery Mode" where it only showed "no Command" because it wasnt a cable connected. I rebooted again to Bootloader from that state and selected "Shipping Mode". This just shut the watch down (?). Then i turned the watch on again and the Backsensors are working again.
     
    bernard gillar detta.
  19. krimlann

    krimlann Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag är övertygad om att det är en önskan att minska rörligheten bland kunderna så viljan att göra e-sim tillgänglig finns liksom inte.
     
  20. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Minska rörlighet är något varje operatör önskar ju, därför vore det så perfekt om EU gjorde en lag som gjorde det lättare som förbjöd operatörerna minska rörlighet, då det ska vara fri rörlighet inom EU på varor och tjänster, så göra det lättare samtidigt som minska plast användning inom EU vore bara ett vin vin förutom för operatörerna, det skulle också bli mer rörlig marknad.

    Jag ser det inte som något dåligt.