Fråga: Du som konverterat från Android till iPhone, vad saknar du och vad saknar du inte?

Diskussion i 'iPhone Allmänt' startad av tndb, 11 dec 2020.

  1. setras

    setras Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    77
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Mini
    ROM:
    Original
    Info:
    Svart 128gb.
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Original
    Info:
    Svart 128gb.
    Platta:
    iPad 10.2, 7th gen.
    Nöjd med att slippa bloatware och att ekosystemet funkar helt smärtfritt i iOS.

    Nu när man kan samköra med Drive, Google Photos och Gmail som appar så kan jag inte säga att jag saknar någonting annat än möjligheten att placera appar/mappar vart jag vill på startskärmen.
     
    Ollie79 och tndb gillar detta.
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det är inte mycket jag saknar. Skulle vara hårdvaran möjligen. Man ska gilla hur iPhone 12 serien ser ut. På Android kan man få enheter med 21:9 display, mobiler med notch, kamera-ö eller ingen notch alls, vikbart också.

    Så lättare få något som passar ens smak. På Apple sidan så får man ta vad som erbjuds.
    Mjukvarumässigt så anpassar man sig efter vad man använder.

    Varför det blev iPhone denna gång var för att de har sin iPhone 12 Mini. En nisch som Android tillverkare har förbisett. Små mobiler med bra prestanda.
     
    RuffyMan, tndb och Android007 gillar detta.
  3. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 571
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Finns det något sätt att slippa ladda om var sjunde dag?
     
  4. Itson

    Itson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    334
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Har nyligen skaffat en iPhone för första gången och har la en blandad erfarenhet med ios än så länge. Det jag saknar mest är ett riktigt filsystem, hur notifikationer hanteras(kommer innan från Android 11), lättheten att "sideloada" appar så som Newpipe/vanced mm. Har kört splitscreen i flera år och saknar den möjligheten på ios. Inställningar är även det betydligt mer rörigt. Safari fungerar bra med adblock men synd att inte kunna köra med valfri webbläsare utan att den är totalt gimpad.

    Altstore med t.ex. Cercube verkar intressant men behöver nog försöka få igång en virtuell maskin med MacOs för att kunan få in det på telefonen via en dator som kör linux..
     
  5. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Några saker som är grymt bättre på Pixel/Stock Android än iOS (i min bok):
    Google Assistant, precis alla dagar i veckan.
    Notifikationerna
    Dialern
    Google's ekosystem är inte inlåst
    Möjlighet att anpassa hemskärmar och utseende.
    LDAC låter grymt bra!
    Settings menyerna är mycket mer logiska / logiskt uppdelade.

    Har kört Nexus och Pixels sen Nexus One.. hårdvaran har ibland sviktat på olika sätt... men generellt har jag varit mycket nöjd.. Just nu kör jag dock iPhone 12 pro som daily.. men det kan ändra sig:)
     
    Ekman, N6290, Puttesson och 1 annan gillar detta.
  6. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Problemet med Youtube Premium är inte priset utan det att Youtube ökar mängden reklam samtidigt som de släpper YouTube Premium....
    Jag betalar för skiten just för att slippa reklamen.
     
    Finskpinne gillar detta.
  7. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    du gör exakt det dom vill :P
     
    Honda gillar detta.
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Google har börjat bli mer "affärsmässiga" på senare tid och verkar mer intresserade av direkta intäkter för sina produkter nu. Känns som att de vill tjäna pengar på andra saker än rena annonsintäkter. Se bara på förändringarna som annonserades nyligen gällande lagringen i Google Photos, ändringen gällande lagring av Google-dokument i Google Drive, raderingen av data efter två år osv.

    Att de försöker maxa reklam i Youtube och få in mer på försäljning av Youtube Premium ligger i samma linje. Undrar vad anledningen är till deras mer affärsmässiga approach numera. En gissning: När Google ständigt blir bötfällda av EU (ibland utan att ha gjort något fel), och av andra länders myndigheter också för den delen, och stämda av olika företag som utnyttjar patentlagarna, då behöver de kanske för aktieägarnas skull dra in mer pengar. Även om balansräkningen ser bra ut så märks miljardböter såklart för aktieägarna.
     
  9. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    De stramar åt mer och mer på sina ställen och håller på att bli mer inlåsta på andra men det är säkert som du säger en reaktion på marknaden med stämningar osv och att de behöver ändra lönsamheten.

    Något offtopic men har följt stämningarna lite grann gällande Amazon, Apple, Facebook och Google vilket är ganska anmärkningsvärt. Varför är inte Microsoft med i bilden när de inte är särskilt måna om din integritet heller med alla förvalda inställningar i Windows.
    Apple är ju inte värre än Microsoft i detta fallet tex
     
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    Apple är ledande när det kommer till integritet. Kolla bara på hur Safari blockerar trackers. Chrome å andra sidan görs av Google vars största intäkt kommer från exakt den typen av spårning och integritetsintrång.
     
    RuffyMan, tndb, Oneplus2 och 1 annan gillar detta.
  11. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Skulle det kunna handla om att Google ser att snaran dras åt vad gäller datamining? Man kanske känner att man måste bredda verksamheten lite...
     
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Microsoft hade sin tid då det var processer om att dela upp företaget:
    United States v. Microsoft Corp. - Wikipedia

    Efter det blev det ett räddshåget företag bra många år. De vågade inte mycket, försvann från det mobila m.m..Inte alls så dominerande som det en gång var. Det kan nog spela in tror jag.

    En annan sak som talar för iPhone är också långtidsupporten med mjukvaran. Plus att det är många firmor som repar/byter batteri etc..Om man ska ha enheten flera år.
     
  13. Derix

    Derix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2011
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    170
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Note 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Note 7
    Telefon 2:
    iPhone 6s
    Det kan också vara så att detta var Googles plan hela tiden - att snärja tillräckligt många användare innan de börjar ta betalt för sina tjänster. Genialt.
     
  14. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Tycker inte Microsoft ska undkomma denna gången när nuvarande stämning handlar mycket om just integritet. För den oinsatte kan man snabbt se en del av vad de samlar in från Windows genom appen O&O shutup 10.

    Bara en sån sak att nästan all datainsamling är aktiverad som standard bland inställningar->integritet och är ej opt-in. Tycker nog de är värre än Google t.o.m på vissa områden
     
    Paby gillar detta.
  15. Paby

    Paby Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Fram till iOS 13 var det dock så trasigt att Apple apps man hade raderat från telefonen, typ Reminder, Notes mm lämnade kvar sina panes i Settings. Någon som vet ifall det är fixat i 14?
     
  16. Ollie79

    Ollie79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2019
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 7
    Det jag saknar från android är:

    *Möjlighet till mer individuella signaler till notifikationer i appar
    *Saknar Samsungs Klockapp
    *Saknar att kunna streama från webbläsaren till chromcasten utan massa konstiga appar.

    Saknar lite annat smått och gott. Men efter kört android i 10 år så får man räkna med att det tar tid att anpassa sig till 100%.

    Det som fick mig att byta var
    *Bättre ordning på uppdateringar
    *Mer Linjeformad design på apparna
    *En mobil som håller i längden
    *Att få testa något nytt
     
    tndb gillar detta.
  17. sahi

    sahi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2014
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Har du tillgång till någon tillförlitlig faq som beskriver förfarandet med dnscloak och hostfile? :)
     
    ibizzen gillar detta.
  18. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    • Jag saknar logiken från android, vad gäller framförallt inställningar
    • Jag saknar hur mina favorittangentbord fungerade i android, de är väsentligt sämre i iPhone. Gboard är nästan oanvändbart, så jag hankar mig fram med Swiftkey och biter ihop. Skriver numera så lite som möjligt från telefonen pga detta, använder iPad med tangentbord så ofta det går. (Jag svepskriver, ta det i beaktande innan ni börjar föreläsa för mig om att originaltangentbordet minsann är det bästa i universum. Jag hoppas dock att dess svepskrivning kommer på svenska nån gång.)
    • Jag saknar även hur flera andra appar som jag använde dagligen funkade i android men som är totalsabbade i iPhone. En av dem använder jag fortfarande om än med viss möda, och väljer oftare att använda webbsidan för att minska mitt lidande. En mångårig favorit blev jag tvungen att ersätta med något som inte är lika bra, den var helt enkelt totalt oanvändbar i iPhone. Det är väl nåt jönsigt API som sätter form före funktion antar jag.
    • Jag saknar möjligheten att messa från windows PC
    • Jag saknar fortfarande den enkelhet som android har vad gäller filhantering - visst det har blivit bättre men det är fortfarande inte lika bra som i android
    • Jag saknar enkelheten i att skriva ut en webbsida som pdf-fil (något jag titt som tätt behöver göra i mitt jobb, och sedan skicka den pdf:en vidare och/eller ladda upp den i sharepoint) från android. Otroligt korkad försämring i iOS att man tog bort det och ersatte det med en helt onödig omväg via skärmdump, som dessutom endast ger möjligheten att få den som en enda jättelång sida istället för flera sidor, inte så lyckat för mitt behov.
    • Jag brukade sakna möjligheten att få min hemskärm exakt som jag ville ha den, men jag har i stort sett släppt det nu - dels tycker jag att jag har fått till det någorlunda välfungerande nu, och dels antar jag att jag har blivit för gammal för att orka bry mig lika mycket
    • Jag brukade sakna möjligheten att välja standard-webbläsare så mycket att det var ett dagligt irritationsmoment, men det är ju löst nu
    • Jag saknar inte ständiga skumma battery drains (nu var det visserligen lite av det i början på både min mini och min max också, men det verkar ha lugnat ner sig)
    • Jag saknar inte att endast garanterat slippa skumma battery drains på bekostnad av aviseringars tillförlitlighet
    • Jag saknar inte att känna suget att jag måste köpa nästa nya androidvärsting typ varenda djävla månad bara för att ingen telefon är perfekt men tänk om nästa är bättre än den jag har i alla fall...? Riktigt skönt att ha klivit av den karusellen och sitta nöjd i ett helt år :D
    • Jag uppskattar särskilt med iPhone:
      • face ID som är typ det bästa sen skivat bröd
      • hur allt kommunicerar och funkar sömlöst med varandra i apple-världen (har iPads, apple watch och airpods också. ej mac dock, försökte men tyckte bara den var skitskum :D).
      • utbudet på tillbehör, att kunna få tag i precis det man vill ha istället för att få nöja sig med det lilla som finns. vad gäller mina iPads är det ännu mer framträdande - det finns helt enkelt inte tangentbordscovers som uppfyller mina krav till några androidplattor överhuvudtaget, till iPads finns det tom flera att välja mellan.
      • iMessage till andra iPhoneanvändare, så smidigt att jag kan läsa och skicka från vilken enhet som helst, och kunna skicka bilder som inte blir totalsabbade. (blir inte riktigt lika klockrent till androidanvändare förstås :()
      • hårdvarukvaliteten, att kolla på film på maxen med högtalarna på är tex imponerande
      • att kameran är så nära nog idiotsäker som den är, det är välbehövligt i mitt fall :P
     
    TroyMcCoy, Ollie79, bernard och 7 andra gillar detta.
  19. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Där tog du ett par intressanta punkter jag glömt men som jag lärt mig leva med pga de andra fördelarna som telefonen för med sig. Jag fick själv tipset om swiftkey i tråden men tog bort det efter ett tag då den vägrar fungera (med textkorrigering) utan full access till allt man skriver och allt man tidigare har skrivit. Satt och letade igenom en dröse appar efter något vettigt alternativ som fortfarande uppdateras och hittade "Typefinity" ‎Typefinity. Kostar en slant men tycker det var värt det för att inte bidra till Microsofts "herravälde" :P (har även svepskrivning)

    Vet inte varför du har problem med kopplingen mellan luren och mac, det har fungerat klockrent för mig men det gäller att du är inloggad på samma iCloud konto på bägge enheterna och aktiverat sms koppling under inställningar->meddelanden på telefonen om du vill kunna se och svara på sms/mms/imessage via datorn. Kan va lite meckigt att få igång första gången men det har aldrig strulat efter det (för mig iaf :) )
     
  20. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Glömde en sak jag verkligen saknar från Android. Notiserna! Jösses vad dåliga dom är på iOS.
     
    Android007, eastbound, tndb och 2 andra gillar detta.